امام جمعه اسلام آبادغرب:

زلزله اخیر نشان داد که ستاد بحران کشور آمادگی لازم را ندارد / ولايت‌پذيرى بسيج برگرفته از عمق ايمان و باورهاى قلبى است

کد خبر: 299555
|
15:50 - 1396/09/03
نسخه چاپی
زلزله اخیر نشان داد که ستاد بحران کشور آمادگی لازم را ندارد /  ولايت‌پذيرى بسيج برگرفته از عمق ايمان و باورهاى قلبى است
اسلام آبادخبر: امام جمعه اسلام آبادغرب با انتقاداتی از مدیریت بحران کشور در زلزله اخیر گفت: جناب آقای استاندار محترم، باید مدیران جهادی برای استان کرمانشاه انتخاب شوندو مدیرانی که پروازی هستند نمی توانند برای مردم مدیریت بکنند.

به گزارشاسلام آباد خبر،  حجت الاسلام محمد طه مهری امام جمعه شهرستان اسلام آبادغرب در خطبه های نمازجمعه اظهار کرد: زلزله‌ى  استان كرمانشاه و حادثه‌اى كه براى مردم غيور و قهرمان اين ديار رخ داده است، دل ايرانيان و بسيارى ديگر از انسان‌هاى آزاده در سراسر جهان را داغدار و نگران كرد. زلزله‌ى بزرگ و مخربى كه به ناگاه بر سر پهلوانان غرب ايران وارد شد و شهرهايى ازجمله سرپل ذهاب را تخريب و روستاهايى را با خاك يكسان نمود.

 

وی افزود:  به لطف خداى متعال اقدامات خوب نهادهاى مختلف ازجمله سپاه پاسداران انقلاب اسلامى و ارتش غيور ايران اسلامى در امداد و نجات باعث شد كه از رشد ميزان كشته‌ها و تلفات جانى زلزله جلوگيرى به‌عمل آيد و نهادهاى مختلف دولتى و غيردولتى و نيز عموم مردم به‌خوبى به امداد هم‌ميهنان خويش آمدند و كوشيدند كه از ميزان مصيبت‌هاى اين حادثه بكاهند.

 

امام جمعه شهرستان گفت: البته كاستى و مشكل كم نبوده است. چنين حادثه دردناكى نيازمند مديريت بحرانى جدى‌تر و اقداماتى مؤثرتر بوده است همان‌طور كه رهبر معظم انقلاب نيز با تشكر از اقدامات صورت‌گرفته، متذكر شدند كه به آنچه صورت‌گرفته راضى نيستند و بايد كارهاى بسيار بيشترى انجام مى‌شد.

 

وی افزود: بلاياى طبيعى و وقوع حوادثى مانند سيل و زلزله، امرى است كه هرچند انسان‌ها توان جلوگيرى از آن و يا حتى پيش‌بينى زمان دقيق آن‌را ندارند، اما دو اقدام اساسى مى‌تواند در كاهش صدمات و مشكلات ناشى از اين حوادث طبيعى مؤثر باشد. اول آمادگى بلندمدت به معنى فراهم كردن مقدمات و اقدامات لازم براى مقابله با بحران ها، ازجمله مقاوم‌سازى، بهينه‌سازى، مكان‌يابى صحيح، جلوگيرى از كارهايى كه به ميزان خرابى‌ها در صورت وقوع بلاياى طبيعى مى‌افزايد و.. كار دومى كه مى‌توان انجام داد، سرعت عمل و دقت و تلاش مضاعف در هنگام وقوع اين حوادث و رسيدگى به صدمه‌ديدگان و كمك‌رسانى به حادثه‌ديدگان است.

 

حجت الاسلام  مهری ضمن تقدیر و تشکر از کارهای صورت گرفته، گفت: عده ای جاهل و نادان در فضای مجازی و حقیقی همیشه بدنبال این هستند که اگر حادثه ای در کشور پیش بیاید آنرا به فرد، افراد یا گروه یا جناحی ربط دهند، اما این نادان ها نمی دانند زلزله که می آید، خبر نمی کند که زیر سقف اصلاح طلب یا اصولگرا، راست یا چپ، گدا یا ثروتمند، مسئول یا غیر مسئول خوابیده است، بلایای طبیعی که تعارف ندارد.

 

وی افزود: برخی افراد در هنگام بروز حوادث بجای کمک به مردم و دستگاه های کشور، دنبال این هستند که از آب گل آلود ماهی بگیرند و بدنبال حواشی هستند.

 

امام جمعه اسلام آبادغرب تصریح کرد: این زلزله اخیر نشان داد ستادبحران و مدیریت بحران ما در کشور آمادگی لازم و کافی را ندارد، نشان داد دستگاههای ما بسیار دستپاچه هستند.

 

وی افزود: چرا باید با جان مردم بازی شود؟ چرا نباید ضعف های خودمان را قبول کنیم؟ همه مدیران مسئولان ، نهادها و دستگاه ها پای کار آمدند، تلاش کردند، اما آمادگی نبود، برنامه نبود، انسجام در رویه ها نبود، اینها باید گفته شود.

 

خطیب جمعه اسلام آبادغرب گفت: خداوند رحم بزرگی به ما کرد که فقط دو شهرستان آسیب جدی دیدند و اگر شهرهای زلزله زده استان کرمانشاه مثل سرپل ذهاب آسیب جدی می دیدند، فاجعه انسانی به بار می آمد.

 

وی با انتقاد از مدیریت توزیع اقلام به زلزله زدگان گفت: ما در توزیع مدیریت خوبی نداشته ایم، بنده در روز گذشته به همراه مسئولین بلندپایه از مناطق زلزله زده بازدید داشته ایم که تا کنون نیز مدیریت صحیح توزیع نداریم و این جای تعارف ندارد.

 

حجت  الاسلام مهری گفت: من به وزیر محترم کشور، به نماینده شهرستان که عضو کمیسیون امنیت هم هست و به استاندار محترم عرض می کنم؛ شما اگر شهر اسلام آبادغرب را معین برای چند شهرستان دیگر می دانید و باید بدانید، ناچارید اسلام آبادغرب را فرمانداری ویژه بکنید چون در همان در همان شب اول زلزله با وصف اینکه سپاه، ارتش، انتظامی، هلال احمر و کارکنان شبکه بهداشت همگی پای کار آمدند اما مشخص شد اسلام آبادغرب امکانات لازم را برای مقابله با بحران ندارد.

 

وی افزود: اگر مدیریت و ستاد بحران کشور بدنبال رفع  ضعف ها و مشکلات خودش است باید در هر شهرستانی سالن و مجتمع های چند منظوره ستاد بحران داشته باشد که اگر اتفاقی افتاد، مسئولین دستپاچه نشوند، برای شهرستان اسلام آبادغرب با 150 هزار نفر جمعیت قابل قبول نیست که در شب زلزله آقایان می گویند چادر به تعداد کافی وجود ندارد.

 

امام جمعه شهرستان گفت: این اصلا" مدیریت بحران قابل قبول نیست که بعلت کمبود امکانات مردم تجمع کنند وهتک حرمت شوند و عده ای که توانایی دارند برخوردار شوند و عده ای که نمی توانند بی نصیب شوند.

 

وی افزود: 8 سال این مردم مظلوم استان کرمانشاه زیر بمباران بودند و استان های دیگری که برخوردار بودند برخوردارتر شدند و ما که بخاطر جنگ برخور دار نبودیم، عده ای از دولت ها و مدیران با این استدلال که منطقه مرزی امنیت سرمایه گذاری ندارد ما را برخوردار نکردند و امروز این زلزله ای که آمد؛ استانی که مشکلات، معضلات و آسیب ها و بیکاری آن که در سطر اول کشور قرار گرفته بود، مظلوم بود، مظلوم تر شد، عقب افتاده بود، عقب افتاده تر شد وباید فکری برای آن بشود.

 

حجت الاسلام مهری با تاکید  بر بکارگیری مدیریت جهادی باید برای استان کرمانشاه، گفت: جناب آقای استاندار محترم، باید مدیران جهادی برای استان کرمانشاه انتخاب شوند و مدیری که در شب زلزله تا 24 ساعت بعد در دسترس نیست و مدیرانی که پروازی هستند و در شهر نیستند و مدیرانی که از سرما و گرما  و خوشی و مضیقه مردم خبر ندارند، اینها نمی توانند برای مردم مدیریت بکنند، مدیر باید شبانه روز در کنار مردم باشد، مدیر باید شبانه روز پاسخگوی مردم باشد تا بتواند مشکلات مردم را حل بکند.

 

حجت الاسلام محمد طه مهری  با بیان اینکه؛ سفر مسؤولان كشورى به مناطق حادثه‌ديده از چند جهت از اهميت خاصى برخوردار است، بیان کرد:  اولين عامل، ابراز همدردى و نشان دادن توجه آن مسؤول به اين منطقه است. دومين نكته، دريافت گزارش دقيق و واقعى ميدانى و اكتفا نكردن به گزارش‌هاى كاغذى است. سوم، پى بردن به عمق فاجعه و توان ارزيابى درست و صحيح از اقدامات صورت‌گرفته است. رهبر معظم انقلاب اسلامى با حضور ميدانى در ميان زلزله‌زدگان استان كرمانشاه و سر زدن به اين مردم زحمت‌كش و حادثه‌ديده، باعث شدند كه بخش اعظم اين فوايد و اثرات پيش‌گفته محقق شود. بيانات دلسوزانه و محبت‌آميز رهبر معظم انقلاب در كنار دستورات قاطع ايشان براى اصلاح كاستى‌هاى رسيدگى به اين مناطق، ان‌شاء‌الله راهگشاى گره‌هاى موجود در رسيدگى به زلزله‌زدگان كرمانشاه خواهد بود. 

 

وی با تجليل و تقدير از توده مردم ايران گفت: الحق والانصاف بهترين جلوه از نوع‌دوستى و رسالت دينى و ايمانى را در خصوص يارى‌رسانى به آسيب‌ديدگان زلزله غرب كشور به نمايش گذاردند و الگوى شايسته‌اى براى دنيا به تصوير كشيدند تقدیر و تشکر از حضور مقامات و روسای قوای کشور  خصوصا حضور رهبر عزیزتر از جانم که موجب تسلی دل بازماندگان حادثه و قوت قلبی برای دولت‌مردان براى تلاش بيشتر  شد.

 

امام جمعه شهرستان با ابراز رضايت و قدردانى از سپاه، بسيج، ارتش و هلال احمر جمهورى اسلامى، گفت: این عزیزان از ساعات اوليه زلزله در منطقه حضور مجاهدانه‌اى داشتند.و همچنین  دستگاه اطلاعاتی و امنیتی وقضایی و نیروی انتظامی که با حضور میدانی و شبانه روزی خود امنیت پایدار وقابل قبولی را درشهرستان ودر منطقه ایجاد کردند.

 

خطیب جمعه اسلام آبادغرب در بخش دیگری از سخنان خود، پيروزى بزرگ و تاريخ‌ساز جبهه مقاومت با محوريت ايران اسلامى بر كفر جهانى و جبهه استكبار و پايان عمر شجره خبيثه داعش راتبریک عرض نموده و عنوان کرد: غلبه پيروزمندانه بر داعش و گروه‌هاى تكفيرى كه حاصل مقاومت ۶ ساله در سوريه و ۳ ساله در عراق، دستاوردى ملى و حاصل لطف خداوند متعال، تصميم هوشمندانه و صحيح نظام جمهورى اسلامى در مبارزه با تروريسم و رهبرى داهيانه و رويكرد راهبردى مقام معظم رهبرى و مرجع عاليقدر آيت‌الله سيستانى و مجاهدت و جانفشانى رزمندگان مسلمان جبهه مقابله با تروريسم  خصوصا سردار سرافراز سپاه اسلام قاسم سلیمانی است كه موجب تجميع ظرفيتها و امكانات مختلف و سازماندهى هوشمندانه نيروهاى ارتش، بسيج مردمى و پشتيبانيهاى دولتى براى سركوب جريانهاى تكفيرى و تروريستى گرديد.

 

وی افزود: نقش اثرگذار و ويژه دولتهاى جمهوری اسلامی ایران، عراق و سوريه در پشتيبانى و حمايت از برنامه مبارزه با تروريسم و ضرورت استمرار مسير فعلى و اتكا به توانمندى‌هاى درونى و بومى كشورها در تأمين امنيت و عدم اجازه به مداخله كشورهاى خارجى به‌ويژه آمريكا و ائتلاف‌هاى تبليغاتى.غیر قابل انکار است .

 

حجت الاسلام مهری تصریح کرد: این پیروزی بر داعش ثمره مقاومت، سازش‌ناپذيرى و روحيه جهادى و انقلابى است . جا داردیاد کنیم از تمامى رزمندگان مجاهد از ايران، عراق، سوريه، افغانستان و پاكستان؛و شهدای مدافع حرم و خانواده های عزیزشان که با صبوری و استقامت در این پیروزی بزرگ نقش ارزنده و مهمی را ایفا کردند .

 

وی با اشاره به مناسبت های پیش رو یکشنبه5 آذر7 ربیع‌الاول تشكيل بسيج مستضعفين به فرمان حضرت امام خمينى(ره) در (1358ه.ش)، گفت: پنجم آذرماه سال‌روز تشكيل نهادمقدس بسيج به فرمان حضرت امام خمينى(ره) است و همين ايام بهانه‌اى شد تا بار ديگر نظرى بيندازيم به نقش مسؤوليت‌هاى سنگين اين نهاد كه محدوده آن‌را همه كسانى تشكيل مى‌دهند كه دل در گرو تحقق اهداف و آرمان‌هاى بلند امام راحل(ره) و عملى شدن شعارهاى نجات‌بخش انقلاب اسلامى دارند و در هر زمان با درك شرايط و موقعيت انقلاب و كشور از هيچ‌گونه خدمت و يارى‌رسانى به نظام و كشور دريغ نمى‌ورزند.

 

امام جمعه اسلام آبادغرب اظهار کرد: ولايت‌پذيرى بسيج و اجراى دقيق فرامين رهبرى كه برگرفته از عمق ايمان و باورهاى قلبى است، باعث شده است تا ايده امام راحل(ره) و مقام معظم رهبرى در خصوص تشكيل ارتش ۲۰ ميليونى و بسيج ده‌ها ميليونى را در حد مقدور عملى ساخته و حيطه نفوذ و قلمرو خود را در تمامى سازمان‌ها، نهادها، مراكز و مساجد گسترش دهد. خطاب‌ها و رهنمودهاى رهبرى را به‌درستى فهميده و به‌ترويج و تبليغ آن‌ها اهتمام ورزيده‌اند. 

 

وی افزود: از خصوصيات بارز سازمان عظيم و شجره طيبه‌ى بسيج اين است كه مى‌تواند به سرعت در مقابل انواع مختلف بحران‌ها تغيير شكل دهد و تجديد سازمان نمايد و سريعاً براى انجام مأموريت‌هاى محوله در شرايط متفاوت و مواجه شدن با موقعيت‌هاى گوناگون آماده گردد. سرعت عمل در كنار استحكام و انسجام روحى، وحدت اعتقادى، صفات روحى و مشخصه‌هاى فردى و اجتماعى متعالى و متكامل از ديگر ويژگى‌هاى بسيج مى‌باشد كه بسيج را به تكيه‌گاهى مستحكم و ركن مطمئنى در امنيت ملى كشور تبديل نموده است.

 

حجت الاسلام مهری  خاطرنشان کرد: امروز بسيج در زمينه‌هاى علمى، فرهنگى، نظامى، اقتصادى، اجتماعى و... در تمامى مسائلى كه ممكن است مورد هجوم دشمن واقع شود، سنگرهاى مستحكم و آماده‌اى ساخته است تا در هنگام حمله ناگهانى دشمن به هر خاكريزى از اين نظام بتواند به‌سادگى از آن موضع دفاع نمايد. اين مشخصه بارز بسيج مديون سه دهه كار و تلاش و ايثار و شهادت‌طلبى و تدبير و هوشيارى عناصر مؤمن و تربيت‌شده در مكتب اسلام و گفتمان ولايت و رهبرى است.

وی با اشاره به مناسبت سه‌شنبه7 آذر9 ربیع‌الاول سالروز امامت حضرت مهدى موعود(عج) (260 ه. ق)، گفت:  با بهره‌گيرى از آيات و روايات، قيام مهدى موعود(عج)، آخرين حلقه مبارزات حق و باطل است كه از آغاز جهان برپا بوده است. پيامبران الهى براى برقرارى ارتباط درست ميان بنده و خالق و روابط حسنه ميان بشر، بر اساس عدالت و صلح و صفا و خدمت برانگيخته شده‌اند، بنابراين، برقرارى عدالت، هدف اصلى و عمومى انبيا(ع) بوده است و آرزو و خيال نيست، بلكه واقعيتى است كه دنيا به‌سوى آن پيش مى‌رود؛ يعنى سنت الهى است. خدا در نهايت، عدالت را بر دنيا حاكم خواهد كرد. به فرموده امام راحل، «ما منتظران مقدم مباركش، مكلف هستيم تا با تمام توان كوشش كنيم تا قانون عدل الهى را در اين كشور ولى عصر(عج) حاكم كنيم و از تفرقه و نفاق و دغل‌بازى بپرهيزيم و رضاى خداوند متعال را در نظر بگيريم.» .

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد