عاقبتِ بازار طلا چه می‌شود؟

بازار طلا در انتظار تصمیم مجلس برای اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده

کد خبر: 299061
|
09:54 - 1396/07/25
نسخه چاپی
بازار طلا در انتظار تصمیم مجلس برای اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده
اسلام آبادخبر: رنگ و روی بازار طلا نه امروز و نه دیروز که از سال‌ها قبل زرد شده است و گلایه فروشندگان و خریداران این محصول«مالیات» است.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل ازشبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  این روزها بازار طلا را که می‌نگریم پشت ویترین مغازه‌ها همچون گذشته مشتریان و تماشاگران همیشگی بازار را می‌بینیم. خانم‌ها و زوج‌های جوان، که طبق معمول مدل‌های جدید را نگاه می‌کنند و از اینکه کدام مدل زیباتر و به روزتر است با یکدیگر سخن می‌گویند.

 

کرکره‌ها پایین

 

اما این یک روی بازار طلاست؛ روی دیگر داخل مغازه است که هیچ خبری از خریدار نیست. هر چند که سردی بازار در ایام محرم و صفر طبیعی است؛ اما این رکود، منحصر به این ایام نیست، از مدت‌هاست که مغازه‌داران کرکره‌ها را پایین کشیده‌اند.

 

رنگ و روی بازار طلا نه امروز و نه دیروز که از سال‌ها قبل زرد شده است؛ هم گلایه فروشندگان و هم خریداران «مالیات» است.

 

 

مالیات‌هایی! که خانه‌نشین می‌کند

 

فروشندگان از مالیات بر ارزش افزوده می‌نالند و عنوان می‌کنند خریدار با این نرخ بالای مالیات رغبتی برای خرید ندارد و رکود بازار عاقبت خانه نشینشان می‌کند.

 

سری به بازار طلا و بدلیجات می‌زنیم و به میان خریداران بدل و تماشاچیان طلا می‌رویم!

 

 

یکی از افرادی که در حال تماشا کردن ویترین طلا است به خبرنگار صبح توس گفت: من خودم هیچ علاقه‌ای به طلا ندارم مگر اینکه مادرم هدیه اجباری به من دهد. هم‌اکنون نیز همرا مادرم آمده‌ام تا انگشترش را تعویض کند. چون ایام محرم است شاید فروشندگان به دلیل کسادی بازار مجبور شوند تخفیف دهند.

 

رقابت بدلیجات با طلاجات

 

فرد دیگری که گویا برای خرید طلا مراجعه کرده است به خبرنگار ما گفت: از زمانی که طلای سفید رونق پیدا کرد بازار بدلیجات نیز زنده شد. من چون نسبت به بدلیجات حساسیت پوستی دارم نمی‌توان سراغ آن بروم؛ اما به نظر من اگر کسی هزینه طلا را نداشته و نسبت به بدلیجات حساسیت نداشته باشد می‌تواند به راحتی بدلیجات زیبایی انتخاب کند ضمن اینکه برخی از این بدلیجات رنگ ثابت دارند یا اگر ثابت نباشد تا مدت‌ها رنگ خود را حفظ می‌کنند و سیاه نمی‌شوند.

 

یکی دیگر از طرفداران طلا عنوان کرد: من هرگز راضی نمی‌شوم پولم را برای بدلی خرج کنم که هیچ سودی ندارد. من ترجیح می‌دهم صبر کنم تا پول‌هایم جمع شود و به یکباره بروم طلا بخرم که سرمایه است نه اینکه ذره‌ذره بدلیجات جمع کنم.

 

خریدار بدلیجات به خبرنگار ما گفت: مردم تنوع را دوست دارند و اکثرا تنوع طلب شده‌اند. وقتی بدلیجات با این تنوع به قیمت مناسب در بازار پیدا می‌شود چرا به سراغ طلای چند میلیونی برویم.

 

وی عنوان کرد: وقتی بدل بخریم می‌توانیم هر چند وقت یک بار و همراه با مد بازار زیورآلات بدل را عوض کنیم؛ اما کسی که طلای میلیونی به دست دارد باید با همان سر کند مگر اینکه جزء مرفهین باشند.

 

یکی دیگر از خریداران بدیجات در گفت‌وگو با خبرنگار صبح توس، تصریح کرد: من می‌توانم برای شرکت در مجلس عروسی با کمترین هزینه بهترین زیورآلات را داشته باشم. زیورآلاتی که هیچ مویی با طلا نمی‌زند.

 

وی ادامه داد: من در طلافروشی سرویس طلایی قیمت کرده‌ام که قیمت آن حدود هشت میلیون تومان است؛ اما همان سرویس در این مغازه 150 هزار تومان قیمت دارد. پس چه نیازی است من به طلافروشی بروم و هزینه آنچنانی کنم.

 

مس هم به میدان آمد

 

این خریدار یادآور شد: علاوه بر بدلیجات سفید و نقره‌جات به تازگی تزیینات مسی به بازار آمده است که بسیار شکیل و زیبا هستند؛ هر چند همه پسند نیست؛ اما طرفداران خاص خود را دارد. ضمن اینکه خواص درمانی نیز دارد.

 

یک طلافروش در گفت‌وگو با خبرنگار ما بیان کرد: متاسفانه با سیاست‌هایی که دولت و مجلس درخصوص مالیات برارزش افزوده درپیش گرفته‌اند بازار طلا با رکود شدیدی مواجه شده است به طوری که هرسال بازار نسبت به سال گذشته بحرانی‌تر می‌شود.

 

مالیات‌های بالا، بازار را بحرانی‌ کرده است

 

خراسانی مهمترین مشکل بازار طلا را مالیات عنوان کرد و افزود: متاسفانه در حق برخی از طلا فروشان خرد در بحث مالیات اجحاف شدیدی می‌شود و مردم نیز نسبت به طلافروشان بدبین شده‌اند زیرا دولت و اداره مالیات شفاف سازی لازم را انجام نداده‌اند.

 

 

این طلافروش به ضرر و زیان طلافروشان اشاره کرد و اظهار داشت: امروزه به وفور همکارانی را سراغ داریم که به علت شرایط نامناسب مغازه‌هایشان را تعطیل کرده و رفته‌اند که در میان این‌ها افراد بسیاری بودند که چندین سال سابقه کار داشتند؛ اما شرایط بازار خانه‌نشینشان کرد.

 

طلافروش دیگر در رابطه با تمایل مردم به خرید بدلیجات، به خبرنگار ما گفت: به نظر بنده بدلیجات تاثیری روی بازار طلا نداشته است و سخنان افرادی که عنوان می‌کنند مردم به دلیل تنوع بسیار سراغ بدلیجات می‌روند درست نیست؛ زیرا طلا نیز تنوعات بسیاری دارد که گاهی مشتری را سردرگم می‌کند کدام را بخرد.

 

زاهدی ادامه داد: مردم قدرت خرید ندارند به همین علت بازار به سمت سردی و رکود رفته است و الا بدلیجات نقشی در این رابطه ندارند.

 

پای طلای تقلبی در میان نیست

 

وی در رابطه با اظهارات راجع به عیار پایین طلا در طلافروشی‌ها، بیان کرد: برخی مشتریان گمان می‌کنند طلای سفید، دقیقا سفید است در صورتی که رنگ اصلی طلای سفید شیری رنگ بوده و با ترکیبات شیمیایی آن را سفید می‌کنند.

 

این طلافروش ادامه داد: رنگ طلای سفید ممکن است بعد از مدتی کمی کم رنگ شود که این امر کاملا طبیعی بوده و بحث طلای تقلبی یا عیار پایین دلیل این امر نیست.

 

رئیس اتحادیه طلا و جواهر مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار صبح توس، اظهار کرد: تنش‌هایی که رییس جمهور آمریکا ایجاد کرد منجر به بالا رفتن نرخ طلا و دلار شد؛ اما پس از گذشت یک هفته خوشبختانه قیمت‌ها کاهش پیدا کرد.

 

 

باقر معبودی‌نژاد با اشاره به وضعیت رکود در بازار، تصریح کرد: با فرا رسیدن ماه محرم وضعیت رکود در بازار به اوج خود رسیده است که تا پایان صفر این وضعیت ادامه دارد.

 

سرمایه‌گذاری در راه «زر» دیگر سودی ندارد

 

وی بیشترین گلایه طلافروشان را «مالیات بر ارزش افزوده» عنوان کرد و افزود: به دلیل همین است که مشتریان رغبت به خرید ندارند چون 9 درصد باید برای مالیات هزینه کنند که آن هم، هنگام فروش در نظر گرفته نمی‌شود و مشتری ضرر می‌کند.

 

رئیس اتحادیه طلا و جواهر مشهد خاطرنشان کرد: در حال حاضر تعداد زیادی از طلافروشان به دلیل همین مسئله نسبت به ابطال مجوز اقدام کرده‌ و برخی نیز مغازه‌هایشان را به طور کل جمع کرده‌اند.

 

معبودی‌نژاد با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در طلا دیگر سودی برای مردم ندارد، یادآور شد: مردم قدرت خرید ندارن، بنابراین ممکن است با سرمایه‌گذاری در بحث طلا متضرر شوند؛ همانطور که همکاران ما به دلیل اجاره‌های بالا و سرقفلی‌های کلان سرمایه بسیاری که بیهوده صرف این شغل معطل مانده، پروانه خود را ابطال کرده‌اند.

 

 

خبرهای خوش در راه است

 

وی با ابراز امیدواری از حل مشکل مالیات بر ارزش افزوده، عنوان کرد: جلسه‌ای با نمایندگان مجلس شورای اسلامی برگزار کردیم که در این جلسه نمایندگان قول دادند اصلاحات لازم در بحث مالیات بر ارزش افزوده را انجام دهند و زین پس به جای 9 درصد مالیات، سه درصد مالیات در نظر گرفته شود.

 

رئیس اتحادیه طلا و جواهر مشهد ادامه داد: مقرر شده است این سه درصد مالیات به اجرت تعلق گیرد، زیرا طلایی که در دست مردم است کالا نیست و سرمایه است پس نباید مالیات به آن تعلق گیرد.

 

معبودی‌نژاد با بیان اینکه قرار است مالیات 20 درصدِ آنچه الان دریافت می‌شود، باشد، افزود: با این مالیات جدید مردم راغب به خرید می‌شوند و بازار طلا رونق می‌یابد.

 

وی خاطرنشان کرد: چند روز گذشته تمامی روسای اتحادیه طلا و جواهر کشور جلسه‌ای در اتاق اصناف تهران برگزار کردند و در این جلسه تمام اعضا طوماری امضا کردند و برای نمایندگان مجلس فرستادند و از نمایندگانشان در مجلس درخواست کردند که مالیات زین پس روی اجرت بیاید و از اصل طلا حذف شود تا طلای ایران همچون طلای کشورهای هند، امارات، تایلند، ترکیه و ایتالیا شود که از اصل طلا مالیات نمی‌گیرند و وضعیت صادراتشان نیز مطلوب است.

 

رئیس اتحادیه طلا و جواهر مشهد با بیان اینکه صنعت طلا به فراموشی سپرده شده است، افزود: طلا می‌تواند در مکان‌های بسیار کوچک تولید شود بنابراین به راحتی می‌شود در این عرصه اشتغال‌زایی کرد و با اصلاح قوانین همچون دیگر کشورها در عرصه طلا حرفی برای گفتن داشته باشیم.

 

معبودی‌نژاد در رابطه با عیار طلا، عنوان کرد: استاندارد عیار طلا 18 است و در تمام کشورها معمولا همین عیار 18 استفاده می‌شود؛ اما در شهر یزد و کشوری همچون عربستان عیارهای20، 21 و 22 نیز استفاده می‌شود که مصرف جهانی ندارد.

 

امکان تقلب اندک است

 

وی با اشاره به خالص بودن طلا در طلافروشی‌ها، بیان کرد: اداره استاندارد و اتحادیه طلا و جواهر مرتب و به صورت هفتگی هم بر طلاسازی‌ها و هم بر طلافروشی‌ها نظارت می‌کنند؛ بنابراین امکان طلای تقلبی بسیار کم است.

 

رئیس اتحادیه طلا و جواهر مشهد اضافه کرد: ممکن است افرادی باشند که طلای تقلبی و ناخالصی وارد بازار کنند؛ اما درصدشان بسیار کم است و طلاها کد رهگیری دارند که همین مسئله درصد طلای تقلبی را بسیار کم می‌کند.

 

بیماری‌های پوستی در انتظار مشتریان طلای مستعمل

 

معبودی‌نژاد علت ورود طلای دست دوم به بازار را کاهش تولید طلا عنوان کرد و افزود: فروش طلای مستعمل ممکن است موجب سرایت بیماری شود؛ در همین راستا در تهران مصوب شده است که فروش کالای مستعمل دیگر انجام نشود.

 

وی پیرامون تاثیر بدلیجات بر بازار طلا، عنوان کرد: بدلیجات تاثیر مستقیم بر میزان فروش طلا دارد؛ اما مردم به دلیل تنوع بسیار بدلیجات و کاهش قدرت خرید طلا ترجیح می‌دهند بدلیجات و نقره‌جات بخرند؛ اما طلا بازار خود را دارد چون فلزی ماندگار است و سرمایه محسوب می‌شود و هر زمان بخواهند می‌توانند آن را بفروش برسانند.

 

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد