سرانجام ائتلاف اعتدال-اصلاحات چه می‌شود؟

چشم امید اصلاح‌طلبان به وزارتخانه های نیرو و علوم/ سهم خواهی اصلاح طلبان از روحانی به 2 کرسی باقی مانده تقلیل یافت

کد خبر: 298494
|
09:02 - 1396/06/13
نسخه چاپی
چشم امید اصلاح‌طلبان به وزارتخانه های نیرو و علوم/ سهم خواهی اصلاح طلبان از روحانی به 2 کرسی باقی مانده تقلیل یافت
اسلام آبادخبر: 2 وزارتخانه انرژی و علوم همچنان با سرپرست اداره می‌شوند و حسن روحانی هیچ فردی را برای عهده‌داری مسئولیت این وزارت‌خانه به مجلس معرفی نکرده و همین موضوع باعث امیدواری اصلاح‌طلبان برای بدست آوردن کرسی‌های این دو وزارتخانه شده است.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل ازشبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ 2 وزارتخانه انرژی و علوم همچنان با سرپرست اداره می‌شوند و حسن روحانی هیچ فردی را برای عهده‌داری مسئولیت این وزارت‌خانه به مجلس معرفی نکرده و همین موضوع باعث امیدواری اصلاح‌طلبان برای بدست آوردن کرسی‌های این دو وزارتخانه شده است.

به جرات می‌توان جریان اصلاحات را ناکام‌ترین گروه سیاسی در دو انتخابات ریاست جمهوری اخیر دانست، چرا که هر بار نامزد اصلاح‌طلبان به نفع حسن روحانی کنار کشیده اما روحانی خواسته‌های این جریان سیاسی در انتخاب اعضای کابینه مورد توجه قرار نداده است؛ محمد رضا عارف چهره اصلاح‌طلب انتخابات ریاست جمهوری سال 92در لحظات آخر به نفع حسن روحانی انصراف داد اما کابینه یازدهم و عملکرد دولت برای اصلاح‌طلبان رضایت‌بخش نبود و آن‌ها به همین دلیل با شرط "استفاده بیشتر از نخبگان اصلاح‌طلب در دولت دوازدهم" در سال 96 از روحانی حمایت کردند و اسحاق جهانگیری که به عنوان کاندیدا اصلاح‌طلبان در انتخابات شرکت کرده بود به نفع حسن روحانی انصراف داد.

از شرط و شروط اصلاح طلبان برای روحانی تا نارضایتی از کابینه دوازدهم

در همین خصوص مجید محتشمی دبیر کل حزب آزادی و رئیس جبهه اصلاح‌طلبان پیش از برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری سخن از شرط و شروط اصلاح‌طلبان برای حسن روحانی به میان آورد.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ با بیان اینکه اصلاح‌طلبان در گزینش همکاران بزرگترین بازنده انتخابات 92 بودند اظهار داشت: مجموعه احزاب اصلاح‌طلب هرچند نقدهایی نسبت به عملکرد روحانی داشتند اما گزینه‌ نهایی برای انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم روحانی شد، البته برخی شرط و شروط هم گذاشته‌اند که از نخبگان اصلاح‌طلبی بیشتر در دولت دوازدهم استفاده شود و امیدواریم که این اتفاق رخ دهد و این عمل منجر به استفاده بیشتر و بهتری از نخبگان اصلاح‌طلبی در مسئولیت‌های اجرایی کشور شود.

محتشمی اما این روزها از کابینه دولت دوازدهم راضی نیست و همان حس شکست همچنان در بین سخنان آقای دبیر کل وجود دارد.

دبیر کل حزب آزادی در گفت‌‌وگوی دیگری با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در خصوص ترکیب کابینه دوازدهم می‌گوید: ترکیب کابینه آقای روحانی یک حدمتوسط بین حداقلی‌ها و حداکثری‌ها است؛ اصلاح‌طلبان در دو انتخابات اخیر حامی روحانی بودند و روحانی هم برای پیروزی در انتخابات از ادبیات اصلاح‌طلبی استفاده کرده است.

وی افزود: روحانی قطعا باید از نخبگان معتدل اصلاح‌طلب برای کابینه خود استفاده می‌کرد اما این اتفاق رخ نداد و افرادی وارد کابینه شدند که عمدتا گرایش سیاسی ندارند و این برای یک دولت پیشرفته و مدرن که با کمک احزاب اصلاح طلب بر سر کار آده شایسته نیست.

دبیر کل حزب آزادی با اشاره به صحبت‌های حسن روحانی مبنی بر اینکه اعضای کابینه عضو هیچ حزب و گروهی نیستند؛ گفت: این موضوع شایستگی لازم را نشان نمی‌دهد چرا که نخبگان سیاسی در احزاب هستند و این نخبگان مباحثه تمرینی با یکدیگر دارند و یک منظومه فکری بین تک تک احزاب ایجاد شده است.

محتشمی تصریح کرد: کابینه‌ای که در آن از نخبگان احزاب استفاده نشده باشد، هر چند اعضای آن افراد تکنوکراتی باشند نمی‌توانند پاسخگوی مطالبات آحاد مردم و نخبگان اصلاح‌طلبی باشند.

چشم امید اصلاح‌طلبان به وزارت نیرو و علوم

اما اصلاح‌طلبان هنوز ناامید نشده‌اند؛ چشم امید اصلاح‌طلبان به کرسی‌های دو وزارتخانه علوم و انرژی است و آن‌ها تلاش می‌کنند تا در صورت امکان وزیری اصلاح‌طلب بر صندلی وزارت این دو وزارتخانه تکیه بزند و در صورت فراهم بودن اوضاع روحانی را وادار کنند تا یکی از این دو وزیر را از بین زنان انتخاب کند.

طیبه سیاوشی عضو فراکسیون زنان و فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با دانا؛ در خصوص تلاش برای انتصاب وزیر زن در وزارت علوم اظهار داشت: نکته اول در خصوص وزارت علوم این موضوع است که این وزرات‌خانه همواره سایر وزرا را معرفی کرده و یک منبع انسانی مهمی در کشور بوده که امروز بدون وزیر مانده و این مسئله جای تعجب دارد.

وی افزود: در مورد وزیر زن ما همیشه تلاش می‌کنیم و این گفتمانی که در کشور آغاز شده را نمی‌خواهیم محدود کنیم چرا که مخالفت با ما زیاد است اما هیچ دلیل قانونی و مشروعی برای اینکه مانع این امر شود وجود ندارد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: مسئله مهم این است که ما این روند را ادامه می‌دهیم و در همین جهت تلاش می‌کنیم، با کسانی که می‌دانیم با آقای رئیس جمهور در ارتباط هستند در حال گفت‌وگو هستیم و به قول معروف "ما مامور به انجام وظیفه‌ام" و وظیفه خود را باید انجام دهیم.

سرانجام ائتلاف اعتدال، اصلاحات چه می‌شود؟

افزایش فشار اصلاح‌طلبان روی حسن روحانی برای انتصاب وزیر اصلاح‌طلب و سهم‌خواهی این جریان سیاسی از دولت دوازدهم، آینده دو وزارتخانه مهم انرژی و علوم را با خطراتی از جمله امکان به وجود آمدن سوء مدیریت در این وزارتخانه‌ها مواجه می‌کند چرا که در صورت افزایش فشارها و تسلیم حسن روحانی، وی دیگر قادر به انتخاب گزینه حداکثری برای وزارت علوم و وزارت نیرو نخواهد بود و از طرف دیگر این دو وزارتخانه به محلی برای سیاسی‌کاری‌های اصلاح‌طلبان تبدیل خواهند شد.

البته با توجه به اختلافات به وجود آمده بین اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان و مشکلات فراکسیون امید با اعضای فراکسیون اعتدال در مجلس، اینطور به نظر می‌رسد که انتصابات حسن روحانی در دو وزارتخانه علوم و انرژی تکلیف ائتلاف اعتدال و اصلاحات را در دو انتخابات پیش‌رو یعنی مجلس یازدهم و دولت سیزدهم مشخص می‌کند مخصوصا اینکه محمد رضا عارف اخیر اعضای فراکسیون اعتدال را به عدم حمایت اصلاح‌طلبان در انتخابات سال 1398 تهدید کرده است.

 

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد