بازار داغ بنجل فروشی پای چینی ها را به قشم باز کرد؛

واردات بقال و خرده فروش چشم بادامی دستاورد مذاکره با سرمایه گذاران چینی

کد خبر: 299161
|
10:58 - 1396/08/01
نسخه چاپی
واردات بقال و خرده فروش چشم بادامی دستاورد مذاکره با سرمایه گذاران چینی
اسلام آبادخبر: در کنار جولان بی حد و اندازه اجناس چینی شاهد رشد روزافزون جمعیت چینی های ساکن جزیره قشم هستیم که بر شگفتی این جزیره رویایی افزوده است.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل ازشبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ واردات افسار گسیخته کالای خارجی به مناطق آزاد موضوعی است که در سال های اخیر با وجود واکنش ها و مخالفت های متولیان امر اقتصاد همراه بوده و تاکنون نه تنها از شدت و حدت آن کاسته نشده بلکه با وجود رکود جهانی همچنان شاهد جولان کالاهای بنجل و نامرغوب خارجی در بازارها هستیم.

جزیره قشم و درگهان به عنوان دروازده اصلی واردات کالا حال چه به صورت رسمی و قانونی و یا زیرزمینی و قاچاق بیشترین سهم از این تجارت یک سویه را دارد چرا که واردات اجناس بی کیفیت و نامرغوب علاوه بر تحمیل زیان اقتصادی به مصرف کنندگان جامعه تولیدکننده و فعالان اقتصادی را هدف قرار داده تا سود کلان این عرصه  به جیب کشورهایی سرازیر شود که هیچ سهمی از اقتصاد و درآمدملی ما ندارند.

سرازیر شدن کالاهای بنجل چینی به بازارهای قشم و دنبال آن توزیع در سراسر کشور سیاستی غلط و خلاف واقعیت جامعه است و با وجود تاکیدات رهبر انقلاب و اظهارات مسئولان کشور بر تکیه بر توان داخلی و تقویت اقتصاد ملی تاکنون هیچ اقدام درخور و مناسبی را به خود ندیده است.

بخش اعظمی از کالاهای وارداتی جزیره شگفت انگیز قشم را پوشاک و البسه شامل می شود که تماما تولید کشور چین است و مدیرعامل منطقه آزاد قشم در اظهارات اخیر خود عنوان کرد که تمامی کالاها و پوشاکی که به منطقه آزاد قشم وارد می‌شود، قانونی و با مجوز رسمی است.

هرچند موضوع غیرقانونی و قاچاق بودن بخش اعظمی از کالاهای وارداتی بر کسی پوشیده نیست اما دفاع تمام قد مومنی و طرح این ادعا از سوی رئیس هیئت مدیره سازمان منطقه آزاد قشم قابل تامل است.

در حال حاضر ۲۴ مجتمع تجاری در منطقه آزاد قشم و درگهان به فعالیت تجاری و بازرگانی مشغول هستند که به اغلب این واحدها به بنجل فروشی چینی ها تبدیل شده  اما موضوعی که این روزها نمی توان به سادگی از کنار آن گذشت و توجه اغلب گردشگران و مسافران را به خود جلب کرده بازار داغ کسب و کار چینی ها در قشم است تا جایی که فروشنده و بقال را هم با خود از چین وارد کرده اند.

در کنار جولان بی حد و اندازه اجناس چینی شاهد رشد روزافزون جمعیت چینی های ساکن جزیره قشم هستیم که بر شگفتی این جزیره رویایی افزوده است.

بازارهایی که تا چندی پیش هرچند با اجناس چینی توسط هم وطنانمان اداره می شد این روزها شاهد رقابت داغ چشم بادامی هاست و در اغلب واحدهای تجاری جزیره فروشگاههای چینی خود نمایی می کند.

بازار چینی ها در  قشم به عنوان یکی از مراکز گردشگری تبدیل شده و اغلب مسافران جزیره با حضور در فروشگاههای چینی علاوه بر خرید به تماشای فروشندگان چشم بادامی می نشینند.

 

طبق قانون مناطق آزاد، اتباع بیگانه برای ورود مستقیم به این جزیره از طریق مبادی مجاز، نیاز به اخذ قبلی روادید ندارند و نیروی انتظامی اجازه اقامت را  مهر می کنند همچنین مسئله چنج ویزا در قشم استقبال اتباع خارجی خصوصا چینی ها در این جزیره بیشتر کرده از این رو هر روز شاهد افزایش جمعیت چینی ها هستیم.

چینی‌های ساکن در قشم اغلب به‌صورت خانوادگی، پدر و پسر یا خواهر و برادر، به جزیره آمده‌اند و استعداد کپی رایت بالای چشم بادامی ها موجب شده تا لهجه قشمی و زبان فارسی را در کمتر از دو ماه یاد بگیرند.

اغلب فروشگاههای چینی که توسط چشم بادامی ها اداره می شود با الهام از سبک شرق آسیا به عرضه انواع دکوراسیون ومتدهای چینی فعالیت دارند هرچند آثار فرهنگ دینی اسلامی قشم بر چشم بادامی ها را نمی توان نادیده گرفت و مسلمان شدن چند چینی در جزیره شگفتی ها را از قلم انداخت.

اوایل سال 95 قائم مقام معاونت اقتصادی و سرمایه گذرای منطقه آزاد قشم با اشاره به تمایل شدید چینی ها برای مشارکت در طرح های اقتصادی این منطقه اعلام کرد: امیدواریم با روند موجود حداکثر تا دو ماه آینده، طرح های بزرگ عمرانی مورد نظر دو طرف آغاز شود و ظرف کوتاهترین زمان ممکن نیز به بهره برداری برسد.

نعیمیان گفت: طرح های ما در چند فاز قابلیت اجرا دارد و در بخش سرمایه گذاری های کوچک و خصوصی نیازی به انتظار نیست و سازمان منطقه آزاد قشم از سرمایه گذاران در بخش های مختلف استقبال می کند.

وی از ایجاد زیرساخت های توسعه فرودگاهی، احداث شبکه جامع ارتباطی پل خلیج فارس، توسعه راه ها، اسکله ها و بنادر به عنوان طرح های اولویت دار قشم نام برد و گفت: اجرای این طرح ها نقش مهمی در زمینه اجرایی شدن بسیاری از طرح های صنعتی، اقتصادی و تجاری دیگر دارد.

قائم مقام معاونت اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد قشم با بیان اینکه 6 گروه از سرمایه گذاران و مسئولان چینی تا دو ماه آینده از ظرفیت های سرمایه گذاری در قشم بازدید می کنند، افزود: گروه های مختلفی برای احداث صنایع کوچک، نساجی، نفت، گاز و برق، هتلینگ، شهرک ویلایی، مکان های اقامت، پوشاک و مبلمان ظرف این مدت به قشم سفر خواهند کرد.

امید قائم مقام معاونت اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد قشم برای مشارکت چینی ها درقشم همان ابتدا با خروج این هیئت اقتصادی از قشم به فراموشی سپرد و هم اکنون با گذشت بیش از یک سال از حضور فعالان اقتصادی چشم بادامی خبری از فعالیت اقتصادی مشترک نیست.

تنها ارمغان نشست های پرزرق و برق مسئولان با کاروان های چشم بادامی دپوی کالاهای چینی و حضور خرده فروشانی است که در کشورشان بازار کاری ندارند و سنترهای قشم جامعه هدفی برای اشتغال و درآمدزاییشان  محسوب می شود.

اغلب چینی های ساکن قشم که در کشورخود هیچ جایگاه اجتماعی نداشته اند این روزها جز بازاری های نام دار جزیره محسوب می شوند و علاوه بر اشتغال زایی برای دوستان و خانواده هایشان بومیان را به کارگری گمارده اند.

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد