گزارش مشروح از جلسه ستاد بحران در کرمانشاه با حضور وزیر کشور؛

سردار فضلی: آمادگی سپاه و بسیج برای ایجاد اسکان اضطراری در مناطق زلزله زده/ رحمانی فضلی: 1900 روستا و 7 شهرستان در زلزله کرمانشاه آسیب دید

کد خبر: 299468
|
09:15 - 1396/08/23
نسخه چاپی
سردار فضلی: آمادگی سپاه و بسیج برای ایجاد اسکان اضطراری در مناطق زلزله زده/ رحمانی فضلی: 1900 روستا و 7 شهرستان در زلزله کرمانشاه آسیب دید
اسلام آبادخبر: جلسه ستاد بحران در کرمانشاه با حضور وزیر کشور برگزار شد.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل ازمرصاد، هوشنگ بازوند شامگاه دوشنبه در جلسه بررسی آخرین وضعیت زلزله استان کرمانشاه اظهار داشت: متأسفانه این زلزله بی نظیری بود که در غرب کشور رخ داد اگرچه با هوشمندی که مردم به خرج دادند منجر به این شد که الحمدلله تلفات جانی تا حدودی کاسته شد، و در عین حال خسارات مالی بسیار فراوان به نحوی که حدود هفت شهرستان را در برگرفت، حدود ۱۹۳۰ روستا را نیز در برگرفت.

استاندار کرمانشاه بیان کرد: طبیعتا در روزهای آتی برآورد خسارت صورت میگیرد و به استحضار  وزیر کشور خواهد رسید.

بازوند گفت: دستگاه ها گزارشی را ارائه دهند نه به این معنی که چه کارهایی را انجام دادند فقط برنامه خود را بگویند.

وی افزود: یکی از چالش های ما بحث چادر بود که امیدواریم نگرانی های برطرف شود، برخی منازلشان تخریب شده برخی نگران پس لرزه های فراوان هستند که وجود دارد.

بازوند تاکید کرد: آسیب شناسایی هایی نیز باید صورت بگیرد، از جمله ساخت بیمارستان هایی که طول عمری از آنها نگذشته و متاسفانه اصلا در برابر این زلزله نتوانستند مقاومت کنند حتی واحدهای مسکونی که  بیش از یکی دو سال از عمرشان نگذشته بود.

ستاد بحران

 

محسن رضایی در جلسه ستاد بحران کرمانشاه شرکت کرد

محسن رضایی به صورت سرزده وارد جلسه ستاد بحران کرمانشاه شد که هم اکنون با حضور وزیر کشور در استانداری این استان درحال برگزاری است.

 

گزارش وضعیت امدادرسانی هلال احمر به نقاط زلزله زده استان کرمانشاه

علی اصغر پیوندی امروز دوشنبه در جلسه بررسی آخرین وضعیت زلزله در استان کرمانشاه که با حضور وزیر کشور، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و جمع زیادی از مسئولین اعضای ستاد بحران استان و کشور در استانداری کرمانشاه برگزار شد، ضمن تسلیت این فاجعه غمبار به مردم زلزله زده استان کرمانشاه اشاره ای به تعداد مصدومان و فوتی های این حادثه داشت و از انتقال مصدومین به مراکز امدادی برای مداوا خبر داد.

وی افزود: هلال احمر براساس وظیفه ذاتی خود به عنوان اولین ارگانی که  در صحنه حادثه حضور پیدا می کند، از دقایق اولیه با تمام توانش در استان کرمانشاه و استانهای معین، شامل همدان، کردستان، ایلام  و خوزستان در صحنه حاضر شدند.

رئیس جمعیت هلال احمر کشور از اعزام تیم های واکنش سریع، جستجوی زنده یاب، تخصصی آوار برداری، تیم های تخصصی اسکان اضطراری، تخصصی درمان اضطراری  با بالغ بر ۶۰۰ نفر نیروی عملیاتی اعزامی، آمبولانس، خودرو امداد و نجات و... از دقایق اولیه حادثه خبر داد.

وی افزود: در ۸ شهر و روستاهای بسیاری زیاد استان که جمعیت زیادی بالغ بر ۱۴۰ هزار نفر در شعاع ۵۰ کیلومتری از مرکز فوران زلزله مورد آسیب قرار گرفتند، نیروهای ما تلاش کردند در لحظات اولیه که لحظات بسیار مهمی برای نجات است، امداد خوبی به زلزله زدگان داده شود.

پیوندی تصریح کرد: بحث اولیه امداد و نجات هم‌اکنون به مرحله پایانی خود رسیده است و می توان حدودا  آماری ارائه کرد.

وی افزود: با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و اورژانس مصدومین به مراکز امدادی و درمانی به وسیله ۵ بالگرد هلال احمر منتقل شدند.

رئیس جمعیت هلال احمر کشور ادامه داد: اقلام اولیه امدادی با توجه به ظرفیت استان از چادر، زیرانداز و... توزیع شده است اما با توجه به اینکه هماهنگی که نبود، مقداری در توزیع آن دچار مشکل بودیم و گلایه هایی برای مردم ایجاد شده بود.

وی تصریح کرد: با آمدن وزیر کشور کار سرعت بیشتری گرفت و در سرپل ذهاب بیش از ۴ هزار چادر توزیع شده که ۲ هزارتای آن لحظاتی پیش توسط ارتش و سپاه به دست مردم رسیده است.



..

پیوندی گفت: با توجه به سردی هوا پتو نیز بین مردم توزیع شده و در دالاهو  در کمپین یا مجتمعی که برای مردم ایجاد شده انجام شده است اما در ثلاث کار مقداری مشکل بوده که آنهم به خاطر این است که خود بچه ها توزیع منطقی نداشتند و این در شرایطی است که اقلام به تعداد وارد ثلاث باباجانی شده است.

وی افزود: امیدواریم با همکاری برادران سپاه و ارتش این کار سرعت بیشتری بگیرد.

رئیس جمعیت هلال احمر کشور ابراز امیدواری کرد، با همکاری سایر دستگاه ها به زودی از این محور عبور کنیم.

وی تصریح کرد: تاکنون ۱۴۰۰ چادر امدادی، ۲۲۰۰ پتو در ثلاث باباجانی، در قصرشیرین ۸۰۰ چادر و ۲۰۰۰ پتو توزیع شده و  در سرپل ذهاب ۲۹۳۵ چادر توزیع شد و ۲۰۰۰ چادر نیز عصر به دست برادران ارتش و سپاه برای در شهر و روستا توزیع رسید. حدود ۵۰۰ هزار پتونیز صبح توزیع شده بود و ۲۰۰۰ پتو هم عصر رسید که توزیع شود.

این مسئول از توزیع ۶۵ هزار کنسرو در سرپل ذهاب توسط هلال احمر خبر داد و گفت: مشکل اصلی ما در امداد رسانی بحث آب و برق بود که به خاطر زلزله بسیار بسیار شدید تاسیسات آب و برق شده بود.

وی از توزیع ۱۷۰ چادر امدادی در دالاهو نیز خبر داد و گفت: در جوانرود هم ۱۰۰۰ چادر امدادی توزیع شد.

رئیس جمعیت هلال احمر کشور افزود: خوشبختانه پیش لرزه ها باعث کاهش میزان زیادی تلفات شده بود.
 

بیمارستان های سیار تا زمان بازسازی فعالیت خواهند کرد

کولیوند در جلسه بررسی آخرین وضعیت زلزله استان کرمانشاه که شامگاه دوشنبه در استانداری کرمانشاه برگزار شد، اظهار داشت: دیشب که متوجه زلزله شدیم بلافاصله اتوبوس آمبولانس و آمبولانس ها را اعزام کردیم با توجه به اینکه در شب امکان اقدام از طریق اورژانس هوایی نبود، از طریق اتوبوس آمبولانس و آمبولانس حدود 2600 نفر را اعزام کردیم و بلافاصله با ارتش و سپاه و هلال احمر هماهنگ کردیم تا به محض روشن شدن هوا اقدام کنیم.

کولیوند در ادامه بیان کرد: هماهنگی بسیار خوبی میان ارتش، هلال احمر، سپاه و اورژانس هوایی ما بود.

وی گفت: با توجه به اینکه بیمارستان ها دچار آسیب شده بودند اول صبح یک بیمارستان صحرایی در سرپل ذهاب افتتاح کردیم، خیلی ها را در این بیمارستان نجات دادیم.

 کولیوند افزود: همین الان در ثلاث باباجانی بیمارستان 50 تخته در حال راه اندازی است،  در سرپل یک بیمارستان پنجاه تخته را ما راه اندازی کردیم، یک بیمارستان پنجاه تخته توسط ارتش، یک بیمارستان سی تخته توسط سپاه و در اسلام آباد غرب نیز بیمارستان سی تخته در حال انجام است.

وی اظهار کرد: اصلا نیرو و دارو و تجهیزات کم نیاوردیم، خون و فرآورده های خونی را سریعا برنامه ریزی و مهیا کردیم.

سرپرست اورژانس کشور گفت: تمام مصدومان اعزامی، بدون عارضه رسیدند الا کسانیکه مشکل داشتند، خیلی از قطع عضوها با اورژانس هوایی طوری فرستادیم که زمان اصلی حفظ شود.

وی تاکید کرد: از نظر امداد پزشکی مشکلی نداریم فردا آمبولانس های ما در روستاها به ویژه در دشت ذهاب پراکنده می‌شوند، بیمارستان های سیار نیز تا زمان بازسازی بیمارستانهای آسیب دیده برقرار خواهد بود، برای بازسازی هم اقدام کردیم تا از فردا با همین امکانات شهر سرپل ذهاب انجام شود.

 

2

مردم کرمانشاه داوطلبانه به کمک زلزله زدگان شتافتند

 نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه در جلسه ستاد بحران با حضور وزیر کشور گفت: از مسئولانی که برای مدیریت این حادثه بسیار گسترده از تهران آمده اند تشکر می کنم.

وی بیان کرد: مدیران ارشد استان از همان ابتدا وارد عمل شدند و به خوبی در این زمینه اقدام کردند.

امام جمعه کرمانشاه اضافه کرد:  مردم شهر کرمانشاه با جان و دل و داوطلبانه به کمک زلزله زدگان شتافتند.

وی عنوان کرد: همه باید با تمام توان به زلزله زدگان کمک و انجام وظیفه کنیم.

 

آمادگی بسیج و سپاه برای ایجاد اسکان اضراری در مناطق زلزله زده

سردار علی فضلی در جلسه ستاد بحران کرمانشاه بیان کرد: در ساعات اولیه حادثه، حیاتی ترین بخش موضوع امدادو نجات است.

وی گفت: این موضوع تاکنون با جدیت دنبال شده و تا امدادرسانی تا اطمینان کامل از اینکه همه زلزله زدگان امدادرسانی شده اند را دنبال می کنیم.

وی گفت: با توجه به برودت سرما و لزوم اسکان اضطراری، این آمادگی را داریم که هر جغرافیایی که به بسیج و سپاه واگذار شود ما برای اسکان اضطراری اقدام کنیم.

 

هزار میلیارد تومان برای بازسازی واحدهای خسارت دیده نیاز است

 محسن رضایی در جلسه ستاد بحران استان کرمانشاه ضمن تسلیت به مردم استان گفت: سلام آیت الله شاهرودی و اعضای مجمع را به مردم استان اعلام می کنم.

وی ضمن اعلام آمادگی مجمع برای کمک به مردم استان نیز بیان کرد: آوارگی و سرگردانی مردم و خساراتی که به سکونتگاه ها و شغل مردم وارد شده بزرگ است.

رضائی  گفت: هزار میلیارد تومان برای ۳۰هزار واحد مسکونی خسارت دیده نیاز است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام  گفت: از محل صندوق توسعه ملی این رقم را می توان تامین کرد که باید گزارشی خدمت رهبر معظم انقلاب تقدیم کنیم و مجمع در این ارتباط کمک می کند.

وی تاکید کرد: باید ردیف بودجه ای برای بازسازی مناطق زلزله زده استان کرمانشاه اختصاص یابد.

 

2

 

ایجاد ردیفی در بودجه ۹۷ برای احیای زیرساخت‌های زلزله زده کرمانشاه

حشمت الله فلاحت پیشه شامگاه دوشنبه در جلسه بررسی آخرین وضعیت زلزله در استان کرمانشاه که با حضور وزیر کشور، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و جمع زیادی از مسئولین اعضای ستاد بحران استان و کشور در استانداری کرمانشاه برگزار شد، ضمن سپاسگزاری از اقدامات انجام شده گفت: آب و چادر و غذا نرسیده و این به معنای آن است که ما مدیریت مبدا می کنیم اما مدیریت مقصد نداریم.

وی افزود: خواهش من رفع مشکلات در این زمینه است. یک چادر امدادی علاوه بر موجودی های شهرستان اسلام آباد غرب به مردم این شهرستان داده نشده است.

عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه ادامه داد: در شهرهای دالاهو و اسلام آباد غرب مشکل آب شرب وجود دارد.

وی گفت: چند بحث ملی دارم و از آن جمله این است که ترکیه فتنه را آغاز کرد اما مرزش را نبست اما ما مرز را بسته ایم و طرف لب مرز آمده و می گوید زن و بچه من زیر آوار است اجازه نمی دهند داخل شوم.

فلاحت پیشه افزود:یک گزارش از برآورد صورت گرفته به رئیس جمهور در سفرش به استان بدهید، چرا که ایشان می توانند از دو محل حوادث و دوم از محل بودجه که دیروز کلیات در دولت تصویب شد، ردیفی گذاشته شود و بیمارستان ها و اماکنی از این دست بازسازی شود.

وی تصریح کرد: مردم ساکن در مساکن مهر از محرومترین مردم در بین زلزله زده گان هستند و باید به اینها کمک کرد.

عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه خواستار گذاشتن ردیفی در بودجه ۹۷ تحت عنوان احیای زیرساخت های استان کرمانشاه که در این زلزله ویران شده است، شد.

 

تسریع بازگشت خانواده های زلزله زدگانی که در عراق هستند

فرهاد تجری شامگاه دوشنبه در جلسه بررسی آخرین وضعیت زلزله استان کرمانشاه که در استانداری برگزار شد، اظهار داشت:   امروز هرکجا می رفتیم صحبت از آب و نان بود، اگر نانوایی ها در سطح شهر فعال شود بسیاری از بار روانی مردم کاسته می‌شود، هم اکنون سرپل ذهاب مانند شهری جنگ زده درآمده است.

تجری بیان کرد: برق هنوز در قسمت محدودی از سرپل ذهاب برقرار شده، اگر اقدام جدی صورت نگیرد خسارات بسیار و غیرقابل جبران به بار می آورد.

نماینده مردم قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب در مجلس خصوص چادر و اسکان آسیب دیدگان خصوصا روستائیان گفت: روستاها با خاک یکسان است خیلی ها هنوز چادر به دستشان نرسیده است و در فضای آزاد با سرمای شدید حضور دارند.

تجری تأمین آب و نان را از ضروریات دانست و گفت: احشام روستائیان در زیر آوار مانده، یقینا معضل ایجاد می‌کند و باعث عفونت و بوی تعفن در منطقه میشود و اقدام ویژه باید در این خصوص بعمل آید.

وی با تاکید بر اینکه باید به برنامه بلند مدت برای بازسازی توجه شود، افزود: شهرهای ما جنگ زده اند دولت به خاطر اینکه مردم ما که مرزداراند فضاهایی را به صورت مجانی در اختیار زلزله زده گان قرار دهد. این مردم یک بار در جنگ همه سرمایه خود را از دست دادند.
نماینده قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب در مجلس خواستار تسریع بازگشت خانواده های زلزله زدگانی که در عراق هستند و گفت: رانندگان زیادی آن سوی مرز هستند جزع و فزع می کنند که خانواده هایشان را ببینند و اصرار دارند که از پرویزخان عبور کنند. نسبت به این جمع محدود تمهیداتی اندیشیده شود.

 

راه‌اندازی بیمارستان صحرایی/ اعزام ده ها پزشک تا ساعاتی دیگر

 امیر مولایی شامگاه دوشنبه در جلسه بررسی آخرین وضعیت زلزله استان کرمانشاه که در استانداری برگزار شد، اظهار داشت: شب گذشته به محض ابلاغ مأموریت، چهار تیم به منطقه سریع وارد عمل شدند، دو تیم کمتر از نیم ساعت وارد عمل شدند و دو تیم از کرمانشاه به محل اعزام شدند.

وی بااشاره به اقدامات صورت گرفته، گفت: محل پادگان ابوذر شب گذشته تخلیه شد تا برای پذیرش مجروحان و اسکان عزیزان آماده شود، بیست و هشت دستگاه آمبولانس، هجده دستگاه لودر و بولدوزر و وسایل مهندسی به محل اعزام کردیم.

امیر مولایی با اشاره به انجام صد و سی ساعت پرواز گفت: نهصد و ده مجروح جا به جا و تخلیه شدند و پانصد و بیست پرواز داشتند.

وی با اشاره به توزیع دویست هزار آب معدنی در مناطق زلزله زده استان کرمانشاه گفت: یک بیمارستان صحرایی در سرپل ذهاب احداث کردیم و یک بیمارستان صحرایی دیگر نیز از مهران منتقل می کنیم.

فرمانده تیپ 281 زرهی نیروی زمینی ارتش در استان کرمانشاه گفت: چهل پزشک نیز در راه هستند و ساعت یازده شب از راه میرسند و اعزام می شوند. همچنین مقرر شده تا 1600 تخته چادر برسد.

وی گفت: سیصد و سی مورد بستری در بیمارستان ارتش داشتیم تعدادی اعزام شدند و تعدادی سرپایی درمان شدند. هم اکنون فرمانده نیروی زمینی ارتش و معاونتهای در منطقه حضور دارند.

 

۱۹۰۰ روستا و ۷ شهرستان در زلزله کرمانشاه آسیب دید/ قطعی برق در ۲۶۳ روستا/ تداوم نبود آب و گاز و غذا را به هیچ وجه نمی پذیریم

 رحمانی فضلی  در جلسه ستاد بحران کرمانشاه با حضور تنی چند از وزرا و مقامات لشکری و کشوری بیان کرد: اولویت با انجام امدادرسانی هاست و بعدا خسارتها برآورد و تامین خواهد شد.

وی بیان کرد: رئیس جمهور فردا به کرمانشاه خواهد آمد و طی جلسه ای خسارتها و مصوبات آن انجام خواهد شد.

رحمانی فضلی ادامه داد: در مدت کوتاه کار بزرگی شده است و ارتش، سپاه و بسیج با تمام قوا پای کار آمدند. رهبر انقلاب به همه دستگاه ها برای حفظ جان و سلامت مردم دستور دادند و رییس جمهور نیز ستادها را تشکیل دادند و همه در میدان بودند.

وی گفت: ابعاد حادثه وسیع است و باید مردم را صادقانه به آرامش دعوت کرد. بعضی روستاها هنوز امداد رسانی نشده و باید ابتدا سرکشی می شد.

وزیر کشور اضافه کرد: اولویت بندی خسارت دیدگان مهم است. چادر و آب باید به سرعت حل شود و قابل قبول نیست که ۴۸ ساعت مردم بدون آب باشند. اگر آب معدنی کم است از سایر استانها تامین شود.

وی گفت: به هیچ عنوان قطعی ۴۸ ساعت برق را نمی پذیریم. تصور کنید این ۲۶۳ روستایی که الان برق ندارند در چه وضعیتی هستند.

وزیر کشور بیان کرد: برخی از مردم مشکل غذا دارند، مردم که الان از ما غذای لوکس نمی خواهند. نانوایی ها لا اقل نباید تعطیل باشند. برق هم اگر نیست ژنراتور بگذارند و حتما فعال باشند و گاز هم حتما باید امشب تا صبح برقرار شود و تاخیر در قطعی گاز در این سرما پذیرفته نیست.

وی گفت: مردم ناراحت هستند ولی حقیقتا با نجابت کمک می خواهند. باید از روستاها سرکشی کرد و یک شبکه جامعی از اطلاعات روستاها باید برآورد شود.

 

گزارشی از نا امنی بعد از وقوع زلزله نداشتیم

حسین ذوالفقاری شامگاه دوشنبه در جلسه بررسی آخرین وضعیت زلزله استان کرمانشاه، اظهار داشت: از ساعت ۱۲ شب گذشته تا ساعت پنج صبح ستاد بحران به ریاست رحمانی فضلی تشکیل و فعال شد تا هماهنگی های نیروهای مسلح و ستاد کل به نیروها در استان انجام شود. 

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور با اشاره به اینکه تامین امنیت در مرزها، امنیت به معنا کل و امنیت عمومی موضوع اصلی این ستاد بود گفت: نیروی زمینی ارتش پیش از ابلاغ، دو پادگان را برای انتقال مجروحین در اختیار ما قرار داد. 

ذوالفقاری بیان کرد: همچنین قسمتی از بیمارستان صحرایی برپا شده در اربعین به مناطق زلزله زده انتقال داده شد. 

وی از انجام هماهنگی با ستاد کل برای تجهیز امکانات هوایی خبر داد و افزود: آنچه که برای پشتیبانی هوایی در بحث امداد و نجات است هوانیروز منطقه در اختیار دوستان قرار خواهد داد.
 
ذوالفقاری با بیان اینکه توزیع امکانات و مایحتاج درون شهر با ارتش و روستاها با سپاه است گفت: این امر نیازمند ساماندهی است زیرا امروز بخشی از امکانات توزیع شده هنوز ساماندهی لازم را نداشت که البته طبیعی است. 

وی با اشاره به لزوم شناسایی امکانات و مایحتاج جهت رساندن دقیقتر به دست افراد افزود: نیروی انتظامی نیز باید نیروهای خود را تقویت کند و واحدهای ویژه بیشتری اعلام کنند همچنین دستگاه های اطلاعاتی نیز فعال شدند تا اشراف اطلاعاتی داشته باشند. 

ذوالفقاری با بیان اینکه فضای مجازی نیز مورد توجه قرار گرفته گفت: در مجموع نیروهای نظامی، بسیج و انتظامی با سازماندهی بیشتر آمادگی کامل دارند تا هم امنیت را برقرار کنند و هم به توزیع امکانات بپردازند.

.

 

پایان اقدامات اولیه درمانی فردا عصر در نقاط زلزله زده کرمانشاه

 سید حسن قاضی زاده هاشمی شامگاه دوشنبه در جلسه بررسی آخرین وضعیت زلزله در استان کرمانشاه که با حضور وزیر کشور، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و جمع زیادی از مسئولین اعضای ستاد بحران استان و کشور در استانداری کرمانشاه برگزار شد، ضمن تسلیت به بازماندگان و آرزوی کامل برای مصدومین زلزله استان کرمانشاه گفت: کمتر از ۲۴ ساعت از حادثه گذشته و این در حالی است که ما چند ساعتی را هم در تاریکی سر کردیم  و به دلیل اینکه شب بوده نتوانستیم امداد رسانی را آنطور که مد نظر است داشته باشیم.

وی با اشاره به گزارشات ارائه شده گفت: تلاش های خوبی صورت گرفته که جای تقدیر دارد. تقدیر دوم هم از مردم عزیزی است که امروز در معیت وزیر کشور و همراهان شاهد آن بودیم.

وزیر بهداشت تصریح کرد: به نظر من بینظیر بود با اینکه ما نقض و کوتاهی هایی در اسکان و... هم داشتیم، و اکنون علی رغم اینکه سرد است و بچه کوچک دارند و بیمار و گرفتار هستن، در حالی که مردم مصیبت زده هستند، غیر از احترام چیزی از مردم ندیدم.

وی تاکید کرد: پرخاشگری در این زمان طبیعی است تعداد زیادی فوت شده و تعداد زیادی مصدوم و مصیبت زده هستند.

قاضی زاده هاشمی  افزود: آنچه که الان مهم است همین اقدامات اولیه بوده و پس از آن اسکان حادثه دیده گان است.

وی افزود: وزیر کشور درخواست ۲۰ هزار چادر برای حادثه دیده گان کردند و تعداد زیادی در راه است. البته توزیع آن مهم است.

این مسئول ادامه داد: به دلیل اینکه بسیاری از مدیران محلی هستند و بعضا خانواده است جزو حادثه دیده گان است مقداری به هم ریختگی در روز اول طبیعی است اما انتظار می رود از فردا بیشتر به ویژه در روستاها توجه شود.

وی تاکید کرد: ما باید ۲ تا ۳ روز آینده را به مشکلات جاری مردم توجه کنیم و حمایت هایی که دولت باید انجام دهد و این انتظار به حقی است.

وزیر بهداشت با بیان اینکه ما در حوزه بهداشت و درمان اقدامات اولیه را انجام داده ایم، گفت: برخی هم در مراحل بعدی و انجام عمل ها و پروتز و... که هزینه بر است مورد حمایت وزارت بهداشت و دولت قرار نی گیرند و بدون هزینه درمان خواهند شد.

وی افزود: در عین حال بحث روحی و روانی زلزله زده گان است که معمولا از اواخر هفته آغاز می شود. در بحث بهداشت نیز  تیم های ما مستقر هستند و قطعا تحت مدیریت نماینده عالی دولت استاندار و فرمانداران عزیز فعالیت خواهند کرد.

وی از نیروهای مسلح حاضر در منطقه تقدیر کرد و گفت: هما کمک کردند و اگر نبودند ما با مشکل از جمله وجود ۲۰ بالگرد مواجه می شدیم.

قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه اقدامات اولیه ما در حوزه بهداشت ودرمان حداکثر تا فردا بعد از ظهر به پایان می رسد، از حضور ۴۰ گروه  روانشناس و روانپزشک در مناطق زلزله زده استان خبر داد و گفت: بخشی از کار هم در حوزه بهداشت است که همزمان با آواربرداری باید انجام شود.

وی با بیان اینکه  وزیر کشور هم چون مردم استان از شب گذشته درگیر بوده و استراحت نکردند، خطاب به وزیر کشور گفت: اگر بحث غذا و چادر را بتوانیم حل کنیم به تدریج وسایل گرمایشی و... هم مورد مطلب به اشان خواهد بود که باید مورد توجه باشد.

وزیر بهداشت گفت: شهرداری تهران هم ۴۰ هزار قطعه پتو و چادر و مواد غذایی فرستادن و بعدا هم دوباره می فرستند.

وی خطاب به آیت الله علما نیز خواستار حضور روحانیون در مناطق زلزله زده شد و گفت: حضور آنها می تواند خیلی مثمر ثمر باشد.

 

نیاز اصلی مردم اسکان و وسایل گرمایشی است

احمد صفری شامگاه دوشنبه در جلسه بررسی آخرین وضعیت زلزله استان کرمانشاه که در استانداری برگزار شد، اظهار داشت: ضرورت دارد کلیه دستگاههای اجرایی کشوری و امداد و نجات در اسرع وقت برای رفع مشکلات آسیب دیدگان زلزله اقدام کنند.

وی ضمن عرض تسلیت به خانواده جانباختگان، گفت: از همه مسئولان کشوری و استانی همجوار درخواست کمک داریم که به هر نحو ممکن به یاری بازماندگان آسیب دیده بشتابند.

صفری افزود: مشکل مردم چادر، پتو، تغذیه، وسایل گرمایشی است، اگر به درستی وضعیت روستاها رصد می‌شد حداقل از استان‌های همجوار تعداد بیشتری به ما کمک می‌کردند.

عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه تأکید کرد: از مدیریت بحران استان انتظار داریم که بحران را مدیریت کنند. هلال احمر استان می‌گوید یک تریلی چادر آمده اما به دست آنهایی که نیازمند بودند نرسید.

 

رئیس جمهور قول تخصیص ردیفهای بودجه ای را به مردم کرمانشاه بدهد

جاسمی اظهار داشت: مسئولینی که امروز به استان کرمانشاه می آیند هفته دیگر در این استان نیستند و از آنجا که پیگیری مطالبات مردمی با نمایندگان است و استان ما از وجود مشکلاتی نظیر فقر و بیکاری رنج می برد امیدواریم رئیس جمهور ردیفهای بودجه ای را به این استان اختصاص دهد. 

وی افزود: با تخصیص ردیفهای بودجه ای شهرستانهای مرزی این آمادگی را برای مواجه با شرایط بحرانی کسب می کنند تا به قول مسئولین بنیاد مسکن به بازسازی های سریع پرداخته شود. 

جاسمی حوادث شب گذشته استان کرمانشاه را یادآور وقایع بمباران  پادگان ابوذر شهرستان سرپل ذهاب در 16 اسفند سال 63  دانست و گفت: مردم در بیمارستانها ازدحام دارند اما آرامش دارند؛ مردم کرمانشاه بارها در دفاع مقدس این صحنه ها را تجربه کرده اند. 

وی با ابراز خرسندی از عملکرد مدیریت بحران و وزارت بهداشت، با اشاره به اینکه مدیریت بحران، مدیر می خواهد افزود: در مرکز استان کرمانشاه اتفاق خاصی نیفتاد بنابراین در استانداری تیمی برای اعزام نیروهای پشتیبانی زلزله زده ها لازم است. 

جاسمی با اشاره به اینکه نیروهای سپاه و ارتش تقسیم بندی هایی را برای خدمت رسانی به زلزله زدگان انجام داده اند گفت: متاسفانه کلیپهایی از زلزله زدگان توسط شبکه ماهواره ای معاند تهیه شده که در شان مردم جمهوری اسلامی ایران نیست بنابراین باید این مشکلات مرتفع شود. 

وی با اشاره به تجارب رزمندگان در برپایی بیمارستانهایی در عملیات کربلای شش توسط برادران ارتش  و اعزام مصدومین به استانهای خراسان و اصفهان افزود: اخیرا برای پیگیری مرکز اورژانس بیمارستان امام خمینی(ره) کرمانشاه با وزیر بهداشت مکاتبه داشتم که با وجود تخصیص اعتبار اما تاکنون عملیاتی نشده است؛ تجهیز این بیمارستان به درد چنین روزهایی می خورد. 

جاسمی  با بیان اینکه باید هماهنگی های لازم برای انتقال مصدومین به این بیمارستان انجام شود گفت: در شهرستانهای سرپل ذهاب و مناطق زلزله زده مشکل اسکان داریم. 

وی افزود: پیشکسوتان عرصه جهاد و برخی از افراد حاضرند در صورت تامین آب، برق و گاز، خودشان بدون نیاز به اعتبارات دولتی، پای کار بیایند و امکانات غذایی و آب آشامیدنی را بین زلزله زدگان توزیع کنند بنابراین یک مدیریت جهادی و انقلابی لازم است.

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد