برخلاف توصیه دین به گزینش نام نیکو؛

شیوع انتخاب اسامی نا متعارف برای بچه ها/ هدیه ای سخیف در بدو تولد

کد خبر: 299353
|
08:45 - 1396/08/14
نسخه چاپی
شیوع انتخاب اسامی نا متعارف برای بچه ها/ هدیه ای سخیف در بدو تولد
اسلام آبادخبر: رسول گرامی اسلام(ص) به عنوان الگوی جهان بشریت انتخاب نام نیکو را نخستین هدیه والدین به فرزند می داند در حالی که انتخاب برخی اسامی نامتعارف برای فرزندان از سوی والدین مسلمان ایرانی در حال شیوع است.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل ازشبکه اطلاع رسانی مرصاد ، برخلاف سفارشات دین مبین اسلام و پیامبر اکرم(ص) بر لزوم نام نیکو نهادن بر فرزندان به عنوان نخستین هدیه والدین به وی، شاهد این هستیم که برخی اسامی نامتعارف و عجیب و غریب نظیر فتنه، آمریکا، زردآلود، قاچاق، فقیر، کلاغ از سوی والدین بر فرزندان گذارده می شود.
این در حالی است که نامگذاری علاوه بر اینکه سبب تمیز فرد از دیگران می شود دارای آثار تربیتی و روانی نیز می باشد چه اینکه افراد اغلب سعی می کنند خود را با حقیقت نامشان مطابقت دهند. 

انتخاب نام خوب برای نوزاد بسیار مهمّ است. رسول خدا (ص) آن را از حقوق فرزند بر گردن پدر می‌داند و می‌فرمود: "بهترین نام‌ها، نامی است که در آن نشان عبودیت خداوند باشد؛ مانند عبدالله"

اسلام برای تشویق مؤمنین و بیان جایگاه نام نیکو این مهم را محدود به دنیا نمی داند و تا قیامت اتصاف نام به صاحبش را یاد آوری می کند،آنجا که رسول خدا(ص) فرمود: نام نیکو بر خود نهید ، زیرا در قیامت به این نام ها خوانده می شوید فلانی پسر فلانی بر خیز به سوی نور خود برو و فلانی پسر فلانی برخیز که نوری نداری

همچنین می‌فرمودند: "حتی بچه‌های سقط شده را هم نامگذاری کنید، چون در روز قیامت که مردم را به اسم می‌خوانند، بچه های سقط شده به پدرانشان اعتراض می‌کنند که چرا برای ما اسم نگذاشتید؟"

حضرت امام محمدباقر(علیه السلام) می فرماید: «راست ترین نام ها،نامی است گویای عبودت و بندگی باشد، بهترین نام ها نام های پیامبران است"

همه این ها حاکی از اهمیت نام نیکو نهادن بر فرزندان است که متاسفانه در مواردی مورد غفلت جدی والدین قرار می گیرد.

اخیرا با رای دیوان عدالت اداری امکان تغییر اسامی نامتعارف بدون مراجعه به محاکم قضایی فراهم شده چه اینکه سنت حضرت رسول اکرم(ص) نیز در مقابله با اسم های نا مناسب این بود که آن ها را تغییر می داد و نام نیک را جایگزین نام های زشت می کرد.  

 امکان تغییرنام افراد بدون مراجعه به محاکم قضایی در مراکز ثبت احوال/ اسامی مذهبی قابل تغییر نیست 
سخنگوی سازمان ثبت‌احوال کشور گفت: امکان تعییر نام در ثبت‌ احوال بدون مراجعه به محاکم قضایی فراهم شده است و دیوان عدالت اداری نیز هفته گذشته صحت آن را تأیید کرده است.

سیف‌الله ابوترابی، درباره مراحل تغییر نام افراد در شناسنامه گفت: اسامی مذهبی قابل تغییر نیست و افرادی که اسامی غیر مذهبی و غیرمتعارف دارند، می‌توانند با مراجعه به سازمان ثبت احوال درخواست خود را اعلام و نسبت به تغییر نام خود اقدام کنند و دیگر نیازی به مراجعه به محاکم قضایی نیست.

وی اضافه کرد: امکان تغییر نام مدتی است که در ثبت احوال امکان پذیر شده است و دیوان عدالت نیز هفته گذشته صحت آن را تایید کرده است. یعنی افراد واجد شرایط با مراجعه به ثبت احوال می توانند مراحل تغییر نام را طی کنند.

افراد 18 سال به بالا و افراد کمتر از 18 سال که دارای حکم رشد باشند، پدر یا جد پدری با ارائه شناسنامه خود جهت فرزندان کمتر از 18 سال وسرپرست قانونی ( قیم ، امین ، وصی ) برای افراد صغیر و محجور، با ارائه مدارک مستند که سمت او احراز شده باشد می توانند با مراجعه به ادارات ثبت احوال نسبت به درخواست تغییر نام اقدام نمایند . همچنین برای تغییر نام، کلیه ادارات ثبت احوال سراسر کشور آمادگی دریافت مدارک یاد شده را در ساعات و ایام اداری دارند و تنظیم و تسلیم درخواست تغییر نام در غیر از محل صدور شناسنامه بلامانع است که در این گونه موارد پس از پذیرش درخواست و ارسال آن به اداره ذیربط (محل صدور شناسنامه ) و طرح در هیات حل اختلاف اقدام لازم معمول و نتیجه جهت اطلاع متقاضی به اداره ارسال کننده اعلام خواهد شد. 

انتخاب اسامی غربی برای فرزندان نیازمند آسیب‌شناسی است 

یک کارشناس مذهبی گفت: علی‌رغم اینکه دین اسلام دارای غنی‌ترین اسامی برای فرزندان است اخیرا انتخاب اسامی غربی برای فرزندان رواج یافته است که یک معضل فرهنگی و نیازمند آسیب شناسی است.

حجت‌الاسلام علی مقدمی با بیان اینکه طی چند سال اخیر دشمنان که از تهاجم نظامی علیه کشورمان ناامید شده‌اند از هر وسیله‌ای برای دور کرن جوانان از اسلام ناب محمدی استفاده می‌کنند، اظهار کرد: دامنه این تهاجمات به نامگذاری فرزندان نیز رسیده است. 

وی یادآور شد: اسلام براي تشويق مؤمنين و بيان جايگاه نام نيکو اين مهم را محدود به دنيا نمی‌داند و تا قيامت اتصال نام به صاحبش را يادآوری می‌کند، آنجا که رسول خدا (ص) فرمود:«نام نيکو بر خود نهيد، زيرا در قيامت به اين نام‌ها خوانده می‌شويد فلاني پسر فلانی بر خيز به سوی نور خود برو و فلانی پسر فلای برخيز که نوری نداری».

این مسئول با بیان اینکه باید محدودیت‌های بیشتری برای انتخاب نام اسامی وجود داشته باشد، اظهار کرد: اخیرا شاهد این هستیم که برخی از والدین بدون اینکه معنی نام انتخابی برای فرزند خود را بدانن و تنها به تبعیت از فرهنگ غربی اقدام به نامگذاری فرزند خود می‌کنند بدون اینکه معنی آن را بدانند.

حجت‌الاسلام مقدمی با تاکید بر اینکه انتخاب اسامی غیرمتعارف برای فرزندان یک معضل فرهنگی است، تصریح کرد: اگر ما ادعای شیعه بودن را داریم باید این قبیل معضلات به صورت اساسی بررسی شده و ریشه‌یابی شود

اسم نیکو هم معنای خوبی داشته باشد و هم از نظر آوایی نیکو باشد

حسین ابراهیمی فرد؛ کارشناس روانشناسی گفت: اسم نیکو باید هم معنای خوبی داشته باشد و هم اینکه از نظر آوایی و کلامی نیز نیکو برگزیده شود.

وی افزود: اسم چیزی است که تا پایان عمر برای فرد باقی می ماند و معمولا هنگامی که دیگران آن را خطاب می کنند یک تصویر ذهنی نیز ایجاد می کنند که اگر این نام نیکو باشد ذهنیتی مثبت به دنبال خواهد داشت.

ابراهیمی فرد با تاکید بر لزوم انتخاب نامی نیکو گفت: والدین علاوه بر اینکه باید از نظر معنایی نامی نیکو بر فرزندان خود بگذارند باید این نام از نظر آوایی و کلامی نیز زیبا برگزیده شود زیرا در غیر این صورت مشکلات زیادی از نظر ناهنجاری های فکری برای فرد ایجاد خواهد شد.
 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد