زندگی در دمای منفی ۱۰ درجه؛

تقلای جان به‌دربردگان زلزله برای نجات از سرما/ طبیعت امانی بده!

کد خبر: 299565
|
09:18 - 1396/09/04
نسخه چاپی
تقلای جان به‌دربردگان زلزله برای نجات از سرما/ طبیعت امانی بده!
اسلام آبادخبر: جان به در بردگان از زلزله حالا در کمبود وسایل گرمایشی و غیبت کانکس‌ها در تقلا برای نجات از سرمایی هستند که حتی به زیر ۱۰ درجه رسیده است.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل ازشبکه اطلاع رسانی مرصاد ، یاد تقلایشان برای زنده ماندن در هنگام زلزله افتاده بود و می‌گفت مرگ را جلوی چشمانش دیده است و هنوز از هیبت این واقعه هولناک در شوک بود.

تقلا برای زندگی، زندگی که در این وضعیت آوارگی هزار بار سخت تر از مرگ است، جان به در بردگان حادثه روزهای سختی را پشت سر می گذارند و حالا ترس یخ زدن در سرمای شبانه هم با غم آوارگی و بی خانمانیشان دست به دست هم داده تا مشکلاتشان دو چندان شود.

سردی شبهای پاییز آنقدر برای آوارگان دردناک است که اهورا، یک کودک زلزله‌زده تنها آرزویش نجات از سرماست و می گفت دلم می‌خواهد ۳ تا پتو داشته باشم تا دور خود بپیچم و گرم شوم!

یا همان مادربزرگی که چند روز بعد از زلزله به خاطر سرمای هوا کلیه هایش از کار افتاد و فوت کرد، همه فریاد واضح جدال مردم زلزله زده با سرماست که چشم در چشم فاجعه دوخته اند.

1

۱۴هزار کانکس برای مناطق زلزله زده تهیه می‌شود

استاندار کرمانشاه در جلسه ستاد بحران که روز چهارشنبه در فرمانداری سرپل ذهاب برگزار شد، اظهار داشت: ۱۴ هزار کانکس برای اسکان موقت زلزله زدگان شامل ۱۰ هزار کانکس برای مناطق روستایی و ۴ هزار کانکس برای مناطق شهری تهیه می شود.

هوشنگ بازوند با بیان اینکه ۸۴ هزار تخته چادر برای اسکان اضطراری بین زلزله زدگان توزیع شده است، گفت: اسکان اضطراری ظرف ۲ ماه باید جمع شده و اسکان موقت را جایگزین کنیم.

وی با اشاره به آسیب دیدن ۳۱ هزار واحد مسکونی در جریان زلزله، افزود: ۱۲ هزار واحد مسکونی روستایی و ۴ هزار واحد مسکونی در شهرها تخریب شده اند.

استاندار کرمانشاه با بیان اینکه ۱۵ هزار واحد نیز از ۱۰ تا ۷۰ درصد آسیب دیده اند، گفت: قرار است ۱۰ هزار کانکس روستایی توسط قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) تامین شود و کانکس های ۱۶ متری با اولویت روستاهای سردسیر در مناطق زلزله زده توزیع می شود.

چادرها جوابگوی سرما نیستند

یکی از شهروندان سرپل ذهاب   با اشاره به سرمای هوا در شب اظهار داشت: در این شرایط حتی چادرها واقعا جوابگو نیستند و سرما به داخل آنها نفوذ می کند.

قادری بیان داشت: بعضی از بچه‌های ما بر اثر سرما مریض شده اند و با وجود اینکه از گاز پیک نیکی برای گرم شدن چادر استفاده می کنیم اما مجبوریم موقع خواب آن را خاموش کنیم تا مبادا دچار گازگرفتگی شویم.

وی با ابراز نگرانی از وضعیت سرمای هوا افزود: در حال حاضر بیشترین نیاز ما وسایل گرمایشی برقی و نفتی و همچنین لباس گرم است تا بتوانیم از سرمای هوا در امان بمانیم.

آغاز ساخت مسکن های موقت ظرف ۳ روز آینده

مدیرکل حوزه استاندار کرمانشاه  از آغاز ساخت مسکن های موقت ظرف ۳ روز آینده خبر داد و گفت: در محل خانه زلزله زدگان، ابتدا ظرف ۲۰ روز تا دوماه اتاقی به عنوان سرپناه ساخته می‌شود و بعد از آن مابقی خانه ساخته خواهد شد.

2

مسعود بهرام نژاد با بیان اینکه مردم، کمکهای خود را تحویل یگان‌های امداد هلال احمر دهند تا به دست زلزله زدگان برسانند، افزود: اقلام ضروری همچون چادر، مواد غذایی به مقدار لازم در اختیار زلزله زدگان قرار گرفته و با توجه به آغاز بارندگی ها، اقلامی مانند نایلون برای روی چادر و یا کنار چادر و پتو مورد نیاز است.

سازندگان کانکس استان هم وارد میدان می شوند

جهانبخش شکری، رئیس خانه صنعت کرمانشاه در سومین جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه، آمادگی خود را برای هماهنگ کردن سازندگان کانکس استان برای تهیه مقادیر کافی کانکس جهت مناطق زلزله زده اعلام کرد.

همچنین نعمت‌الله حقیقی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه نیز در این جلسه بر تسریع در روند کمک‌های بخش‌های صنعتی و معدنی و تهیه اقلام ضروری از جمله چراغ والور، نایلون، طناب، کانکی و... به مردم شهرستان های آسیب دیده تاکید کرد.

برق دار شدن ۴ هزار چادر و توان استفاده از وسایل گرمایشی برقی

رضا اردکانیان، وزیر نیرو هم که روز یکشنبه به مناطق زلزله زده سفر کرد از برق دار شدن ۴ هزار چادر خبر داد و گفت: در حال حاضر از نظر تولید برق مشکلی وجود ندارد و تا صبح امروز هم ۴ هزار چادر اسکان مردم زلزله زده برق دار شده است.

وی بیان داشت: در صورت وجود وسایل گرمایشی برقی می توانند از ظرفیت برق در این راستا بهره مند شوند، البته شبکه های توزیع طبیعتا محدودیت هایی دارند و هر چه قدر اصلاحات بیشتری صورت بگیرد امکان استفاده از تجهیزات برقی بیشتر خواهد بود.

کاهش دمای هوا تا ۱۰ درجه سانتی گراد

مدیرکل هواشناسی استان کرمانشاه از کاهش دمای هوا در استان خبر داد و گفت: پیش بینی شده دمای هوا شبانه در نواحی گرمسیری به نزدیک صفر در مناطق سردسیری به ۷ تا ۱۰ درجه زیر صفر برسد.

محمد خسروی افزود: ریزش هوای سرد در منطقه که از پنجشنبه تا صبح یکشنبه هفته آینده ادامه خواهد داشت، سبب می‌شود تا کمینه دمای شبانه در نواحی گرمسیری به نزدیک صفر و در مناطق سردسیر به ۷ تا ۱۰ درجه سانتیگراد زیر صفر برسد.

به گزارش مهر، این روزها که بلایای طبیعی از سیل و سرما و زلزله کوهی از مشکلات را پیش پای آوارگان قرار داده اند، لزوم تسریع در ارسال کانکس ها و وسایل گرمایشی امری حیاتی است که تا کنون این امکانات به دست آنها نرسیده است و یا با توجه به حجم تقاضا پاسخگو نیست.

۱۴ هزار کانکس قرار است راهی این مناطق شود در حالی که فقط ۱۶ هزار واحد مسکونی تخریب شده است و بماند چند هزار واحد آسیب دیده و قابل سکونت نیستند و به نظر باز هم در این زمینه شاهد کمبودهای شدیدی هستیم که باید مورد توجه قرار بگیرد.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

پربازدیدترین ها