پروژه‌ای که ۵ دولت را به خود دید؛

۲۷ سالگی راه‌آهن غرب کشور؛ وعده افتتاح سه ماه دیگر تمدید شد

کد خبر: 298250
|
09:15 - 1396/05/29
نسخه چاپی
۲۷ سالگی راه‌آهن غرب کشور؛ وعده افتتاح سه ماه دیگر تمدید شد
اسلام آبادخبر: پروژه راه‌آهن غرب کشور در حالی ۲۷ سالگی خود را پشت سر می‌گذارد که مطابق آخرین وعده‌ها، بهره‌برداری از این پروژه به سه ماه آینده موکول شده است.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل ازشبکه اطلاع رسانی مرصاد ، طـرح راه‌آهن غرب کشور به طول ۶۰۵ کیلومتر، به‌صورت یک‌خطه و بـا سرعـت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت برای مسافری و ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت برای باری مطالعه شده است.

این طرح مشتمل بر محورهای اراک (سمنگان) - کرمانشاه به طول ۲۶۷ کیلومتر، کرمانشاه - خسروی به طول ۲۶۳ کیلومتر و همدان - ملایر (جوکار) به طول ۷۵ کیلومتر است.

مسیر راه‌آهن موردمطالعه از ایستگاه سمنگان شروع و ضمن عبور از حوالی شهرهای ملایر، نهاوند، کنگاور، صحنه، کرمانشاه، اسلام‌آباد غرب، گیلان غرب و قصر شیرین به شهر خسروی واقع در مرز بین ایران و عراق منتهی شده و ازآن‌پس از طریق خانقین، بغداد، موصل، قامشلی، دیرالزور، رقه و حلب به بندر لاذقیه ختم می‌شود.

تعداد ۱۳ ایستگاه در مسیر راه‌آهن غرب کشور در نظر گرفته‌شده است

همچنین تعداد ۱۳ ایستگاه شامل ایستگاه‌های سمنگان، حک، جلایر، زنگنه، ملایر، کهریز، شادمانه، فیروزآباد، زاگرس، گاماسیاب، بیستون، کرمانشاه قدیم و کرمانشاه جدید در این مسیر در نظر گرفته‌شده است.

این پروژه که مهم‌ترین طرح عمرانی غرب کشور به شمار می‌رود با کمبود اعتبارات سال‌های متمادی را سپری کرده و به‌عنوان کریدور شرق به غرب کشور همچنان اسیر وعده‌ها بوده است اما به‌تازگی خبر از افتتاح رسمی آن در آینده‌ای نزدیک به گوش می‌رسد.

این طرح امکان ارتباط ریلی استان‌های غرب کشور با تهران و شبکه راه‌آهن سراسری را فراهم می‌کند که این امر رشد و توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بخش عظیمی از مناطق غربی کشور را به دنبال خواهد داشت و باعث ارزانی حمل بار و افزایش ایمنی و رفاه مسافران می‌شود.

در همین خصوص مدیرکل راه و شهرسازی استان همداناظهار داشت: راه‌آهن ملایر- کرمانشاه دارای طول ۱۷۷ کیلومتر است که ریل‌گذاری آن تا محدوده فیروزان به اتمام و بهره‌برداری رسیده است.

مسیر محدوده فیروزان- کرمانشاه به طول ۱۱۰ کیلومتر ریل‌گذاری شده که پیش‌بینی می‌شود طی سه ماه آینده به بهره‌برداری برسد.

فرهاد فرزانه بابیان اینکه ریل‌گذاری همدان - فیروزان ۳ سال به طول انجامید، افزود: مسیر محدوده فیروزان- کرمانشاه به طول ۱۱۰ کیلومتر ریل‌گذاری شده که پیش‌بینی می‌شود طی سه ماه آینده به بهره‌برداری برسد.

وی با اشاره به اینکه این پروژه ملی بوده و کارفرمای آن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور است، افزود: با افتتاح و بهره‌برداری راه‌آهن ملایر- کرمانشاه به دنبال ادامه ریل‌گذاری به سمت قصر شیرین و سپس عراق هستیم که با این روند ضمن افتتاح راه‌آهن ملایر - همدان، غرب به شرق و جنوب وصل خواهد شد.

فرزانه با تأکید بر اینکه کارهای طراحی ریل‌گذاری ملایر-همدان انجام‌شده و به دنبال جذب سرمایه‌گذار هستیم، ادامه داد: این پروژه به‌طور میانگین افزون بر ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

وی گفت: با افتتاح راه‌آهن ملایر- همدان راه مواصلاتی غرب به شمال غرب کشور هم هموار خواهد شد که این مهم یکی از اولویت‌های این مجموعه در سال جاری است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان عنوان کرد: این پروژه ریلی توسعه فرهنگ، اقتصاد و صنعت، بخش عظیمی از مناطق غربی کشور را به دنبال خواهد داشت و باعث ارزانی حمل بار و افزایش ایمنی و رفاه مسافران می‌شود.

فرزانه یادآور شد: این ریل‌گذاری باعث برقراری ارتباط ریلی بین ایران و عراق از طریق مرز خسروی و درنتیجه ارتباط با اماکن متبرکه کربلا، نجف اشرف و سایر مراکز زیارتی واقع در خاک عراق و سوریه می‌شود.

رئیس کارگاه روسازی راه ملایر- کرمانشاه نیز اظهار داشت: مسیر ملایر تا کرمانشاه به طول ۱۷۵ کیلومتر به اتمام رسیده و این دو شهر به یکدیگر وصل شده است.

 رفع مشکل ایمنی خط و افزایش سرعت قطار

امیر کمالی بابیان اینکه راه‌آهن ملایر- کرمانشاه تنها به دلیل تکمیل ایمنی خط و افزایش سرعت قطار به بهره‌برداری رسمی نرسیده است، عنوان کرد: این قطار هم‌اکنون نیز قابلیت تردد و جابجایی مسافر را دارد اما در راستای افزایش ایمنی مسافران و افزایش سرعت قطار در برخی نقاط، کارهای تکمیلی در حال اجراست.

وی بابیان اینکه پیش‌بینی می‌شود تا ۳ ماه آینده این خط به بهره‌برداری برسد، ادامه داد: راه‌آهن ملایر- کرمانشاه یک پروژه ملی و تحت نظر راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران است.

رئیس کارگاه روسازی راه ملایر- کرمانشاه گفت: زیرسازی این پروژه از سال ۸۰ و قرارداد روسازی و انجام عملیات اجرایی آن نیز از سال ۹۲ آغازشده که طی ۵ تا ۶ ماه گذشته سرعت اجرای پروژه بسیار خوب بوده است به‌گونه‌ای که ۱۱۰ کیلومتر این مسیر باوجود کمبود امکانات و مصالح ساخت در ۱۲۰ روز اجرایی شد.

کمالی عنوان کرد: خط ریلی ملایر- کرمانشاه دارای ۸ ایستگاه توقف در شهرهای ملایر، کهریز، شادمانه، فیروزان، زاگرس، گاماسیاب، بیستون، ایستگاه باری و مسافری کرمانشاه است.

وی یادآور شد: مهم‌ترین مزیت و فایده این خط ریلی در تردد و جابجایی بار و مسافر است به‌گونه‌ای که بااتصال این خط به عراق، نه‌تنها میزان صادرات و واردات از کشور افزایش می‌یابد بلکه صنعت گردشگری را رونق می‌دهد که این خود باعث تقویت صنعت و اقتصاد کشور خواهد شد.

وی تأکید کرد: یکی از مشکلاتی که در حال حاضر برای همگان قابل‌مشاهده است ترافیک بالای زائرین کربلا و عتبات هنگام اربعین حسینی است که بااتصال این خط به مرز خسروی این ترافیک کاهش خواهد یافت و ایمنی مسافران با صرف هزینه اندک افزایش خواهد یافت.

خط فیروزان تا کرمانشاه آماده بهره‌برداری است

مدیرکل راه‌آهن استان مرکزی نیز اظهار داشت: خط ملایر تا فیروزان با ریل‌گذاری ۷۱ کیلومتر مدتی پیش با حضور وزیر راه به بهره‌برداری رسید و خط فیروزان تا کرمانشاه نیز به طول ۱۰۰ کیلومتر آماده بهره‌برداری است که به دلیل برخی عملیات تکمیلی و ایمنی  پیش‌بینی می‌شود طی ۲ تا ۳ ماه آینده به‌طور کامل راه‌آهن ملایر-کرمانشاه در بخش جابجایی مسافر و بار آماده افتتاح باشد.

جلال‌الدین کوکنار با بیان اینکه اعتبارات این پروژه را معاونت ساخت راه‌آهن کشور تأمین می‌کند، عنوان کرد: در زیرسازی و روسازی راه‌آهن، به‌طور میانگین هر کیلومتر ریل‌گذاری حدود ۵ میلیارد تومان اعتبار می‌طلبد.

وی بابیان اینکه راه‌آهن از ایمنی بالایی برخوردار است، گفت: قطار به عنوان وسیله حمل‌ونقل سبز محسوب می‌شود که آلودگی آن بسیار پایین و مصرف سوخت آن نسبت به وسایل نقلیه جاده‌ای یک به ۷ است.

کو کنار با تأکید بر اینکه سرعت‌بالای این وسیله نقلیه بر کسی پوشیده نیست، اضافه کرد: راه‌آهن اراک - ملایر- کرمانشاه به طول ۲۷۲ کیلومتر می‌تواند باعث اتصال غرب کشور با شرق و جنوب آن شود.

با کلید خوردن ریل‌گذاری راه‌آهن کرمانشاه به مرز خسروی شاهد کاهش میزان بار ترافیکی جاده‌ای و  افزایش میزان بار جابجایی و به‌تبع آن رونق صنعت و اقتصاد کشور خواهیم بود.

مدیرکل راه‌آهن مرکزی با اشاره به اینکه جابجایی مسافران با قطار از امنیت بالایی برخوردار است، یادآور شد: به‌زودی با کلید خوردن ریل‌گذاری راه‌آهن کرمانشاه به مرز خسروی شاهد کاهش میزان بار ترافیکی جاده‌ای و  افزایش میزان جابجایی و به‌تبع آن رونق صنعت و اقتصاد کشور خواهیم بود.

کوکنار ادامه داد: مهم‌ترین مزیت احداث راه‌آهن ملایر- کرمانشاه اشتغال‌زایی بالایی است که می‌تواند در برداشته باشد چراکه این خط ریلی برای ارائه خدمات مناسب و رضایت‌بخش نیاز به استخدام افراد دارد که این خود می‌تواند باعث تحقق شعار سال نیز باشد.

روند اجرای پروژه در محدوده کرمانشاه

و اما بخشی از این پروژه نیز در محدوده استان کرمانشاه قرار دارد که روند کند اجرای آن تاکنون بارها انتقاد مسئولان را به همراه داشته است به‌طوری‌که پیش‌ازاین حشمت‌الله فلاحت پیشه در تذکر خود خطاب به نوبخت معاون رئیس‌جمهور گفته بود: اختصاص بودجه راه‌آهن غرب به رشت و کرمان باعث تأخیر در بهره‌برداری بوده است.

خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: با اتمام عملیات ریل‌گذاری راه‌آهن کرمانشاه بخش دیگری از راه‌آهن غرب کشور تکمیل و دسترسی مردم این منطقه به شبکه راه‌آهن کشور تسهیل شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: به‌طور متوسط ماهانه در این محور ۲۵ کیلومتر ریل‌گذاری صورت گرفته است که این رقم در مردادماه تاکنون به ۱ کیلومتر در روز رسید.

خادمی با اشاره به هزار متر پل خاص در این مسیر افزود:‌ در این مسیر ۲۲ دستگاه پل خاص به طول یک هزار متر طراحی‌شده است، همچنین پنج دستگاه تونل به طول ۲ هزار متر، ۱۴ دستگاه گالری به طول هزار متر بخش دیگری از ابنیه فنی این مسیر است.

وی اولویت‌ بعدی راه‌آهن غرب کشور را کرمانشاه ـ اسلام‌آباد به طول ۱۰۵ کیلومتر دانست و عنوان کرد: این مسیر در ادامه به سمت ایلام حرکت خواهد کرد که امکان اتصال این استان به شبکه ریلی فراهم می‌شود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه با تأکید برافزایش حجم ترانزیت کالا تا ۱۲ میلیون تن طی ۱۰ سال گفت: با تکمیل این محور از کرمانشاه تا مرز خسروی و افزایش ظرفیت جابه‌جایی کالا، حجم انتقال بار در این محور به ۱۲ میلیون تن کالا و حجم جابه‌جایی مسافر به یک‌میلیون و ۹۰۰ هزار نفر در سال می‌رسد.

خادمی این خط آهن را موجب اتصال ریلی استان‌های غرب کشور به تهران و شبکه راه‌آهن سراسری دانست و افزود:‌ این خط آهن امکان برقراری ارتباط بین ایران و کشور عراق را از طریق مرز خسروی فراهم می‌کند و همچنین اتصال راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران را به بندر لاذقیه و سپس آب‌های مدیترانه مسیر می‌کند.

وعده‌ای برای سه ماه دیگر

بر اساس بررسی‌ها کلنگ راه‌آهن موسوم به «غرب کشور» اواخر دولت هفتم به زمین زده شد و قرار بود ظرف مدت ۴ سال همدان را از طریق ریل به کرمانشاه و ازآنجا به مرز خسروی متصل کند، اما نه در دولت هشتم، نه‌نهم و نه‌دهم ساخت این پروژه پیش نرفت.

در دولت هشتم و نهم اتفاق امیدوارکننده‌ای برای این پروژه روی نداد تا در پایان عمر دولت نهم پیشرفت فیزیکی راه‌آهن غرب رکورد حدود ۱۰ درصد را ثبت کند و دولت دهم نیز کج دار و مریز پروژه را به‌پیش ببرد.

راه‌آهن ملایر-کرمانشاه از ابتدای دولت یازدهم و در چارچوب اجرای اقتصاد مقاومتی در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت و با پیگیری‌های صورت گرفته به گام آخر برای بهره‌برداری نهایی رسید تا با افتتاح راه‌آهن همدان به ملایر راه‌آهن غرب به جنوب کشور متصل شود.

با اجرای این طرح امکان برقراری ارتباط ریلی بین ایران و عراق از طریق مرز خسروی و درنتیجه ارتباط با اماکن متبرکه کربلا، نجف اشرف و سایر مراکز زیارتی واقع در خاک عراق میسر می‌شود.

اتصال راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران به بندر لاذقیه واقع در ساحل دریای مدیترانه از طریق کشورهای عراق و سوریه از دیگر مزایای این طرح است که امیدواریم بر وعده داده‌شده مبنی بر افتتاح آن تا سه ماه آینده جامه عمل پوشانده شود.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد