نانوایی هایی که یک شبه آزادپز شدند؛

تنورهای داغ و سفره های سرد

کد خبر: 300393
|
08:58 - 1396/10/19
نسخه چاپی
تنورهای داغ و سفره های سرد
اسلام آبادخبر: علی رغم اعتراضات اخیر در خصوص مشکلات اقتصادی به ویژه گرانی، برخی نانوایی های شهر کرمانشاه یک شبه از یارانه ای به آزاد پز تغییر یافتند و با افزایش حدود 2 برابری قیمت نان دردسرهایی را برای شهروندان ایجاد کردند.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل ازشبکه اطلاع رسانی مرصاد ،  قوت لایموتی که در سال های اخیر با کوچک تر شدن سفره ها حضورش پررنگ تر شده، این روزها با گرم شدن تنور قیمتش در برخی از مناطق شهر کرمانشاه سر و صدایی به پا کرده است.

قضیه از این قرار است که این برکت و پای ثابت سفره ها در برخی نانوایی ها که تا چند روز پیش به قیمت یارانه ای پخت می کردند یک شبه و بدون اطلاع شهروندان و بدون نصب بنر و هیچ اطلاعیه ای تبدیل به آزادپز شده اند.

همین هفته پیش بود که مشکلات اقتصادی از جمله گرانی موجب نارضایتی و ایجاد موج اعتراض در شهرهای کشور و از جمله کرمانشاه شد، اما متاسفانه شاهد هیچ گونه تغییر و کاهشی در این زمینه از سوی دولت نبودیم.

حتی در حال حاضر شهروندان کرمانشاهی برای تهیه نان هم به مشکل برخورده اند و نانی که تا دیروز با قیمت دولتی به دستشان می رسید حالا باید با افزایش حدود دوبرابری و به صورت آزاد تهیه کنند.

سردرگمی شهروندان با تغییر یک شبه نانوایی های یارانه ای به آزادپز

یک شهروند کرمانشاهی در گفتگو با مرصاد  اظهار داشت: برخی از نانوایی ها طی چند روز اخیر یک شبه از یارانه ای به آزادپز تغییر کرده اند و باعث سردرگمی شهروندان شده اند.
امیری بیان داشت: الان در برخی محلات چندین نانوایی آزادپز وجود دارد در حالی که هیچ نانوایی یارانه ای در این مناطق فعال نیست و هیچ نسبت منطقی نانوایی های آزادپز به یارانه ای در این محلات دیده نمی شود.

نانوایی

آرد یارانه ای، فروش آزاد خلاف است /موردی نداشته ایم

مرادی، نایب رییس اتحادیه نانوایان استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: اینکه نانوایی ها بخواهند خودسرانه آرد یارانه ای بگیرند و آزاد بفروشند خلاف قانون است و چنین چیزی امکان ندارد.

وی بیان داشت: نانوایی هایی که تمایل به آزادپز شدن دارند می توانند به اتحادیه نانوایان درخواست خود را اعلام کنند و آزاد پخت کنند و بفروشند و با فعالیت اکیپ های بازرسی  حتی یک روز و یک ساعت هم امکان ندارد یک نانوایی با آرد یارانه ای فروش آزاد داشته باشد.

این مقام مسئول با بیان اینکه در حال حاضر 950 واحد نانوایی در شهرستان کرمانشاه فعال است، افزود: از این تعداد 750 واحد یارانه ای و 200 واحد آزادپز هستند.

محدودیتی برای آزادپز شدن نیست!

مرادی در پاسخ به اینکه آیا محدودیتی در تغییر نانوایی های یارانه ای به آزادپز وجود دارد یا خیر گفت: دولت در سال 93 تنها 20 درصد نانوایی ها را آزاد کرد که از نظر قیمت و وزن آزاد هستند، اما در حال حاضر هیچ محدودیتی وجود ندارد و همه می توانند برای آزادسازی اقدام کنند.

نایب رییس اتحادیه نانوایان استان کرمانشاه با بیان اینکه قیمت نان یارانه ای از سال 93 تغییری نکرده و آن هم قیمت آرد افزایش داشت نه درآمد نانوایی ها، تصریح کرد: از سال 91 یک ریال به درآمد نانوایی ها افزوده نشده است.

تغییر خودسرانه نانوایی های یارانه ای به آزادپز تخلف است

اما علی عباس سجادی راد، معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با رد افزایش احتمالی قیمت نان در استان، گفت: تغییر خودسرانه نانوایی های یارانه ای به آزادپز تخلف است.

وی با بیان اینکه قیمت نان هیچگونه افزایشی نداشته و همان قیمت های مصوب سال 93 است، افزود: هیچگونه برنامه و تصمیمی هم بابت افزایش قیمت نان یارانه ای در دستور کار کارگروه آرد و نان استان و حتی کشور نیست.

نانوایی

سجادی راد تصریح کرد: گروه های بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت در قالب سه گروه دو الی سه نفره و در قالب گشت های مشترک با همکاری دستگاه های نظارتی از جمله فرمانداری، مرکز بهداشت، تعزیرات، اداره استاندارد، اتاق اصناف و اتحادیه صنف نانوایان در طول روز بازرسی می شوند و در صورت مشاهده هرگونه تخلف اعم از گران فروشی، کم فروشی و تقلب برابر وفق مقررات قانون تعزیرات حکومتی با متخلفین برخورد خواهند کرد.

این مقام مسئول تصریح کرد: نانوایی های آزاد پز بر اساس مصوبه آبان ماه سال 93 هیئت وزیران مشمول قیمت گذاری نیستند و ایجاد نانوایی آزادپز صرفا با هدف تولید و عرضه نان باکیفیت و به صورت رقابتی می باشد، بنابراین خریداران مختارند در خرید نان به ویژه در آزادپز دقت لازم داشته باشند که بابت پول پرداختی نان باکیفیت دریافت کنند.

به گفته وی، نانوایی های یارانه ای و سهمیه بگیر آرد یارانه ای چنانچه قصد تبدیل وضعیت از یارانه ای به آزادپز داشته باشند، موظفند ابتدا از طریق اتحادیه مربوطه و با هماهنگی شرکت غله و خدمات بازرگانی استان در خصوص تبدیل پروانه کسب از یارانه ای به آزادپز و تغییر نوع آرد سهمیه ای از یارانه ای به آزادپز اقدام کنند اگر چنانچه این مراحل را طی نکنند، تخلف کرده و وفق مقررات با آنها برخورد صورت می گیرد.

معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه افزود: علی رغم اینکه بر اساس مصوبه هیئت وزیران نانوایی های آزادپز مشمول قیمت گذاری نیستند، ولیکن بررسی تعیین قیمت نان آزاد پز توسط کارشناسان ذی ربط در حال بررسی است.

به گزارش مرصاد ، حالا با این اوصاف دولت به جای اینکه حداقل در این شرایط از تغییر نانوایی های یارانه ای به آزادپز جلوگیری کند هیچ اقدامی انجام نداده و صرفا تماشا کننده ماجرا بوده است.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد