عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس:

قاب سلطنت سعودی‌ها تَرَک برداشته است/ بازداشت مقامات با هدف انحراف از تحولات داخلی

کد خبر: 299361
|
08:28 - 1396/08/15
نسخه چاپی
قاب سلطنت سعودی‌ها تَرَک برداشته است/ بازداشت مقامات با هدف انحراف از تحولات داخلی
اسلام آبادخبر: عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با یادآوری بازداشت مقامات سعودی گفت: سلطنت موروثی دیگر توانایی مدیریت این کشور را ندارد.

به گزارشاسلام آباد خبر،  حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در واکنش به بازداشت 40 تن از شاهزاده‌ها و مقامات سعودی به بهانه مبارزه با فساد، گفت: در شرایط کنونی یک سری اقدامات عامه پسند مثل مقابله با فساد در عربستان سعودی صورت گرفته که نشان از تَرک برداشتن قاب سلطنت سعودی‌ها است، نظام سنتی در گذشته بر اساس توافقات مبتنی بر وراثت حفظ شده منتهی به چند دلیل امکان توافق بین خاندان‌های سلطنتی سعودی وجود ندارد.

نماینده مردم اسلام‌آباد غرب و دالاهو در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: دموکراسی‌خواهی یک واقعیت در دنیای امروز تلقی شده و عموم مردم از طریق فضای مجازی نیز با آن آشنا شدند، اما خاندان سلطنتی سعودی توان مقابله با دموکراسی خواهی در فضای مجازی و حوزه میدانی که از سوی یمن و بحرین به خاک عربستان رسیده را ندارند.

وی با بیان اینکه موضوع دموکراسی‌خواهی سبب ایجاد تغییرات و باز شدن زخم‌های داخلی در کشور عربستان شده است، افزود: از سوی دیگر متحدان سنتی عربستان مانند ایالات متحده آمریکا هم به کمک آنها نیامده بلکه از نقاط ضعف سعودی‌ها سواستفاده کرده تا نفت و منابع آن را به تاراج ببرند.

فلاحت‌پیشه افزود: این تاراج حاصل تبانی و معامله بین سه گروه سیاست‌مداران تاجر مسلکی چون ترامپ، بنگاه‌های عظیم خرید و فروش اسلحه و تجهیزات صادراتی در آمریکا و بخشی از خاندان سلطنتی عربستان که حق کمیسیون‌های چند 10 میلیارد دلاری از قراردادهای خارجی به دست می‌آورند، شکل گرفته است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با یادآوری شکل‌گیری جنگ و قدرت در عربستان، گفت: گروه‌های خاندان 11گانه پادشاهی در عربستان همواره به شکل مناسبات موروثی عمل کردند اما هم اکنون این مناسبات شکسته شده و مبادلات قدرت مبتنی بر رفتار ولیعهد جدید عربستان مناسبات تاریخی را بر هم زده است.

وی ادامه داد: در حقیقت صندوقچه اسرار نظام موروثی عربستان به گونه‌ای باز شده که سلطنت موروثی دیگر توان مدیریت این کشور را ندارد، از این رو عربستان برای چیره شدن بر این شرایط به مقابله با دشمن خود در خارج از کشور چون ایران پرداخته است.

فلاخت‌پیشه یادآور شد: از این رو دست داشتن سعودی‎‌ها در شکل‌گیری گروه‌های تروریستی و ایجاد کانون‌های بی‌ثبات (هم اکنون لبنان را در دستور کار قرار دادند) با هدف انحراف از تحولات داخلی عربستان شکل گرفته است.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: دنیا کاملا عربستان را زیر ذره بین قرار داده وتمام تحولات آن را رصد می‌کند، تحولاتی که نشان از گسسته شدن نظام سلطنتی سعودی‌ها دارد و در آینده هم افزایش خواهد یافت.

به گزارش خبرگزاری خانه‌ملت؛ پادشاهی عربستان به بهانه مبارزه با فساد مالی، دستور بازداشت ۱۱ شاهزاده و ۳۰ مقام سابق و فعلی را صادر کرد که برجسته‌ترین آنها وزیر گارد ملی، وزیر اقتصاد و برنامه‌ریزی و فرمانده نیروی دریایی است. پادشاه سعودی همچنین وزیر جدید گارد ملی را تعیین کرد.

منبع: خانه‌ملت

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد