پشت پرده شرکت های واگذار شده به صندوق‌های بازنشستگی؛

۳۰ درصد بودجه عمومی دولت در حیاط خلوت آقازاده ها

کد خبر: 299280
|
09:01 - 1396/08/09
نسخه چاپی
۳۰ درصد بودجه عمومی دولت در حیاط خلوت آقازاده ها
اسلام آبادخبر: فعالیت برخی از صندوق های بازنشستگی در کشور سبب بروز مشکلاتی شده است چه اینکه اخیرا خبر اخذ سهم 17 درصدی حق بیمه زوار توسط یکی از صندوق های بازنشستگی نیز واکنش هایی را به دنبال داشت.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل ازشبکه اطلاع رسانی مرصاد، با توجه به کم بازده بودن دارایی های موجود در برخی از صندوق های بازنشستگی چگونگی فعالیت آنان و تخصیص بودجه های دولتی به این صندوقها برای عده زیادی از مردم تامل برانگیز شده است چه اینکه برخی از این صندوق ها نیز سیاسی مدیریت می شوند که بر وخامت اوضاع می افزاید.

با وجود اینکه افراد تحت پوشش صندوق های بازنشستگی از رضایت کافی برخوردار نیستند در خصوص فعالیت این صندوق ها نیز قوانین مجلس کافی نبوده و در نهایت سبب نامناسب شدن اجرا و مدیریت در بیمه ها بوده ایم که این شرایط لزوم توجه جدی مسئولین مربوطه را می طلبد.

تداوم فعالیت صندوق‌های بازنشستگی و صندوق تامین اجتماعی موضوعیت ندارد/۹۵درصد هزینه‌ها توسط دولت تامین می شود

رییس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس،گفت:بازدهی دارایی های موجود در سازمان تامین اجتماعی یک الی دو درصد است. 

غلامرضا تاجگردون، در خصوص وضعیت صندوق های بازنشستگی گفت:بسیاری از شرکت های دولتی در دولت دهم به صندوق های بازنشستگی واگذار شد اما اینکه شنیده می شود برنامه ریزی شده شرکت های واگذار شده به بخش دولتی برگردانده شود یا به بخش خصوصی ارائه شود، صحیح نیست.   

1

رییس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با اشاره به برگزاری نشست هایی در خصوص رسیدگی به وضعیت صندوق های بازنشستگی، افزود: ادامه فعالیت صندوق های بازنشستگی و صندوق تامین اجتماعی موضوعیت ندارد، چرا که 95درصد هزینه های صندوق بازنشستگی کل کشور توسط دولت تامین می شود.

نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: ماهیت صندوق های بازنشستگی از بین رفته و بهترین حالت این است با وضعیت مذکور صندوق بازنشستگی دیگر وجود نداشته نباشد و هزینه ها توسط دولت تامین شود تا مشکلات مذکور نیز وجود نداشته باشد.
بازدهی دارایی های موجود در سازمان تامین اجتماعی یک الی دو درصد است

 تاجگردون درخصوص صندوق های بازنشستگی گفت: برای رسیدگی به وضعیت صندوق های بازنشستگی باید تصمیم در سطح کلان اتخاذ شود. نظر شخصی بنده با توجه به وضعیت فعلی، انحلال صندوق بازنشستگی است مگر اینکه در این رابطه اصلاح انجام شود.

وی تصریح کرد:بازدهی دارایی های موجود در سازمان تامین اجتماعی یک الی دو درصد است که این موضوع به صلاح اقتصاد نیست، پیشنهادهای مختلفی در خصوص اصلاح وضعیت فعلی صندوق های بازنشستگی مطرح است.

رییس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، یادآور شد:باتوجه به وضعیت موجود حتی می توان پیشنهاد داد کل دارایی های صندوق های بازنشستگی به تامین اجتماعی واگذار می کنم  تا حساب های دولت و تامین اجتماعی تسویه شود تا بعد برای بازنشستگان تصمیم جامع اتخاذ کرد.

پیشنهاد واگذاری شرکت‌های صندوق بازنشستگی به صورت اجاره به شرط تملیک/ واگذاری شرکت‌ها به بخش خصولتی دلیل زیان‌دهی است

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اعتقاد دارد که با واگذاری شرکت های به روش اجاره به شرط تملیک می توان باری از دوش صندوق های بازنشستگی برداشت. 

معصومه آقاپور علیشاهی، با اشاره به مشکلات صندوق بازنشستگی به دلیل واگذاری برخی شرکت‌های زیان ده گفت: باید این شرکت ها را با در نظر گرفتن تسهیلاتی به بخش واقعی خصوصی واگذار کرد نه به خصولتی ها.

 عضو کمیسیون مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در حال حاضر این شرکت‌ها به بخش های خصولتی سپرده شده است به این جهت زیان ده هستند در حالی که راه چاره در واگذاری به بخش خصوصی است.

1

نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر شرکت ها به بخش خصوصی واگذار شود از وضعیت زیان ده بودن خارج می شود، اظهار داشت: لازم است در اصل ۴۴ قانون اساسی و نحوه واگذاری بنگاه ها دولتی به بخش خصوصی بازنگری صورت گیرد چراکه واگذاری ها در گذشته با مشکلاتی مواجه اند.

وی با بیان اینکه با بازنگری در اصل 44 قانون اساسی می توان شرکت های زیر مجموعه صندوق بازنشستگی را به بخش واقعی خصوصی واگذار کرد، بیان داشت: به این جهت باید دستگاه قضایی صحبت کنیم تا این شرکت های زیان ده زیر مجموعه صندوق بازنشستگی با شرایط اجاره به شرط تملیک به بخش های خصوصی واگذاری شود.

این نماینده مجلس با بیان اینکه باید به صورت توافقی قیمت گذاری شود عنوان کرد: با واگذاری شرکت ها، فعال و سود ده خواهد شد در واقع باید این شرکت ها به صاحبان واقعی خود واگذار شوند.

آقاپور علیشاهی در ادامه گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، در این باره که شرکت های زیان ده جذابیتی برای بخش خصوصی ندارد، گفت: واگذاری به رویکرد اجاره به شرط تملیک، بخش خصوصی جذب این شرکت ها خواهند شد و هم بار از روی دوش صندوق ها برداشته، هم شرکت ها سود ده می شود و هم بخش خصوصی به سود مورد نظر دست پیدا می کند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی درخصوص این روش واگذاری توضیح داد: بخش خصوصی برای اینکه بتواند از عهده اجاره بهای شرکت ها برآید، با این کار بازار رقابتی ایجاد می شود وبعد از مدت زمان مشخصی شرکت ها به صورت کامل واگذار خواهد شد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کشورهای دیگر نیز با شرکت های زیان ده همین رفتار را دارند، اظهار داشت: کشور آلمان در سال 2002 نیز شرکت های زیان ده را به روش اجاره به شرط تملیک واگذار کرده که تجربه ای موفق بوده است.

1

۳۰درصدبودجه عمومی دولت در اختیار صندوق‌های بازنشستگی قرار می گیرد/ شرکت های زیان‌ده باید منحل شوند

عضو کمیسیون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس ضمن انتقاد از عملکرد صندوق های بازنشستگی گفت که واریز منابع مالی به صندوق ها با تعریف آنها سازگاری ندارد. 

حمیدرضا حاجی بابایی، با اشاره به وضعیت صندوق های بازنشستگی اظهار داشت: دولت باید فرمولی برای صندوق های بازنشستگی تعریف کند تا به نحوی شرکت های زیر مجموعه صندوق ها سازمان دهی و تجمیع شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با انتقاد از شرایط موجود در صندوق های بازنشستگی، ادامه داد: هر روزی که جلوتر می رویم برای بیمه ها احساس خطر بیشتری می شود، از سوی دیگر افراد تحت پوشش صندوق ها نیز از رضایت کافی برخوردار نیستند.

نماینده مجلس همدان و فامنین در مجلس دهم شورای اسلامی ریشه مشکلات صندوق های بازنشستگی را ارزیابی کرد و گفت: در خصوص صندوق های بازنشستگی قوانین مجلس کافی نبود، از سوی دیگر اجرا و مدیریت در بیمه ها مناسب نبوده که اگر چاره جویی نشود با چالش هایی روبرو می شویم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 30 درصد بودجه عمومی دولت باید در اختیار صندوق ها قرار داده شود ، تاکید کرد: واریز منابع مالی به صندوق ها با  تعریف صندوق ها سازگاری ندارد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه از عملکرد صندوق های بازنشستگی رضایت وجود ندارد، عنوان کرد: سازماندهی صندوق ها بر اساس قانون برنامه ششم صورت نگرفت، همچنین متناسب سازی حقوق بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی انجام نشده است.

حاجی بابایی در ادامه گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، راه کارهای برای بیرون رفت صندوق های بازنشستگی از وضعیت فعلی، گفت: تمام شرکت هایی مثل شرکت نفت باید به مردم تحویل داده شود، اگر قرار باشد شستا شرکت راه بیاندازد باید این کار را در روستاها و مناطق محروم راه دنبال کند تا هم تولید داشته باشند هم اشتغال ایجاد کنند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی دراین باره که بخش خصوصی تمایلی به دراختیار داشتن شرکت های زیان ده نیست، اظهار داشت: باید شرکت های زیان ده منحل و شرکت های سود ده واگذار شود، در نهایت باید بررسی کنند به چه شکل می توان با فروش شرکت ها اشتغال زایی کرد تا هم بخش خصوصی تقویت و هم سرمایه آزاد شود.

1

مدیریت سیاسی شرکت های واگذار شده به صندوق‌های بازنشستگی /برخی هلدینگ‌ها حیات خلوت آقازاده‌ها شده است 

عضو کمیسیون برنامه مجلس تاکید دارد که مدیریت سیاسی شرکت های واگذارشده به صندوق های بازنشستگی این شرکت ها را زیان ده می کند. 

حسینعلی حاجی دلیگانی، با اشاره به وضعیت شرکت های واگذار شده به صندوق های بازنشستگی اظهار داشت: در زیر مجموعه وزارتخانه ها به خصوص وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و در مجموع دفاتر نهادهای مختلف هلدینگ‌هایی وجود دارد که مدیریت شرکت های آن بر عهده فردی شایسته، لایق و توانمند سپرده نمی شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در اصل در این مجموعه ها زمینه های سرمایه ای و امکانات بسیاری وجود دارد اما به دلیل اینکه راهبری آن برعهده افراد توانمند سپرده نشده است زیان ده شده اند.

نماینده مردم شاهین شهر در مجلس دهم شورای اسلامی با بیان اینکه پیشرفت هر کشور به نیروهای انسانی بستگی دارد، گفت: نیروهای انسانی باید بتوانند از عهده بسیج امکانات برآید و با مدیریت درست کارها را پیش ببرد اما اتفاقی که در همه دولت ها افتاده این است که هلدینگ ها به حیات خلوت آقا زاده ها تبدیل شده است.

وی بیان داشت: مدیریت شرکت ها به افرادی سپرده می شود که بتوان از آنها در زمان های خاص سیاسی به ویژه انتخابات استفاده کنند، بنابراین مدیران شرکت ها با انگیزه های سیاسی  انتخاب و برداشته می شوند و همین باعث شده است وضعیت اسفباری در صندوق بازنشستگی کشور و سازمان تامین اجتماعی شاهد باشیم.

این نماینده مجلس با تاکید براینکه مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی اختیاری برای انتخاب مدیر شستا ندارد، گفت: شرکت های واگذار شده به صندوق بازنشستگی با هدف پرداخت بدهی دولت به صندوق ها واگذار شد اما اراده ای برای اینکه شرکت ها سوده شوند وجود نداشته و ندارد.
حاجی دلیگانی در ادامه گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، با بیان اینکه نباید در واگذاری شرکت‌ها و انتخاب مدیران سیاسی کاری شود، اظهار داشت: باید مدیران خارج از نگاه سیاسی و بر اساس توانمندی و شایستگی انتخاب شوند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات با تاکید براینکه راه حلی جز تغییر نگاه در انتخاب مدیریت بیان داشت: در انتخاب مدیران نباید زیر بار سفارش، رئیس جمهور، وزیر، نماینده مجلس و آقازاده ها رفت.
 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

پربازدیدترین ها