نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس:

مخالفت خانه ملت با افزایش 50 درصدی قیمت بنزین در کشور/ احتمال موافقت مجلس با افزایش 10 تا 20 درصدی قیمت حامل های انرژی

کد خبر: 299946
|
09:51 - 1396/09/29
نسخه چاپی
مخالفت خانه ملت با افزایش 50 درصدی قیمت بنزین در کشور/ احتمال موافقت مجلس با افزایش 10 تا 20 درصدی قیمت حامل های انرژی
اسلام آبادخبر: نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به بحث هایی که در روز های اخیر در خصوص افزایش قیمت بنزنین در سه ماهه آخر سال 96 مطرح شده است گفت: افزایش نا گهانی قیمت بنزین بعد از چهار سال یک شوک اقتصادی و اجتماعی را در کشور بوجود می آورد که مجلس با این امر مخالف است.

به گزارشاسلام آباد خبر، هدایت الله خادمی ، نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو باشبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ با اشاره به بحث هایی که در روز های اخیر در خصوص افزایش قیمت بنزنین در سه ماهه آخر سال 96 مطرح شده است گفت: افزایش ناگهانی قیمت بنزین بعد از چهار سال یک شوک اقتصادی و اجتماعی را در کشور بوجود می آورد که مجلس با این امر مخالف است.

 

وی بر همین اساس اضافه کرد: دولت اگر تصمیم بر افزایش قیمت بنزین را در کشور داشت باید این امر را مرحله به مرحله و با شیب ملایمی انجام می داد نه اینکه بعد از 4 سال ناگهان قیمت بنزین را بدون هیچ پیشینه و پسینه ای افزایش دهند تا کسری بودجه خود را جبران کنند .

 

نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی همچنین با تاکید بر اینکه دولت می خواهد با افزایش حامل های انرژی کسری بودجه خود را جبران کند اظهارداشت: دولت بجای اینکه هزینه های جاری خود را در بودجه کاهش دهد دست در جیب مردم برده است و با اینکار می خواهد کسری بودجه خود را جبران کند که این امر راهکار جبران کسری بودجه نیست و عواقب اقتصادی جبران ناپذیری را برای کشور به همراه دارد.

 

خادمی در ادامه همچنین با اشاره به پیامد های افزایش ناگهانی قیمت حامل های انرژی در کشور عنوان کرد: دولت با افزایش 50 درصدی حامل های انرژی بوِیژه بنزین موجب خواهد شد تا قیمت سایر کالاها و خدمات نیز به تبع آن افزایش یابد چرا که قیمت بنزین و حامل های انرژی در تعیین قیمت و فوچارت بهای تمام شده سایر کالاها نیز تاثیر بسزایی دارد.

 

وی افزود: در شرایط فعلی و کنونی کشور که مردم از وضعیت افتصادی مطلوبی برخوردار نیستند و رکود در بازار سایه افکنده است این افزایش قیمت به نفع مردم نیست و دولت باید بجای آنکه به فکر جیب خود و تامین کسری بودجه خود باشد به فکر جیب خالی مردم در ایام عید باشد تا سفره مردم را کوچک نکند و بازار در ایام نزدیک به عید نوروز در تب و تاب باشد تا اینکه سایه رکود بر آن گسترده شود.

 

نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به قیمت های تعیین شده برای حامل های انرژی تصریح کرد: بنا بر صحبت های که در این باره شده قرار بر این است که قیمت بنزین 1500 و گاز از 300 به 500 تومان افزایش یابد، مجلس مخالف افزایش درآمد دولت نیست اما باید این افزایش مرحله به مرحله و با شیب ملایم صورت پذیرد تا شوک اقتصادی و اجتماعی در کشور به وجود نیاید.

 

خادمی با بیان اینکه مجلس مخالف افزایش 50 درصدی قیمت بنزین است، افزود: نظر نمایندگان مجلس بر افزایش 10 تا 20 درصدی قیمت بنزین است نه افزایش 50 درصدی قیمت که شوک اقتصادی عجیبی را بر جامعه وارد کند؛ باید بودجه سال 97 به صورت دقیق تر و جدی تری تنظیم و بازبینی شود.

 

وی ادامه داد: بودجه سال 97 همانند دارویی است که باید به درستی برای بیمار تجویز شود و اگر این اتفاق نیوفتد نه تنها بیمار را مداوا نمی کند بلکه حال بیمار را نیز بدتر می کند ، بنابراین باید داروی بیماری اقتصادی کشور بدرستی از سوی دولت و مجلس تجویز شود تا اثر مثبتی را بر اقتصاد بیمار کشور داشته باشد.

 

شایان ذکر است؛ در پی تقدیم لایحه بودجه ۹۷ به مجلس بحث هایی حول محور افزایش قیمت حامل های انرژی در فضای رسانه ها شکل گرفت. تنور این گپ و گفت ها هنوز داغ بود که احتمال افزایش قیمت بنزین از اول دی ماه سال جاری مطرح شد. طبق این خبر که از سوی یک مقام مسوول در سازمان برنامه و بودجه مطرح شد، احتمال دارد  نرخ بنزین از هزار تومان به هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یابد. در همین حین بیژن زنگنه، وزیر نفت اعلام کرد که افزایش قیمت حامل های انرژی در لایحه بودجه ۹۷ دیده شده است اما میزان و چگونگی آن دقیقا مشخص نیست و هنوز قراری بر افزایش قیمت از زمان مشخصی وجود ندارد و ین طرح نیازمند بررسی است.

چند روز قبل هم غلامحسین حسنتاش، کارشناس ارشد انرژی طی یادداشتی نوشت: این که چهارسال افزایش تدریجی قیمت حامل‌های انرژی که در قانون پیش‌بینی شده است را اجرا نکنیم تا دوباره رای بیاوریم و بعد که خیالمان راحت شد جمع آن افزایش‌ها را یکباره اجرا کنیم تا شوک بزرگ دیگری به پیکره نحیف اقتصاد و معیشت مردم وارد شود، یک فریب‌کاری مخرب است. ظاهرا دولت خوب وقتی را هم برای این شوک انتخاب کرده است چراکه مجلس هم سال آخرش نیست و انتخابات مجلس بعد نزدیک نیست و لذا نمایندگان هم انگیزه چندانی برای مخالفت با این شوک ندارند.

 

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد