عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس:

ظرفیت‎های اربعین برای پیوند شیعیان/ چرا مرز خسروی باز نشد؟

کد خبر: 299359
|
12:11 - 1396/08/14
نسخه چاپی
ظرفیت‎های اربعین برای پیوند شیعیان/ چرا مرز خسروی باز نشد؟
اسلام آبادخبر: عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس عنوان کرد: قرار بر این بوده که مرز خسروی برای تردد زائران اربعین حسینی باز شود اما هنوز هم می‌گویند که طرف عراقی اعلام کرده برای این کار آمادگی نداریم و مقداری بازگشایی مرز به تأخیر افتاده است.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل ازایکنا، چند روز دیگر تا راهپیمایی عظیم اربعین حسینی باقی نمانده است، مراسمی که با حضور چند میلیونی در سال‌های اخیر، چشم بسیاری از جهانیان را به خود خیره می‌کند و بنابراین باید به صورت جدی، ظرفیت های این مراسم مردمی در پیوند میان مسلمانان و شیعیان مورد توجه قرار گیرد. البته یکی از نکاتی که در این مورد ضروری به نظر می‌رسد تأمین زیرساخت‌های این مراسم مذهبی بزرگ است که هنوز انتقاداتی در این مورد وجود دارد. از سوی دیگر در روزها و هفته‌های اخیر خبرهایی در مورد بازگشایی مرز خسروی در استان کرمانشاه برای تردد زائران منتشر شد که همچنان نتیجه‌ای حاصل نشده و مرز بسته است.
«حشمت الله فلاحت پیشه» نماینده اسلام آباد غرب و دالاهو و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست‌ خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو باایکنابه بیان نکاتی درباره ظرفیت‌های اربعین برای پیوند میان شیعیان و عامه مسلمانان و همچنین دلایل باز نشدن مرز خسروی پرداخت و اظهار کرد: بنده در ابتدا به بخشی از خاطره بدل صدام را عرض می‌کنم که می‌گوید در سال ۱۳۶۵ در زمان جنگ شلمچه که نیروهای ایرانی به جنوب بصره حمله کرده بودند، صدام یکی از فرماندهان خود را مأمور می‌کند تا گزارشی را از صحنه جنگ برای وی بیاورد و گزارش را که آورد به صدام گفت تعداد زیادی سرباز کشته شده‎اند و تعداد کشته شدگان عراقی بیشتر از کشته شدگان ایرانی است و صدام خندید و گفت از هر دو طرف کشته شود، جمعیت شیعه کشته شده است و بنابراین نباید در این زمینه نگرانی داشته باشیم.
وی ادامه داد: بنابراین در این جنگ، صدام جنایتی را برای کشتار شیعیان در دو طرف مرز ترتیب داد و الان باید افتخار کنیم شیعیان ایرانی و عراقی و سایر شیعیان، بزرگترین مراسم مذهبی دنیا را در ایام اربعین حسینی شکل می‌دهند و حلقه زنجیری را ایجاد می‌کنند که شیعیان هرگز از هم جدا نشوند.
 

ظرفیت‎های اربعین برای پیوند شیعیان/ چرا مرز خسروی باز نشد؟

نماینده اسلام آباد غرب، دالاهو، گهواره و حمیل در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: بنابراین اگر مسئولان دوطرف در ایجاد زیرساخت‌های لازم برای این رفت و آمد کوتاهی کنند قطعا ظلم کرده‌اند. سال گذشته دقیقا در ایام اربعین که زائران در برخی مرزها از جمله در مرز مهران دچار مشکل شدند، بنده به رئیس جمهور تذکر دادم و گفتم که تا سال آینده فرصت دارید مرز خسروی را به روی زائران باز کنید. حتی خود بنده چندین بار از بزرگراه کربلا بازدید کردم که در طول سالیان اخیر بزرگترین جهش را داشته و در چند حوزه در مورد آن کار شده است و به غیر از چند مسیر معدود، عملا آماده بهره برداری شده است و بنابراین باید از همه ظرفیت‌ها برای انجام مناسب این مراسم بزرگ اربعین حسینی استفاده کنیم.
فلاحت پیشه با اشاره به اینکه قرار بر این بوده که مرز خسروی برای تردد زائران اربعین حسینی باز شود اظهار کرد: بر اساس اطلاعاتی که بنده دارم بنا بود چنین اتفاقی رخ دهد اما باز هم می‌گویند که طرف عراقی اعلام کرده هنوز برای این کار آمادگی نداریم و مقداری بازگشایی مرز به تأخیر افتاده است و بنابراین در این زمینه هم از مقامات عراقی گلایه داریم که در بازگشایی مرز خسروی تأخیر می کنند و هم اینکه مسئولان داخلی باید سریعتر در این زمینه اقدام کنند.                                                                  
وی ادامه داد: نکته دیگری که باید به آن اشاره کنم این است که راه آهنی که به کرمانشاه رسیده را به سمت خسروی هم ادامه دهند، چون در این صورت زائران اربعین بدون سختی به این مرز می‌رسند و ما امیدواریم حداکثر تا دو سال آینده، مردم با قطار به عراق بروند، چون ما می‎توانیم در این زمینه ظرفیت حمل یک و نیم میلیون مسافر را با راه آهن داشته باشیم.                                                   
منتخب مردم اسلام آباد غرب، دالاهو، گهواره و حمیل در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: این مواردی که به آن اشاره کردم نیازمند عزم جدی مسئولان است و بزرگترین کار فرهنگی کشور که در شرایط کنونی، نیاز عمرانی دارد و همین مسئله است که باید به صورت جدی مورد توجه همه ما قرار گیرد تا ان‌شاء الله خدمات مناسب تری به زوار ارائه شود.                                                      
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به بیان نکاتی درباره ارزش اربعین پرداخت و گفت: یکی از مهمترین ارزش‌ها و مزایای مراسم اربعین این موضوع است که تمام فناوری های روز دنیا که استکبار به کار گرفته تا به دنیای اسلامی آسیب بزند، در مقابل چنین حضوری بی اعتبار می‌شود، کارایی ندارد و نتیجه‌ای هم نمی‌دهد و بنابراین باید چنین مناسکی را ارج نهیم و به وظیفه شرعی و قانونی خودمان در قبال آن عمل کنیم.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد