وقتی فرصت های طلایی تولید به اغما می رود؛

تأثیر جو روانی افزایش قیمت بنزین بر جامعه/ افزایش قیمت ها با دلار، دستمزد کارگران به ریال

کد خبر: 300226
|
11:38 - 1396/10/12
نسخه چاپی
تأثیر جو روانی افزایش قیمت بنزین بر جامعه/ افزایش قیمت ها با دلار، دستمزد کارگران به ریال
اسلام آبادخبر: افزایش قیمت بنزین نه تنها باعث افزایش جهش تولید نشده بلکه تولید را به اغمایی عمیق تر برده و با افزایش قیمت حامل های انرژی، افزایش مالیات، افزایش مواد اولیه فرصتهای تولیدی فعلی را نیز از بین می برد.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل ازشبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ اقتصاد زنجیره ای به هم تنیده از عوامل مختلف است، ارز که گران می شود به تبع آن بسیاری از اجناس که به کشور وارد می‌شوند هم افزایش یافته و این افزایش اگر هیچ ارتباطی با کالاهای داخلی هم نداشته باشد که دارد باز هم باعث افزایش قیمت های کالاها و اجناس داخلی می شود، اتفاقی که اخیرا در قضیه بستن ثبت سفارش خودرو شاهد بودیم و با افزایش خودروهای لوکس وارداتی خودروکنندگان داخلی هم  نرخ خودروهایشان را بالا بردند.

نکته ای که اما بسیاری از کارشناسان اقتصادی کشور بر آن تاکید می کنند نسبت تاثیر افزایش قیمت سوخت بر قیمت کالاها و بالا بردن تورم است زیرا با افزایش حامل های انرژی مانند بنزین و گازوئیل ابتدایی ترین چیزی که به ذهن می رسد این است که قیمت جابجایی کالا از مبدا به مقصد افزایش یافته و شرکت های تولیدی مجبورند برای تعادل در این قیمت، نرخ کالاهای خود را بالا ببرند.

افزایش قیمت کالاها را حتی رسانه های حامی دولت هم نتوانستند توجیه کنند روزنامه اصلاح طلب شرق نوشته بود: «دولت برای افزایش ٥٠درصدی قیمت بنزین مصمم است. هم از برگزاری جلسات متعدد با محافل تصمیم‌گیری برای متقاعدسازی آنها کوتاهی نمی‌کند و هم از سخنرانی‌های متعدد درباره مزایای این تصمیم».

نکته عجیب و بهت آور گزارشی است که روزنامه دولت در این باره نوشت، روزنامه ایران در گزارشی با تیتر «بنزین 1500 تومانی برای اشتغالزایی» نوشت: «در لایحه بودجه ۹۷ راهکار تأمین منابع برای اشتغالزایی افزایش قیمت بنزین و گازوئیل عنوان شده است و مهم‌ترین دلیل آن رسیدن قیمت بنزین و گازوئیل به قیمت فوب خلیج فارس است. در حال حاضر شکاف زیادی بین قیمت سوخت در کشورمان با کشورهای اطراف وجود دارد. به‌عنوان نمونه در حالی که قیمت بنزین در کشورمان 1000 تومان است این قیمت در بسیاری از کشورهای اطراف ۶۰۰۰ تومان است واین مسأله زمینه را برای افزایش قاچاق و مشکلات اینچنینی فراهم کرده است. در واقع به دولت این اجازه داده شده تا از محل افزایش قیمت سوخت درآمدزایی کند. بر اساس بودجه ۹۷ قیمت بنزین لیتری ۱۵۰۰ و گازوئیل ۴۰۰ تومان پیشنهاد شده و البته دولت در اجرای آن مختار است و هنوز زمان آن مشخص نیست. این لایحه در صورت موافقت مجلس ۱۷ هزار میلیارد تومان درآمد برای دولت دارد و برنامه‌ریزی شده تا این منابع صرف اشتغال شود.»

**دفاع دولت از افزایش قیمت بنزین با عنوان اشتغالزایی 

روزنامه دولت در دفاع از گران شدن بنزین شکاف قیمتی بین بازار سوخت ایران و کشورهای خلیج فارس را علت این افزایش برای اشتغالزایی می نامد ولی نمی‌گوید دستمزد کارگران و کارمندان ایرانی نسبت به دلار چقدر با دستمزدهای مردم حاشیه خلیج فارس تفاوت دارد. باید بر این حقیقت اذعان کرد که اجناس ایرانی با دلار تغییر می کند ولی کارمندان و کارگران ایرانی با ریال دستمزد می گیرند که ارزش آن روز به روز کمتر می شود.

روزنامه ایران در پاسخ به نگرانی مردم برای افزایش تورم هم می نویسد: «کارشناسان با بیان اینکه گرانی بنزین با توجه به اینکه منابع آن در چه جایی مصرف شود تأثیرات متفاوت بر متغیرهای کلان اقتصاد کشور می‌گذارند می‌گویند افزایش قیمت بنزین و گازوئیل در صورتی که صرف اشتغالزایی شود اثرات مثبتی در اقتصاد کشور دارد و البته به گفته آنها این در شرایطی است که دولت توجه همه جانبه به مسأله گرانی بنزین داشته باشد و در واقع تمامی دستگاه‌ها برای اجرای این طرح هماهنگی داشته باشند.»

روزنامه دولت می گوید تنها در صورتی که همه دستگاه های کشور با هم هماهنگ باشند افزایش قیمت بنزین و گازوئیل مثبت خواهد بود، دولت با تاکید بر این نکته توپ را به زمین  دستگاه های مختلف می اندازد که اگر این طرح باعث رونق اقتصادی نشد بهانه ای برای توجیه آن باشد نکته دیگر این است که در طی  دولت یازدهم هیچگاه دستگاه های دولتی با هم هماهنگ نبودند و اختلافات زیادی در روش های اجرایی اقتصاد با یکدیگر داشته اند.

افزایش قیمت بنزین نه تنها باعث افزایش جهش تولید نشده بلکه تولید را به اغمایی عمیق تر برده و با افزایش قیمت حامل های انرژی، افزایش مالیات، افزایش مواد اولیه فرصتهای تولیدی فعلی را نیز از بین می برد.

**افزایش قیمت بنزین در کمیسیون انرژی رای نیاورد اما منتفی هم نشد

غلامرضا شرفی عضو کمیسیون انرژی در خصوص افزایش قیمت حامل‌های انرژی گفت: این موضوع در کمیسیون انرژی مورد بررسی قرار گرفت و به اتفاق آراء اعضا کمیسیون این طرح رد شد، ولی این به معنی منتفی شدن موضوع نیست بلکه باید در سایر کمیسیون‌های مربوطه نیز مورد بررسی قرار گیرد و در نهایت در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به رأی گذاشته می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تاکنون نرخی برای قیمت بنزین تعیین نشده، اعلام کرد: درتبصره 18 افزایش نرخ حامل‌های انرژی مطرح شده ولی در شرایط فعلی به دلیل مسائل معیشتی که در زندگی عموم مردم است به صلاح دانسته نشده افزایش قیمتی داشته باشیم.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد