دکتر فلاحت پیشه:

مجلس خواستار ریز مذاکرات باطرف انگلیسی است

کد خبر: 299857
|
11:05 - 1396/09/22
نسخه چاپی
 مجلس خواستار ریز مذاکرات باطرف انگلیسی است
اسلام آبادخبر: عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با تاکید بر حساسیت های موجود در مذاکرات میان دیپلمات ها و مسئولان ایران با وزیر امور خارجه انگلیس گفت: مجلس شورای اسلامی قطعا از وزارت امور خارجه روند گفتگو ها و ریز مذاکرات با طرف انگلیسی را درخواست خواهد کرد.

به گزارشاسلام آباد خبر، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز مبنی بر ارزیابی حضور اخیر بوریس جانسون، وزیر امور خارجه بریتانیا در ایران گفت: هنوز گزارشی مبنی بر توافقات صورت گرفته در دیدارهای سیاسیون جمهوری اسلامی ایران با وزیر امور خارجه انگلیس به مجلس و کمیسیون امنیت ملی اعلام نشده و من بعید می دانم سفر جانسون نسبت به سفرهایی که وزرای خارجه و مقامات اسبق انگلیس داشته اند تفاوتی داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه شگرد انگلیسی ها معمولا بر این است که مسایل حاشیه ای را حاکم بر مناسبات کلان و مناسبات اساسی بین ایران و اتحادیه اروپایی می کنند خاطر نشان کرد:در دهه 1990 اوج سیاست های آنان این بود که با طراحی زمینه گفتگوی انتقادی و طرح مسایل ادعای بشری بتوانند موضوعات حاشیه ای را بیشتر از متن موضوع جلوه گر کنند تا با این حربه بتوانند زمان سوزی کنند.

نماینده اسلام‌آباد غرب و دالاهو در ادامه بیان داشت: متاسفانه در مقطعی انگلیسی ها با طراحی موضوعات حاشیه ای هدف گذاری کردند تا فرصت زیادی از دیپلمات ها و مسئولین ایران گرفته شودتا اینکه رقمی به ارقام مناسبات مالی ما با اتحادیه های اروپایی اضافه نشود و فناوری و یا سرمایه ای از سوی اروپا به کشور منتقل نشود.

وی با تاکید بر این امر که بارها عنوان کرده ایم که نباید اجازه دهیم انگلیسی ها اولویت مناسبات ما با اتحادیه اروپایی را تعریف کنند اذعان کرد: اگر فرصت این کار برای انگلیسی ها ایجاد شود در این رابطه آنها این نوع اولویت ها را به گونه ای شکل می دهند که به جای اینکه به سمت توسعه و عمران ایران پیش بروند، به سمت ایجاد دغدغه و سیاست های ایضایی علیه ایران پیش بروند.

فلاحت‌پیشه در پاسخ به این سوال که آیا این سفر می تواند نقطه مثبتی در مناسبات میان ایران و بریتانیا باشد اظهار کرد: با توجه به اینکه هنوز گزارش جامعی در این خصوص اعلام نشده اما حضور وی در ایران مبتنی بر چند بخش مهم ذکر شده بود. نخست اینکه با توجه به دستور کاری که قبل از سفر جانسون مطرح شده بود مبتنی بر تحریم زدایی ایران بود که تا کنون از سوی غرب عمل نشده و انگلیس باید به عنوان یک مدعی با امریکا صحبت کند و دیگر اینکه مبحث ورود سرمایه هایی مبتنی بر توافق نامه و موافقت نامه هایی که حدود 80 میلیار دلار ارزش اقتصادی برای کشور دارد و این موضوعات بعد از برجام منعقد شده است باید تعیین تکلیف شود.

وی تاکید کرد: اگر با این رویکرد انگلیسی ها بتوانند گام مثبتی را بردارند می توان گفت سفر موفقیت آمیز بوده است اما در غیر این صورت باید نسبت به این سفر تردید داشت.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به این سوال که آیا به این سفر می توان امیدوار بود که انگلیس بدهی 40ساله خود را به ایران بپردازد گفت: انگلیسی ها در محکمه بین المللی به میزان 450 میلیون پوند محکوم شدند مکلفند تا این بدهی را بپردازند و این بدهی حق مسلم جمهوری اسلامی ایران است بطوری که حتی ما با امریکا در بودجه امسال چند هزار میلیارد تومان گنجانده شده تحت عنوان تسویه بخشی از بدهی های قرارداد های نظامی امریکا به ایران و این موضوع بدهی بابت قراردادهای نظامی است که در گذشته با ایالات متحده داشتیم.

وی با اشاره به موضوع نازنین زاغری تبعه ایرانی-انگلیسی که به اتهام جاسوسی در بازداشت به سر می برد گفت: جمهوری اسلامی به اندازه کافی موارد قانونی و فقهی بر اساس اصل رافت اسلامی دارد که اگر بخواهد به هر کسی عنایتی کند اما اتهامات وی بر دستگاه های اطلاعاتی و قضایی کشور مسجل شده است ضمن اینکه میتوان پیش بینی کرد که یکی از محورهای گفتگوی وزیر امور خارجه انگلیس در خصوص این مسئله بوده است.

نماینده اسلام‌آباد غرب و دالاهو در ادامه تاکید کرد: اگر چنین مذاکراتی با این محوریت صورت گرفته باشد دستگاه دیپلماسی ما نباید نسبت به این امر بصورتی ورود کند که نظام قضایی کشور زیر سوال برود ضمن آنکه طرح این موضوع به ضرر نظام قضایی است چرا که اگر بنا بر عطوفت اسلامی است این کار را باید در قالب مقررات فقهی و اسلامی باید انجام داد نه در قالب توافق سیاسی.

فلاحت پیشه در پایان با اظهار کرد: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی قطعا از وزارت امور خارجه روند گفتگو ها و ریز مذاکرات با طرف انگلیسی را درخواست خواهد کرد.

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد