واکنش بازار ایران پس از سخنان نابخردانه ترامپ؛

آب از آب تکان نخورد

کد خبر: 299009
|
08:45 - 1396/07/23
نسخه چاپی
آب از آب تکان نخورد
اسلام آبادخبر: بر خلاف پیش بینی برخی از کارشناسان مبنی بر افت شاخص بورس پس از سخنرانی رئیس جمهور بیسواد آمریکا، بازار ایران روز خوبی را سپری کرد.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل ازشبکه اطلاع رسانی مرصاد ، به دنبال سخنرانی جاهلانه ترامپ و تهدیدهای تو خالی وی، گمانه زنی هایی درباره افت شاخص بورس و تشدید نوسانات بازار ایران زده می شد که خلاف آن رخ داد.

بازار ایران با دهن کجی به سخنان سخیف ترامپ، ثابت کرد که گوش این ملت از چنین سخنانی پر است و به واقع"هیچ غلطی نمی کند آمریکا" به دیگر سخن شرایط بازار ایران با برهم زدن معادلات کارشناسان، شاهد رشد شاخص بورس نیز بود.

رشد معنادار شاخص بورس حکایت از بی اعتنایی سرمایه گذاران به اظهارات ترامپ دارد

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت:اقتدار جمهوری اسلامی و موضع گیری اروپایی ها علیه اظهارات بی پایه و اساس ترامپ توانست سیگنال های مثبتی به سرمایه گذاران در بورس ارسال کند.

رحیم زارع افزایش 519 واحدی شاخص بازار بورس گفت:بازار بورس کشور در سال های اخیر با رشد قابل انتظاری روبرو نبوده است که البته با توجه به رکود در اقتصاد نباید انتظار داشت بورس رشد مطلوبی داشته باشد.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم سوق نقدینگی به بازار سرمایه گفت: هرچند بورس رشد مطلوبی نداشته اما باید پذیرفت رشد شاخص بورس براساس مولفه های اقتصادی چنانچه با شیب ملایم نیز همراه باشد از رشد حبابی بورس بهتر است.

نماینده آباده، بوانات و خرم بید در مجلس شورای اسلامی افزود:نباید فراموش کرد در سال های گذشته که بازار ارز با رشد نجومی روبرو شد شاخص بورس نیز بصورت کاذب رشدهای را تجربه کرد که متاثر از رشد سودآوری شرکت های بورسی نبود.

زارع با اشاره به کاهش قیمت ارز در روز جاری تصریح کرد:شاخص بازار بورس علاوه بر مولفه های اقتصادی در برخی از اوقات از  اخبار سیاسی نیز متاثر می شد.
وی افزود:خوشبختانه اتحاد و اقتدار جمهوری اسلامی و حتی موضع گیری اروپایی ها علیه اظهارات بی پایه و اساس ترامپ نیز توانست سیگنال های مثبتی به سرمایه گذاران در بورس ارسال کند به نحوی که شاخص بازار سرمایه بیش از 300 واحد رشد داشت.

زارع گفت:عملکرد صحیح بازار بورس باعث جذب نقدینگی به بازار سرمایه می شود و از رونق بازار سوداگری در بازارهای دیگر جلوگیری می کند.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی یادآور شد:رفع موانع تولید شرکت های بورسی و تقویت بخش تولید علاوه بر اشتغالزایی می تواند بهتقویت بیشتر شاخص بورس منجر شود.

بی‌تفاوتی بازار ایران به تهدیدهای ترامپ

در هفته‌ای که گذشت بازار ایران پر نوسان بود؛ به غیر از بورس که وضعیت رو به رشدش را ادامه داد و تاثیر منفی از اظهارات بی اساس دونالد ترامپ - رییس جمهوری آمریکا - دریافت نکرد، بقیه بازارهای شاخص و اصلی مانند نفت، سکه و دلار با نوسانات و افزایش قیمت مواجه شدند که برای سکه و نفت که به ترتیب رکوردهای پنج سال و یک ماه اخیر بازار خود را شکستند، بیشتر از دلار بود.

نگاهی به بازار ایران نشان می‌دهد که بورس نه تنها تاثیر منفی از این تهدیدها دریافت نکرده بلکه روند رو به رشد خود را ادامه داده است. بازار دلار نیز با نوسانات زیاد رو به رو شد؛ اما در روزهای پایانی هفته حدود ۷۰ تومان نسبت به ابتدای هفته افزایش قیمت داشت.

نرخ دلار در یک هفته اخیر با تغییر و تحولات زیادی همراه شد و قرار گرفتن در مسیر صعودی و عبور از مرز ۴۰۰۰ تومان به بالاترین نرخ در سال جاری رسید البته باید در نظر داشت که افزایش قیمت دلار در ایران نه به دلیل اظهارات ماجراجویانه ترامپ بلکه مربوط به عوامل جهانی آن بود. 

سکه و ثبت رکوردهای جدید

به گفته محمد کشتی آرای، در طول هفته گذشته برخلاف هفته قبل از آن که قیمت جهانی طلا آرام و ثابت بود، مسائل مختلفی در دنیا باعث شد که قیمت جهانی طلا در طول هفته حدود ۱۸ دلار نوسان داشته باشد که این نوسان به سمت افزایش بوده است.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر ادامه داد: هر اونس ۱۲۷۵ دلار بود تا ۱۲۹۸ دلار افزایش قیمت داشته است؛ یعنی به طور متوسط حدود ۱۸ دلار افزایش قیمت پیدا کرده است. در یک هفته گذشته برخلاف تصورات و پیش‌بینی ها که در ماه محرم داد و ستدها کاهش پیدا می‌کند و هم قیمت ها تعدیل می‌شود ولی با توجه به افزایش قیمت جهانی در چند روز گذشته و از طرفی افزایش قیمت ارز باعث شد که قیمت سکه بعد از پنج سال به بالاترین رقم یعنی به بالای یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان برسد.

وی ادامه داد: این درحالی است که رکورد قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار در هفته های گذشته که به بالای ۱۲۵ هزار تومان رسیده بود شکسته شده بود. در مجموع آنچه مسلم است این که با این افزایش قیمت‌ها مجددا نگاه خیلی از مردم به ارز و سکه معطوف شده است.

کشتی آرای افزود: از طرفی هم در بازار طلا و سکه اتفاق خاصی پیش نیامده و تقاضای اضافی ایجاد نشده است ولی افزایش قیمت‌ها ناشی از افزایش قیمت جهانی و نرخ ارز بوده است.  

بازار نفت و رشد قیمت‌ها

بازار نفت نیز در این مدت با رشد قیمت‌ها مواجه بود. بهای معاملات نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا روز جمعه در بالاترین قیمت دو هفته گذشته بسته شد و برای کل هفته بیش از چهار درصد رشد داشت که بزرگترین رشد قیمت در یک ماه اخیر بود. 

به گفته تحلیلگران، اعلام استراتژِی های جدید آمریکا علیه ایران ممکن است بر ظرفیت صادرات ایران تاثیر داشته باشد اما احتمالا در کوتاه مدت تاثیری نخواهد داشت. فیلیپ فلاین، تحلیلگر ارشد بازار در گروه پرایس فیوچرز در این باره به مارکت واچ گفت: ترامپ برجام را به دست کنگره سپرده است؛ اما با دادن اختیار به کنگره، نگرانی نسبت به واکنش فوری از سوی ایران یا تحریم‌ها علیه بخش نفت این کشور فعلا کاهش پیدا کرده است.

بازار نفت پس از اینکه ترامپ به وضع فوری تحریم‌ها علیه ایران اقدام نکرد، از رشد چشمگیری که اوایل معاملات روز جمعه داشتند، عقب نشینی کرد. 

ادامه سیر صعودی بورس تهران

در هفته گذشته شاخص کل با افت ۶۸۵ واحدی همراه بود و کانال ۸۵ هزار واحدی را ترک کرد اما با وجود صحبت‌های ترامپ در جمعه شب، بورس با واکنش منفی همراه نبوده و امروز رشد ۵۱۹ واحدی را تجربه کرد و شاخص وارد کانال ۸۵ هزار واحدی شد.

بی توجهی فعالان بازار سرمایه به اظهارات ترامپ به حدی است که حتی برخی سهام با صف خرید مواجه بودند که نشان دهنده رونق نسبی معاملات بازار سهام است. نمادهای گروه خودرو، فولادی و معدنی از سهام مورد توجه اهالی بازار سرمایه در بازار بود.

دهن‌کجی بورس تهران به ترامپ

حسین صبوری، کارشناس ارشد اقتصادی می‌گوید: نکته قابل توجه معاملات روز گذشته بورس تهران، افزایش قیمت در نماد‌های گروه خودروسازی بود که تحریم‌های قبل از برجام این صنعت را به یکی از آسیب پذیرترین صنایع کشور مبدل کرد. این موضوع نشان می‌دهد بازار از صحبت‌های ترامپ نگرانی خاصی نداشته و مهمتر اینکه از نگرانی بازار کاسته شده است.

وی افزود: با توجه به معاملات بازار سهام، واکنش بازار سهام به سخنان اخیر ترامپ برای این بازار مثبت ارزیابی شده است.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس نیز با تحلیل شرایط بازار، راهکارهایی را برای حاکمیت ثبات کلی بر بازار ایران پیشنهاد کرد؛

ارزش پول ملی در سال‌های اخیر حفظ شده است/شکستن حباب کاذب نرخ ارز با تزریق دلار به بازار

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس، با بیان اینکه ارزش پول ملی کشور حفظ و تورم کنترل شده است، گفت: هر اتفاقی که در حوزه برجام و کنگره آمریکا صورت بگیرد نباید تاثیر خاصی را بر اقتصاد کشور بگذارد.

سیدحسن حسینی شاهرودی در خصوص افزایش نرخ دلار و حفظ ارزش پول ملی کشور، اظهار داشت:  در ایام اخیر با تنش‌های متعدد سیاسی مواجه بوده و هستیم ، نظام حاکمیت و دیگر حوزه‌های تاثیر گذار از جمله مجلس شورای اسلامی باید دقت کنند تا تنش‌های سیاسی موجب تنش‌های اقتصادی نشود.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در شرایط قبل از برجام، برجام و پسا برجام از نگاه ما اتفاق خاصی در حوزه اقتصادی صورت نگرفته و برجام اثرات چشمگیری در حوزه اقتصادی برای کشور نداشته است ، گفت: مسیر خود را طی کرده‌ایم و محکم ایستاده ایم، ارزش پول ملی خود را حفظ کرده‌ایم و تورم کنترل شده است، اما در برخی از حوزه‌ها کاستی وجود داشته مانند اشتغال، صادرات و کنترل واردات و همچنین در حوزه اجرای قوانین مانند قانون رفع موانع تولید و ارتقاء کسسب و کار نیز ناکارآمدی‌های وجود داشته‌ است.

اتفاقات حوزه برجام و کنگره آمریکا نباید تاثیر خاصی بر اقتصاد کشور بگذارد

نماینده مردم شاهرود در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه درشرایطی که درگیر برخی مسائل منطقه و مخصوصا برجام و اقدامات اخیر ترامپ هستیم تنش‌ها را باید کنترل و مدیریت کنیم تا آسیبی به حوزه اقتصادی کشور وارد نشود، اضافه کرد: هر اتفاقی که در حوزه برجام و کنگره آمریکا صورت بگیرد نباید تاثیر خاصی را بر اقتصاد کشور بگذارد و ما باید تنش‌های سیاسی و بین‌المللی را کنترل کنیم.

وی با تاکید بر اینکه وزارت اقتصاد و بانک مرکزی باید کنترل بازارها، کنترل نرخ ارز و حفظ ارزش پول ملی را به‌ وسیله تزریق دلار به بازار انجام دهند، گفت: دولت باید از تشکیل حبابی که قطعا ممکن است بخاطر برخی از تنش‌های سیاسی در زمینه نرخ دلار ایجاد شود جلوگیری کند.

این نماینده مردم در مجلس شواری اسلامی در ادامه گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با بیان اینکه باید قبل از اینکه اقدام پولی، بانکی و ارز داشته باشیم یک اقدام سیاسی را انجام دهیم، تصریح کرد: در حال حاضر در شرایطی هستیم که همه جریان‌های مخالف و موافق برجام باید هم‌‌صدا باشند زیرا منافع ملی این مسئله ایجاب می‌کند؛ الان باید بتوانیم فضای سیاسی، بین‌الملل و جامعه را کنترل کنیم.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه با کنترل فضای سیاسی و بین‌الملل توانسته‌ایم آمریکا را از اروپا و 1+5 جدا کنیم، عنوان کرد: این فعالیت دیپلماسی کشور باید تقویت شود و باید این فضا را در داخل کشور نیز داشته باشیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر فضای سیاسی و بین‌المللی مدیریت شود نیازی به ورود بانک مرکزی در حوزه کنترل نرخ ارز وجود ندارد، در غیر این‌صورت طبیعتاً تبعات آن به حوزه اقتصادی بر می‌گردد و بانک مرکزی باید به‌منظور شکستن حباب قیمت نرخ ارز وارد عمل شود.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

پربازدیدترین ها