عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس:

رکود اقتصادی کرمانشاه به دلیل انسداد مرزهای غربی / امتیاز تجارت با عراق به خطر افتاده است

کد خبر: 300086
|
08:25 - 1396/10/07
نسخه چاپی
 رکود اقتصادی کرمانشاه به دلیل انسداد مرزهای غربی / امتیاز تجارت با عراق به خطر افتاده است
اسلام آبادخبر: عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس معتقد است: دولت محترم تمهیداتی بیاندیشد تا هر چه سریع تر مرزهای غربی کشور بازگشایی شود چرا که کسب کار و فعالیت اقتصادی استان کرمانشاه به شدت به مخاطره افتاده است و کشورهایی همچون ترکیه از فرصت اقتصادی داخل عراق بهره مند شده اند.

به گزارشاسلام آباد خبر، حشمت الله فلاحت پیشه نماینده اسلام آباد غرب با تاکید بر ضرورت انسداد مرزها در دوران بحران اقلیم کردستان عراق گفت: از زمانی که بنا به درخواست دولت عراق و برخی ملاحظات امنیتی ما مرزهای غربی خود را به روی این کشور مسدود کردیم با توجه به اینکه منطقه حکم شریانی حیاتی را برای مرزنشینان دارد ،بازار آنها کساد شده است. ارزیابی ها نشان می دهد کشورهایی همچون ترکیه- چین و آمریکا گوی فرصت های تجاری داخل عراق را از ایران ربوده اند.

وی افزود: یکی از احکام چشم انداز 20 ساله جمهوری اسلامی ایران (برای اول شدن در منطقه) تعامل سازنده با دنیاست که بخشی از این نقشه راه به مراودات تجاری - اقتصادی بویژه با همسایگان تاکید دارد. از طرفی در قانون توسعه کشور هم پیش بینی شده تمام ظرفیت های مرزی باید در این خصوص بکار گرفته شود.

این نماینده مجلس با بیان اینکه بعد از پایان فتنه صهیونیستی تجزیه کردستان عراق همچنان مرزهای کشور بسته باقی مانده است، خاطر نشان کرد: انتظار می رود با فروکش کردن تنش ها در کشورهمسایه قاعدتا باید امنیت برای فضای اقتصادی استان مهیا شده باشد مضاف بر اینکه ما شاهد برچیده شدن طومار گروه تروریستی داعش از منطقه و عراق هستیم.

فلاحت پیشه با ارایه آماری از قبل از دوران حضور داعش در عراق عنوان داشت: مجموع مناسبات اقتصادی ایران با عراق که عمده آن از مرزهای غربی خاصه از استان کرمانشاه انجام می شد، در کل بیش از 2 برابر مجموع مبادلات اقتصادی ما با 28 کشور عضو اتحادیه اروپا بود. جالب تر اینکه بیش از 90 درصد واردات ما از کشورهای اروپایی بود که در مقایسه با عراق این موضوع به ضرر ایران تمام می شد. یعنی مزیت نسبی بیشتر به سود تجار اروپایی رقم می خورد.

وی در این رابطه افزود: متاسفانه با ادامه روند انسداد مرزهای غربی چنین تجارت بهینه ای در شرف از دست رفتن است و این فرصت شغلی ناب مردم کرمانشاه در اختیار تجار ترکیه ای و حتی برخی دول عربی قرار می گیرد. به عبارتی آنهایی که تا دیروز همه جانبه از داعش در عراق و سوریه حمایت کردند امروز هم در حوزه تجاری در داخل عراق بهره اقتصادی می برند در حالی که جمهوری اسلامی ایران به برکت خون شهدای مدافع حرم و هوشمندی مسئولین کشورمان در برابر تهدیدات منطقه امنیت را به تمامیت راضی عراق باز گرداند.

فلاحت پیشه پیرو این استدلال خاطر نشان کرد: طبق برآوردی که طی یک هفته اخیر صورت گرفته بازار اقتصادی فعالان استان بشدت با رکود جدی مواجه شده است و رقمی بالغ بر 2.5 میلیارد دلار ضرر مالی متوجه نظام اقتصادی کشور شده است. یعنی چیزی برابر با یک سال بودجه عمرانی کشور (میانگین 5 سال گذشته) ما متضرر شده ایم که باید مسئولین به این موضوع اهتمام ویژه ای داشته باشند.

 

وی افزود: الان کار به جایی رسیده که دولت و تجار عراقی هیچ قراردادی با ایران منعقد نمی کنند و اظهار می دارند، شرایط مرزهای غربی ایران مشخص نیست و هر گونه قرارداد ریسک بالایی به همراه دارد لذا با طرف های ترک – عرب و آمریکایی و چینی وارد مناسبات تجاری شده اند.

فلاحت پیشه ضمن خواهش از مسئولین ذیربط در خصوص بازگشایی دوباره مرزهای غربی کشور گفت: لطمه فراوانی امروز بخاطر کسادی بازار نقل و انتقال کالا از عراق به مردم زلزله زده کرمانشاه وارد آمده است. در حالی وزیر محترم کشور یکشنبه هفته گذشته خبر بازگشایی مرزها را داد که این گفته موجب خشنودی مردم استان شد اما با گذشت چند روز هنوز این امر تحقق نیافته است.

وی مرزهای پرویز خان – خسروی – باشماق و تمرچین را جز مرزهای مسدود شده بشمار آورد و افزود: برخی از مباحث داخلی عراق چندان به ما مربوط نمی شود. به حمدالله و به لطف جان فشانی های نیروهای امنیتی کشور اعم از ارتش و سپاه و نیروی انتظامی آنقدر قدرتمند هستیم که کسی جرات کوچکترین تعرض به مرزهای ما را نداشته باشد.

فلاحت پیشه خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران امروز امنیت را از بغداد تا دمشق ایجاد کرده و این مهم را آمریکا با همه تبلیغات و در راس 44 کشور نتوانست انجام دهد. لذا وقتی در حوزه نظامی- امنیتی و راهبرد منطقه ای تا این اندازه مقتدر هستیم دیگر نباید اجازه دهیم بیش از این مرزهای ما متاثر تحولات عراق شود و علاوه بر بحث دفاعی - امنیتی حتما باید در عرصه اقتصادی هم اثر گذار باشیم.

منبع: جام جم آنلاین

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد