روحانی را سرزنش نمی کنیم/ تنها دستاورد مذاکرات اثبات حقانیت ایران در مجامع بین الملل بود/ رفتن به دامان اروپا برای اجرای برجام مسیر انحرافی است

کد خبر: 299540
|
09:59 - 1396/09/01
نسخه چاپی
روحانی را سرزنش نمی کنیم/ تنها دستاورد مذاکرات اثبات حقانیت ایران در مجامع بین الملل بود/ رفتن به دامان اروپا برای اجرای برجام مسیر انحرافی است
اسلام آبادخبر: یک کارشناس مسائل سیاسی گفت: مذاکره مجدد و رفتن به دامان اروپا برای اجرای برجام مسیرهای انحرافی است که قطعا شفاف نبوده و منجر به مشکلات جدیدی برای کشور می شود.

به گزارشاسلام آباد خبر، عبدالله گنجی، کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو باشبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ اظهار داشت:  مذاکره ای که ما طی دو سه سال گذشته انجام دادیم به نتایجی رسید که اگرچه نامطلوب است اما نمی توان آن را بد دانست.


وی در ادامه افزود: اینکه اقای روحانی به این جا رسیده است که از حرف های قبلی خود عدول کرده و مذاکره با آمریکا را بعد از چهارسال نامطلوب می داند که نباید او را سرزنش کرد.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه طی مذاکرات چهار سال گذشته حقانیت انقلاب اسلامی اثبات شد گفت: تجربه مذاکرات چهارساله دولت یازدهم بود که روحانی را به نگاهی رساند که نگاه نیروهای انقلابی و منتقد مذاکره بود و از همین رو ما امروز روحانی را سرزنش نمی کنیم.

گنجی ضمن بیان اینکه از اینکه احساس می کنیم روحانی امروز در کنار منتقدان مذاکره قرار گرفته خوشحال هستیم عنوان کرد: اگرچه مذاکرات هسته ای گشایشی در امورات کشور ایجاد نکرد اما همین که حرف امام و سخن رهبری نسبت به چیستی آمریکا به اثبات رسید دستاورد بزرگی است.

وی بیان داشت: قبلا اگر انتقاداتی به مذاکرات وجود داشت منتقدان متهم به دلواپسی می شدند اما امروز روحانی تند تر از منتقدان دیروز صحبت می کند. روحانی را به خاطر این چرخش سرزنش نمی کنیم.

کارشناس مسائل سیاسی در خصوص تحریم هایی که امروز شامل ایران شده است نیازی به بررسی بندهای برجام نداریم که ببینیم کدام بند از برجام نقض شده است چرا که آمریکا به این مسائل احتیاجی ندارد و خصلت سلطه گری امریکا ناشی از بی منطقی است.

گنجی ضمن تاکید بر این نکته که آمریکایی ها اعتقادی به برجام یا هر توافق دیگری ندارند و ناراحتی آنها از انقلاب اسلامی است عنوان کرد: منافع آمریکا در سی و چند سال گذشته و با روی کار آمدن انقلاب اسلامی بارها به خطر افتاده است و از همین رو هیچگاه آمریکا کاری نمی کند که ایران تقویت شود و این موضوع را از ابتدا باید مذاکره کنندگان متوجه می شدند.

وی با بیان اینکه تحریم هایی که علیه ایران وضع شده است صد در صد نقض برجام است تصریح کرد: در قبال نقض برجام نباید ایران از این توافق یکباره خارج شود چرا که این خروج منجر به ایجاد یک اجماع جهانی علیه ایران می شود.

مدیر مسئول روزنامه جوان با بیان اینکه نباید در مقابل تحریم ها منفعل بود گفت: در قبال تحریم ها باید گام به گام اقدامات متقابلی صورت بگیرد یعنی در قبال هر کار انها اقدام متقابلی از سوی ایران صورت بگیرد و در نهایت اگر این توافق منجر به ضرر برای ایران شد از آن خارج شویم.

گنجی همچنین گفت: مذاکره مجدد و رفتن به دامان اروپا برای اجرای برجام مسیرهای انحرافی است که قطعا شفاف نبوده و منجر به مشکلات جدیدی برای کشور می شود.

وی عنوان کرد: باید به این سوال پاسخ دهیم که ایا اروپایی ها در دوسال گذشته برجام را اجرا کرده اند و اگر اجرا کرده اند چطور اقای ظریف می گوید ما حتی نتوانستیم یک حساب در انگلستان باز کنیم. در شرایطی که بانک های بزرگ اروپایی حاضر به کار کردن با ایران نیستند چگونه می توان گفت آنها برجام را اجرا کرده اند.

این کارشناس مسائل سیاسی ضمن تاکید بر این نکته که ضربه ای که اعتماد به اروپایی ها به ایران میزند کمتر از ضربه تحریم‌های امریکا نیست یادآور شد: در سابقه تاریخی کشورهای اروپا هرچقدر نگاه کنیم می بینیم جایی نیست که اتحادیه اروپا به خاطر منافع کشور دیگری قید آمریکا را زده باشد یا مقابل آمریکا ایستاده باشد.

گنجی با بیان اینکه حرف اروپایی ها همان اظهارات آمریکا اما با بیان دیگری است گفت: طی هفته های گذشته شاهد اظهارات مستقیمی از سوی برخی مقامات اروپایی بودیم که با مسائل موشکی ما مشکل دارند و این همان صحبت ترامپ است.

وی با بیان اینکه ادب ظاهری اروپایی ها نباید دولتمردان را گول بزند تصریح کرد: هرف اصلی اروپا کاهش نقش منطقه ای ایران، کنترل فعالیت های موشکی کشور و ... است، تلاش فرانسه به گونه ای است که بعد از سال 2015 روابط ایران عادی نشده و همچنان ذیل اجرای تعهدات سنگین قرار بگیرد.

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد