ابو وهب؛ قهرمان ایرانی که سوریه را نجات داد

کد خبر: 298910
|
07:55 - 1396/07/16
نسخه چاپی
ابو وهب؛ قهرمان ایرانی که سوریه را نجات داد
اسلام آبادخبر: شهید همدانی در سال 90 که شرایط خاصی در سوریه بود به آنجا رفت و جهاد خود را آغاز کرد.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقلاز باشگاه خبرنگاران جوان؛ شهید سردار سرتیپ حسین همدانی از اعضا و بنیانگذاران سپاه همدان و کردستان است و از سال 1359 در جنگ ایران و عراق شرکت داشت. سردار سرتیپ پاسدار حسین همدانی، در آغاز جوانی با تفکرات حضرت امام (ره) آشنا شده و از محضر درس مکارم اخلاق و احکام شهید محراب آیت‌الله مدنی که در همدان تبعید بودند، بهره‌ برده و پس از پیروزی انقلاب اسلامی، پایه‌گذاری و تأسیس سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی، استان همدان را آغاز و خود نیز به عنوان یکی از ارکان اصلی شورای عالی فرماندهی سپاه استان همدان، فعالیتش را آغاز کرد و با کمک همرزمان و پاسداران آن خطه، به پاکسازی عناصر طاغوت و عوامل فساد و نفاق برآمده و از آنجایی که چندین بار به دست ساواک دستگیر شده و مورد تعقیب بود، عوامل طاغوت را به خوبی می‌شناخت.

در آغاز جنگ هدایت و فرماندهی لشکر 16 قدس گیلان را به او واگذار کردند و عملیات‌‌های مهم و حیاتی همچون کربلای 4 و کربلای 5 را با شیرمردان گیلکی به سرانجام رساند. معاونت اطلاعات و عملیات قرارگاه عملیاتی قدس که چندین لشکر و تیپ مستقل را تحت امر داشت، از فرمانده زبده همچون دیگر فرماندهان سپاه اسلام،  فرماندهی ساخت که تا آخرین عملیات موفق سپاه اسلام با منافقین کوردل که با نام مرصاد بود، لحظه‌ای آرام نگرفت و پس از دفاع مقدس به دانشگاه فرماندهی و ستاد رفته و تحصیل تئوریک و آکادمیک هدایت یگان‌ها را هم به تجربیات ارزنده‌اش افزود و با انتصاب به عنوان فرمانده قرارگاه نجف اشرف و لشکر 4 بعثت در غرب کشور، کارنامه‌ای موفق از خود به جای گذاشت.
 
ابو وهب؛ قهرمان ایرانی که سوریه را نجات داد 
 
معاون هماهنگ‌کننده نیروی زمینی و جانشینی نیروی مقاومت بسیج در دو دوره و فرماندهی لشکر 27 محمد رسول‌الله(ص) و به همراه آن، جانشینی قرارگاه ثارالله(ص)، از دیگر مسئولیت‌های شهید همدانی بود و معاون مرکز راهبردی سپاه ، مشاور عالی فرمانده کل سپاه و جانشینی سازمان بسیج مستضعفان از او فرمانده‌ای کهنه‌کار با کوله‌باری تجربه و شناخت ساخته که سبب شده است تا حساس‌ترین و مهمترین سپاه کشور که دارای ویژگی‌های خاص است، بر عهده ایشان گذاشته شود. وی در مهار و خاموش کردن فتنه 88 نیز بارزترین نقش را داشت.
 

مسئولیت‌های سردار سرتیپ حسین همدانی در لباس پاسداری

 
1 ـ فرمانده لشکر 32 انصارالحسین استان همدان
2 ـ فرمانده لشکر 16 قدس استان گیلان
3 ـ معاونت عملیات قرارگاه قدس
4 ـ فرمانده قرارگاه نجف اشرف و فرمانده لشکر 4 بعثت
5 ـ رئیس ستاد نیروی زمینی سپاه پاسداران
6. جانشینی فرمانده نیروی مقاومت بسیج سپاه (دو دوره)
7 ـ مشاور عالی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
8 ـ جانشین سازمان بسیج مستضعفان
 
ابو وهب؛ قهرمان ایرانی که سوریه را نجات داد
 
این شهید که در سوریه به ابو وهب معروف بود، از سال 1390 به عنوان مستشار عالی در حالی به  این کشور برای دفاع از حریم اهل بیت به ویژه حرم حضرت زینب (س) می‌رود که این کشور در حال سقوط بود؛ تا آن جایی که کاخ ریاست جمهوری همواره مورد هدف قرار می‌گرفت. تکفیری‌هایداعشو جبهه‌‍النصره 4 سال به دنبال شهادت سردار بودند و یک مرتبه در محل سکونت خودش مورد هدف اسلحه های دور برد و دوربین دار قرار گرفت که به سرانجام نرسید.
 
سرلشگر پاسدار محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در مورد شهید همدانی می‌گوید: شهید همدانی این مسئله را درک می‌کرد که اگر سوریه، عراق یا دیگر مناطق شکست بخورند نوبت به ام‌القرای اسلام می‌رسد بنابراین با درک این شرایط در آن سن‌وسال به سوریه رفت. 
 
سردار قاسم سلیمانی در مورد آخرین دیدار با شهید همدانی گفت: من در آن لحظه‌ی آخر که شهید همدانی را دیدم، یک لحظه تکان خوردم. فهمیدم که او از شهادتش مطلع بوده است. آنجا با خنده به من گفت که بیا با هم یک عکسی بگیریم؛ شاید این آخرین عکس من و تو باشد. خیلی اهل این کارها نبود که به چیزی اصرار کند و بخواهد مثلا عکسی بگیرد؛ چه از خودش، چه با کس دیگری.
 
ابو وهب؛ قهرمان ایرانی که سوریه را نجات داد
 
وی ادامه داد: شهید همدانی در سال 90 که شرایط خاصی در سوریه بود به آنجا رفت، یک ارتش خسته که باید در ده‌ها جبهه مقابل نیروهای تازه‌نفس و با‌انگیزه تروریست که از همه طرف تجهیز می‌شد، بایستد. در چنین شرایطی که بسیار سخت بود و از طرف دیگر در عراق هم صحنه دیگری باز شد شهید همدانی به آنجا رفت و با الگوبرداری از بسیج نیروهای مردمی وارد این مسئله شد تا مردم شیعه، سنی، مسلمان و غیرمسلمان را آموزش دهند.
 
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح افزود: نفوذ کلام شهید همدانی میان مردم سوریه کار را خیلی راحت‌تر کرد چرا که نگاه سوری‌ها به فرماندهان ایرانی نگاه به‌چشم یک خارجی نیست بلکه به‌عنوان فرشته و یک موجود مقدس است که هرچه می‌گویند مقدس است و باید به آن عمل کرد زیرا فرماندهان ایرانی بدون چشمداشت آنجا هستند.
 
این شهید صرف نظر از امنیت در حرم حضرت زینب (س)، سازماندهی، برنامه‌ریزی برای ارتش سوریه و تشکیل بسیج مردمی درسوریهرا عهده دار بود و نیروهای 16 استان سوریه را به تفکیک سازماندهی کرد. سردار شاهرگ حیاتی دشمن در نوار حماس را که از طریق آن صهیونیسم و جبهه النصره تامین مالی و تجهیزاتی می‌شدند از بین برد و پس از آن بود که آرامشی در سوریه برای برگزاری یک انتخابات برقرار شد. 
 
ابو وهب؛ قهرمان ایرانی که سوریه را نجات داد
 
مفسرین نطامی دنیا معتقدند سردار شهید همدانی در جنگ‌های پارتیزنی تخصص بسیار خوبی داشت و شخصیت کاریزماتیک و جاذبه سردار باعث شد میان شیعه و سنی در آن مناطق وحدت به وجود بیاید.
 
روزنامه Wall Street Journal درباره سردار همدانی نوشت: ژنرال همدانی یکی از فرماندهان نخبه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بوده و او به عنوان افسر سپاه پاسداران اعلام خدمت داشته است. همدانی یک متخصص در نحوه رزم عملیات نیروهای منظم با شبه نظامیان است.

سایت Iran Briefing با اشاره به سوابق سردار همدانی در دوران جنگ تحمیلی و مبارزه با ضدانقلاب، یادآور شد: ژنرال همدانی 32 سال خدمت کرده و در جبهه‌های غرب به ایفای نقش پرداخته است.

سایت Wnd درباره سردار حسین همدانی عنوان داشت: ژنرال حسین همدانی یکی از فرماندهانسپاه پاسداران انقلاب اسلامیاست. این سایت به نقل از سردار همدانی نوشت : «در طول این نزاع (جنگ تروریست‌های تکفیری با ملت مظلوم سوریه) تجربیات آموزشی به ملت سوریه بدون هیچ انتظاری منتقل شد.»

نشریه فارن پولیسی  درباره شهید همدانی نوشت؛ او در اوایل 1979 برای مبارزه با شورشیان «کردستان» و سپس در جنگ ایران و عراق (دوران 8 سال دفاع مقدس) ایفای نقش کرد.
 
ابو وهب؛ قهرمان ایرانی که سوریه را نجات داد
 
 اما مرد مبارز سپاه پاسداران؛ زمینی نبود. ابو وهب سرانجام در مهرماه سال 1394 در سوریه به دست مزدورانداعشبه دیدار معبود خویش شتافت.

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد