عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس:

ضرر ناشی از توقف تجارت در مرزهای غربی ۲.۵ میلیارد دلار برآورد می‌شود

کد خبر: 300017
|
09:30 - 1396/10/04
نسخه چاپی
 ضرر ناشی از توقف تجارت در مرزهای غربی ۲.۵ میلیارد دلار برآورد می‌شود
اسلام آبادخبر: عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: بیش از ۲.۵ میلیارد دلار خسارت و ضرر اقتصادی به کشور ناشی از توقف تجارت در مرزهای غربی با عراق برآورد شده است.

به گزارشاسلام آباد خبر، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در گفت‌وگو با تسنیم، با انتقاد از این موضوع که هنوز مرزهای غربی کشور با عراق بسته است اظهار داشت: بنده علاوه بر پیگیری این موضوع در شورای امنیت ملی تذکری در رابطه با بسته بودن مرزهای استان کرمانشاه به رئیس جمهور داده‌ام.

نماینده مردم اسلام‌آباد غرب در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رئیس‌جمهور ملزم بود وزرای امور خارجه، کشور، صنعت، معدن و تجارت و اقتصاد را برای ارزیابی خسارات اقتصادی و اجتماعی ناشی از بسته بودن مرز را احضار کند گفت: زیرا آمارهایی که ما اکنون داریم در رابطه با ضررهای اقتصادی ناشی از بسته بودن مرزهای غربی کشور با عراق بیش از 2.5 میلیارد دلار برابر با میانگین یک سال طرح عمرانی کشور در طول سال‌های اخیر ضرر دیدیم.

فلاحت‌پیشه با اشاره به اینکه علاوه بر ضررهای اقتصادی ناشی از بسته بودن مرز شاهد ضررهای اجتماعی و سیاسی متعددی نیز هستیم عنوان کرد: البته بنده از وزیر امور خارجه در پاسخ به بسته بودن مرز سؤال کردم و از او دعوت کردم که برای پاسخگویی به کمیسیون امنیت ملی بیاید.

وی با بیان اینکه علاوه بر ضرر اقتصادی اکنون دولت، مردم و فعالان اقتصادی عراق دیگر حاضر نیستند با طرف‌های ایرانی قرارداد منعقد کنند بیان کرد: این امر موجب شده تا کشورهای دیگر مانند ترکیه، آمریکا، چین و سایر کشورهای عربی جای ایران را در مبادلات تجاری با عراق پر کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بنده اعتقاد دارم آفت دیگری که بعد از این وجود دارد این است که زمانی که ما عرصه اقتصادی را از دست می‌دهیم به تبع آن در حال از دست دادن عرصه سیاسی نیز هستیم افزود: هر چه این مرز دیرتر باز شود علاوه بر تبعات اقتصادی، تبعات سیاسی و اجتماعی ناگواری برای مردم کشور به وجود می‌آید و باید هر چه زودتر مرز باز شود.

وی با بیان اینکه بنده به شدت از سکوت برخی مسئولان به خصوص مسئولان اجرایی مرز در رابطه با بسته بودن مرز ناراحت هستم گفت: برخی از این افراد نه تنها کمکی به ما نمی‌کنند بلکه حتی سعی دارند ما را تخریب کنند.

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد