کارشناس مسائل اقتصادی کشور:

دولت توانایی اداره اقتصاد کشور را ندارد/ دولت درک غلطی از ایجاد اشتغال دارد/ نتیجه ادای دموکراسی غربی را درآوردن چیزی بیش از این نیست

کد خبر: 300184
|
08:23 - 1396/10/11
نسخه چاپی
دولت توانایی اداره اقتصاد کشور را ندارد/ دولت درک غلطی از ایجاد اشتغال دارد/ نتیجه ادای دموکراسی غربی را درآوردن چیزی بیش از این نیست
اسلام آبادخبر: اقتصاددان و نویسنده کتاب اقتصاد و برنامه‌ریزی با بیان اینکه دولت توانایی مدیریت اقتصاد کشور را ندارد گفت: مطالبات مردم به صورت مکرر توسط مقام معظم رهبری به گوش دولت رسیده اما این دولت اهل کار نیست و راهبرد غلط و تعظیم در مقابل بیگانه را در سر گرفته است و همچنین درک غلطی از بحث ایجاد اشتغال دارد و فکر می کند مشکل پول است.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل ازشبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ عبدالمجید شیخی، اقتصاددان و نویسنده کتاب اقتصاد و برنامه‌ریزی با بیان اینکه اگر بخواهیم  خلاصه ای لوح وار ازعملکرد دولت ارائه کنیم باید یک تقسیم بندی کلی داشته باشیم افزود: باید دید عمل دولت در تنظیم بازارها از جمله بازار کار، بازار پولی، مالی و بازار محصولات خدمات به چه اندازه موثر بوده است. 

 

*دولت اعتقادی به اقتصاد اسلامی ندارد

وی در ادامه بابیان اینکه متاسفانه دولت در بازار پولی هیچ توانی برای کنترل نداشته است اذعان داشت: چموشی و خود مختاری در بازار پول اقتصاد را به ورطه ی کامل ربا می کشاند و نشان دهنده ی آن است که دولت اعتقادی به اقتصاد اسلامی ندارد.

 

شیخی همچنین افزود: در این راستا نسخه هایی که تاکنون دولت پیچیده است عمدتا نسخه های پولی بی تاثیر و تماما تقلید اقتصاد سرمایه داری بوده است،  این به گونه ای است که وجود این نسخه های پیچیده شده از سوی دولت عملا ورشکستگی تجربه اقتصاد سرمایه داری را نشان می دهد.

 

وی  با اشاره به اینکه در بازار مالی نیز به دلیل ولنگاری در بخش واردات، بنگاه ها و شرکت های تولیدی بورسی نتوانستند بازار یابی کافی را داشته باشند و سودی بدست بیاورند تا بتواند رونق سرمایه را به دنبال داشته باشد گفت: زمانی که نرخ سود آوری  سهام بالا باشد ارزش کل بورس نیز ارتقا پیدا می کند و بالعکس زمانی که ارتقا پیدا نمی کند و تنزل می کند.

 

*مشکل بازار کار عدم توجه به وظایف حقیقی تنظیم بازار کار توسط دولت است

 استاد اقتصاد دانشگاه‌ تهراندر ادامه سخنان خود با تاکید بر اینکه در بازار کار، نیز دولت  درک غلطی از بحث ایجاد اشتغال دارد و فکر می کند  مشکل پول است اظهار کرد: مشکل بازار کار پول نیست، مشکل عدم توجه به وظایف حقیقی تنظیم بازار کار توسط دولت است.

 

*در شرح وظایف دستگاه ها هرگز کلمه ای مبنی بر ایجاد اشتغال یافت نمی کنیم

وی  با بیان اینکه در شرح وظایف دستگاه ها هرگز کلمه ای  پیدا نمی  کنیم که دستگاه ها موظف به ایجاد اشتغال باشند بیان کرد: معاونت های تخصصی وزارتخانه ها باید به ستاد ایجاد مشاغل وستاد خلق تشکل های اقتصادی تبدیل شود.

 

شیخی با تاکید بر اینکه باید صندوقی تاسیس شود که منابع آن در اختیار ایجاد شغل و خلق اشتغال جدید قرار گیرد گفت: به دلیل اینکه چنین درکی وجود ندارد عملا با وجود این فعالیت های کم رمق وتزریق پول خشک به بازارنتیجه ای نخواهیم داشت.

 

*مشکل دولت نقدینگی نیست

وی با بیان اینکه کشور از منابع مالی و پولی کمی برخوردار نیست اظهار کرد: با وجود این حجم زیاد  نقدینگی دراین دولت نا کارآمد و درمانده حجم پول سه و چهار برابر افزایش پیدا کرده اما نتوانسته است منابع را به تولید و اشتغال ببرد و این نشان دهنده آن است که  مشکل نقدینگی نیست به گونه ای که نقدینگی مسأله آخر در بحث اقتصاد کشور است.

 

این کارشناس اقتصادی کشور با بیان اینکه در بازار کالا و خدمات دولت متوجه نیست که تنظیم  بازار جز وظایف عمومی دولت است و از دیدگاه اقتصاد اسلامی  نیز جزء خدمات عام المنفعه است افزود: این وظیفه بر عهده ی بخش خصوصی نیست و متولی آن  بخش دولتی و نهادهای عمومی است.

 

*دولت هیچ گونه نظارتی بر بازار کالا و خدمات ندارد و تنها نظاره گراست

وی با اشاره به اینکه اصولا در بازار خدمات و کالاها  هیچ گونه کنترل، نظارت، ارزیابی و همچنین برنامه ای برای قیمت گذاری وجود ندارد خاطر نشان کرد: اینجاست که حاشیه های سود سرسام آور خون مردم  را می مکد و این به این معنی است که در بازار خدمات عده ای  دارند با انحصار حاشیه ها سود ظالمانه ای را بر اقتصاد تحمیل می کنند و دولت تنها نظاره گراست.

 

*تجمعات اخیر دنباله فتنه سال 88 است

استاد اقتصاد دانشگاه‌ تهران در ادامه با اشاره به تجمعاتی که در چند روز گذشته در سطح شهرها اتفاق افتاد است گفت: به نظر بنده این امر از جانب سازمان موصاد ،سیا و انگلیس خبیث است و  این دنباله جریان فتنه سال 88 است .

 

و ی تصریح کرد: با توجه به اینکه این کار را در آستانه نهم دی و در چند نقطه انجام پذیرفته ، پس بنابراین میتوان این فرضیه را داشت  که این یک حرکت سازمان یافته است.

 

شیخی با بیان اینکه ما منکر آن نیستیم که عده ای هم آدم دردمند قاطی  تجمع کنندگان شده باشند و گول انگیزه های اینها را بخورند افزود:  در  سال 88  هم خیلی ها گول این دستبند سبز به دستان و شال سبز پوشان آن کودتای مخملی و اوباما را خوردند و قاطی آنها شدند ولی بعد که فهمیدند اینها ریشه اشان در سازمان جاسوسی آمریکا و موصاد است کنار رفتند.

 

وی با اشاره به تعداد قلیل تجمع کنندگان گفت: در برابر موج عظیم جمعیتی که داریم این تعداد چیزی نیست و عده ای هم ممکن در این  جمعیت راه بیفتد و مطالباتشان را طلب کنند.

 

*نتیجه ادای دموکراسی غربی را درآوردن چیزی بیش از این نیست

این کارشناس اقتصادی کشور با بیان اینکه دولت عرضه اداره اقتصاد کشور را نداشته افزود:  حرف ما هم این است  و نتیجه ادای دموکراسی غربی را درآوردن چیزی بیش از این هم نیست .

 

وی عنوان کرد: مردم بدون شناخت کافی  از رییس جمهوری که توانایی این کار را ندارد و اصلا اهل  این کار نیست حمایت و  به آن رای دادند این هم  طبق اصول دموکراسی سر کار آمده است و ما هم که پذیرفته ایم حالا هر کی  خربزه خورده پای لرزش بنشیند و اینها را تحمل کند.

 

*مردم خودشان به روحانی  رای دادند و حال باید تحمل کنند

شیخی با بیان اینکه مردم خوشان به این رییس جمهور رای دادند و حال باید تحمل کنند افزود: درست است دولت در این 5 ساله عملکرد خوبی نداشته و نتوانسته مطالبات مردم را جواب دهد ولی به هر حال خود مردم رای دادند و باید صبر کنند.

 

وی با اشاره به سخنان  رسا  و نافذ مقام معظم رهبری در بیان مطالبات مردم گفت: صدای رسا و شفاف مقام معظم رهبری  مرتبا مطالبات مردم را به گوش مسئولین  رسانده و میرساند.

 

*مطالبات به گوش دولت رسیده اما آنها اهل کار نیستند

استاد اقتصاد دانشگاه‌ تهرانبا بیان اینکه مطالبات به گوش دولت رسیده اما این دولت اهل کار نیست افزود: این قوه مجریه توانایی ندارد و راهبرد غلط  و تعظیم در مقابل بیگانه را در سر گرفته است.

 

وی ادامه داد : این دولت قرارداد 2030، توتال و ....وهمچنین موافقنامه خائنانه برجام را امضا کردند و این دولت نشان داد که هدفشان کمک به ضعفا و رفع فقر ، ایجاد اشتغال ، تولید داخلی و تقویت اقتصاد مقاومتی نیست.

 

شیخی در پایان با بیان اینکه مطالبات مردم برحق است ولی هر چیزی جایی و مکانی دارد و عدل این  است که هر چیزی جای خودش قرار بگیرد  افزود: ما  با وجود رهبر هوشمند ، توانای عاقل و دلسوز مشکلی در رساندن ندای مطالبات مردم به گوش  دولت نداشتیم ولی نوع حرف حق را نمیپذیرند.

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد