علت زلزله کرمانشاه چه بود؟ | زلزله کرمانشاه چقدر طول کشید؟ | نتایج تحقیق در مورد زلزله کرمانشاه

کد خبر: 299821
|
11:40 - 1396/09/21
نسخه چاپی
علت زلزله کرمانشاه چه بود؟ | زلزله کرمانشاه چقدر طول کشید؟ | نتایج تحقیق در مورد زلزله کرمانشاه
اسلام آبادخبر: علت زلزله کرمانشاه چه بود؟ دو محقق نظرات جالبی درباره زلزله کرمانشاه مطرح کردند، نتایج یک تحقیق در مورد زلزله کرمانشاه، نشان می دهد که این زلزله در اثر گسل پیشانی کوهستان اتفاق افتاده است. تحقیق دیگری درباره زلزله کرمانشاه می گوید؛ این زلزله 40 ثانیه احساس شده است نه 15 ثانیه...

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل از آفتاب، نتایج تحقیقات محققان پژوهشگاه بین‌المللی زلزله نشان می‌دهد، مسبب زمین‌لرزه ۲۱ آبان کرمانشاه احتمالا گسل پیشانی کوهستان بوده است.
دکتر خالد حسامی عضو هیات علمی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله در  نشست بررسی زلزله ۲۱ آبان سرپل ذهاب کرمانشاه، گفت؛ زمین‌لرزه سرپل ذهاب از نظر زمین‌شناسی در منطقه لرزه زمین‌ساختی زاگرس روی داده است.
وی کانون سطحی این زمین‌لرزه را در شمال خاوری گسل پیشانی کوهستان (MFF) دانست و ادامه داد: به نظر می‌رسد این گسل مسبب رویداد لرزه‌های استان کرمانشاه بوده است.
به گفته وی، این نتیجه‌گیری با سازوکار کانونی زمین‌لرزه اخیر کرمانشاه که گسلی با شیب بسیار کم (15-10 درجه) به سمت خاور- شمال خاور را مشخص کرده، سازگار است.
حسامی با اشاره به نتایج پردازش تصاویر ماهواره‌ای رادار، اظهار کرد: نتایج بیانگر آن است که جابه‌جایی صورت گرفته بر روی گسل مزبور با یک چین‌خوردگی با طول موج بسیار بزرگ (حدود 80 کیلومتر) همراه بوده است.
این محقق اضافه کرد: دامنه این چین‌خوردگی بر اساس تصاویر به‌دست آمده حدود 90 سانتی‌متر بوده است.
زلزله کرمانشاه چقدر طول کشید؟
عضو هیات علمی دانشگاه کرمانشاه با اشاره به حزئیات زلزله ۲۱ آبان کرمانشاه گفت: ساکنان این مناطق ۴۰ ثانیه این زلزله را احساس کردند.
دکتر ایمان عشایری در نشست بررسی زلزله ۲۱ آبان کرمانشاه با اشاره به میزان شتاب این زلزله افزود: ایستگاه‌های شتاب‌نگار ازگله و قصرشیرین این زلزله را ثبت نکردند.
وی ادامه داد: هر چند مدت این زمین لرزه ۱۰ تا ۱۵  ثانیه گزارش شده است ولی این زلزله به مدت ۴۰ ثانیه احساس شد.
عشایری با تاکید بر این‌که در این زلزله سرپل ذهاب بیشترین خرابی را متحمل شده است، ادامه داد: خرابی سازه‌ها در اطراف رودخانه به دلیل آبرفتی بودن زمین بیشتر بوده است.
در این نشست، همچنین دکتر بهرخ حسینی هاشمی از اعضای تیم تحقیقاتی پژوهشگاه زلزله با اشاره به بازدیدهای علمی از مناطق زلزله‌زده کرمانشاه، گفت: دو هدف اصلی در بازدید از مناطق زلزله‌زده مد نظر بود که اولین هدف، ارزیابی سریع از تعداد زیادی از ساختمان‌ها اعم از آسیب کم تا آسیب خیلی زیاد در شهر های مختلف منطقه بوده است.
وی  اضافه کرد: دومین هدف نگاه کارشناسی به علت آسیب‌های ایجادشده در ساختمان‌ها به‌ویژه ساختمان‌های مسکن مهر در شهر سرپل ذهاب، اسلام‌آباد غرب و کرند غرب بوده است.
این محقق، بررسی موردی دو ساختمان فولادی کنار هم که منجر به جان دادن ۳۹ نفر شد را، از دیگر برنامه‌های تحقیقاتی این بازدید عنوان کرد.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد