گزارشی از اندر احوالات این روزهای شهردار تهران در روزهای بحرانی؛

از مدیریت توئیتری در بحران تا انتقاد اصلاح طلبان از عملکرد شهرداری/ نجفی دقیقا چه می‌کند؟

کد خبر: 300676
|
09:12 - 1396/11/09
نسخه چاپی
از مدیریت توئیتری در بحران تا انتقاد اصلاح طلبان از عملکرد شهرداری/ نجفی دقیقا چه می‌کند؟
اسلام آبادخبر: بارش برف و به وجود آمدن برخی مشکلات در شهر تهران باعث انتقادات گسترده مردم و مسئولین از عملکرد شهرداری تهران شده است. این چند مین بار است که باز هم شهردار تهران خود را دیر به منطقه بحران می‌رساند.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل ازشبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ از عصر روز گذشته(شنبه) بارش برف بر سر مردم ایران به خصوص تهران آغاز شده است. بارشی که سازمان هواشناسی کشور از چند روز قبل اعلام کرده بود که مردم به وضوح زمستان را احساس خواهند کرد.

در این بین و در شهر تهران برخی مناطق با مشکلات بیشتری در تردد و حمل و نقل مواجه بودند. نکته قابل توجه در این میان این بود که تا صبح امروز و به وقت ساعت اداری و آن هم در رسانه ملی و یک توییت خبری از محمد علی نجفی شهردار تهران خبر دیگری نبود.

 مشکلات و گلایه های مردم در کلان شهر تهران باعث شد تا صبح امروز فراهانی عضو اصلاح طلب شورای شهر تهران با اظهار گلایه از عملکرد شهرداری بگوید: علیرغم پیش بینی های انجام شده در خصوصبرف روبی،مدیریت شهریغافلگیر شده به خصوص در مناطق جنوبی و مرکزی خدمات مطلوبی ارائه نشد.

وی بیان کرد: سطح بسیاری از خیابان های شهر تهران با وجود اختصاص بودجه های کلان برای برف روبی قابل تردد برای شهروندان تهرانی نیستند.

فراهانی ادامه داد: از شب گذشته و همزمان با بارش برف، درختان زیادی شکسته شده و به روی خودروها افتاده است.

عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: سال 95، 33 میلیارد تومان و در سال 96، 30 میلیارد و 500 میلیون تومان برای برف روبی اختصاص یافته و به پیمانکاران پرداخته شده است. اما با وجود پیش بینی اعتبارات بالا، شهرداری غافلگیر شده است و در مناطق مرکزی شهر، واحدهای اتوبوس رانی و تاکسیرانی خدمات مناسبی ارائه نداده اند.

محمدرضا عارف رییس مجمع نمایندگان تهران نیز با انتقاد از عملکرد دستگاه های خدمت رسان اظهار کرد: تاسف میخورم از اقدامات شهرداری واستانداریکه برای بارش متوسط برف، شهر به این وضع درآمده است.

وی افزود: متاسفانه هم اتوبان‌های پایتخت و هم اتوبان‌های تهران-قم و تهران-کرج بعد از بارش برف وضعیت نابسامانی پیدا کردند و مردم ساعت‌ها در این اتوبان‌ها معطل ماندند. ضمنا گله جدی داریم که چرا شهرداری آمادگی اولیه را برای ساماندهی معابر و برف‌روبی نداشت.

عارف اضافه کرد: از شب گذشته تا کنون تعداد زیادی درخت بر اثر سنگینی بارش برف شکسته که نشان می‌دهد عوامل شهرداری اقدام به برف‌روبی از درخت‌ها نکرده‌اند، ضمن اینکه شن پاشی در کوچه و خیابان‌های فرعی نیز به شکل مطلوب انجام نشده است

رییس فراکسیون امیدمجلس اضافه کرد: به طور جدی موضوع را از طریق استانداری و شهرداری پیگیری میکنیم تا ببینیم چرا علی‌رغم پیش‌بینی‌های هواشناسی، شهر بعد از بارش برف فلج شد.

وی در پایان گفت: انتظار داریم عوامل شهرداری و استانداری با فوریت اقدامات لازم را برای برگرداندن استان و شهر تهران به وضع طبیعی انجام دهند.

این انتقادات به این افراد بسنده نبوده و محسن سرخو عضو سابق شورای شهر تهران در گفتگو باشبکه اطلاع رسانی راه دانا؛نیز با اشاره به اینکه در بحرانهای طبیعی باید همه چیز پیش بینی شده باشد اظهار داشت: وقایع طبیعی دور از انتظار هر چند سال یک بار ما را غافلگیر می کند.این وقایع در هر جایی از دنیا اتفاق می افتد از سیل های خانمان برانداز تا طوفانهای مهیب, بنحوی که علی رغم پیش بینی های لازم ممکن است مردم را غافلگیر کند و مدیریت شهری را در داخل وخارج شهرها با چالش های جدی مواجه کند.در چنین مواردی نکته مهم استفاده بهینه وبه موقع از تجهیزات در دسترس است. اگرپروازی به زمین می نشیند مسافران باید در اسرع وقت بارشان را تحویل بگیرند و بهانه ای وجود نداشته باشد چرا که مشکلات باید از قبل پیش بینی شده و تمهیداتی برای رفع آنها اندیشیده شده باشد.

وی دراین باره افزود: پیش بینی هواشناسی برای افزایش کارآیی مدیران شهری وتوجه مردم به مشکلات وخطرات پیش رو در حوادث طبیعی است.هنگامی که هواشناسی از قبل شدت بارش برف را گزارش می کند این مقوله توسط راهداریها, مدیریت شهر و همه مسوولین باید از قبل مورد توجه جدی قرار بگیرد تا تمام تمهیدات لازم برای درراه ماندگان ایجاد شود.

سرخو با اشاره به مشکلات گرفتاری مردم در اتوبان های منتهی به شهرتهران خاطر نشان شد: مسیر تهران – کرج آنقدرطولانی یا کوهستانی نیست که امکان خدمات رسانی به سختی میسر باد بنابراین انتظار می ورد در بارش های سنگینی که از قبل پیش بینی شده با عملکرد بهتری مواجه شویم. بارش های سنگین برف همانند شب گذشته می تواند منجر به وقوع حوادثی از قبیل  شکسته شدن شاخه های درختان و صدمه زدن به عابرین, خودروها وحتی ساختمان ها شود, از سوی دیگر ترافیک شهری منجر به افزایش آلودگی هوا می شود.موضوع قابل توجه در ناکارآمدی مدیریت بحران این است که اولین ابتکار در هر حادثه طبیعی اعلام تعطیلی بدون  درنظر گرفتن خسارت های مادی ومعنوی جبران ناپذیری است که ممکن است شهروندان را درگیر کند.

وی در انتقاد از اعلام تعطیلی درحوادث طبیعی چون بارش برف گفت: در حالی که تعطیلی باید از سوی دولت یا استانداری اعلام شود اما برخی نهادها اولین کار در بروز حوادث طبیعی را تعطیلی ادارات می دانند در حالی که ممکن است مردم بخشی از شهر قادر به ارائه خدمات باشند بنابراین اصل تعطیلی ادارات به هیچ وجه قابل پذیرش نیست.تعطیلی موارد پزشکی وبانکی مردم ممکن است جای جبران نداشته باشد از این رو اعلام تعطیل رسمی به خودی خود قابل پذیرش نیست.

وی با اشاره به اینکه هنوز تکلیفمان را درباره بارش یا عدم بارش نزولات آسمانی نمی دانیم اظهارداشت: موضوع قابل توجه آن است که از طرفی همه ما برای فائق آمدن بر بحران خشکسالی دعا می کنیم از سوی دیگر تکلیفمان با بارش برف وباران به دلیل ناکارآمدی وعدم برخوداری از مدیریت مطلوب در بحرانهای طبیعی مشخص نیست..بهتر است قبل از دعا برای بارش برف وباران تکلیفمان را با شیوه مدیریت بحران مشخص کنیم بعد انتظار بهره مندی از مواهب طبیعی خدادادای را داشته باشیم.

سرخو در پایان با انتقاد از بی توجهی مدیریت تهران به وضعیت مردم تصریح نمود: علی رغم اینکه کارگران زحمت کش خدمات شهری در شب گذشته خیابان های اصلی شهر را باز کرده وتردد در آن روان گزارش شده اما در مسیرهای فرعی و ورودیهای اصلی شهرها همچنان مردم در راه مانده در اتوبان ها گرفتار سرما زدگی و برف هستند. راه های منتهی به شهربسته ؛ گرفتار شدن دوازده ساعته مردم در بین راه ها زیبنده و صحیح نیست چرا که مدیریت بحران باید از قبل پیش بینی های لازم و تجهیزات را در دسترس قرار می داد تا شاهد در راه ماندن مردم نباشیم.

در ادامه این گلایه ها حسن خیلیل آبادی نیز در گفتگو باشبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در خصوص بارش برف در شهر تهران و کم کاری صورت گرفته توسط شهرداری اظهار داشت: اصولا سیستم های شهر تهران برای مقابله با پدیده هایی از جمله بارش برف آمادگی لازم را ندارند.

وی با بیان اینکه بارش برفی که از شب گذشته آغاز شده و تاکنون ادامه دارد در چند سال اخیر کم نظیر بوده است، افزود: با توجه به هشدارهای سازمان هواشناسی برای بارش برف توجیهی از سوی مسئولین امر قابل پذیرش نیست.

عضو شورای شهر تهران در ادامه بیان کرد: باید این نکته را هم مد نظر داشته باشیم که تمام سیستم های شهر که باید موقعیت های خاص فعال باشند یحتمل آمادگی، امکانات و تکنولوژی لازم را ندارند.

خلیل آبادی با اشاره به اینکه برخی همکاران ما در شورای شهر به شهرداری تهران تذکرات لازم را داده اند، تصریح کرد: امروز باید اقدامات ویژه ای از سوی شهرداری و مسئولین امر پیش بینی شود تا از عوارض بعد از بارش برف کاهش پیدا کند.

وی در انتها در پاسخ به این سوال که آیا شورای شهر به علت کم کاری از سوی شهرداری، نجفی را به صحن شورا به منظور پاسخگویی دعوت خواهد کرد؟ عنوان کرد: این مسئله را باید با همکارانمان در شورای شهر مشورت کنیم و اگر کم کاری صورت گرفته باشد قطعا از شهردار سوال خواهیم کرد.

کاربران فضای مجازی نیز در این بین با انتقاد از غیبت نجفی و عملکرد ضعیف شهرداری تهران در خصوص برطرف کردن مشکلات مردم گاهی با طنز و گاهی هم نقد جدی پرسش های گوناگونی را از مسئولین امر داشته اند. حال باید این سوال را از شهردار تهران بپرسیم که آیا بحران های شهری و مشکلات مردم واقعا در اولویت های شغلی شما قرار دارد یا خیر؟؟؟

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد