نگاهی به ردپای جاودان شهید آوینی به مناسبت ایام محرم

فتح خون

کد خبر: 298732
|
07:21 - 1396/07/01
نسخه چاپی
فتح خون
اسلام آبادخبر: از کتاب فتح خون می توان به عنوان یک منظومه کامل انسان شناسی یاد کرد و از این جهت است مطالعه این کتاب در ایام محرم توصیه می شو

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل ازشبکه اطلاع رسانی مرصاد ،  فتح خون یکی از زیباترین کتب عصر حاضر با زمینه عاشورایی است؛ هم از حیث ادبیات و هم از حیث غنای معرفتی.  

از فتح خون می توان به عنوان یک منظومه کامل انسان شناسی یاد کرد و از این جهت است مطالعه این کتاب در ایام محرم توصیه می شود. 

گزیده هایی از این کتاب را با شما هم به اشتراک می گذاریم:

"عجب تمثیلی است این كه علی مولود كعبه است... یعنی باطن قبله را در امام پیداكن ! اما ظاهرگرایان از كعبه نیز تنها سنگهایش را می پرستند.

تقدیر اینچنین رفته بود كه شب حاكمیت ظلم و فساد با شفق عاشورا آغاز شود و سرخی این شفق ، خون فرزندان رسول خدا باشد. جاهلیت بلد میتی است كه درخاك آن جز شجره زقوم ریشه نمی گیرد . اگرنبود كویر مرده دلهای جاهلی، شجره خبیثه امویان كجا می توانست سایه جهنمی حاكمیت خویش را بر جامعه اسلام بگستراند؟

جاهلیت ریشه در درون دارد واگر آن مشرك بت پرست كه در درون آدمی است ایمان نیاورد ،‌ چه سود كه بر زبان لا اله الاالله براند ؟ آنگاه جانب عدل و باطن قبله را رها می كند و خانه كعبه را عوض از صنمی سنگی می گیرد كه روزی پنج بار در برابرش خم و راست شود و سالی چند روز گرداگردش طواف كند... 

ساحل را دیده ای كه چگونه در آیینه آب وارونه انعكاس یافته است؟ سر آنكه دهر بر مراد سفلگان می چرخد این است كه دنیا وارونه آخرت است.

 

فتح خون

عقل ظاهری اینچنین حكم می كند كه امام حسین برای مبارزه با یزید، مخالفین سیاسی او را در خیمه حمایت خویش گرد‌آورد... و آنان كه عقل شیطانی معاویه و شیوه های سیاسی او را می ستودند، پر روشن است كه حسین بن علی را نیز همانند پدرش به باد سرزنش خواهند گرفت. اما چه باك، سرزنش و یا ستایش اصحاب زمانه ما را به چه كار می آید؟ 

اگر راه روشن سید الشهدا به اینچنین شائبه هایی ازشرك آلوده می شد ، چگونه می توانست باز هم طلایه دار همه مبارزات حق طلبی در طول تاریخ باقی بماند ؟ 

هجرت مقدمه جهاد است و مردان حق را هرگز سزاوار نیست كه راهی جز این در پیش گیرند؛ مردان حق را سزاوار نیست كه سرو سامان اختیار كنند و دل به حیات دنیا خوش دارند آنگاه كه حق درزمین مغفول است و جُهال و فُساق و قداره بندها بر آن حكومت می رانند. 

امام در جواب محمد حنیفه (رحمه الله) كه از سر خیرخواهی راه یمن را به او می نمود، فرمود:  اگر در سراسر این جهان ملجأ و مأوایی نیابم ، باز با یزید بیعت نخواهم كرد.

سر آنكه جهاد فی سبیل الله با هجرت آغاز می شود در كجاست ؟ طبیعت بشری درجست و جوی راحت و فراغت است و سامان و قرار می طلبد . یاران ! سخن از اهل فسق و بندگان لذت نیست ، سخن از آنان است كه اسلام آورده اند اما در جستجوی حقیقت ایمان نیستند . كنج فراغتی و رزقی مكفی... دلخوش به نمازی غراب وار و دعایی كه برزبان می گذرد اما ریشه اش در دل نیست ، در باد است . در جست و جوی مأمنی كه او را ازمكر خدا پناه دهد؛ در جست و جوی غفلت كده ای كه او را از ابتلائات ایمانی ایمن سازد، غافل كه خانه غفلت پوشالی است و ابتلائات دهر، طوفانی است كه صخره های بلند را نیز خرد می كند و در مسیر دره ها آن همه می غلتاند تا پیوسته به خاك شود.

آه یاران ! اگر در این دنیای وارونه، رسم مردانگی این است كه سر بریده مردان را در تشت طلا نهند و به روسپیان هدیه كنند ... بگذار اینچنین باشد. این دنیا و این سرما ! اگر كشاكش ابتلائات است كه مرد می سازد، پس یاران، دل از سامان بركنیم و روی به راه نهیم. 

این یادداشت سالها پیش درباره فتح خون نوشته شده و مطالعه آن توصیه می شود.(اینجا کلیک کنید)

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

پربازدیدترین ها