در شرایط بیکاری ۴۳ درصدی فارغ التحصیل ها؛

مجرم ها جای تحصیل کرده ها به کار گیری می شوند/ کاهش بودجه اشتغال نهادهای حمایتی

کد خبر: 299994
|
08:05 - 1396/10/03
نسخه چاپی
مجرم ها جای تحصیل کرده ها به کار گیری می شوند/ کاهش بودجه اشتغال نهادهای حمایتی
اسلام آبادخبر: در حالی که ۴۳ درصد فارغ التحصیلان کشور بیکار هستند وضع قوانینی مثل به کارگیری مجرمان در سازمانهای تخصصی و یا کاهش بودجه اشتغالزایی نهادهای حمایتی سوال بر انگیز است.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل ازشبکه اطلاع رسانی مرصاد، در حالی که دولتمردان به طور شفاف آماری از بیکاری جوانان به ویژه قشر تحصیل کرده را اعلام نمی کنند و بارها شاهد ارائه آمارهای ضد و نقیض از سوی آنان بودیم متاسفانه سیاستهای درستی نیز در قبال اشتغالزایی برای این قشر تحصیل کرده به کار گرفته نشده است.

شرایط بیکاری در جامعه به ویژه در استانهای مرزی نظیر کرمانشاه سبب شده که به سادگی کاندیداهای انتخاباتی در عرصه های مختلف با دستاویز قرار دادن شعار اشتغالزایی بتوانند رای آورند فارغ از اینکه در عمل بتوانند برنامه مدونی را به سرانجام رسانند.

سازمان میراث فرهنگی به جای مجرمان از فارغ‌التحصیلان مرتبط استفاده کند

عضو ناظر مجلس در شورای عالی میراث فرهنگی با انتقاد از امکان استفاده از مجرمان برای گذران دوره محکومیت خود در سازمان میراث فرهنگی، پیشنهاد داد از فارغ‌التحصیلان برای کارهای مرتبط استفاده شود؛ نه از مجرمان. 

پروانه سلحشوری با اشاره به قانون 79 مجازات اسلامی مبنی بر تبدیل کیفر زندان برخی از محکومان قضایی به خدمت در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، گفت: چرا سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری با اقدامی پیش‌دستانه خود را یکی از هشت سازمان موظف به استفاده از خدمات عمومی برخی مجرمان این ماده را برای گذراندن دوران محکومیت قرار داده است؟ آیا به راستی سازمان عریض و طویل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با تعداد زیاد کارشناسان و متخصصان صاحب صلاحیت خود نیازمند خدمات مجرمین و محکومین است؟

وی با اشاره به اینکه معاون حقوقی وزارت دادگستری به واسطه سبقه علمی و عملی خود در قوه قضاییه، بدون در نظر گرفتن اینکه در گذشته معاون حقوقی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بوده، ممکن است اقداماتی انجام دهد که به نفع این سازمان نباشد، بیان کرد: به جای به‌کارگیری فارغ التحصیلان رشته‌های مرتبط با حوزه‌های گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی پیشنهاد استفاده از مجرمان در این سازمان به منظور گذراندن دوران محکومیتشان مطرح شده است و این در حالی است که سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی حساسیت‌های خاص خود را دارد؛ حتی در طرح چنین موضوعاتی نیز باید ملاحظاتی در نظر گرفته شود.

۴۳درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بیکارند/ وزیر علوم درباره مأموریت‌گرا نبودن دانشگاه‌ها توضیح دهد

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه ۴۳ درصد فارغ التحصیلان دانشگاهی بیکارند، از مأموریت‌گرا نبودن دانشگاه‌ها انتقاد کرد. 

 هادی قوامی گفت: برنامه آمایش در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری  بر این نکته تاکید دارد که دانشگاه‌ها ماموریت‌گرا شوند و هر دانشگاهی به ماموریت خودش بپردازد تا  تقسیم کار در دانشگاه‌ها شکل بگیرد و بتوان مولفه‌هایی همچون ایجاد تخصص، افزایش تولید وکارآفرین شدن دانشگاه را نیزعملیاتی کرد و همچنین دانشگاه‌ها با رعایت اصول آمایشی بتوانند متناسب با  وضعیت و شرایط مورد نیاز استان  و شهرستان‌ها حرکت کنند.

وی با بیان اینکه 43 درصد فارغ التحصیلان دانشگاهی بیکار هستند، ادامه داد: با این شرایط ارتقای دانشگاه‌هایی در خارج از پایتخت که دارای مزیت نسبی هستند، با مشکل روبرو و شرایطشان سخت‌تر و محدود می‌شود زیرا استانی که در حال توسعه است، با هزاران مسئله گوناگون روبرو است و بنابراین نمی‌تواند به دانشگاه‌های تخصصی پیرامون استان نیز بپردازد.

از سوی دیگر و با لحاظ چنین شرایطی در بودجه سال آینده نیز شواهد حاکی از کاهش اعتبارات اشتغالزایی است؛

کاهش هزار میلیاردی اعتبار اشتغالزایی کمیته امداد در لایحه بودجه ۹۷

حمیدرضا حاجی‌بابایی؛ رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس، گفت: طبق اعلام فتاح رئیس کمیته امداد در لایحه بودجه ۹۷ در حدود ۳ هزار میلیارد تومان اعتبار اشتغالزایی به ۲هزار میلیارد تومان کاهش یافته است که امیدواریم این میزان دوباره افزایش یابد. 

بیکاری در کشور به ۶ و نیم میلیون نفر رسید/ دولت شرایط اشتغال و بیکاری را شفاف سازی کند

نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس، با اشاره به وجود ۶.۵ میلیون نفر بیکار درجامعه، گفت:‌ دولت شرایط اشتغال و بیکاری را برای مردم شفاف سازی کند. 

مسعود رضایی با بیان اینکه بیکاری یکی از چالش های بزرگ و عظیم کشور است، گفت:‌ تمامی ارکان نظام به چالش بیکاری درکشور اذعان دارند، متاسفانه آمارهای متفاوتی درخصوص اشغالزایی و میزان بیکاری از سوی مسئولان دولتی مطرح می شود؛ طرح آمارهای متناقض و متفاوت به نوعی نمایندگان مجلس را نیز با مشکل روبه رو کرده است.

نماینده مردم شیراز درمجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه مشکل چندگانگی درآمار اشتغال از شفافیت ها دراشتغالزایی جلوگیری می کند، افزود:‌ باید یک مرجع واحد و متولی نسبت به اعلام آمار بیکاری و اشتغال اقدام کند، بنابراین جایگاه یک نهاد مشخص برای رصد میزان بیکاری درکشور باید مشخص شود؛ درحال حاضر حدود 6.5 میلیون نفر درجامعه بیکار هستند که این آمار نیز گاهی با تغییر روبه رو است.

وی با بیان اینکه دربرخی شرایط اعلام آمار بیکاری به دلیل شرایط نامناسب استان ها سیر صعودی طی می کند، تصریح کرد:‌ در برخی استان ها به دلیل افزایش بیکاری به طورحتم آمارهای مطرح شده نشان از کاهش اشتغالزایی دارد، اما دراستان های دیگربه دلیل شرایط بهتر آمار قابل قبول تری از بیکاری طرح شود؛ بنابراین اختلاف ها درمیزان بیکاری به دلیل همین شرایط است؛ هرچند که درحال حاضر دراغلب خانواده ها بیش از 2 نفر بیکار وجود دارد.

رضایی با اشاره به اینکه به لحاظ قانونی یکی از اسناد بالادستی درحوزه اشتغال برنامه ششم توسعه است، گفت:‌ یکی از مصوبات برنامه ششم این است که دولت باید برای دستیابی به رشد 8 درصد سالانه 960 هزار شغل ایجاد کند، متاسفانه نسبت به برنامه فاصله بسیاری وجود دارد؛ از حرف تا عمل درخصوص اشتغالزایی فاصله بسیار زیاد است، دولت به لحاظ سرمایه گذاری شرایط نامناسبی داشته و متاسفانه مسئولان با شفافیت این مسائل را مطرح نمی کنند.

نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس، با بیان اینکه با شفافیت کامل باید واقعیت ها درحوزه بیکاری و اشتغال مطرح شود، افزود:‌ ضمن اینکه در ارتباطات بین المللی نیز به لحاظ محدودیت های خارجی مشکلاتی وجود دارد، بنابراین سرمایه گذاران داخلی نیز درشرایط فعلی اوضاع قابل قبولی ندارند.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد