عاقبت وزارت بهداشت و چربی مسموم؛

دو برابر شدن واردات پالم و اختفای نام کارخانه های متخلف/ "سَمبَل کردن نظارت" جرم نیست!

کد خبر: 299209
|
08:20 - 1396/08/03
نسخه چاپی
دو برابر شدن واردات پالم و اختفای نام کارخانه های متخلف/ "سَمبَل کردن نظارت" جرم نیست!
اسلام آبادخبر: با وجود اینکه مسئولین حوزه بهداشت و سلامت قول کاهش واردات روغن پالم را دادند شاهد افزایش دو برابری آن در شش ماه نخست سال نسبت به مدت مشابه سال گذشته هستیم.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل ازشبکه اطلاع رسانی مرصاد ، با وجود رسانه ای شدن استفاده از روغن پالم در لبنیات و برخی از محصولات تولیدی و به دنبال آن موج گسترده مطالبات عمومی و در نتیجه وعده وعیدهای مسئولین وزارت بهداشت مبنی بر کاهش این روغن و تلاش برای حذف آن از چرخه تولید اخیرا اخبارهای رسیده حاکی از افزایش دو برابری واردات روغن پالم به کشور دارد.

از سوی دیگر مضرات استعمال روغن پالم در محصولات غذایی بر کسی پوشیده نیست به گونه ای که رئیس سازمان نظام پزشکی مصرف آن را سبب افزایش فزاینده شانس ابتلا به بیماری های ریسک فاکتوری می داند.

افزایش فزاینده شانس ابتلا به بیماری های ریسک فاکتوری با مصرف روغن پالم

رئیس سازمان نظام پزشکی گفت: استعمال روغن پالم شانس ابتلا به بیماری های ریسک فاکتوری را به طور فزاینده ای افزایش می دهد.

وی افزود: از نظر سلامتی استعمال روغن پالم به عنوان یک افزودنی تخلفی صنعتی و بهداشتی تلقی می شود که در این راستا لازم است زمینه سازی مشترک اجرایی، فنی و تکنیکی جهت کاهش آن انجام شود.

افزایش وارداتروغن پالم در حالی است که رئیس سازمان غذا و دارو در سال 92 وعده به نصف رسانیدن واردات این روغن و به یک چهارم رسیدن آن در سال 94 را داده بود به نحوی که حجم واردات روغن پالم بیشتر از 15 درصد نباشد؛ در این میان مردم منتظر تحقق این وعده وعیدها بودند که گزارش اخیر واردات شش ماهه حاکی از افزایش دو برابری واردات روغن پالم نسبت به مدت مشابه سال قبل را دارد؛ چرایی پاسخ دو برابر شدن حجم واردات به جای یک چهارم شدن آن را یکی از نمایندگان مجلس اشاره می کند.

.

واردات روغن پالم در عوض صادرات نفت

یکی از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی در سفر چند ماه قبل یک هیئت اقتصادی از مازی گفت: قرار است در عوض فروش نفت، کشور مالزی به ما روغن پالم بدهد.

وی افزود: در این ملاقات کلیاتی مبنی بر بالا نگهداشتن سطح روابط با کشور مالزی مطرح شد زیرا به دلیل تحریم های اعمال شده علیه ایران فروش نفت کمتر و سایر معاملات نیز به یک سوم رسیده بود.

این نماینده مجلس گفت: ما با استفاده از این بستر درصدد حفظ منافع موجود برآمدیم و خواستار این شدیم تا در قبال صادرات نفت خام به مالزی در همان سطح قبلی، روغن پالم وارد کنیم.

اما سه سال پیش، واردات بی رویه روغن پالم سبب شکایت چند تن از وکلا از وزارت بهداشت به دادسرا شد.

وزارت بهداشت لیست کارخانه جات خاطی را اعلام نکرد

مصطفی ترک همدانی؛ شاکی این پرونده گفت: با وجود حکم دادسرا مبنی بر اعلام اسامی کارخانه جات متخلف، اسامی آنان منتشر نشد.

وی افزود: انتظار داشتیم معاونت غذا و دارو اسامی افراد خاطی را اعلام کند چه اینکه ماده قانون 43 تعزیرات حکومتی امور درمانی اذعان دارد مواد خوراکی غیرمجاز باید توسط وزارت بهداشت اعلام وشد و این حداقل مجازات کارخانه جات است.

ترک همدانی بیان کرد: در حالی که دادسرا در بیست و چهارم دی ماه سال 93 دستور اعلام این اسامی را صادر کرد این امر محقق نشد و پرونده با وجود ابلاغ ادامه پیدا کرد.

اما در دادنامه تنظیم شده هفته پیش به عدم صداقت متهمان در ارائه دفاعیات رای صادر شد ؛ یان متهمان که برخی از مسئولین وزارت بهداشت مرتبط با مواد غذایی هستند همچنین به علت عدم اجرای وظیفه قانونی خود که نظارت بر اقلام تولیدی و مواد مصرفی است محکوم شدند اما این محکومیت قابل تعقیب قضایی نیست.

عدم نظارت مسئولین دولتی عنوان مجرمانه ندارد

ترک همدانی  خاطر نشان کرد:استدلال جالبی ارائه شد؛ علاوه بر پیگیری خوب پرونده چنین رای صادر شد که عدم نظارت از سوی مامورین دولتی که تکلیف دارند در قانون جزایی ما جرم انگاری نشده و این عدم نظارت تائید یا قصور در نظارت عنوان مجرمانه مستقل ندارد.

به واقع چراغ سبز مسئولین به واردات روغن پالم سبب مصرف آن توسط تولید کنندگان داخلی نیز شده اما یکی از حقوق مصرف کنندگان اطلاع وی از نوع و میزان مواد به کار رفته در محصولات تولیدی است که چندان مورد توجه قرار نگرفته است.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد