بی تدبیری دولت و نا امیدی جوانها از اشتغال / خواب چَپ یک میلیون شغل در سال

کد خبر: 299362
|
08:41 - 1396/08/15
نسخه چاپی
بی تدبیری دولت و نا امیدی جوانها از اشتغال / خواب چَپ یک میلیون شغل در سال
اسلام آبادخبر: در شرایطی که میدان برای پیشرفت آزاده ها باز است جوانان مستعد و کوشا همچنان در حسرت اشتغال به سر می برند.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل ازشبکه اطلاع رسانی مرصاد، بر خلاف اینکه روحانی در وعده های انتخاباتی خود برای حل معضل بیکاری در کشور شعارهایی نظیر؛ برنامه اقتصادی من حل معضل اشتغال به خصوص برای تحصیل‌کرده‌ ها است و اولین قدم در دولت تدبیر و امید بهبود دائمی محیط کسب‌وکار است که در کوتاه‌مدت بسته‌های تشویقی ویژه‌ای را برای حرکت اقتصادی در جامعه در نظر گرفته شده تا کنون این قولها محقق نشده و شرایط نیز بدتر از قبل شده است.

با این حال نه تنها شرایط برای اشتغال جوانان فراهم نشده است بلکه بر سر راه کارآفرینی و خوداشتغالی آنان نیز موانعی جدی از جمله عدم حمایتهای مالی و عدم ارائه آموزشها و مهارتهای رایگان وجود دارد.

اینکه پیامدهای اولیه بیکاری جوانان سبب افزایش تجردگرایی آنان، میل به استعمال مواد مخدر و فساد اخلاقی خواهد شد بر کسی پوشیده نیست اما با این وجود کماکان شاهد این هستیم که آقا زاده های با ژن خوب به راحتی آب خوردن در پستهای بالای مدیریتی کشور جذب می شوند و همواره خیل کثیری از جوانان تنها رویای اشتغال را می بینند.

توسعه و اشتغال کمرنگ شده است /تولید در کشور تقریبا تعطیل است

عضو کمیسیون  اقتصادی مجلس،گفت: مردم انتظار دارند،دولت دوازدهم به جای انتقاد کردن شعارهایش را جامعه عمل بپوشاند زیرا عمل با شعار بسیار از نظر اجرایی تفاوت دارد. 

سیدناصرموسوی لارگانی گفت: زمانی که رقیب آقای روحانی می‌گوید ما قصد داریم یک میلیون شغل ایجاد کنیم، مورد تمسخر واقع می‌شود و می گویند عملیاتی نیست و اعلام می کنند که در  خوش بینانه ترین حالت می توان  سالی 600 الی 700 هزار شغل ایجاد کنیم اما به یکباره پس از6ماه اعلام می کنند یک و نیم میلیون شغل ایجاد شده است بنابراین سوال اینجاست که مردم  باید کدام حرف را قبول کنند.

عضوکمیسیون اقتصادی مجلس  شورای اسلامی تصریح کرد:زمان انتقادکردن از دولت گذشته نیست زیرا دولت کنونی نیز چهارسال بر سرکاربوده است و آزمایشهای خود را پس داده  و هم اکنون شهروندان درانتظار نتیجه کار دولت  هستند.

وی ادامه داد: مردم انتظار دارند رکود خانمان سوزی که کشور را فرا گرفته است، برطرف شودزیرا هم اکنون تولید در کشور تقریبا تعطیل است.

نبود حامی مناسب واگذاری کارخانجات صنعتی به یک دوم قیمت را  رقم زد

موسوی لارگانی افزود: در بخش صنعت نیز برخی از صنعتگران به دنبال واگذاری کارخانجات به قیمت یک دوم هستند زیرا حامی  مناسبی ندارند.

وی ادامه داد:بیش ازسه سال است که قانونی تصویب شده که در راستای آن بانک ها باید بنگاه داری راکنار بگذارندو بنگاه های که ایجادکردند را بفروش برسانند، اما متاسفانه بانکها به این قانون  بسیار کاربردی و مهم عمل نکردند.

موسوی لارگانی افزود:مراجع اعلام کردندکه جریمه دیرکرد حرام است اما متاسفانه جریمه دیر کرد هم اکنون نیز به قوت خود باقی است.

وی ادامه داد: بانکها از راه های مختلف  به دنبال این موضوع هستندکه بتوانند با وام های با سود بالا مشتریان را جذب کنند.

توسعه و اشتغال در کشور کمرنگ شده  است  

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس،یادآورشد: توسعه و اشتغال در کشور به سمت کمرنگی  در حال حرکت  است زیرا تعداد زیادی از کارگران را سراغ داریم که در همین مدت کوتاه تعدیل نیرو شده اند.

نیاز امروز جوانان داشتن شغل مناسب برای تشکیل خانواده است/تاکید بر تلاش بانک ها برای سوق منابع به سمت ایجاد اشتغال

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با حضور در ساختمان بانک مرکزی جمهوری اسلامی در مراسم اتمام طرح ضربتی اعطای وام ازدواج شرکت کرد. 

 مسعود پزشکیان با تاکید بر تلاش بانک ها برای سوق دادن منابع مالی خود به سمت ایجاد اشتغال و حمایت از تولید داخل تصریح کرد: نیاز جوانانی که امروز در آستانه ازدواج قرار گرفته اند، داشتن شغل مناسب است تا بتوانند با درآمد حاصل از آن اولین گام زندگی خود را برای تشکیل خانواده محکم بردارند.

فقدان مهارت اصلی ترین علت بیکاری

کوروش پرند، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، "فقدان مهارت" را یکی از اصلی‌ترین علل بیکاری در کشور عنوان کرد و گفت: آموزش‌های مهارتی و فنی و حرفه‌ای ضمن آماده کردن افراد برای احراز شغل و حرفه و پذیرش کسب و کار، توانایی و کارایی شاغلین را در انجام آن افزایش می‌دهد.

وی با اشاره به "ضعف فرهنگ کار و مهارت آموزی" می‌افزاید: متاسفانه در سال‌های گذشته فرهنگ مدرک‌گرایی جای خود را به فرهنگ کار و مهارت‌آموزی داده است و امروز از ۴.۵ میلیون دانشجوی در حال ورود به بازار کار ۶۶ درصد در حوزه کارشناسی هستند که از این تعداد ۱.۵ میلیون دانشجو در ۲۱ رشته گرایش متمرکز شده‌اند بر این اساس باید روی نسل جوان و نوجوان کشور سرمایه‌گذاری کنیم و فرهنگ کار و کارآفرینی را از این سنین گسترش بدهیم.

از نگاه معاون وزیر کار، بیکاری جوانان جویای کار و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی به یک چالش اساسی در کشور تبدیل شده است و از طریق اجرای صحیح نظام آموزش مهارت و فناوری می‌توان بخش اعظمی از مشکل بیکاری دانش آموختگان را برطرف کرد.

پرند در عین حال از پدیده "شغل‌های خالی" به عنوان زنگ خطری نام می‌برد که موجب شده امروز چند صدهزار شغل در کشور با عدم استقبال کارجویان و فارغ التحصیلان روبه رو شود تا جایی که با وجود فرصت‌های شغلی زیاد برای افراد با مدرک دیپلم و زیر دیپلم به دلیل تغییر فرهنگ کار افراد تمایلی به آنها ندارند.

عدم تزریق به موقع وام‌های بانکی علت اصلی بیکاری جوانان

 فتح الله بیات؛ رییس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی کشور، "عدم تزریق به موقع وام‌های بانکی" را یکی از مشکلات پیش روی کارجویان و کارآفرینان دانست و گفت: برای آنکه بازار کار در اختیار کارجویان قرار گیرد باید فضای امنی برای کارآفرینان ایجاد شود.

او معتقد است با وجود تاکید قانون، اشتغا‌ل‌زایی تنها برعهده دولت نیست و همه دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها‌، مجلس، سرمایه‌گذاران و شرکت‌های خصوصی باید در این زمینه وارد عمل شوند و تجارب همه کارشناسان و اقتصاددانان به کار گرفته شود.

به گفته رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی کشور، سنگ‌ اندازی برخی بانک‌ها در ارائه تسهیلات بانکی، بالا بودن نرخ‌های بهره،عدم تزریق به موقع وام‌های بانکی و بدهکاری کارآفرمایان از جمله عواملی است که میل به تولید و کارآفرینی را کاهش و بیکاری را افزایش می‌دهد.
 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد