بررسی نتیجه غفلت از هجمه های فرهنگی؛

مرگ و میر زنان معتاد 6 درصد افزایش یافت/ زنانی که از دامنشان مردی به معراج نرفت

کد خبر: 299400
|
08:41 - 1396/08/17
نسخه چاپی
مرگ و میر زنان معتاد 6 درصد افزایش یافت/ زنانی که از دامنشان مردی به معراج نرفت
اسلام آبادخبر: همزمان با افزایش شمار معتادین، اعتیاد در میان زنان نیز رشد چشمگیری داشته است.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل ازشبکه اطلاع رسانی مرصاد، متاسفانه در خواب غفلت مسئولین فرهنگی و عدم توجه آنان به هشدارهای مقام معظم رهبری درباره اعتیاد، شاهد رشد روزافزون آمار معتادین آن هم در بین زنان جامعه هستیم؛ زنانی که باید به عنوان محور در کانون خانواده ها مادری کنند.

گذشته از غفلت مسئولین از ارائه آموزشهای پیشگیرانه و نیز انجام اقدامات فرهنگی لازم، پس از ابتلا زنان معتاد به اعتیاد مشکلات آنان بسیار بیشتر از مردان معتاد است چه اینکه این زنان از وجود کمپهای جداگانه جهت ترک اعتیاد نیز بی بهره مانده اند در حالی که آسیب‌ پذیری زنان از مواد مخدر 12 برابر بیشتر از مردان است و آنان در مقابل ترک اعتیاد مقاومت بیشتری از خود نشان می ‌دهند.

آسیب‌پذیری زنان از مواد مخدر ۱۲ برابر بیشتر از مردان است

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، با بیان اینکه زنان به دلیل توان بدنی کمتر در مقابل ترک اعتیاد مقاومت بیشتری نشان می‌دهند، عدم وجود کمپ‌های ترک اعتیاد جداگانه را از موانع موجود در مسیر درمان سریع زنان معتاد دانست.

سمیه محمودی، با انتقاد از عدم دستیابی زنان به جایگاه واقعی خود در سطح جامعه، سرخوردگی اجتماعی را یکی از عوامل اشاعه استعمال مواد مخدر در بین زنان دانست و افزود: متاسفانه زنان به عنوان رکن اصلی خانواده هنوز به جایگاه واقعی خود دست نیافته‌اند، هرچند اقداماتی در این خصوص صورت گرفته، اما همچنان تا دستیابی به نقطه مطلوب فاصله بسیاری وجود دارد.

نماینده مردم شهرضا در مجلس شورای اسلامی، در بیان علل روی آوردن زنان به مواد مخدر ادامه داد: داشتن همسر معتاد، وجود باور اشتباه مبنی بر تاثیر استعمال مواد مخدر صنعتی بر کاهش وزن که در پی عدم نظارت بر عملکرد سالن‌های آرایش ایجاد شده، عدم آگاهی نسبت به عوارض ناشی از استعمال این نوع موادمخدر و شکستن قبح استعمال دخانیات به ویژه قلیان در فضاهای عمومی در میان خانواده‌ها از مهم‌ترین عوامل طی سیر صعودی اعتیاد در بین زنان است.

وی با اشاره به اینکه آسیب‌پذیری زنان از مواد مخدر 12 برابر بیشتر از مردان است تصریح کرد: زنان در مقابل ترک اعتیاد مقاومت بیشتری نشان می‌دهند، چراکه از توان جسمانی لازم برای تحمل تغییرات بدن که در پی رفع مسمومیت ناشی از استعمال مواد مخدر ایجاد شده، برخوردار نیستند، به همین دلیل گاه نیاز به مصرف مواد تا پایان عمر نیز با آنها باقی می‌ماند.

محمودی با تاکید بر اینکه جامعه هنوز به این سطح از باور نرسیده که برای زنان معتاد به مواد مخدر کمپ‌های جداگانه‌ای ایجاد کند، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون زنان معتاد باید برای درمان به کمپ‌های مشترک بامردان مراجعه کنند و این در حالی است که، ایجاد کمپ‌های ویژه برای آنها امری ضروری است، تا ضمن بکارگیری روش‌های درمانی متناسب با توان جسمانی آنها، از طریق برگزاری کلاس‌های مشاوره و دوره‌های آموزشی هم به آسیب‌شناسی در این مورد پرداخته و هم با آگاهی‌بخشی، شرایط را برای بازگشت آنها به سطح جامعه فراهم سازند.

برگزاری همایش نباید شاخه‌ای از برنامه‌ریزی کلان برای مبارزه با اعتیاد قلمداد شود

این نماینده مردم در مجلس دهم، با یادآوری اینکه تاکنون برای مقابله جدی با استعمال مواد مخدر در جامعه راهکار اساسی ارائه نشده است، تاکید کرد: وزارت کشور به عنوان متولی اصلی برخورد با اعتیاد، در این مورد تنها به ارائه آمار و برگزاری همایش بسنده کرده است و این در حالی است که، این اقدامات باید محدود به آگاهی‌بخشی در سطح خانواده‌ها شود، نه اینکه شاخه‌ای از برنامه‌ریزی کلان برای مبارزه با اعتیاد قلمداد شود.

وی با اشاره به سایر دستگاه‌هایی که می‌توانند نقش موثری در کاهش آمار اعتیاد به مواد مخدر زنان در جامعه داشته باشند اظهارکرد: وزارت آموزش و پرورش در کنار خانواده‌ها می‌تواند نقش اثرگذاری در زمینه پیشگیری از اعتیاد زنان به مواد مخدر داشته باشد، همچنین رسانه‌ها به ویژه رسانه ملی باید از طریق نمایش عوارض استفاده از مواد مخدر صنعتی در زندگی و آینده افراد، نقش اثرگذاری را ایفا کند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، عنوان کرد: هم‌اکنون همه باید دست به دست هم دهند، تا برای رفع این معضل مهم اجتماعی چاره‌اندیشی کنند، چراکه نه تنها خانواده‌ها بلکه تمام مسئولان در بخش‌های مختلف، به دلیل غفلتی که در انجام رسالت خود در این مورد داشته‌اند، مقصر ایجاد این معضل در سطح گسترده‌ای از جامعه هستند.

طرد زنان معتاد باعث گرفتار شدن آنها به کارتن‌ خوابی و فساد اخلاقی می‌شود/ جامعه حاضر به باور این تابو نیست

عضو فراکسیون زنان مجلس معتقد است برخوردهای قهری و سلبی راه‌حل مناسبی برای کاهش آمار اعتیاد نیست و طرد زنان معتاد باعث کارتن‌ خوابی و فساد اخلاقی آنها می‌شود.

طیبه سیاوشی شاه عنایتی، در مورد علل ترویج استعمال مواد مخدر در بین زنان که افزایش 8/5 درصدی مرگ و میر آنها را رقم زده تا ازجاییکه رئیس گروه مطالعات اعتیاد مرکز تحقیقات پزشکی قانونی از آن تحت عنوان زنگ خطر یاد کرده است، گفت: متاسفانه اعتیاد زنان یکی از ابعاد آسیب‌های اجتماعی رو به افزایش بوده، البته برخی زنانه شدن فقر و مواد مخدر را با افزایش این معضل مرتبط می‌کنند، اما بنده اعتقادی به این موضوع ندارم.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: به هر حال زنان نیز به عنوان بخشی از جمعیت این کشور، ممکن است دچار معضلات مختلف اجتماعی و اقتصادی شوند که دامن گیر جامعه شده است، ولی موضوع مهم اینجاست که نظام بر این امر تاکید دارد که تحکیم و قداست خانواده در گرو وضعیت زنان جامعه بوده که رکن اصلی خانواده محسوب می‌شوند.

وی افزود: وقتی سعی می کنیم حریم زنان را متناسب با تاکیدات شرعی حفظ کنیم، باید به این مهم نیز توجه شود که، متاسفانه زنان وقتی دچار اعتیاد شوند، از سوی خانواده‌ها طرد می‌شوند؛ کما اینکه به وضوح می‌بینیم، عارضه کارتن خوابی به شدت دامن‌گیر زنان معتاد جامعه شده، ضمن اینکه اعتیاد زنان معضل آلودگی به فساد اخلاقی که در پی ضرورت تامین هزینه تهیه مواد مخدر ایجاد شده را نیز به همراه دارد و این معضل همچنان تابویی بوده که جامعه حاضر به باور آن نیست، و این در حالی است که برای مشاهده آن نیازی نیست حتی به حاشیه‌های شهر برویم، بلکه با نگاهی عمیق‌تر به مناطق متعدد تهران نیز می‌توان بر این امر صحه گذاشت.

این نماینده مردم در مجلس دهم، خاطرنشان کرد: بی‌تردید برای رفع آسیب‌های اجتماعی ناشی از اعتیاد زنان نیازمند یک رویکرد حمایتی هستیم، چراکه تنها با اعمال برخوردهای سلبی و قهری نمی‌توان به نتیجه مطلوبی دست یافت، بنابراین باید مراکزی را برای درمان رایگان این افراد ایجاد کرد که همچون پناهگاهی شرایط برگشت آنها به آغوش خانواده‌هایشان را فراهم سازد، چراکه در شرایط کنونی بدون اتکا به اقدامات حمایتی، برگشت آنها به جامعه امری دشوار است.

عضو فراکسیون زنان مجلس دهم، تصریح کرد: هم‌اکنون اورژانس خانواده بیشتر اقدامات خود در جهت خدمات‌رسانی را معطوف به حمایت از زنانی ساخته، که به نوعی با خشونت‌های خانوادگی روبرو شده‌اند، اما به غیر از مراکز دولتی که تنها بخش کوچکی از خدمات حمایتی خود را به این بخش ارائه می‌دهند، تشکل‌های غیر دولتی نیز به وفور به این بخش ورود پیدا کرده‌اند و تلاش می‌کنند که این آسیب را تا جایی که ممکن است به حداقل برسانند؛ ولی میزان اعتیاد به اندازه‌ای‌است که، این مراکز نمی‌توانند پاسخگوی همه آنها باشند، کما اینکه در شرایط کنونی با مشاهده اتوبان‌های اصلی تهران نیز به وضوح زنان و مردانی را مشاهده می‌کنید که در حال استعمال مواد مخدر هستند.

عضو مجمع نمایندگان استان تهران، با غیر واقعی دانستن آمار ارائه شده برای تعداد زنان معتاد در کشور یادآورشد: هم‌اکنون آمار دقیقی از میزان زنان معتاد به مواد مخدر وجود ندارد، البته ما در تلاش هستیم که از معاونت اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، آماری که به حقیقت نزدیک باشد را به دست آوریم، تا بتوانیم برای رفع این معضل اجتماعی مهم چاره‌اندیشی کنیم.

آسیب پذیری زنان دراعتیاد بیشتر از مردان است

یک پژوهشگر حوزه اعتیاد گفت: آسیب‌ پذیری زنان در اعتیاد بیشتر از مردان است و مداخلاتی که برای بهبودی آنان انجام می‌شود باید به صورت مداوم و پیگیرانه باشد.
رویا نوری اظهار کرد:اگر زنان معتاد برای بهبودی بستری نشوند باز به چرخه آسیب‌ها وارد می شوند و آسیب‌های اجتماعی تسری بیشتری می یابد.

وی در ادامه توضیح داد: اگر مردی مصرف‌کننده مواد مخدر باشد با وجود یک زن سالم، احتمال اینکه خانواده او سالم بماند بیشتر است اما در خانواده هایی که زن مصرف‌کننده باشد آن خانواده از هم می‌پاشد و از بین می رود.

نوری تصریح کرد: اعتیاد مساله‌ای اجتماعی است و تا وقتی که مردم در این امر مشارکت نکنند کاری از پیش نخواهد رفت.

این پژوهشگر با تاکید بر اینکه برای تحقق رویکرد اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر نیازمند آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی به مردم هستیم؛ افزود: چند سالی است که رسانه وعوامل دیگری که توانایی آگاه‌سازی در زمینه مبارزه با اعتیاد را دارند به این موضوع پرداخته‌اند؛ معتقدم اگر این روند به طور متعادل و هماهنگ پیش برود بطور قطع موفق می شویم 97 درصد پاک جامعه از بلای اعتیاد مصون بداریم.

این پژوهشگر حوزه اعتیاد گفت: اگر جامعه مردمی یعنی افرادی که می‌ترسند خودشان یا فرزندشان گرفتار شوند به حوزه پیشگیری از اعتیاد وارد شود و این جزو دغدغه‌شان شود بدون شک توانسته‌ایم رویکرد اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر را محقق سازیم.

نوری ادامه داد: اعتماد و مشارکت مردم در هر حوزه‌ای نتیجه‌بخش است و این گونه سرمایه اجتماعی در حوزه مبارزه با مواد مخدر بالا می رود و اعتماد اجتماعی نیز نسبت به منابع خبری به وجود می‌آید.

این پژوهشگر، همچنین خانواده‌های دارای فرزندان «بیش فعال» را بیش از بقیه مستعد اعتیاد دانست.

به اعتقاد وی، بیش فعالی زمینه اصلی برای ورود به مصرف مواد مخدر است و اگر به موقع و زودهنگام مداخلاتی برای این بچه‌ها اعمال شود می‌توانیم جلوی مصرف کنندگان آینده مواد را بگیریم
 

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد