بسیج نهادهای حاکمتی برای ترمیم زخم کرمانشاه

از سرباز تا درجه دار در لباس خدمت به کردهای مهربان/ نیروهای نظامی در کرمانشاه چه می کنند؟

کد خبر: 299483
|
08:59 - 1396/08/24
نسخه چاپی
از سرباز تا درجه دار در لباس خدمت به کردهای مهربان/ نیروهای نظامی در کرمانشاه چه می کنند؟
اسلام آبادخبر: به نظر می رسد یکی از امتیازات مهم در زمینه امداد و خدمات رسانی در زمان زلزله های شدید که اکثر دستگاه ها و ارگان ها غافلگیر می شوند، آمادگی و به اصطلاح بیدار باش نیروهایی همیشه آماده به خدمت از جمله نیروهای مسلح باشد. در حادثه زلزله کرمانشاه ثابت شد که اعلام آماده باش سریع نیروهای مسلح و وجود پادگان های نظامی مجهز در شهرهای استان کرمانشاه، نقش اساسی در حضور به موقع آنها در محل حادثه داشته است.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل ازشبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  در همان ساعت نخست زلزله ویرانگر در غرب کشور، این نیروهای نظامی بودند که به سرعت در محل حادثه حضور یافتند و با امکاناتی که در اختیار داشتند توانستند ارزیابی مناسبی برای کمک ها در روز بعد داشته باشند.


زلزله در کنار صحنه های ویرانگر و زشتش، تصاویری زیبا از وحدت و همدلی مردم ایران را خلق می کند و به یک آن همه ایران همصدا به سوی ترمیم زخمی می روند که بر پیکر کشور ایجاد شده است. بار دیگر زمین لرزه ای بزرگ غرب کشور و به خصوص استان محروم کرمانشاه را درنوردید.

استانی که همچنان زخم سال های جنگش ترمیم نشده و مردم مهربان و صبور کرد باید زخم بلایی طبیعی را نیز تحمل کنند. اما تحمل کردن درد زمانی ممکن می شود که این مردمان بنگرند دست های از گوشه گوشه کشور برای یاری دراز شده  است.

با وقوع زلزله در یکشنبه شب هفته جاری، همه شوکه و غافلگیر شدند. حتی کانون اصلی زلزله نیز تشخیص داده نشده بود ولی به مرور اخبار نگران کننده ای از ویرانی ها و تلفات به تدریج به گوش می رسید. در این میان با برآورد اولیه صورت گرفته، کمک های فوری، ضروری ترین نیاز برای نجات جان آسیب دیدگان و زیر آوار ماندگان است؛ حتی ثانیه ها نیز در نجات جان کسانی که زیر آوارها گرفتارند، ارزشمندند.

رهبر معظم انقلاب نیز در پیامی به این نکته اشاره کردند و از تمامی دستگاه ها خواستند تا در ساعات اولیه به کمک مردم بشتابند:" وظیفه‌ی مسئولان آن است که در همین اولین ساعات با همه‌ی همّت و توان به یاری آسیب‌دیدگان بویژه در زیرآوارماندگان بشتابند و با بهره‌گیری سریع از همه‌ی امکانات موجود، از افزایش تلفات جلوگیری کنند. ارتش و سپاه و بسیج، با نظم و سرعت به آواربرداری و انتقال مجروحان کمک کنند و دستگاههای دولتی چه نظامی و چه غیر نظامی همه‌ی توان خود را برای یاری آسیب‌دیده‌ها و خانواده‌های آنان به صحنه آورند."
 

 
در چنین شرایطی، اولین یگان ها و نیروهای ارتشی، سپاهی و سایر ارگان های نظامی که همواره در سطحی از آمادگی و هوشیاری در طول شبانه روز به سر می برند، در محل حادثه ظاهر شدند. نکته ای که مردم شهرها و روستاهای آسیب دیده نیز با آن روبه رو شدند و اولین دست هایی که به سوی آنها دراز شد در لباس نظامی بودند.

حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان در سخنانی به خاطر تلاش های نیروهای مسلح که در سفر خود به کرمانشاه نیز از نزدیک مشاهده کرد، از آنها قدردانی کرد: "این حادثه برای ما یک امتحان و آزمایش است و از همه دستگاههایی که تلاش کرده و می‌کنند از جمله نیروهای مسلح که بسیار خوب وارد عمل شدند، تشکر می‌کنم."
خدمت رسانی به مردم مظلوم آسیب دیده و ادامه حمایت ها و خدمات در حالی در دست اجرا است که می توان به نیروهای مسلح نمره قبولی داد. از همان ساعت اولیه وقوع حادثه، نیروهای بسیج به صورت سازماندهی شده و در قالب گردان‌های امام علی، امام حسین و بیت‌المقدس کار خود را در امدادرسانی به زلزله‌زدگان آغاز کردند.

به گفته احمدی، سخنگوی بسیج مستضعفین؛ بسیج تجربه خیلی خوبی در زلزله ارسباران در آذربایجان شرقی دارد که در آنجا 1700 خانه و 7000 واحد دام و طیور را ظرف مدت 2 ماه بازسازی کرد و هم اکنون هم آمادگی اجرای چنین کاری در مناطق زلزله زده غرب کشور را دارد.

نیروهای تکاور ارتش جمهوری اسلامی با حضور به موقع خود در همان  زمان وقوع زلزله، عملیات کمک و آواربرداری را شروع کردند.  پس از وقوع زلزله نیروی زمینی ارتش برای کمک به هموطنان شتافت. امیر حیدری، فرمانده نیروی زمینی ارتش با بیان اینکه با تخریب بیمارستان سرپل ذهاب، پادگان ابوذر برای مجروحان تخلیه شد، عنوان کرد: "با توجه به حجم بالای خسارت دستور دادم 4 تیپ نیروی زمینی برای تسریع آوربرداری در منطقه مستقر شوند و نجات جان مصدومان اولویت نخست محسوب می‌شود."
 

 
بالگردها و هواپیماهای باربری فوق سنگین ارتش نیز نقش بی بدیلی در تسهیل ارتباطات و کمک رسانی به مناطقی که راههای مواسلاتی تخریب یا آسیب دیده بودند، داشتند. در جلسه ستاد بحران نیروی هوایی ارتش مقرر شد، تیم پزشکی که برای خدمات رسانی به زائرین اربعین به فرودگاه ایلام اعزام شده بود، با تجهیزات کامل  به پادگان ابوذر سرپل ذهاب اعزام شوند.

در این راستا یک تیم پزشکی با تجهیزات درمانی از پایگاه شهید نوژه همدان به کرمانشاه اعزام شد و با تشکیل بیمارستان صحرایی مشغول خدمات رسانی به مجروحین هستند. همچنین به پایگاه‌های هوایی شهید دوران شیراز، وحدتی دزفول، شهید لشگری مهرآباد و شهید نوژه همدان برای اعزام هواپیماهای ترابری  C130 جهت انتقال مجروحین، کمک‌های مردمی و ...  آماده باش کامل داده شده است.

گفتنی است، بیمارستان بعثت نیروی هوایی ارتش و دیگر بیمارستان‌های این نیرو نیز آماده پذیرش مجروحین است و تیم آماد رزمی نهاجا نیز مامور ارائه خدمات آمادی از قبیل پوشاک، تغذیه، چادر و... به حادثه دیدگان شدند.

امیر کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش در زمینه کمک رسانی نیروهای مسلح از حضور به موقع این نیروها گفته است :" ارتش و سپاه در کنار هم به امدادرسانی مناطق زلزله زده غرب شتافته‌اند و از اولین ساعات این حادثه تلخ، در کنار مردم حضور داشتند."
 

 
در کنار بسیج و ارتش، نیروهای قرارگاه نجف اشرف نیروی زمینی سپاه از اولین دقایق وقوع زلزله در مناطق غربی کشور، اقدام به امدادرسانی به زلزله زدگان کرده‌اند. قرارگاه نجف اشرف نیروی زمینی سپاه مستقر در کرمانشاه، از شب گذشته با به کارگیری دو تیپ مستقل و یگان‌های مهندسی و فاوا، بهداری و سایر یگان‌های زیر مجموعه خود و پای کار آوردن تمام تجهیزات خود و همچنین با بهره‌گیری از بالگرد، اقدام به کمک رسانی به زلزله زدگان غرب کشور کرده است و تاکنون موفق به نجات جان ده‌ها تن از مصدومان و بازگشایی تعداد زیادی از راه‌های مواصلاتی که بر اثر زلزله بسته شده‌ بودند، کرده است. همچنین بهداری قرارگاه نجف با برپایی بیمارستان صحرایی در مناطق حادثه دیده اقدام به مداوای مصدومان و حادثه دیدگان کرده است و روند کمک‌رسانی همچنان ادامه دارد.

در کنار این کمک ها و خدمات، سردار عبادالله عبداللهی فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) گفت:" پس از وقوع زلزله نیروها و ماشین آلات کارگاه‌های مستقر در استان های ایلام و کرمانشاه به مناطق زلزله زده گسیل شدند و هم اکنون در حال امدادرسانی و آواربرداری هستند."

سردار شریف، سخنگوی سپاه پاسدارن در تشریح کمک ها به مردم آسیب دیده در گفتگویی عنوان کرده بود: "بر همین اساس از دیشب که زلزله اتفاق افتاد، واحدهای سپاه در 3 بخش وارد میدان شده کمک‌رسانی سریع را در دستور کار قرار دادند.

در اولین بخش، سپاه با بهره‌گیری از یگان‌های پیاده و نیروهای بسیج بومی، تلاش ویژه‌ای را در جهت امدادرسانی به مردم و یافتن مجروحان و آواربرداری اولیه برای امداد و نجات در دستور کار داشت و کمک قابل توجهی به مردم منطقه شد. در بخش دوم نیز، همزمان واحدهای بیمارستانی ثابت و صحرایی سپاه هم مطابق همان دستورالعمل، برای کمک به سیستم بیمارستانی کشور، فعال شد که نقش قابل توجهی در کاهش آمار تلفات مصدومان شده است.در بخش سوم نیز، سپاه پاسداران با بهره‌گیری از واحدهای مهندسی خود در منطقه غرب کشور، کار آواربرداری و بازکردن راه‌های مواصلاتی که براثر زلزله و ریزش کوه در جاده‌ها، را آغاز کرد و با هماهنگی وزارت راه، توانستیم جاده‌ها را باز کنیم. امروز هم ادامه آواربرداری‌ها و کمک به مجروحان را آغاز کردیم."
 

در همین حال نیروی انتظامی نیز علاوه بر تلاش برای حفظ امنیت مناطق آسیب دیده، نیروها و امکانات لازم را برای کمک رسانی به مردم کرمانشاه عازم منطقه کرده است. سردار اشتری در روز دوشنبه در بازدید از مناطق زلزلهزده کرمانشاه اظهار کرده بود:" از ساعات اولیه دستگاه های امداد رسان حضور پیدا کردند، نیروی انتظامی از دقایق اول حضور پیدا کرد،  نیروهای کمکی از شب گذشته به استان و شهرهای زلزله زده اعزام شده اند." همچنین  نیروی انتظامی استان کرمانشاه بلافاصله پس از وقوع این زمین لرزه با تمهیدات ویژه امنیت کامل را در نقاط حادثه دیده برقرار کرد و نیروهای کمکی خود را به مناطق زلزله دیده اعزام کرد.

به گفته منتظرالمهدی، سخنگوی نیروی انتظامی،  اعزام دو گردان تخصصی، 500 نیروی ویژه، چندین فروند بالگرد و استقرار تجهیزات ونیروهای یگان های ویژه، 20 تیم تخصصی پلیس آگاهی ، 20 تیم تشخیص هویت، 30 تیم جاده ای و 25 تیم عملیاتی پلیس پیشگیری و راه اندازی 20 تیم گشت پلیس راهور در مناطق حادثه دیده کرمانشاه وهمچنین4تیم سگهای زنده یاب وپیشتیبانی توسط استانهای معین همدان،کردستان ولرستان از جمله خدمات این نیرو در ساعات اولیه بوده است.

از سوی دیگر در کنار خدمات رسانی، بحث بازسازی سریع پیش از سرد شدن و بارش های شدید در آینده نزدیک از ضروریاتی است که مورد توجه قرار گرفته و به گفته فرمانده سپاه پاسدارن احداث منازل روستایی به بسیج و سپاه واگذار شده و کار اجرایی و ساخت این منازل به زودی آغاز خواهد شد.

به نظر می رسد یکی از امتیازات مهم در زمینه امداد و خدمات رسانی در زمان زلزله های شدید که اکثر دستگاه ها و ارگان ها غافلگیر می شوند، آمادگی و به اصطلاح بیدار باش نیروهایی همیشه آماده به خدمت از جمله نیروهای مسلح باشد. در حادثه زلزله کرمانشاه ثابت شد که اعلام آماده باش سریع نیروهای مسلح و وجود پادگان های نظامی مجهز در شهرهای استان کرمانشاه، نقش اساسی در حضور به موقع آنها در محل حادثه داشته است.
 

به هر حال آنچه در روزهای آینده مهم است، در کنار مردم آسیب دیده و ادامه خدمات رسانی از سوی سایر دستگاه های عمومی و دولتی است. مردم ایران در زمان حوادث از هیچ چیزی برای کمک به هم وطنانشان دریغ نمی کنند و د راین بین هماهنگی ها و برنامه ریزی دقیق می تواند این کمک ها را مثمر ثمرتر سازد. تجربه و آمادگی نیروهای مسلح  در این زمینه بسیار گره گشاه بوده و مردم کرمانشاه به خوبی دریافتند که این نیروها در کنار حفظ امنیت و آرامش در طول سال، از توانمندی بالایی برای خدمات رسانی در زمان حوادث نیز برخورداند

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد