عضو کمیسیون امنیت ملی مطرح کرد:

بخش اعظم فساددر شرکت‌های دولتی و بانک‌ها اتفاق می‌افتد/ اعتبار کافی برای اشتغال‌ در اختیار دولت

کد خبر: 300449
|
09:49 - 1396/10/21
نسخه چاپی
بخش اعظم فساددر شرکت‌های دولتی و بانک‌ها اتفاق می‌افتد/ اعتبار کافی برای اشتغال‌ در اختیار دولت
اسلام آبادخبر: عضو کمیسیون تلفیق بودجه 97 گفت: فساد اقتصادی موجود در شرکت‌های دولتی و حوزه‌های بانکی بار گرانی و مشکلات اقتصادی را به دوش مردم انداخته است.

به گزارشاسلام آباد خبر، حشمت الله فلاحت پیشه  با اشاره به فساد اقتصادی موجود بیان کرد: واقعیت این است که در طول تاریخ بخش اعظم فساد اقتصادی مربوط به شرکت های دولتی و حوزه های بانکی بوده است. تنها 34 درصد بودجه کشور شامل بودجه عمومی است. 66 درصد آن بودجه شرکت های دولتی و بانک هاست و موضوع جالب و ناراحت‌کننده این است که بخش اعظم فساد در همین بخش 66 درصدی اتفاق می افتد.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه 97 در ادامه گفت: بخش عمده‌ای از شرکت های دولتی و بانک ها زیان‌ده هستند و به عبارتی مشکلات اقتصادی و گرانی ها بر دوش مردم است و شرکت های دولتی بیش از هر چیز به فکر تامین منافع هیات مدیره و کارکنان رده بالای خود هستند.

وی علت زیان‌ده بودن شرکت های دولتی را دولتی بودن آن‌ها دانست و گفت: از آنجا که این شرکت ها دولتی و غیرخصوصی هستند، معمولا با دلسوزی کار نمی کنند و هر مدیری یک سری از اطرافیان خود را در این شرکت ها مشغول کرده و هزینه های جاری آنان را افزایش داده است؛ به گونه‌ای که این شرکت ها نمی توانند کار توسعه‌ای انجام دهند و تنها هزینه های خود را افزایش می دهند.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه 97 تصریح کرد: مبارزه با فساد باید از شرکت های دولتی و بانک ها و کانون هایی که رانت اطلاعاتی و دولتی دریافت می کنند، شروع شود.

وی با اشاره به پیشنهاد حذف بخشی از یارانه ها از سوی دولت و بررسی آن در کمیسیون تلفیق بودجه 97 گفت: زمانی که قانون هدفمندی یارانه ها تصویب شد، 50 درصد یارانه ها _یعنی حدود 36 هزار میلیارد تومان‌_ به دولت داده شد و 50 درصد دیگر آن به صورت یارانه مستقیم به مردم داده شد. در طول ایام درآمد دولت دو برابر شد. در حال حاضر دولت از محل گران کردن حامل های انرژی چیزی حدود 70 هزار میلیارد تومان درآمد دارد اما هنوز همان 36 الی 37 هزار میلیارد تومان برای پرداخت به مردم از محل یارانه ها باقی می ماند.

فلاحت پیشه ادامه داد: جالب این است که امسال دولت در قالب تبصره 14 درخواست کرده بود حامل های انرژی 50 درصد گران شود و حدود 40 درصد یارانه ها به اسم ایجاد اشتغال حذف شود. به پیشنهاد خود بنده در کمیسیون تلفیق بودجه 97 در تبصره 18 قسمت گرانی حامل های انرژی حذف شد و حامل های انرژی نظیر بنزین گران نخواهد شد.

نماینده مردم اسلام‌آباد غرب و دالاهو در مجلس درخصوص پیشنهاد دولت مبنی بر حذف یارانه ها در بودجه 97 عنوان کرد: ما معتقد هستیم دولت اجازه قطع یارانه طبقه متوسط را نخواهد داشت و در مجلس اکثریت با همین نظر است. دولت قصد داشت سال آینده تعداد زیادی از یارانه‌بگیران را حذف کند که ما حتما با این موضوع در مجلس مخالفت خواهیم کرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تصریح کرد: به اعتقاد ما دولت برای ایجاد اشتغال به اندازه کافی اعتبار در اختیار دارد.

فلاحت پیشه افزود: ما نقد مردم را با نسیه شعارهای دولت عوض نخواهیم کرد. دولت منابع کافی را در اختیار دارد و در طول این مدت نیز درآمد او از محل گران کردن حامل های انرژی افزایش یافته است اما سال به سال کمتر شغل ایجاد می کند./آنا

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد