کارشناس مسائل هسته‌ای :

شروط ترامپ برای ادامه برجام، نقض برجام است/ موضوعات غیرهسته‌ای ایران به ترامپ ربطی ندارد/ پارادوکس رفتاری آمریکا در تعلیق و تمدید تحریم ها

کد خبر: 300464
|
12:48 - 1396/10/24
نسخه چاپی
شروط ترامپ برای ادامه برجام، نقض برجام است/ موضوعات غیرهسته‌ای ایران به ترامپ ربطی ندارد/ پارادوکس رفتاری آمریکا در تعلیق و تمدید تحریم ها
یک کارشناس مسائل هسته‌ای در خصوص اقدامات متقابلی که ایران می تواند انجام دهد عنوان کرد: خروج ایران از برجام آخرین راه بوده چرا که این کار افکار عمومی را علیه ایران تحریک می کند، ایران باید خود را در حوزه اتحادیه اروپا گسترش دهد و ارتباطات خود را با کشورهای روسیه، چین، فرانسه و آلمان حفظ کند.

به گزارشاسلام آباد خبر،  حسن هانی زاده، کارشناس مسائل هسته‌ای در گفتگو با خبرنگارشبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در خصوص تمدید تعلیق تحریم ها علیه ایران از سوی ترامپ اظهار داشت: اقدام اخیر دونالد ترامپ در تمدید توافق نامه برجام و تعلیق تحریم ها تا 4 ماه دیگر به دلیل فشارهای بین المللی و نصیحت های اروپایی ها به ترامپ است؛ چرا که اگر ترامپ به طور ناگهانی از برجام خارج شود، افکار عمومی این حق را به ایران می دهد که به نقطه آغازین قبل از توافق برجام بازگردد.

وی با بیان اینکه اگر آمریکا از برجام خارج شود ایران می تواند فعالیت های هسته‌ای خود را از سر بگیرد عنوان کرد: در این صورت آمریکا در بین همپیمانان اروپایی خود منزوی تر از قبل شده و از همین رو ترامپ علیرغم میل باطنی اش مجبور به تمدید تعلیق تحریم های هسته ای علیه ایران شد.

این کارشناس مسائل هسته‌ای افزود: ترامپ مایل است از برجام خارج شود اما به خاطر توصیه های اطرافیان این اقدام را انجام نداد و اکنون برای این تمدید تعلیق تحریم ها شروطی اعلام کرده است که به نظر می رسد این شروط اساساً در حد حرف باشند.

هانی زاده در خصوص تحریم 14 نهاد ایرانی و شخصیت گفت: این افراد و نهادها به خاطر مسائل هسته ای تحریم نشدند و اتهامات آنها فعالیت های نظامی و نقض حقوق بشر است. در همین راستا دیده شد که شخص رئیس قوه قضاییه هم تحریم شد.

وی خاطر نشان کرد: یکی از ضعف های برجام این است که پیش بینی لازم را برای تشکیل یک کمیته داوری در این خصوص نکرده است؛ به همین دلیل وضع تحریم ها علیه ایران ادامه خواهد یافت و برجام به طور کامل نقض می شود.

این کارشناس مسائل هسته‌ای با بیان اینکه وضع تحریم از سوی وزارت خزانه داری در کنار تمدید تعلیق تحریم ها نوعی پارادوکس در رفتار آمریکاست عنوان کرد: تناقضات رفتاری جزئی از ویژگی های شخصیتی ترامپ است که در این خصوص باید تیم مذاکره کننده و دستگاه دیپلماسی باید فعالیت خود را برای خنثی سازی اثرات این تحریم ها آغاز کند.

هانی زاده عنوان کرد: به نظر می رسد شرایطی که ترامپ برای ایران قرار داده مانند دسترسی به مراکز نظامی ایران برای بازرسی نوعی زیاده خواهی است؛ منع فعالیت های نظامی ایران و عدم تولید موشک‌های بالستیک از سوی ایران مواردی است که ترامپ اعلام کرده است.

وی ضمن بیان اینکه شروط ترامپ هیچ ربطی به موضوع هسته‌ای ندارد، اظهار داشت: این موارد کاملاً داخلی بوده و اساساً این شروط برای برجام نقض آشکار برجام به حساب می‌آید.

این کارشناس مسائل هسته‌ای در خصوص اقدامات متقابلی که ایران می تواند انجام دهد عنوان کرد: خروج ایران از برجام آخرین راه بوده چرا که این کار افکار عمومی را علیه ایران تحریک می کند، ایران باید خود را در حوزه اتحادیه اروپا گسترش دهد و ارتباطات خود را با کشورهای روسیه، چین، فرانسه و آلمان حفظ کند چرا که برجام یک توافق نامه بین المللی است و خروج آمریکا از برجام نشان می دهد که آمریکا به تعهدات خود عمل نمی کند.

هانی زاده در پایان افزود: امروز لازم است دیپلماسی ایران بیشتر از هر زمان دیگری فعال شود و بهتر است برای تضمین اجرای برجام روابط بیشتر و قدرتمند تری با اتحادیه اروپا ایجاد شود.

انتهای پیام/

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

    پربازدیدترین ها