اما و اگرهای بازسازی مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه؛

عملکرد سلیقه‌ای بانکها تا سوءاستفاده از شرایط موجود

کد خبر: 300456
|
09:53 - 1396/10/23
نسخه چاپی
عملکرد سلیقه‌ای بانکها تا سوءاستفاده از شرایط موجود
روند بازسازی مناطق زلزله زده استان تحت تاثیر مشکلات متعددی از جمله روند کند بانکها در عقد قرارداد و عملکرد سلیقه ای آنها، سوءاستفاده برخی از نهادها و... قرار گرفته است.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل ازمرصاد ، حالا که امیدهای رنگ باخته در دل زلزله جان دوباره گرفته است، آوارهای بر جای مانده  قرار است از نو پا بگیرند و دلخوشی شوند برای آنها که سرپناه این روزهایشان سقف های کوتاه کانکس ها و چادرهایی شده است که سرمای این شبها را تاب نمی آورد.

با وجود تمام کاستی ها و بی برنامه گی ها در نخستین روزهای وقوع زلزله و شب هایی که زلزله زدگان در سرما کنار آوارهایشان به صبح رساندند، کار اسکان اضطراری زلزله زدگان با توزیع چادر ۴ تا ۵  روز بعد کاملا به پایان رسید.

بعد از اسکان اضطراری و با شرایط بارندگی و سرما در این مناطق بحث اسکان موقت مطرح شد، که پرونده اسکان موقت نیز با نصب کانکس با همت سپاه و نهادهای دیگر برای خانوارهایی که منازلشان ۱۰۰ درصد تخریب شده و یا قابلیت اسکان ندارند، بنا به گفته مسئولان امر به اتمام رسیده تا بازسازی مناطق وارد فاز جدید یعنی اسکان دائم  شود، اسکان دائم فاز بعدی تعریف شده برای روند بازسازی مناطق زلزله زده است که از روز گذشته آغاز شده است.

عملکرد سلیقه ای و روند کند بانکها در ارائه تسهیلات بازسازی

اما طبیعتا روند بازسازی مناطق زلزله زده به تسهیلات گره خورده و به شدت تحت تاثیر عملکرد بانک ها قرار گرفته است، اما از سوی دیگر بانکها در این زمینه سرعت عمل مناسبی ندارند.

۶ بانک عامل برای پرداخت تسهیلات بازسازی تعیین شده اند اما هنوز با گذشت بیش از ۵۵ روز از زلزله از ۷۷ هزار واحدی که مشمول دریافت تسهیلات هستند، تنها حدود ۹ هزار مورد درخواست منجر به عقد قرارداد شده است.

همین روند کند عقد قرارادادها هم موجب انتقاد مهدیانی معاون بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در خصوص عملکرد بانکها شد و وی در جلسه ستاد هماهنگی ستاد بازسازی مناطق زلزله زده استان کرمانشاه، تسهیلات را پاشنه آشیل بازسازی عنوان کرد و گفت که سرعت عمل بانکها روال مناسبی ندارد.

وی با تصریح اینکه بانکها باید ۷۰ هزار عقد قرارداد را در یک پروسه یک ماهه تا ۴۵ روزه انجام دهند، از برخورد سلیقه ای بانکها در خصوص سپردن ضامن نیز انتقاد کرد.

وی گفت: برخی بانکها زنجیره های ۶ نفره و برخی ۹ نفره را شرط دریافت وام اعلام کرده اند در حالی که روال ۳ نفره است و برخی از بانکها نیز به جای اینکه به تعداد واحدهای تخریب شده تسهیلات اعطا کنند تنها به هر نفر یک فقره تسهیلات می دهند حتی اگر چندین سند داشته باشد.

بازسازی شهر سرپل ذهاب در انتظار ابلاغ طرح تفصیلی

یکی از مشکلات دیگری که بازسازی شهر سرپل ذهاب که در جریان زلزله اخیر به شدت آسیب دیده و ویرانه های زیادی در آن به بار آمده مربوط به ابلاغ طرح تفصیلی این شهر است که تا قبل از زلزله در دست تهیه بود.

مجتبی نیک کردار، معاون امور عمرانی استاندار کرمانشاه در این خصوص اظهار داشت: عمر طرح هادی سرپل ذهاب به سرآمده بود و طرح تفصیلی این شهر، قبل از زلزله در حال طی کردن مراحل آخر بود و بعد از این اتفاق مرحله اصلاح محدوده را کنار گذاشتیم و در فاز یک آن بر اساس محدوده قبلی قرار است حرکت کنیم و باید طرح تفصیلی را ابلاغ کنیم.

وی بیان داشت: با توجه به زلزله اخیر موسسه زلزله شناسی تمام شهر سرپل ذهاب را آنالیز و نقشه اولیه آنرا تهیه کرده که در حال بررسی است.

تقبل هزینه نظارت و طراحی  ۱۰۰ متر از هر واحد شهری توسط بنیاد مسکن

معاون امور عمرانی استاندار کرمانشاه همچنین تصریح کرد: هزینه نظارت و طراحی واحدهای شهری تا سقف ۱۰۰ متر از هر واحد را بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تقبل کرده است.

نیک کردار بیان داشت: در رایزنی با سازمان نظام مهندسی استان کرمانشاه آنها اعلام کردند که برای نظارت و طراحی هر واحد به ازای هر متر ۱۰ هزار تومان دریافت می کنند.

سوءاستفاده نظام مهندسی از شرایط موجود

این اظهارات مسئولان سازمان نظام مهندسی استان کرمانشاه توسط طهمورث الیاسی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان به شدت مورد انتقاد قرار گرفت و وی این کار را سوءاستفاده از شرایط موجود اعلام کرده است.

وی بیان داشت: شرایط خاصی در استان ایجاد شده که همه باید دست به دست هم بدهند و با کاهش قیمت یک فضای رقابتی ایجاد شود، اگر نظام مهندسی مطالباتی فراتر داشته باشند از ظرفیت استانهای دیگر باید استفاده شود.  

پروسه بازسازی فاقد سیستم عرضه مصالح است!

در پی تخریب زیرساخت های مناطق زلزله زده یکی از مشکلات دیگر پیش روی بازسازی مربوط به عدم وجود سیستم عرضه مصالح است که برای ساخت و احداث و تعمیر واحدها به شدت مورد نیاز است.

هرچند مسئولان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اعلام می کنند که ظرفیت های تولیدی استان در این زمینه بسیار فراتر از میزان مورد نیاز است و با فرآیند از تولید به مصرف می توانند این کار را تقبل کنند، اما این کمبود واحدهای عرضه مصالح در شهر و روستاهای زلزله با این فرآیند پیش بینی شده چندان کارآمد نخواهد بود و روند بازسازی را کند خواهد کرد.

بازسازی بعد از پاکسازی

نخاله های ساختمانی و آوارهای بر جای مانده از زلزله هم سد دیگری مقابل بازسازی هستند و با توجه گستردگی میزان تخریب، مسئولان و دست اندرکاران بازسازی برای آغاز کار با این مشکل مواجه کرده است.

این حجم بالای تخریب و به تبع آن دپوی نخاله های ساختمانی نیازمند تسریع اقدامات شهرداری است و شهر باید هرچه زودتر از این نخاله ها تخلیه و پاکسازی شود تا کار بازسازی با شتاب بهتری صورت گیرد.

الزام بانکها برای عقد قرارداد با ۷۷ هزار واحد خسارت دیده ظرف ۴۵ روز آینده

اما استاندار کرمانشاه در آخرین گزارش خود از روند بازسازی مناطق زلزله زده از عقد قرارداد ۹ هزار و ۱۰۰ فقره تسهیلات بازسازی خبر داد و گفت: تاکنون ۲۲ هزار واحد به بانکها معرفی شده اند.

هوشنگ بازوند تصریح کرد: تاکنون یک هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان تسهیلات و کمک بلاعوض تعیین تکلیف و ابلاغ شده است و مدیران در جذب اینها باید تسریع کنند.

وی با اشاره به آغاز فرآیند بازسازی در مناطق زلزله زده، خاطرنشان کرد: ۲۰ هزار واحد تخریبی از نوع یک و ۱۷ هزار واحد از نوع ۲ در این مناطق شناسایی شده و ۵۷ هزار واحد نیز نیازمند تعمیرات هستند.

استاندار کرمانشاه تصریح کرد: اولویت با واحدهای نوع یک است و در فاز اول ۷۷ هزار واحد مسکن تعیین تکلیف می شوند که در این زمینه باید سرعت عمل داشته باشیم.

بازوند با انتقاد از کند بودن روند عقد قرارداد در بانکهای عامل خاطرنشان کرد: ظرف ۴۵ روز آینده بانکها باید با ۷۷ هزار واحد خسارت دیده عقد قرارداد کنند.

حالا با این اوصاف و شروع فاز بازسازی مناطق زلزله زده و اسکان دائم، مسائل مطرح شده ادامه کار را با مشکل مواجه می کند و کمی همت می خواهد تا هر چه سریعتر با رفع این موضوعات و تکاپوی ساخت و ساز، شهر و روستاها جان دوباره ای بگیرند.

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

    پربازدیدترین ها