بررسی پیامد های عرضه گندم در بازار بورس؛

زدودن تلخی بدقولی های دولت از کام کشاورزها/ پرداخت ۳ روزه پول گندم در سال ۹۷

کد خبر: 300696
|
09:10 - 1396/11/09
نسخه چاپی
زدودن تلخی بدقولی های دولت از کام کشاورزها/ پرداخت ۳ روزه پول گندم در سال ۹۷
اسلام آبادخبر: قرار است از سال آینده بخشی از گندم در بازار بورس عرضه شود، در این صورت شاهد کوتاه شدن دست دلالان، تسریع در پرداخت مطالبات، افزایش کیفیت گندم و در نهایت تحقق بخشی از بندهای سیاستهای اقتصاد مقاومتی خواهیم بود.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل ازشبکه اطلاع رسانی مرصاد، پس از ایجاد مشکلاتی در پرداخت مطالبات گندمکاران بالاخره بنا است از سال آینده بخشی از گندم تولیدی توسط کشاورزان در بازار بورس کالا عرضه شود که این امر سبب تسهیل و تسریع در روند پرداخت خواهد شد. 

سال آینده بخشی از گندم در بورس عرضه می شود 

محمد حجتیT وزیر جهاد کشاورزی گفت: سال گذشته بنا داشتیم با توجه به مصوبات انجام شده، بخشی از گندم را از طریق بورس عرضه کنیم اما اجرایی نشد بنا است این تصمیم از سال آینده اجرایی شود تا از حضور دولت و گرفتاری های آن کاسته شود. 

گندمکاران زودتر و راحت تر به مطالبات خود خواهند رسید 

یک فعال سازمان بورس و اوراق بها دار گفت: باید برای کشاورزان سیستمی طراحی شود تا اگر گندمکاران، گندم را به قیمتی کمتر از قیمت حمایتی بفروشند به جای پرداخت کل پول ما به التفاوت را دریافت کنند. 

وی افزود: با اجرای این طرح مشکل گندمکاران برای دریافت مطالبات کمتر می شود و حداقل دوندگی آنان تنها برای دریافت مابه اتفاوت ها و نه اصل پول خواهد بود.  

کوتاه شدن دست دلالان از بازار گندم 

عبدالرضا مصریT عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه به شرط حمایت دولت و بورس کالا با این طرح دست دلالان از بازار کوتاه می شود به مرصاد گفت: این طرح باعث می شود ارزش افزوده حاصل از گندم به طور مستقیم از طریق تعاونی های کشاوزری به کشاورزان منتقل شود. 

1

وی خواستار حمایت بیشتر از کشاورزان شد و افزود: در حال حاضر دلالان به واسطه برخی مشکلات پرداخت مطالبات توسط دولت با پرداخت وجه نقد کمتری گندم را از کشاورزان خریداری می کنند بنابراین دولت با پرداخت تسهیلات بانکی و پرداخت به موقع به خریداران گندم می تواند از کشاورزان حمایت کند. 

وصول 70 درصد مطالبات گندمکاران ظرف سه روز 

اکبر میرزا پور، سرپرست مدیریت بازار فیزیکی سازمان بورس گفت: با اجرای این سیاستها دو سناریو اتفاق می افتد، یکی اینکه در ابتدا تعداد انبار شناسایی می شود، کشاورزان محصول را به انبار تحویل و یک قبض انبار دریافت می کنند و سپس این قبض به گواهی سپرده کالایی تبدیل و از طریق کارگزاران در بورس به فروش می رسد. 

وی افزود: در این صورت همه محصول در محل انبار تعبیه و به فروش می رسد و دو روز بعد از  انجام معامله وجه کشاورز واریز می شود همچنین پس از مشخص شدن میزان مابه التفاوت پرداختی دولت وزارت کشاورزی اقدام به واریز مابه التفاوت خواهد کرد. 

به گفته میرزا پور در سناریوی دوم عرضه فیزیکی یعنی همان سیستم گواهی سپرده کالایی اجرا می شود با این تفاوت که  یک مباشر وظیفه تحویل گیری از کشاورز، تجمیع و عرضه در بورس را به عهده دارد که این بار نیز بعد از فرو ش محصول وجه کشاورز در سه روز پردخت و ما به التفاوت نیز با معرفی به بورس به کشاورز پرداخت می شود. 

سرپرست مدیریت بازار فیزیکی سازمان بورس گفت: در اینجا بخش قابل توجهی از مطالبات گندمکاران پرداخت می شود مشرو ط به اینکه نهاد مسئول نیز به تعهدات خود عمل کند در این صورت کشاورز در زمان کوتاهی وجه قابل توجهی را دریافت می کند. 

به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصاد، طرح مذکور اگر با نظارت دقیق و منطقی اجرا شود علاوه بر کوتاه شدن دست دلالان، روند وصول مطالبات کشاورزان نیز تسریع  می شود که در این صورت می توان به ارتقای کیفیت گندم به عنوان گام بعدی اندیشید.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد