دومین گمرک بزرگ تجاری ایران در اغماء/ دستور بازگشایی وزیر اجرا نشد

کد خبر: 300153
|
11:38 - 1396/10/10
نسخه چاپی
دومین گمرک بزرگ تجاری ایران در اغماء/ دستور بازگشایی وزیر اجرا نشد
اسلام آبادخبر: مرز رسمی پرویزخان دومین گمرک بزرگ تجاری ایران، با وجود وعده های وزیر کشور برای بازگشایی همچنان در اغما مانده و به روی صادرات و ترانزیت بسته است.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل ازشبکه اطلاع رسانی مرصاد ،  بیش از ۳ ماه از تعطیلی بزرگترین پایانه صادراتی غرب کشور می گذرد، مرزی که بار حدود ۵۰ درصد صادرات به کشورعراق را به دوش می کشد و این تعطیلی قطعا لطمات فراوانی را به صادرات کل کشور وارد خواهد کرد.

مرز رسمی پرویزخان که اواخر مهرماه سال جاری به خاطر تغییر و تحولات سیاسی اقلیم کردستان و اختلافات آنها با دولت مرکزی بسته شد، تاکنون بازگشایی نشده است.

 این موضوع در حالی است که مرز مریوان در همسایگی اقلیم کردستان در حال فعالیت بوده و جریان عادی تردد و صادرات در آن برقرار است، اما وعده وزیر کشور برای بازگشایی مرز پرویز خان تاکنون محقق نشده و این امر تجار و بازرگانان ما را با مشکلات متعددی مواجه کرده است و باعث شده تا حجم صادرات از طریق این مرز که در سالیان گذشته عنوان فعالترین مرز زمینی کشور را به خود اختصاص داده بود، به شدت کاهش یابد و این گلوگاه حساس کشور همچنان در اغما مانده است.

متاسفانه تعطیلی مرز پرویزخان با حجم صادرات و ترانزیت حدود ۳ میلیارد دلاری در سال که یکی از مرزهای راهبردی کشور هم محسوب می شود، تنها فضا را برای رقیبان تجاری ایران در تصاحب بازار بحران زده عراق فراهم می کند تا آنها در غیاب تجار ایرانی این بازار را در قبضه خود بگیرند.

بسته ماندن مرز پرویزخان هیچ توجیهی ندارد

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی ایران در مورد بسته ماندن مرز پرویزخان اظهار داشت: البته وزیر کشور دستور صریح بازگشایی دادند که متاسفانه تاکنون این امر محقق نشده است.

کیوان کاشفی با بیان اینکه بسته ماندن این مرز هیچ توجیهی ندارد و عقلانیتی پشت این تصمیم نیست، خاطرنشان کرد: رایزنی های زیادی برای بازگشایی این مرز انجام داده ایم و همه نیز تایید می کنند که پرویزخان باید زودتر باید بازگشایی شود.

وی با اشاره به وجود دو مرز رسمی خسروی و پرویزخان در استان کرمانشاه تصریح کرد: هر کدام از این دو مرز به یک شکل بسته شده اند، مرز خسروی که ظرفیت کالایی ندارد به روی زوار بسته شده و مرز پرویزخان هم به روی صادرات و ترانزیت کالا بسته و تعطیل شده است.

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه بیان داشت: آمار صادرات به شدت تنزل داشته و با وجود کاهش ۳۰ درصدی صادرات در سال گذشته نسبت به سال قبل از آن، امسال نیز این تنزل بیشتر شده است.

کاشفی وجود سه مرز پیرانشهر، مریوان و پرویزخان با اقلیم کردستان را مورد اشاره قرار داد و گفت: اینکه چرا مرز مریوان باز بوده و دو مرز پیرانشهر و پرویزخان بسته است، سوال عجیبی است که کسی هم پاسخگوی آن نیست.

یکسال عقب ماندن از تجارت به ازای یک روز بسته بودن مرز

اما خلیل حیدری، مدیرکل گمرکات استان کرمانشاه نیز در جلسه بررسی مبادی مرزی با حضور تیم اقتصادی وزیر کشور در استانداری کرمانشاه در اظهاراتی بیان داشت: به ازای هر روز بسته بودن مرز یکسال در تجارت عقب خواهیم ماند.

وی با اشاره به کاهش تبادلات اقتصادی در مرز پرویزخان به دلیل التهاب فعالیت داعش در عراق طی سال های اخیر، افزود: الان که منطقه از لوث وجود داعش پاکسازی شده باید این مرزها را فعال کنیم و به قدرت تجاری روزهای اولیه خود برسانیم.

حیدری تصریح کرد: هیچ منع دولتی برای بازگشایی مرز پرویز خان نداریم و این امر مهم باید در وزارت کشور به طور جدی بررسی شود، چرا که به ازای هر روز بسته بودن این مرز یکسال در امر تجارت عقب خواهیم ماند.

کاهش صادرات استان کرمانشاه در پی تعطیلی پرویزخان

 همچنین نعمت اله حقیقی، مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه هم در هفتمین جلسه کارگروه صادرات غیرنفتی استان بسته بودن مرز پرویزخان راموجب کاهش میزان صادرات استان عنوان کرد.

وی در این جلسه به ارائه گزارشی از مبادلات تجاری استان در ۹ ماهه سال جاری پرداخت و میزان صادرات از مرزهای استان در این مدت را یک میلیارد و ۴۳۹ میلیون دلار اعلام کرد.

وی با بیان اینکه صادرات ما به لحاظ وزنی ۱۹ درصد منفی بوده که این نشان دهنده سوق صادرات به سمت ارزش افزوده بیشتر است، گفت: بسته شدن مرز پرویز خان در کاهش صادرات بسیار موثر است که البته در این راستا مرز سومار این کاهش را ترمیم کرد و در این مرز ما ۲۰۰ درصد رشد صادرات به ارزش ۵۶۳ میلیون دلار داشتیم.

 با توجه به نقش تجارت در اقتصاد شهرستان های مرزی استان و همچنین رکود شدید حاکم بر استان از یک سو و بیکاری حدود ۳ هزار نفر که از طریق این مرز ارتزاق می کردند، باز شدن هرچه سریعتر این مرز یک مطالبه جدی است و تعلل وزارت کشور در بازگشایی آن تنها به تضرر بیشتر استان منجر می شود.

همچنین زلزله اخیر غرب استان و تبعات منفی اقتصادی که این زلزله در این مناطق بر جای گذاشته اهمیت این موضوع را دوچندان کرده است و از آنجا فعالیت اقتصادی اغلب مناطق استان نیز به این گلوگاه مرزی گره خورده، بازگشایی آن در رونق بخشی مناطق زلزله زده بسیار حائز اهمیت است.

هرچند مسئولان ادعا می کنند که مرزهای دیگر از جمله سومار، شیخ صله و شوشمی می توانند بار این تعطیلی صادرات در پرویزخان را به دوش بکشند، اما با صراحت می توان گفت که با توجه به حجم بالای مراودات تجاری از طریق این مرز و حجم پایین مبادلات در مرزهای مذکور این مرزها قادر نیستند جای خالی پرویزخان را پر کنند.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد