خدمات رایگانی که برای زائران هزینه دار می شود/ واریز 294 میلیارد تومان پول زائران اربعین به جیب دولت

کد خبر: 298999
|
10:28 - 1396/07/22
نسخه چاپی
خدمات رایگانی که برای زائران هزینه دار می شود/ واریز 294 میلیارد تومان پول زائران اربعین به جیب دولت
اسلام آبادخبر: مسئولین کشورهای مختلف در این فصل اقدام به کاهش هزینه های تمام شده برای مسافران می کنند تا هزینه های مسافرت کاهش و صنعت گردشگری آنها پیشرفت کند اما متاسفانه این موضوع در کشور ما برعکس است.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل ازشبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در هفته های گذشته تب و تاب مردم برای زیارت حرم امام حسین و حضور در پیاده روی اربعین بیشتر شده است.

در همین راستا سازمان حج و زیارت اعلام کرد که همه کسانی که قصد پیاده روی اربعین دارند باید در سامانه سماح ثبت نام کنند و در همین راستا کسانی که خارج از سامانه سماح اقدام به دریافت ویزا کرده اند تنها از پرداختن یک بند معاف شده و باز هم باید برای ثبت نام به این سامانه مراجعه کنند.

هزینه هایی که امسال برای خروج از کشور و شرکت در اربعین در نظر گرفته شده است تغییراتی داشته که همین مساله منجر به اعتراض زائران شده است.

اگرچه در سال های گذشته اعلام شده بود که خروج زائران از مرز تنها باید با ویزا صورت بگیرد و همه زائران باید در سامانه سماح ثبت نام کرده باشند اما باز هم تعدادی خارج از این سامانه به مرزها مراجعه کردند.

سازمان حج و زیارت در ابتدا اعلام کرده بود که ثت نام در این سامانه به‌منظور ساماندهی هر چه بیشتر زائران در راستای خدمات‌رسانی مناسب خواهد بود اما اکنون با اضافه شدن گزینه های جدید جهت ثبت نام در این سامانه به نظر می رسد زیارت اربعین تبدیل به محل درآمدی برای دولت شده است.

با مراجعه به سامانه هر فرد باید مبلغ 40 دلار یعنی با قیمت فعلی دلار باید 160 هزار تومان برای روادید پرداخت کند از طرف دیگه بیمه هر فرد برای اون 18 هزار و 800 تومان آب می خورد.

حق الزحمه کارگزاری هم که 10 هزار و 900 تومان است باید از سوی همه زائران حتی کسانی که به صورت مجزا روادید خود را گرفته اند پرداخت شود.

گزینه دیگری که امسال برای زائران اجباری شده است پرداخت هزینه های درمانی یا همان هلال احمر است که به ازای هر نفر 6 هزار و 200 تومان است.

با یک حساب سر انگشتی مشخص می شود که مبلغی که هر زائر برای ثبت نام در سامانه سماح باید بپردازد چیزی حدود 195900 تومان است.

از طرف دیگر در شرایطی که پیاده روی اربعین فرصتی را فراهم کرده است که همه اقشار جامعه اعم از کوچک و بزرگ به زیارت کربلا مشرف شوند، معاون وزیر راه هم از گرانی صد درصدی بلیت های اتوبوس ها خبر داده است این در حالی است که سال های گذشته با نظارت هایی که صورت می گرفت بلیت ها با قیمت عادی به دست مردم می رسید.

مسئولین کشورهای مختلف در این فصل اقدام به کاهش هزینه های تمام شده برای مسافران می کنند تا هزینه های مسافرت کاهش و صنعت گردشگری آنها پیشرفت کند اما متاسفانه این موضوع در کشور ما برعکس است.

این افزایش قیمت ها باعث شده است که شائبه کارشکنی در برگزاری مراسم اربعین از سوی برخی از مسئولین بیشتر شود.

از طرف دیگر خدمات هلال احمر که در شرایط عادی رایگان است در این ایام با دریافت هزینه از زائران ارائه می شود و همین مساله این گمان را تقویت میکند که به پیاده روی اربعین به عنوان یک منبع درآمد زایی برای دولت نگاه می شود.

اگر با یک نگاه حداقلی به زائران اربعین حدود یک و نیم میلیون زائر در پیاده روی اربعین شرکت کنند مبلغی حدود 294 میلیارد تومان از جیب زائران خارج و به حساب دولت واریز می شود.

باید دید در ادامه ماجرا مسئولان سعی در کاهش هزینه های جاری اربعین برای پیاده روی عظیم خواهند داشت و یا همچنان به دنبال کسب درآمد از این مراسم با شکوه هستند؟

 

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد