نمایندگان مجلس شورای اسلامی مطرح کردند:

واکاوی طراحی استراتژی جدید آمریکا در خاورمیانه

کد خبر: 299281
|
08:45 - 1396/08/09
نسخه چاپی
واکاوی طراحی استراتژی جدید آمریکا در خاورمیانه
اسلام آبادخبر: با روی کار آمدن ترامپ، کشورهای دنیا خباثت و دشمنی آمریکا را بیش از پیش باور کردند؛ در این گزارش تحلیل نمایندگان مجلس از استراتژی جدید ایالات متحده در خاورمیانه را بخوانید.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل ازشبکه اطلاع رسانی مرصاد، به غیر از معدود جیره خوارانی نظیر اسرائیل، عربستان صعودی، انگلیس و برخی کشورهای اروپایی دنیا بر پلیدی آمریکا اذعان دارد و این امر در هریک از دوره های ریاست جمهوری این کشور به نحوی بروز کرده است.

اخیرا نیز جیره خواران وابسته به آمریکا نظیر انگلیس بسیاری از کشورهای دنیا را به جای دعوت به برقراری تعامل سازنده به جنگ تهدیده کرده است و در این میان علیه کشور ایران نیز با بیان کردن اتهاماتی واهی، و با ادعای مداخله و نفوذ منفی ایران در منطقه توسط ایالات متحده آمریکا دشمنی هایی را اعمال کرده است که به طور قطع از سوی مردم و مسئولین بی جواب نخواهد ماند؛

آمریکا به دنبال طراحی استراتژی سیاست خارجی جدید در خاورمیانه

عضو هیات رئیسه کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس گفت: عدم شناخت آمریکا از ایران به شکست سیاست‌های آمریکا در منطقه می‌انجامد. 

جلیل رحیمی جهان آبادی ، در خصوص سفرهای اخیر وزیر امورخارجه آمریکا به کشورهای منطقه خاورمیانه، اظهار داشت: آمریکا در حال طراحی استراتژی سیاست خارجی خود در خاورمیانه است که یکی از محورهای اصلی این استراتژی، اتحاد نیروهای همفکر آمریکا در منطقه علیه ایران است.

رئیس کمیته بین الملل کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس بیان کرد: آمریکا به دنبال همسو کردن برخی کشورهای محافظه کار عرب، رژیم صهیونیسنی، پاکستان، افغانستان و کشورهای مشابه آن‌ها علیه ایران تا بتواند اجماعی را در منطقه در راستای منافع خود ایجاد کند.

وی افزود: آمریکا احساس می‌کند نفوذ ایران در منطقه روبه افزایش است که این امر برای منافع آمریکا می‌تواند خطرناک باشد.

نماینده مردم تایباد، تربت جام و باخرز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آمریکا بخشی از افزایش نفوذ ایران را به دلیل عدم هماهنگی نیروهای همراه آمریکا در منطقه می‌داند، ادامه داد: دوره گردی وزیر خارجه آمریکا برای چینش استراتژی جدید است تا کشورها را علیه ایران هماهنگ کند و ظرف سال های آینده ایران را در فعالیت موشکی و منطقه‌ای تحت فشار قرار دهد.

.

رحیمی جهان آبادی با بیان اینکه قدرت و نفوذی ایران در منطقه بعد از گذشت 4 دهه از عمر انقلاب ایجاد شده و به دلیل اشتراکات تاریخی، فرهنگی، مذهبی و شناخت از تحولات منطقه شکل گرفته است، متذکر شد: تلاش آمریکا در منطقه نمی‌تواند بین ایران و کشورهای همسایه که بیتشرین اشتراکات را با ایران دارند، اختلافی ایجاد کند.

وی با اشاره به اینکه باید دقت کنیم که بعضی حساسیت‌های منطقه را شناسایی کنیم و دیپلماسی به‌روزی در قبال تحولات منطقه داشته باشیم و از ظرفیت دیپلماسی استفاده کنیم، ادامه داد: باید از حوزه‌های چالش برانگیز دوری کنیم و در سوریه و عراق نیز با احتیاط بیشتری عمل کنیم تا از تحقق اهداف نقشه آمریکا جلوگیری کنیم و مانع از ایجاد جبهه‌ای علیه ایران شویم.

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایران کشوری شاخص در منطقه خاورمیانه است، اظهار داشت: اگر آمریکا گمان می‌کند که می‌تواند بدون ایران منطقه خاورمیانه را اداره کند این استراتژی شکست خورده است.

عضو هیات رئیسه کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به دلایل سیاسی، تاریخی، فرهنگی، مذهبی و پیشینه ارزشمند ایران در جهان اسلام، ایران گزینه قابل حذفی در تحولات منطقه خاورمیانه نیست، گفت: عدم شناخت آمریکا به شکست سیاست‌های آمریکا می‌انجامد.

نمایان شدن چهره واقعی آمریکا به جهان با نقض برجام/ایالات متحده با نقض برجام باید پاسخگوی تاریخ باشد

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت:آمریکا با ایجاد تغییرات در توافق هسته ای یا خروج از برجام باید پاسخگوی جامعه جهانی و طرف های مقابل باشد.

شهروز برزگر کلشانی،در خصوص بررسی برجام در کنگره آمریکا گفت:برجام یک معاهده چند جانبه و بین المللی است و اینکه کنگره آمریکا بدون حضور طرف های مقابل نمی توند نظری بدهد و تنها کاری که می تواند بر برجام داشته باشد با توجه به گزارشات ترامپ مبنی بر تخطی ایران در برجام او را ملزم به خروج آمریکا از برجام کند و تصمیم گیری کنگره مبنی بر ماندن یا نماندن آمریکا در برجام است.

نماینده مردم سلماس در واکنش به دخالت های کنگره آمریکا در قضیه برجام افزود: کنگره امریکا درباره برجام هیچ شرایط جدیدی را نمی تواند ایجاد کند و اینکه بدون حضور طرف های در مقابل صلاحیت لازم درباره ایجاد تغییرات در برجام را ندارد،زیرا با ایجاد تغییرات در برجام، دیگر برجامی وجود نخواهد داشت و ما به آمریکا اجازه دخالت در قضیه برجام را نخواهیم داد.

وی یاد آور شد:آمریکا با ایجاد تغییرات در توافق هسته ای یا خروج  از برجام باید پاسخگوی جامعه جهانی و طرف های مقابل باشد.
عضو کمسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس شورای اسلامی،تصریح کرد:با خروج آمریکا از برجام، ایران باید از تمامی پتانسیل و ظرفیت خود در دیپلماسی خارجی در جهت معرفی چهره آمریکا اقدام کند و اینکه در صدد ایجاد روابط گسترده اقتصادی با کشور های دیگر باشد تا بتواند عدم پایبندی آمریکا به معاهداتی که بر عهده گرفته است به جوامع بین اللملی نمایان سازد.َ

2

تحریم‌های آمریکا هر کشوری را می‌توانست از پای درآورد/ اعتراف آمریکایی‌ها مبنی بر عدم تاثیر روی ایران

عضو کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس شورای اسلامی گفت: ترامپ، تیلرسون و همراهان آن‌ها نیز هیچ غلطی نمی‌توانند انجام دهند. 

محمدعلی پورمختار ، در خصوص طراحی‌های وزیر خارجه آمریکا در قبال ایران، اظهار داشت: ترامپ، تیلرسون و همراهان آن‌ها نیز هیچ غلطی نمی‌توانند انجام دهند، زیرا 40 سال است که در حال توطئه علیه ایران به طرق مختلف مانند ایجاد داعش هستند تا به ایران ضربه بزنند.
عضو کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: نظام جمهوری اسلامی ایران یک نظام الهی است که خداوند آن را هدایت می کنند و شیاطین باید از این امر آگاه باشند که البته بارها اعتراف کرده‌اند که این فشارهایی که به ایران آمده اگر بر هر کشور دیگری وارد می‌شد، فرو می‌پاشید.

وی افزود: ماندگاری جمهوری اسلامی ایران، امری قطعی است که و شیاطین و ایادی آن، یعنی آمریکا و کشورهای منطقه نابود می‌شوند و ایران همچنان روی شعارها و اهداف خود ایستاده است.

نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه همچنان بر روی اسلام عزیز ایستادگی می‌کنیم، گفت: امام خمینی (ره) فرمودند "اجازه نمی‌دهیم آمریکا برگردد" و همه مسئولان و مردم متفق القول هستند که آمریکا دشمن ما است و در این مورد همصدا هستند تا در جهت مقابله با آمریکا حرکت کنند.

ترامپ با اقداماتش دوران انزواء ایالات متحده را ترسیم می‌کند/اروپایی‌ها در مواجه با مواضع ترامپ اقدام عملی کنند

نماینده مردم مردم میاندوآب در مجلس با اشاره به اینکه ترامپ با اقدامات اخیرش دوران انزواء ایالات متحده را ترسیم می کند، گفت: اروپایی ها باید اقدام عملی در مواجه با مواضع آمریکا انجام دهند تا از منافعشان در برجام حمایت کنند. 

جهانبخش محبی نیا با اشاره به اظهارات رییس جمهور آمریکا مبنی بر اینکه کشورش برای مقابله با ایران نیازی به کشورهای اروپایی ندارد و در این میان اعتراضی به تجارت اروپایی ها با کشورمان ندارد، گفت: چنین سخنانی بیانگر سردرگمی کاخ سفید برای ارتباط با سایر کشورهاست.

نماینده مردم مردم میاندوآب، شاهین دژ و تکاب در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه دولت ترامپ هم اکنون در مواجه با کشورمان دست خالی است به همین دلیل نمی توانند اهدافشان را به خوبی پیش ببرند، اظهار کرد: ترامپ با اقدامات اخیرش دوران انزواء ایالات متحده را ترسیم می کند.

وی با اشاره به اینکه اتحادیه اروپا باید بداند که چنین موضع گیری از سوی ایالات متحده نشان دهنده عدم ثبات در روابط سیاسی است لذا باید بازنگری در روابطشان با این کشور داشته باشند، افزود: اروپایی ها فرصت بسیاری خوبی دارند تا بتوانند به جایگاه اولیه خودشان در جامعه بین الملل دست یابند؛ قرار نیست دنیا به سمت تک قطبی بازگردد و همین امر دلیل خوبی برای اروپا تلقی می شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: ادبیات جدید دولت آمریکا به هیچ عنوان نگران کننده نیست و ترامپ باید بداند که نمی تواند با ایران مقابله کند؛ در این میان نیز باید یادآور شد که برجام معاهده ای چندجانبه و بین المللی است و هر کشوری نمی تواند به تنهایی آن را برهم بزند از این رو در صورت نقض آن، دیگر از برجام نمی ماند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات کشور در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اروپایی ها باید اقدام عملی در مواجه با مواضع آمریکا انجام دهند تا بتوانند از منافعشان در برجام حمایت کنند.

1

ترامپ بدنبال اعمال فشار بر اروپا برای تبعیت از سیاست‌های یکجانبه‌اش علیه کشورمان است

عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس با اشاره به اینکه امید ترامپ برای دستیابی به اهدافش از طریق اروپا ناامید شده است، گفت: ترامپ به دنبال اعمال فشار بر اروپا برای تبعیت از سیاست های یکجانبه‌اش علیه کشورمان است. 

جوادکریمی قدوسی  با اشاره به اینکه مواضع جدید ترامپ مبنی بر اینکه کشورش برای مقابله با ایران نیازی به کشورهای اروپایی ندارد و در این میان اعتراضی به تجارت اروپایی ها با کشورمان ندارد، گفت: چنین سخنانی هشدار برای اتحادیه اروپا محسوب می شود زیرا ترامپ از طریق ابزارهایی که در دست دارد می تواند این کشورها را تحت فشار قرار دهد.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه موضع گیری اخیر رییس جمهور آمریکا در واکنش به سخنان رهبر انقلاب و ارائه پیام روشن به اروپایی ها انجام شده است، اظهار کرد: رهبر انقلاب تاکید کردند که اروپایی ها در ارتباط با کشورمان نباید دنباله رو سیاست های آمریکا باشند و در مسائلی همچون موشکی و غیره دخالت کنند لذا امید ترامپ برای اینکه از این طریق به اهدافش برسد ناامید شد.

وی ادامه داد: رییس جمهور آمریکا در مواضع اش اعلام کرده که بدون همراهی اروپایی ها با ایران مقابله می کند زیرا مراکز مبادلات ارزی و غیره همواره به عنوان اهرم فشار در اختیارش وجود داشته است؛ از این رو اروپایی ها نیز بعد از مدتی باید با آمریکا همراه شوند.

این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به اینکه قوانینی مانند کاتسا و غیره دست آمریکا برای اعمال فشار بر اروپا و همراه کردن کشورهای اروپایی با سیاست هایش را باز گذاشته است، تصریح کرد: امروزه بانک های معروف دنیا تحت نظر سیستم خزانه داری ایالات متحده آمریکا فعالیت می کنند از این رو در صورت عدم تبعیت از سیاست های آمریکا جریمه خواهند شد که این مهم نیز اهرم فشار دیگری بر اروپا است.

عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در شرایط کنونی مسئولان کشورمان برای جلوگیری از بروز مشکل، باید به دنبال تحقق اقتصاد مقاومتی و درون‌زا باشند، خاطرنشان کرد: در این بین می توان با همکاری کشورهای منطقه مانند عراق، ترکیه و غیره نیز  شرایط اقتصادی را ایجاد کرد که همه تحریم ها دور زده شود و فشار ها به کشورمان وارد نشود.

2

مواضع دوگانه اروپا در قبال برجام در راستای حفظ رابطه با آمریکا است/اگر ایران نبود ناامنی به اروپا می‌رسید

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در واکنش به اظهارات اظهارات وزیر امور خارجه انگلیس گفت: ادعای مطرح شده تحت عنوان "اقدامات ایران در راستای بی ثبات سازی" برای حفظ کردن ارتباطات با ایالات متحده است. 

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در واکنش به اظهارات وزیر امورخارجه انگلیس مبنی بر اینکه حمایت ایران از حزب‌الله و ارسال سلاح به حوثی‌ها در یمن و دخالت درسوریه موجب نگرانی است، گفت: انگلیسی ها برای حفظ کردن ارتباطشان با ایالات متحده گاهی اوقات تلاش می کنند برخی ادعای مطرح شده از سوی این کشور را پررنگ نشان دهند.

نماینده مردم اسلام‌آباد غرب و دالاهو در مجلس شورای اسلامی  با اشاره به اینکه ادعای مطرح شده از سوی آمریکا و برخی کشورهای اروپایی تحت عنوان "اقدامات ایران در راستای بی ثبات سازی" است، اظهار کرد: اروپایی ها باید بدانند مذاکره برای برجام ابتدا با اروپا انجام شده لذا وظیفه جدی برای حفظ این موافقتنامه بین المللی بر عهده دارند.

وی همچنین در خصوص ادعای وزیر امور خارجه انگلیس مبنی بر اینکه ایران تنها چند ماه تا دستیابی به سلاح هسته‌ای فاصله داشت، ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران برای استفاده از سلاح هسته ای منع فقهی دارد که برای توجیه عدم استفاده از چنین امری کافی است لذا بهتر است که اروپایی ها این دلیل را قبول کنند تا اینکه دنبال رو سیاست های آمریکا شوند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه انگلیسی ها و سایر کشورهای اروپایی می دانند که اگر ایران نباشد، حتما مولفه های ناامنی به این قاره نیز خواهد رسید زیرا بسیاری از مشکلات ناامنی منطقه خاورمیانه از طریق کشورمان برطرف و دفع شده است، خاطرنشان کرد: بر این اساس اروپایی ها قصد دارند که توافق هسته ای برجام را حفظ کنند اما در کنار آن برخی مواضع آمریکا را هم مطرح می کنند که امر قابل تامل است.

ادعای مداخله ایران در منطقه ترفند نخ‌نمایی شده/ایران مانع ایجاد کشورهای مینیاتوری در منطقه شد

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی در مجلس گفت: ادعای مداخله و نفوذ منفی ایران در منطقه توسط ایالات متحده آمریکا، ترفند نخ‌نمایی است که از سالیان گذشته نیز توسط آنها اجرایی میشد اما راه بجایی نبرده است. 

علیرضا سلیمی  ، در خصوص ادعای مداخله و نفوذ منفی ایران در منطقه توسط ایالات متحده آمریکا و همراهی برخی کشورهای منطقه مانند عربستان و قطر در این زمینه، گفت: این اقدام آمریکایی ها ترفند نخ‌نمایی است که از سالیان گذشته نیز توسط آنها اجرایی میشد اما خوشخبتانه ایران در قلوب مردم منطقه قرار دارد.

3

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آمریکایی ها به دنبال تجزیه کشورهای منطقه مانند سوریه، عراق و حتی ایران هستند، اظهار کرد: به عبارتی ایالات متحده آمریکا درصدد ایجاد کشورهای مینیاتوری در منطقه هستند تا حاشیه امنی برای صهیونیست ها بوجود بیاید؛ البته این سیاست با نقش بارز جمهوری اسلامی ایران محقق نشده و آمریکایی ها نتوانسته اند به اهدافشان دست یابند.

وی ادامه داد: ملت کشورهایی مانند سوریه، عراق و غیره جمهوری اسلامی ایران را به عنوان کشوری نجات بخش می دانند زیرا ایران نقش محوری در نابودی تروریست ها و از بین بردن گروه تکفیری-تروریستی داعش داشته است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ایالات متحده به دنبال کنترل نفوذ معنوی ایران در منطقه است که این امر نیز با سیاست یکجانبه و همراه کردن کشورهایی مانند عربستان و قطر به نتیجه نخواهد رسید.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: کشورهای منطقه باید بیش از گذشته در موضع گیری هایشان دقت کنند و یادشان نرود که اگر ایران نبود، گروه تروریستی داعش به کاخ سردمداران برخی کشورهای منطقه نیز رسیده بود و آنها را از بین می برد.
رفت‌وآمد آمریکا‌یی‌ها به منطقه با هدف سرپوش گذاشتن بر خرابکاری‌های ترامپ/ انسجام کشورهای منطقه با ایران ایجاد نگرانی کرده است
نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس، هدف آمریکا‌یی‌ها از افزایش رفت‌وآمد به کشورهای منطقه را سرپوش گذاشتن بر خرابکاری‌های ترامپ و نگرانی آنها از  انسجام کشورهای منطقه با ایران دانست. 

بوالفضل حسن‌بیکی  در خصوص روابط میان آمریکا، عربستان و قطر و تاکید بر ممانعت از نفوذ ایران در منطقه، گفت: در دو دهه گذشته علی‌رغم اقدامات اشتباه آمریکایی‌ها همچنان جمهوری اسلامی در سطح بین‌المللی درخشان بوده و قدرت و اقتدارش روز افزون گشته است، از سوی دیگر این اقدامات سبب انزوای عربستان سعودی در منطقه شده است.

آمریکا با 19 هزار میلیارد دلار بدهی بدهکارترین کشور جهان

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: آمریکای‌ها با حضور در افغانستان برای مقابله با ایران 2 هزار و 500 میلیارد دلار هزینه کردند و مجدد با وارد به عراق و هزینه‌کرد 3 هزار و 500 میلیارد دلار با کمک ایران صدام حسین را سرنگون کردند. لذا در همان زمان آمریکایی‌ها بالغ بر 6 هزار میلیارد دلار بدهی پیدا کردند.

وی با اشاره به افزایش روزانه بدهی‌های آمریکایی‌ها، افزود: در شرایط کنونی آمریکا حدود 19 هزار میلیارد دلار بدهی دارد لذا جز بدهکارترین کشورهای دنیاست، از سوی دیگر ورود آمریکا به هر کشوری هرچند با هدف تخریب ایران صورت گرفت، اما جمهوری اسلامی توانست آن پایگاه را تصرف کند.

تقویت داعش با هدف تجزیه کشورهای خاورمیانه

حسن‌بیکی یادآور شد: جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران با اقدامات امنیتی توانستند محبوبیت بسیار در جهان پیدا کنند تا جایی که بسیاری از کشورها به عنوان حامی از ایران یاد می‌کنند، در مقابل از ارتش آمریکا در منطقه به عنوان ارتش کودک‌کش، ظالم و مخرب یاد می‌شود.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: در مقاطعی که دولت عراق و سوریه از ایران کمک خواستند، جمهوری اسلامی در چارچوب قوانین بین‌الملل به دفاع از آنها برای دفع فتنه پرداخت هرچند آمریکا با کمک عربستان سعودی گروهک داعش را در منطقه به پا کردند زیرا می‌پنداشتند که داعش می‌تواند حدود یک تا دو دهه در منطقه حضور داشته باشد تا استراتژی چند دهه قبل آمریکا مبنی بر تجزیه کشورهای خاورمیانه را عملیاتی کند.

تبدیل اسرائیل به قدرت اول منطقه هدف آمریکا از دامن زدن به جنگ‌های داخلی

وی افزود: آمریکا درصدد این بود که اسرائیل را به قدرت نخست منطقه تبدیل کند، از این رو به جنگ‌های داخلی با تقویت داعش و طالبان دامن زدند، از سوی دیگر با تعبیه رشد خشکسالی به دنبال تخلیه ایران و کسب قدرت بودند اما علی‌رغم همه تلاش‌ها متضرر شدند تا جایی که افکار عمومی داخلی کشور ایالات متحده به بزرگترین چالش امروز دولت آمریکا تبدیل شد.

حسن‌بیکی به روی کار آمدن ترامپ اشاره کرد و گفت: ترامپ با جنگ روانی خواهان جلوگیری از فروپاشی آمریکا و احیای جایگاه ایالات متحده در خاورمیانه است اما با این حال مردم سوریه در این مدت کارشکنی آمریکا و حمایت ایران را دریافتند که جمهوری اسلامی در کنار ارتش و بسیج سوریه به دنبال تامین امنیت جانی و مالی ملت سوریه بوده اما آمریکا با تامین تجهیزات و ارائه سلاح به داعش به نابودی مردم کمک کرده است.

پیگیری آمریکا برای برقراری روابط با عربستان از ترس انسجام کشورهای منطقه با ایران

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: آمریکایی‌ها در این وضعیت شاهد تبدیل همه یاران خود در منطقه به دشمنانشان بودند، به نوعی که بین عراق، ترکیه، سوریه، روسیه، لبنان، فلسطین، یمن، قطر و ایران انسجامی برقرار شده و حامیان آمریکا منوط به بحرین، امارات و عربستان سعودی شده حال آنکه تفرقه بین خاندان آل سعود امکان فروپاشی پادشاهی عربستان را به وجود آورده است.

وی یادآور شد: ترامپ در این شرایط علی‌رغم شعارهای انتخاباتی به عربستان سفر و قرارداد 500 میلیارد دلاری منعقد کرد تا اذهان عمومی را جلب کند، حال آنکه عربستان با وجود 20 هزار میلیارد دلار بدهی و کسری 620 میلیارد دلار کسری اعتبار در بودجه سال جاری نمی‌تواند به آمریکا کمک کند، از این رو مخالفان ترامپ در آمریکا به 70 درصد رسید. در حقیقت همه متوجه انحلال جایگاه سیاسی آمریکا در جهان شده‌اند زیرا اظهارات رئیس‌جمهور این کشور دیگر هیچ اثر بین‌المللی ندارد.

افزایش رفت‌وآمد آمریکا به کشورهای منطقه برای سرپوش گذاشتن بر خرابکاری‌های ترامپ

این نماینده مردم در مجلس دهم، گفت: اظهارات و واکنش‌ها درباره برجام نیز شرایط مذکور را تایید می‌کند، از این رو آمریکا به جهت انسجام بین تعدادی از کشورهای منطقه و افزایش نگرانی‌ها در تلاش است تا با افزایش رفت‌وآمد به کشورهای منطقه جایگاه خود را احیا کند حال آنکه هیچ‌گاه نمی‌تواند انسجام گذشته را به دست آورد. البته جمهوری اسلامی هر نوع ارتباط سالم بین دولت عراق و سوریه با عربستان سعودی را منفی تلقی نمی‌کند کما اینکه انتظار تضعیف قدرت عربستان و واگذاری پرچم کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به عراق را داریم.
نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: امروزه دیگر عربستان یکه تاز منطقه نیست زیرا سایر کشورها به واقعیت و پشت‌پرده داعش و ظلم‌های آنان در منطقه پی برده‌اند لذا به نظر می‌رسد آمریکا به دنبال آخرین تلاش‌هاست غافل از آنکه کشورهای عربی برپایه مقاومت ایستادگی کرده‌اند. در واقع آمریکایی‌ها به دنبال سرپوشی و التیام‌بخشی خراب‌کاری‌های ترامپ هستند تا مانع فرو رفتن بیشتر آمریکا در باتلاق شوند.

.

شکست سیاست‌های آمریکا در منطقه دلیل طرح ادعای نفوذ منفی ایران در کشورهای همسایه

نائب رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس گفت: طرح ادعای نفوذ منفی ایران در منطقه توسط آمریکا به دلیل واکنش جدی کشورمان در مقابل داعش و شکست سیاست های خصمانه ایالات متحده در منطقه است. 

امیر خجسته، با اشاره به ادعای مداخله و نفوذ منفی ایران در منطقه توسط ایالات متحده آمریکا، گفت: آمریکایی ها شکست سختی از جمهوری اسلامی ایران در منطقه خورده اند؛ به عنوان مثال آمریکا تلاش کرد تا با ایجاد داعش و مداخله در کشورهایی مانند سوریه و عراق به منافع از پیش تعیین شده ای دست یابد اما با واکنش جدی ایران مواجه شد.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طرح موضوع مداخله و نفوذ منفی ایران در منطقه توسط آمریکا صرفا ادعایی بی اساس است، اظهار کرد: امروزه کشوری مانند عربستان با مداخله و نفوذ منفی در کشورهای منطقه مانند یمن اقدامات خلاف حقوق بشری انجام می دهد از این رو نمی توان ایران که سبب ایجاد ثبات در منطقه شده را متهم به چنین مسائلی کرد.

وی با اشاره به همکاری برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس در پیروی از سیاست آمریکایی ها، ادامه داد: باید اذعان کرد که فقط چند کشور مانند عربستان و قطر حامی این کشور هستند و هیچ کشور دیگری حاضر به پذیرش آمریکا در منظقه نیست.

نائب رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: هم اکنون همه کارشناسان اعتقاد دارند عربستان نیز جایگاه خود در بین کشورهای همسایه و عرب را از دست داده است از این رو با تکیه بر آمریکا به دنبال تثبیت و بازگشت به جایگاه اولیه اش است.
عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: باید یادآور شد که جمهوری اسلامی ایران همواره با کشورهای منطقه تعامل مناسبی داشته و هیچگاه در امور داخلیشان دخالت نداشته است لذا چنین سیاستی در قبال کشورمان به نتیجه نخواهد رسید.

.

آمریکا ناقض حقوق ملت‌هاست نه ایران/پیروی کشورهای منطقه از سیاست‌های ترامپ سبب منزوی شدنشان می‌شود

عضو هیات رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفت: کشورهای منطقه باید تدبیر بیشتری از خود نشان داده و به دام آمریکایی ها نیفتند زیرا همراهی با سیاست های آمریکا برایشان دستاوردی نخواهد داشت و سبب می شود در آینده نیز منزوی شوند. 

یحیی کمالی پور  ، با اشاره به ادعای مداخله و نفوذ منفی ایران در منطقه توسط ایالات متحده آمریکا، گفت: ایران در هر منطقه ای که مسلمانی نیاز به کمک داشته باشد از هیچ تلاشی دریغ نخواهد کرد لذا کمک به مردم سوریه یا عراق، با درخواست دولت و ملت آن کشورها نفوذ منفی و دخالت در امور کشورها محسوب نمی شود؛ باید اذعان کرد که حضور ایالات متحده در منطقه خاورمیانه مداخله و نفوذ منفی است.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آمریکا به دنبال منافع اش در منطقه خاورمیانه است از این رو برای دستیابی بهتر به این مهم برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس را نیز با خود همراه می کند، اظهارکرد: کشورهای همسایه باید تدبیر بیشتری از خود نشان داده و به دام آمریکایی ها نیفتند زیرا دستاوردی نصیبشان نخواهد شد و در آینده نیز منزوی خواهند شد.

وی ادامه داد: تثبیت و حفظ منافع ایالات متحده آمریکا در بروز تنش و ناامنی منطقه خاورمیانه است از این رو از هر اقدامی در راستای محقق شدن این مهم استفاده می کند لذا به طرح موضوعاتی مانند ادعای مداخله و نفوذ منفی ایران در کشورهای همسایه می پردازد تا زمینه تنش و درگیری را بوجود بیاورد.

این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: شکی وجود ندارد که جمهوری اسلامی ایران در مواجه با کشورهای همسایه همواره به حفظ تمامیت ارضی‌شان احترام گذاشته و هیچ گاه در امور داخلی‌شان دخالت نکرده است.

عضو هیات رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: کشوری که ناقض حقوق بشر بوده و حامی تروریست هاست نمی تواند ادعای سردمداری دنیا را داشته باشد و دیگر کشورها را محکوم به رعایت نکردن حقوق سایر کشورها کند.
 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد