موی سپید جامعه ایرانی در آینه نمایان شد

کد خبر: 298345
|
11:18 - 1396/06/01
نسخه چاپی
موی سپید جامعه ایرانی در آینه نمایان شد
اسلام آبادخبر: آمار ها از افزایش میانگین سنی در جامعه ایران خبر می دهد که این مسئله یک هشدار بزرگ برای بحران در آینده نزدیک است.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل ازشبکه اطلاع رسانی مرصاد،همواره یکی از هشدار هایی که کارشناسان در خصوص جوامع مختلف می دهند حرکت جامعه به سمت پیری است. پیر شدن جامعه به این معناست که میانگین سنی در میان اعضای جامعه به سمت اعداد بالایی برود.

این مسئله از آنجایی می تواند مشکل آفرین باشد که جامعه نتوانسته باشد به اندازه کافی از برهه ای که میانگین سنی جامعه جوان بوده است، استفاده لازم را ببرد و از طرف دیگر برنامه ای برای تولد نسل جدید نداشته باشد.

در ایران چند سالی است که بسیاری از کارشناسان نسبت به پیرشدن جمعیت هشدار می دهند. این هشدار از یک طرف در خصوص بالا رفتن سن جوانان جامعه واز طرف دیگر به کاهش تولد نوزادان مربوط است.

4646

بر اساس آمار منتشر شده، میانگین سنی جمعیت ایران در سال ۱۳۹۵ برابر ۳۱.۱ سال محاسبه شده که در مقایسه با سال ۱۳۹۰، ۱.۳ سال افزایش را نشان می­دهد. در سال ۱۳۹۵ میانگین سنی مردان برابر ۳۰.۹ و زنان ۳۱.۳ سال بوده است.

برای هر دو جنس این میانگین در نقاط شهری به مراتب بیشتر از نقاط روستایی است. میانگین سنی مردان و زنان در نقاط شهری به ترتیب برابر ۳۱.۳ و ۳۱.۶ سال و در نقاط روستایی ۲۹.۷  و ۳۰.۵ سال است.

به گزارش مرصاد، میانگین سنی، متوسط سن افراد یک جامعه است و از تقسیم مجموعه حاصل ضرب­های هریک از سنین منفرد در فراوانی افراد در آن سن، به کل جمعیت حاصل می­شود.

آمار ها در خصوص میانه سنی جامعه ایرانی نیز آمار نگران کننده ترین را به نمایش می گذارد.

میانه سنی، سنی است که در آن دقیقا نصف جمعیت پیرتر و نصف دیگر در سنین جوان‌تر از آن قرار دارند. یافته ­های سرشماری ۱۳۹۵ در مقایسه با نتایج سرشماری سال­های قبل، نشان از کاهش جوانی جمعیت دارد. میانه سنی جمعیت ایران در سال ۱۳۹۵ برابر ۳۰ سال است که در مقایسه با سال ۱۳۹۰، ۳ سال افزایش را نشان می­دهد. میانه سنی در نقاط روستایی ۲ سال کمتر از نقاط شهری است. در مناطق شهری و نیز مناطق روستایی میانه سنی هر دو جنس با هم برابر است.

به گزارش مرصاد، هر چند که در شرایط فعلی میانگین سنی حدود 30 سال برای ایرانیان سن نسبتا جوانی در مقایسه با برخی از کشورهاست اما در صورت ادامه همین روند در چند سال آینده با بالا رفتن همین میانگین سنی، یک بحران در کشور ایجاد خواهد شد.

کاهش ازدواج که منجر به تولد نوزادان می شود و همچنین کاهش میل برخی از زوج های جوان به فرزند آوری از مهم ترین عواملی است که می تواند پیر شدن جامعه را تسریع ببخشد. البته این مسئله به مسائل فرهنگی و اقتصادی در کشور نیز وابسته است که مستلزم توجه ویژه دولتمردان است.

در شرایط فعلی در صورتی که دولت به دنبال فکری جدی برای کاهش میانگین سنی در جامعه است، بایستی در درجه اول وضعیت اقتصادی را بهبود ببخشد و این جز با اشتغالزایی و کاهش رکود میسر نخواهد شد.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد