سرنوشت فرصت های شغلی تلگرام بعد از فیلتر این فضا/ مسئولان بستر جایگزین برای کوچ تلگرامی ها را سریع تر فراهم کنند

کد خبر: 300406
|
12:59 - 1396/10/18
نسخه چاپی
سرنوشت فرصت های شغلی تلگرام بعد از فیلتر این فضا/ مسئولان بستر جایگزین برای کوچ تلگرامی ها را سریع تر فراهم کنند
اسلام آبادخبر: فیلتر تلگرام به مسئولان این فرصت را می دهد که برای یک بار کسب و کارهای اینترنتی در بستر تلگرام را ساماندهی کرده و همچنین فضای مناسب برای ادامه این کسب و کارها را آنها را فراهم کنند.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل ازشبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ با بروز اغتشاشات اخیر در تهران و تعدادی از شهرستان های کشور در بستر تعدادی از شبکه های اجتماعی مانند تلگرام، این شبکه های اجتماعی فیلتر شدند.

با خوابیدن تب و تاب اغتشاشات بسیاری از کاربان انتظار داشتند این فضا رفع فیلتر شود اما این اتفاقات نشان داد که فعالیت گسترده شبکه های اجتماعی خارجی می تواند بزرگترین ضربه را در شرایط بحرانی به کشور وارد کند؛ چرا که در این اغتشاشات مدیر تلگرام بعد از فیلتر چند ساعته کانال اغتشاش گر، دوباره آن را باز کرد.

حقیقیت این بود که تلگرام بستر بسیاری از جرم ها در کشور شده بود که تا کنون مدیر آن حاضر به همکاری با ایران نشده و از همین رو انتظار می رفت مانند سایر کشور ها این شبکه اطلاع رسانی فیلتر شود اما تا کنون مسئولان تن به فیلتر شدن این فضا نداده بودند.

 

بلاتکلیفی وضعیت تلگرام در چند ماه آینده

بعد از گذشت چند روز از فروکش کردن اغتشاشات با توجه به اظهارات وزیر ارتباطات و دیگر مسئلین مشخص است فعلا تلگرام رفع فیلتر نخواهد شد. آن طور که از اظهارات مسئولان درباره این فضا بر می آید، باز شدن مجدد این فضا منجر به ساماندهی جدید اغتشاشات شده و از همین رو تلاش ها در راستای ادامه مسدود بودن این فضا ادامه پیدا کرده است.

اگرچه سبحانی، عضو کارگروه مصادیق مجرمانه اعلام کرد که فیلترینگ تلگرام در شورای عالی امنیت ملی تصویب شده است و فعلاً این مصوبه لازم الاجراست. اما محسن رضایی دبیر در این خصوص اظهار داشت که باید برای لغو فیلترینگ تلگرام، شورای عالی امنیت ملی تشکیل جلسه داده و تصمیم گیری کند.

 

کسب و کارهای اینترنتی در بستر تلگرام و لزوم تعیین تکلیف آنها

در هر حال آنچه که مشخص است، بسیاری از کسب و کارهای اینترنتی به این فضا منتقل شده بود و در بستر تلگرام هزاران شغل مجازی و خرید و فروش اینترنتی صورت می گرفت که زمینه اشتغال بسیاری از افراد از خانه فراهم شده بود.

هرچند در این میان کسب و کارهای غیر مجاز هم رونق گرفته بود اما بیشتر این کسب و کارها با رویکرد سالم در حال خدمت رسانی به مشتریان خود بودند.

در این میان بسیاری از فعالان عرصه اقتصاد ، فناوری و رسانه ای کشور ابراز نگرانی کرده اند که با فیلتر تلگرام بسیاری از مردم که شغلشان در تلگرام بوده است از کار بیکار می شوند اما آیا واقعا این چنین است؟
بسیاری از مشاغل در تلگرام شامل فروش کالا و خدمات و همچنین فعالیت های رسانه ای است که در بستر تلگرام انجام می شود لذا اگر فیلترینگ تلگرام ادامه یابد مردم ناگزیر به نرم افزار دیگری کوچ خواهند کرد و در نتیجه بعد از مدت کوتاهی دوباره این مشاغل در نرم افزار جدید به جریان خواهد افتاد.

آنچه که مهم است بسیاری از این کسب و کارها از چندی قبل برنامه های لازم برای فروش عید خود را انجام داده و این بلاتکلیفی می تواند صدمه زیادی به بازار شب عید آنها بزند و اگر قرار است تلگرام فیلتر بماند بهتر است هرچه سریعتر تکلیف نهایی آن را برای مردم به ویژه کسانی که از این طریق ارتزاق می کردند روشن کنند.

 

لزوم ایجاد بستر مناسب جدید برای بازار شب عید کسب و کارهای تلگرامی

در چنین شرایطی با توچه به نزدیک شدن ایام عید نوروز و رونق گرفتن بازار خرید و فروش، راه اندازی یک فضای جدید برای کسب و کارهای تلگرامی و انتقال آنها به این فضا بسیار ارزشمند است در صورتی که مسئولین همت کنند تا این بار مردم کشورمان به نرم افزاری ایرانی کوچ کنند طبیعتا نرم افزار های ایرانی نیازمند نیروی کار بسیاری خواهند بود و این طریق شغل های بسیاری به صورت مستقیم و غیر مستقیم ایجاد خواهد شد. این موضوع دقیقا عمل به اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید و اشتغال ایرانی ها است.

هرچند تا کنون خواسته یا ناخواسته به نرم افزارهای پیام رسان داخلی توجه ویژه ای نشده است و از همین رو در رقابت با پیام رسان های خارجی عقب مانده اند اما به نظر می رسد با صرف اندکی هزینه پیام رسان های داخلی را بتوان به شکل بروز تری درآورد که نیازهای بازار کسب و کارهای تلگرامی را نیز بر طرف کند.

در همین راستا عده ای از صاحبان کسب و کارهای اینترنتی با انتشار بنری با مضمون حمایت از کسب و کارهایشان، از دولت خواسته اند تا به خواسته آنها رسیدگی کند و این فضا را برای ادامه کسب و کار آنها باز کند.

در همین راستا علیرضا شیرازی، مدیر بلاگفا از موضوع جدیدی با عنوان مالیات از کسب وکارهای اینترنتی صحبت و اظهار داشته است: عده ای که دائم از ضرر رسیدن میلیاردی به کسب و کار با فیلتر شدن تلگرام حرف می زنند، اظهارنامه مالیاتی خود را رو کنند تا ببینیم چقدر مالیات میلیاردی را دادند.

فیلتر تلگرام به مسئولان این فرصت را می دهد که برای یک بار کسب و کارهای اینترنتی در بستر تلگرام را ساماندهی کرده و همچنین فضای مناسب برای ادامه این کسب و کارها را آنها را فراهم کنند.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد