تسهیل و رفع موانع تولید در بن‌ بست بوروکراسی ادارات

کد خبر: 300512
|
10:05 - 1396/11/01
نسخه چاپی
 تسهیل و رفع موانع تولید در بن‌ بست بوروکراسی ادارات
اسلام آبادخبر: مصوبات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان کرمانشاه به خاطر عدم همکاری برخی نهادها و دستگاه ها با وجود تصویب و الزام قانونی در بن بست بوروکراسی ادارات گرفتار شده است.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل ازشبکه اطلاع رسانی مرصاد ، اوایل سال 93 بود که خبرها حکایت از رکود و تعطیلی 50 درصد از واحدهای صنعتی استان داشت، البته این موضوع در شرایطی بود که تعداد زیادی از واحدهای صنعتی استان نیز با نیمی از ظرفیت خود کار می کردند و با تمام مشکلات چراغ صنعت را در آن وضعیت بحرانی روشن نگه داشته بودند.
 
مشکلاتی همچون عدم تامین نقدینگی، بدهی های سنگین، سوءمدیریت، به روز نبودن فناوری و تجهیزات و عدم توجه به مسائل بازاریابی و بازارسازی باعث شده بود تا تعداد بسیاری از واحدهای صنعتی استان به بن بست بخورند.
 
هرچند بخش های دیگر استان همچون کشاورزی، گردشگری و... نیز وضعیت چندان خوبی نداشتند و با مشکلات زیادی درگیر بودند، استانی که طی سال های متمادی با سایر استانها برای تصاحب صدر جدول بیکاری کشور رقابت می کند.
 
احیای واحدهای تولیدی غیرفعال و نیمه فعال از سال 94 در دستور کار دولت قرار گرفت و یکی از تمهیدات در نظر گرفته شده برای این موضوع راه اندازی ستاد تسهیل بود که راه چاره را در بررسی تک به تک واحدهای مشکل دار جست و جو می کرد.
 
حالا حدود دو سال از راه اندازی این ستاد می گذرد و مسئولان مدعی هستند که تعداد واحدهای صنعتی راکد استان به 20 درصد مجموع کل واحدها کاهش یافته و تعداد زیادی از واحدهای سایر بخش ها نیز توانسته اند به چرخه تولید باز گردند، هرچند آمار بیکاری استان چیز دیگری می گوید!
 
همین چند وقت پیش بود که با آمار 18 درصدی، کرمانشاه دومین استان بیکار کشور معرفی شد، البته آماری که خیلی زود از سوی استاندار کرمانشاه در کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری استان 22 درصد اعلام شد و در این آمار نه تنها نشانی از بهبود دیده نمی شد بلکه بیانگر بدتر شدن وضعیت هم بود.
 

1
 

کاهش تعداد واحدهای تولیدی مشکل دار کرمانشاه نسبت به سال گذشته 
 
معاون اقتصادی و توسعه منابع انسانی استاندار کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مرصاد اظهار داشت: در ستاد تسهیل موانعی که تمام واحدهای صنعتی، کشاورزی و گردشگری با بانکها، تامین اجتماعی، مالیات و... دارند مطرح می شود.
 
رضا رحیمی افزود: تمامی این اقدامات در راستای حل مشکلات واحدها بوده و کارهای خوبی صورت گرفته که برخی از آنها به راحتی قابل حل نبوده است.
 
وی تصریح کرد: تعداد واحدهای مشکل دار استان نسبت به سال قبل کمتر شده و نیاز است با همت بیشتر تمام دستگاهها و خود متقاضیان کمک کنیم تا این واحدها به چرخه تولید بازگردند.
 
معاون اقتصادی و توسعه منابع انسانی استاندار کرمانشاه افزود: در حال حاضر هم یکی از مهمترین کارها که در دست اقدام قرار داده ایم بحث واحدهای زلزله زده است که برای ما از اهمیت زیادی برخوردار بود تا زودتر احیا شوند و بحث های معافیت مالیاتی، بیمه، تامین تسهیلات و... برای آنها پیگیری می شود.
 
رحیمی یکی دیگر از موضوعات مطرح شده در این ستاد را مربوط به واحدهای تملک شده توسط بانک ها دانست و گفت: با پیگیری هایی که در این زمینه صورت خواهد گرفت، امیدواریم آنها را زودتر به چرخه فعالیت و تولید برسانیم.

2
 
 1362مصوبه داشته ایم؛ 600 مورد انجام شده
 
معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه نیز در گفتگو با خبرنگار مرصاد اظهار داشت: یکی از وظایف کارگروه تسهیل رفع موانع تولید است و در همین راستا مشکلات واحدها اعم از مشکلاتی که با بانکها و دستگاه های خدمات رسان دارند در این جلسات مطرح می گردد.
 
محسن رستمی با تصریح اینکه مشکلات بسیاری از واحدهایی که در این کارگروه مطرح می شود مرتفع شده است، گفت: در سال جاری تاکنون 70 جلسه برگزار شده و 518 مصوبه داشته ایم که 191 مورد آن اجرا شده و 327 مصوبه در دست اقدام و پیگیری است.
 
وی عمده مشکلات این واحدها را مربوط به وام های بانکی دانست و گفت: از ابتدای کل راه اندازی ستاد تسهیل تاکنون 1362 مصوبه داشته ایم که 600 مورد انجام و مابقی در دست اقدام است.
 
این مقام مسئول بیان داشت: در هر جلسه به طور میانگین 4 تا 5 موضوع مطرح و عمدتا منجر به نتیجه می شود و اگر هم نتیجه ای نداشته باشد به کارگروه ملی در وزارت صنعت، معدن و تجارت ارجاع و در آنجا مطرح می گردد.

3
 
واگذاری واحدهای تولیدی به افراد توانمند /تعطیلی به خاطر ضعف مدیریت 
 
اما هوشنگ بازوند، استاندار کرمانشاه در جلسه اخیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان ضمن تاکید بر اینکه اجرای مصوبات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان برای همه دستگاه های اجرایی لازم الاجراست، گفت: براساس قانون تمام دستگاه ها باید این مصوبات را عملیاتی و اجرایی کنند.
 
وی با تاكيد بر اهلیت داشتن مجريان واحدهاي صنعتي و توليدي افزود: برخی از واحدهای استان بر اثر ضعف مدیریت تعطیل شده اند، بنابراين باید واحدهاي توليدي را به افرادی واگذار کنیم که اهلیت و توانمندي لازم را داشته باشند.
 
بازوند با اشاره به كارآيي ستاد تسهيل و رفع موانع توليد در استان ها خاطرنشان کرد: قانون به این ستاد اجازه رفع مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی را داده است لذا همه دستگاه های اجرایی باید براساس قانون عمل کنند و مصوبات ستاد را به عنوان قانون بپذیرند.
 
استاندار کرمانشاه تصریح کرد: باید از همه ظرفیت های قانونی برای احیای واحدهای توليدی استفاده کرد و دستگاه های اجرایی و بانک ها نیز موظف به حمایت و جديت ويژه در این راستا هستند.
 
به گزارش مرصاد، جلسه پشت جلسه و مصوبه پی مصوبه، اما الزاما تمام این مصوبات به مرحله اجرا نمی رسد و برخی از آنها همچنان در پیچ و خم بوروکراسی اداری می مانند و واحدهایی تولیدی و صنعتی می مانند و مشکلاتی که همچنان پابرجاست.
 
هرچند نباید دور از انصاف قضاوت کرد. اقدامات ستاد تسهیل نیز در رفع موانع موجود بسیار کارگشا بوده و واحدهایی را به چرخه تولید برگردادنده، اما در مجموع عدم همکاری برخی نهادها و دستگاه ها با وجود تصویب مشکلات و دستور رفع آنها در ستاد تسهیل، کماکان واحدها را در بلاتکلیفی پشت درهای بسته خود نگه داشتند.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد