له شدن یک ابرپروژه زیر بار فراموشی؛

روزی که بولدوزر دولت از پالایشگاه آناهیتا رد شد

کد خبر: 298498
|
08:36 - 1396/06/13
نسخه چاپی
روزی که بولدوزر دولت از پالایشگاه آناهیتا رد شد
اسلام آبادخبر: درحالی که کرمانشاه برای رفع معضلات بزرگش چون بیکاری نیاز به اقدامات اساسی دارد، ابرپروژه هایی چون پالایشگاه آناهیتا در سایه پروژه های تبلیغاتی به فراموشی سپرده شدند.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل ازشبکه اطلاع رسانی مرصاد ، یکی از دلایل رشد لجام گسیخته شاخص‌های منفی آماری و پسرفت نمودارهای توسعه اقتصادی در کرمانشاه، رکود ملموس در پروژه های کلیدی و اثرگذاری است که سالها درمان دردهای استان به آنها حواله داده می شود.

وقتی که ۱۵ کیلومتر از مسیر شهر کرمانشاه به سمت همدان را طی کنید از مجموع همه دشتهایی که در دید شما قرار دارد، ۵۷۱ هکتار مربوط به پالایشگاه آناهیتا است که البته هنوز نمی توان تمایز معنا داری میان زمین اختصاص یافته به این پروژه با سایر دشتهای اطراف قائل شد. اینجا یکی از همان طرح هایی است که ۲۵ درصد جمعیت بی کار استان کرمانشاه سالهاست به آن چشم امید دارد.

در روزهایی که تقریبا همه فراموش کرده اند ۱۱ سال پیش کلنگ این پالایشگاه در کرمانشاه بر زمین زده شد تا آغازی برای رونق و اشتغال باشد، مدیران اجرایی استان کرمانشاه با نگاهی مضطرب ناشی از تغییرات قابل پیشبینی و معمول پس از روی کار آمدن دولت های جدید، پروژه نمایی کرده و با تکیه بی حاصل به رسانه ای کردن پروژه های ملی و روتین عملا صورت مسئله رکود اقتصادی در کرمانشاه را پاک می کنند. انرژی و وقتی که شاید دردی از پالایشگاه خیالی آناهیتا دوا می کرد.

بی توجهی به این گلوگاه های توسعه و پیشرفت در کرمانشاه به اندازه ایست که چندی پیش خبر رسید که حتی فنس کشی های اطراف این زمین بایر هم به سرقت رفته است.

فنس های سرقت شده

دو سال پیش در مهر ماه سال ۹۴ که وزیر کار و رفاه اجتماعی در سفری به کرمانشاه با ژستی مطمئن و امیدوار (در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی) همراه با استاندار کرمانشاه برای کلنگ زنی دوباره پالایشگاه آناهیتا به نشانه یک شروع دوباره بر سر همین زمین بایر حاضر شد.

البته حضور ربیعی اینبار هم تفاوتهایی داشت؛ او به جای کلنگ با بولدوزر برای شروع دوباره احداث پالایشگاه رفت و گفت: ما با بولدوزر آمده ایم تا ثابت کنیم  مثل همین بولدوزر کار را پیش خواهیم برد.

ربیعی افزود: ۱۲ هزار میلیارد اعتبار این پروژه از طریق سه صندوق نفت، بازنشستگی و کارگری تامین خواهد شد و در همین ابتدای کار ۵ هزار نفر برای احداث مشغول به کار می شوند.

با اینکه عکاسها و خبرنگاران زیادی با هیجان خاص مشغول ثبت این لحظات بولدوزری بودند، در چهره وزیر کار کمترین شکی درباره حرفهایی که میزد دیده نمیشد اما از آن روز دو سال است که می گذرد و تا کنون از آن بولدوزر روز افتتاح خبری در دست نیست.

سر مردم کلاه گذاشتید

نماینده مردم کرمانشاه در خانه ملت گفت: وزیر کار آن روز به کرمانشاه آمد و با افتتاح پالایشگاه آناهیتا سوار بر بولدوزر حرف هایی زد که تا کنون کسی اثری از عمل به آنها ندیده است.

عبدالرضا مصری گفت: اینکه با آن روش بیایند و بعد بروند و پشت سر خود را هم نگاه نکنند این کلاه گذاشتن سر مردم است. تکلیف پالایشگاه آناهیتا باید روشن شود و ما این روش را نمی پذیریم.

 آغاز دوباره احداث پالایشگاه آناهیتا با بولدوزر در سال ۹۴

وی افزود: استان کرمانشاه پیشتاز در بیکاری است و توجه ویژه به این پروژه ضرورت انکار نا پذیدی است که متاسفانه تا کنون وعده های دولت در باره آن غیر واقعی بوده است.

این نماینده مجلس گفت: اگر باور ندارند وضعیت بیکاری در کرمانشاه به چه شکلی است می توانیم با تمام بیکاران استان در تهران خدمت آقای رییس جمهور برسیم تا از نزدیک وضعیت ما را ببینند.

وعده غیر واقعی حمایت ۱۰۰ درصدی دولت از پالایشگاه آناهیتا

استاندار کرمانشاه سال گذشته در نشستی با حضور مدیران پروژه پالایشگاه آناهیتا گفت: دولت حمایت ۱۰۰ درصدی از این پروژه دارد.

اسدالله رازانی خاطر نشان کرد: روند احداث پالایشگاه آناهیتا شتاب خواهد گرفت و سرمایه گذاران خارجی برای پیشبرد این پروژه وارد استان می شوند.

 روند پیشرفت این پروژه از روز ابراز سخنان استاندار کرمانشاه تا کنون تغییری نداشته است.

پالایشگاه فعلی کرمانشاه فرسوده است

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: واحد پالایشگاه موجود در شهر کرمانشاه فرسوده است و نیاز جدی به جا به جایی آن از سوی دولت هم مورد تاکید است.

 ۵۷۱ هکتار بیابانی که قرار بود امروز پالایشگاه آناهیتا باشد

سید قاسم جاسمی اظهار داشت: اینکه پالایشگاه کنونی کرمانشاه باید پس از احداث پالایشگاه آناهیتا به آنجا الحاق شود یک مقرر قانونی است که با توجه به واقع بودن پالایشگاه فعلی کرمانشاه در مرکز شهر ضرورت آن جدی تر احساس می شود.

کی تصریح کرد: مسئولان کشور به خاطر پالایشگاه آناهیتا به کرمانشاه اجحاف هم  کرده اند. همزمانی که پالایشگاه های موجود کشور بودجه نوسازی گرفتند، هیچ بودجه ای به نوسازی پالایشگاه موجود کرمانشاه اختصاص داده نشده به این بهانه که قرار است آناهیتا راه اندازی شود. در حالی که خبری از آناهیتا هم نیست.

 آنچکه مسلم است پیگیری ها و جدیت لازم برای تعیین تکلیف این پروژه عظیم وجود ندارد و حتی وزیر کرمانشاهی نفت هم نتوانسته است روزنه امیدی برای این ابرپروژه باشد.

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد