«روحانی از وزارت اطلاعات سرهنگ آورده!» چرا جریان خاص، آذری‌جهرمی را نمی‌بخشد؟/ هرگز تحت فشار نبودم؛ رئیس‌جمهور علیه سران چپ

کد خبر: 298175
|
08:23 - 1396/05/25
نسخه چاپی
«روحانی از وزارت اطلاعات سرهنگ آورده!» چرا جریان خاص، آذری‌جهرمی را نمی‌بخشد؟/ هرگز تحت فشار نبودم؛ رئیس‌جمهور علیه سران چپ
اسلام آبادخبر: بزرگان اصلاحات، یکی یکی در حال اعلام «طلاق سیاسی از روحانی» هستند و قصد دارند حمایت‌های خود از دولت را انکار کنند.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل ازشبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ این گزارش؛ خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

هرگز تحت فشار نبودم؛ رئیس‌جمهور علیه سران چپ

رئیس‌جمهور روحانی، روز سه‌شنبه گذشته در بخشی از صحبت‌های خود در مراسم رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم در مجلس شورای اسلامی، اظهارات مهمی را پیرامون نحوه انتخاب این وزرا مطرح کرد.

آقای روحانی با اشاره به اینکه این روزها بسیار در فضای حقیقی و در فضای مجازی شایع است که بنده در معرفی وزرا تحت فشار بوده‌ام، گفته است:

در معرفی این ۱۷ وزیر تحت فشار هیچ جناح، حزب و تشکلی نبودم. همه جناح‌ها و احزاب و گروه‌ها، پیشنهاداتی به بنده داشتند، اما هیچ فشاری بر رییس جمهور در این زمینه نبوده و شایعاتی مثل اینکه لیست وزرا با مقام معظم رهبری در میان گذاشته شده، شایعه درستی نبوده است.

به گزارش فارس، رییس جمهور گفت:

بنده در دولت دوازدهم عیناً همانگونه که در دولت یازدهم عمل کردم، کار را پیش بردم. با رهبری معظم انقلاب به عنوان رهبر، به عنوان بزرگ و به عنوان کسی که بنده ۵۰ سال است با او رفاقت دارم و به او ارادت می‌ورزم، معمولاً همه مسایل مهم را با ایشان به مشورت می‌گذارم و ایشان هم با کمال محبت، آنچه که مصلحت کشور است، تذکر می‌دهند. بنابراین معرفی وزرا کاملاً در چارچوب قانون اساسی است.

*می‌توان اینطور ابراز کرد که رئیس‌جمهور روحانی با این صحبت‌ها پاسخ هجمه‌های سنگین چند روز اخیر سران جریان چپ علیه کابینه پیشنهادی‌اش را داد و آنها را با یک رکب سیاسی درشت مواجه کرد.

قبل از این، عبدالواحد موسوی‌لاری، وزیر کشور دولت اصلاحات طی اظهاراتی که سایت جماران آنها را منتشر کرد، گفته بود: «به نظر من در حوزه هایی مثل وزات فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزرات آموزش و پرورش و وزارت علوم وتحقیقات، آقای روحانی به هر دلیل نتوانسته است گزینه های اول خود را مطرح کند. افرادی که مطرح شده‌اند با آنکه به هر طریق توسط آقای روحانی انتخاب شده اند، اما این انتخاب تحت شرایطی ویژه ای صورت گرفته است.»

قبل از او، محمد عطریانفر، عضو ارشد حزب کارگزاران سازندگی نیز تلاش کرد تا در راستای مخالفت‌های گسترده اصلاح‌طلبان با معرفی«رحمانی‌فضلی»به عنوان وزیر کشور دولت دوازدهم، انتخاب او در کابینه را به گردن رهبری نظام بیاندازد.

این فعال اصلاح‌طلب ضمن ارائه یک کشف جدید در قانون اساسی! به روزنامه آرمان امروز گفته بود:

«در مقام تشکیل کابینه فقط آقای رئیس‌جمهور نیست که تصمیم می‌گیرد، بلکه خیلی از عوامل فیزیکی، بیرونی، عامل و غیر عامل وجود دارد که در آن انتخاب تاثیرگذارند. اینکه گفتم در مقام انتخاب باید در نقطه بهینه باشیم همین است. مثلا می‌خواهید وزیر کشور یا استاندار انتخاب کنید، در یک استان شخصیت‌های دیگری هم هستند که در این موضوع ورود داشته و در انتخاب تاثیر دارند. به عبارت دیگر شرایطی ممکن است وجود داشته باشد که به پاشنه آشیل استاندار شما تبدیل شود یا تقویتش کند. شخصیت‌های استان مانند ائمه جمعه و نمایندگان مقام معظم رهبری، فرماندهان نیروهای مسلح و روسای دستگاه قضائی در استان و... در این انتخاب تاثیر دارند. طبیعی است که رئیس‌جمهور متناسب با تمام این اقتضائات تصمیم بگیرد.مثلا می‌خواهیم وزیر کشور انتخاب کنیم، به هر تقدیر مقام معظم رهبری در این انتخاب موثر و ذی‌مدخل است. این جزو حقوق قانونی و حقوق مندرج در قانون اساسی است.انتخاب وزیر دفاع، وزیر اطلاعات و... نیز به همین گونه است.»[۳]

غیر از این دو نفر،مصطفی تاجزاده، از فعالان فتنه سال ۸۸ و از چهره‌های ستادی جریان خاص هم چندی قبل در یک توییت نوشته بود:

«دخالت رهبر در چینش کابینه نه قانونی است و نه به مصلحت. اختیارات رئیس‌جمهور و مجلس را محدود و انتخابات و رأی مردم را در نهایت بی‌معنا می‌کند»!

در واقع اگرچه اظهارات این سه عنصر اصلاح‌طلب به لحاظ استدلالی هم حاوی ضعف دلیل بود و عقل سلیم آنها را نمی‌پذیرفت اما پاسخ جالب و پرذکاوت رئیس‌جمهور روحانی به سران جریان اصلاحات حاوی نکات معنایی مهمیست که به نظر می‌رسد چپ‌ها بیش از هرکس دیگری متوجه آن شده‌اند...

***

«روحانی از وزارت اطلاعات سرهنگ آورده!» چرا جریان خاص، آذری‌جهرمی را نمی‌بخشد؟

«محمد کیانوش‌راد» از فعالان اصلاح‌طلب و از نمایندگان مستعفی مجلس ششم به تازگی طی یادداشتی در روزنامه آرمان امروز و در کنایه به آقای جهرمی، جوان‌ترین وزیر پیشنهادی رئیس‌جمهور روحانی (که سابقه مدیر کلی در وزارت اطلاعات را هم دارد) نوشت:

«به نظر نمی‌رسد مجموعه فعالان و اشخاص مرتبط با دو وزارتخانه آموزش و پرورش و ارتباطات رضایت چندانی از وزیر پیشنهادی داشته باشند. صرف نظر از بحث پیرامون شخصیت افراد، همان‌گونه که به‌کارگیری شخصی نظامی بر مسند سیاسی به علت تفاوت‌های حرفه‌ای امر نظامی با فعل سیاسی، چندان شایسته نیست و همان‌گونه که حسن روحانی در کارزار انتخاباتی سال ۹۲ به درستی بر این نکته تاکید داشت که من حقوقدان هستم نه سرهنگ، حضور شخصی از بدنه ارگانی دیگر، بر وزارت ارتباطات، حساسیت‌زا و مایه نگرانی جامعه است. این موضوع باعث تردید نمایندگان در رای اعتماد به وزیر ارتباطات شده و به نظر می‌رسد انتخاب دیگری برای این وزارتخانه مفیدتر باشد.»

او همچنین در بخش دیگری از مقاله خود تصریح کرده است: از دید نگارنده دولت دوازدهم توجه چندانی به اصلی‌ترین حامیان خود نکرده است چرا که بدنه وزارتخانه آموزش و پرورش رضایت چندانی از گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش ندارند و هنوز وزیر علوم از سوی روحانی معرفی نشده است.

*پس از رحمانی‌فضلی بعنوان گزینه پیشنهادی رئیس‌جمهور روحانی برای وزارت کشور، آذری جهرمی دومین نفریست که علی‌الاطلاق مورد هجوم اصلاح‌طلبان قرار می‌گیرد و چهره‌های چپ صراحتاً خواستار رأی نیاوردن او هستند.

این در حالی است که رئیس‌جمهور روحانی در کابینه دوم خود نیز حاضر نشده است همچون کابینه اول، اقتصاد و فرهنگ و سیاست را به اصلاح‌طلبان و یا حتی نزدیکان آنها بسپارد و این مسئله (که محمدرضا خاتمی نیز زمانی در مصاحبه با روزنامه شرق به آن اشاره کرد) معانی بسیاری دارد.

معانی بسیاری که در یکی از اصلی‌ترین پیامدهای سیاسی خود، بعنوان کاتالیزور فرایند «طلاق سیاسی اصلاح‌طلبان از روحانی» عمل کرده و روزهای تلخ و پرچالشی را در فراروی دو جریان اصلاحات و اعتدال قرار داده است.

آقای جهرمی به دو دلیل عمده مورد مخالفت اصلاح‌طلبان است...

دلیل اول جوان بودن اوست. چه اینکه جریان خاص می‌داند که توانایی زد و بند با چهره‌های جوان و حتی زد و بند با جوانان اصلاح‌طلب را هم ندارد و از همین رو ترجیح می‌دهد در پیرسالاری مزمنی که به آن دچار است، با چهره‌هایی که در قلب آنها استنت قرار دارد و باید با وصیت‌نامه آمد و شد کنند هم کار کند اما با جوانان نه!

سابقه جریان خاص در تعامل با حزب ندای ایرانیان و بایکوت و حمله به این حزب جدیدالولاده اصلاح‌طلب نیز سند دیگری است که نشان می‌دهد چپ‌های ایرانی به هیچ‌وجه برای کار ستادی، نظر خوشی به جوان‌ترها ندارند.

دلیل دوم نیز سابقه مدیر کلی آقای جهرمی در وزارت اطلاعات و حضور ایشان در سمت‌های امنیتی در سال ۸۸ بوده است.

چیزی که به زعم ستاد اصلاحات یک ذنب لایغفر است و آقای جهرمی در این زمینه با آب زمزم هم پاک نخواهد شد!

کما اینکه شایعه مضحک ریاست آقای جهرمی بر دایره شنود وزارت اطلاعات! در سال ۸۸ نیز طی هفته‌های اخیر توسط محافل و رسانه‌های اصلاح‌طلب پمپاژ می‌شد.

۲ دلیل ذکر شده کافیست که آقای جهرمی بداند در صورت اخذ رأی اعتماد از مجلس و اتخاذ روشی مثل روش ۴ سال گذشته آقای رحمانی‌فضلی در مماشات با اصلاح‌طلبان؛ اما از نظر جریان سیاسی خاص یک سرهنگ بیشتر نیست که هیچگاه بخشیده نخواهد شد.

***

حاجی: مسئولیت عملکرد روحانی برعهده خودش است

بزرگان اصلاحات در صف طلاق از روحانی

مرتضی حاجی، عضو شورایعالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان و از فعالان ستادی این جریان به تازگی در بخشی از گفت‌وگوی خود با روزنامه فرهیختگان در پاسخ به این سؤال که «قبل‌تر گفتید جبهه اصلاحات مهم‌ترین علت پیروزی روحانی بود. جبهه اصلاحات مسئولیت کارهای روحانی را قبول می‌کند؟» اظهار کرده است:

«اینکه شما کسی را مورد حمایت قرار دهید لزوما به معنای پذیرش مسئولیت کارهای او نیست؛ بلکه در هر موقعیتی مسئولیت کار برعهده خود فرد است. اینکه اصلاح‌طلبان پیگیر باشند که وعده‌های رئیس‌جمهور محقق شود تعهد و مسئولیتی است که اصلاح‌طلبان باید دنبال کنند.دست رئیس‌جمهور هم در صحنه عمل خیلی باز نیست و محدودیت‌هایی دارد. مسئولیت عملکرد روحانی برعهده خودش است. اصلاح‌طلبان هم بین کاندیداهایی که مطرح بودند روحانی را مناسب‌تر دیدند و از وی حمایت کردند.»

او همچنین می‌گوید: دولت را هم نباید دولت اصلاح‌طلبان بگوییم. این دولتی است که روحانی انتخاب کرده و از اصلاح‌طلبان در آن حضور دارند. این که بگویم این دولت اصلاح‌طلبان است گفته درستی نیست!

*در اشاره به صحبت‌های آقای حاجی بایستی اشاره کرد که اگر حمایت به معنی پذیرش مسئولیت نیست پس چه معنای دیگری دارد..؟!

قبل از تاجیک، علی صوفی، دیگر عضو شورایعالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان نیز در این رابطه اظهار کرده بود که «ما اصلاح‌طلبان هیچگونه وابستگی به روحانی نداریم»[۶]

در اقتفای او،محمدرضا تاجیک،از تئوریسین‌های جریان سیاسی خاص هم طی مصاحبه‌ای با روزنامه آرمان امروز تأکید کرد: نباید اصلاح‌طلبان را وامدار و باردار روحانی بدانیم![۷]

اظهاراتی از این قبیل و آنچه که آقای حاجی گفته است، از مدت‌ها پیش قابل پیش‌بینی بود و برخی بر آن نام«طلاق سیاسی اصلاح‌طلبان از روحانی»را گذاشته بودند.

اگرچه این مقوله عجیب و حتی شاید غیر ممکن به نظر برسد که اصلاح‌طلبان چگونه قصد دارند عنان دولت روحانی را بر پشت آن انداخته و به راحتی از دولتی که می‌گفتند فدائی‌اش هستیم و تمام کارهایش قانونی نیست، برائت بجویند؟! اما حقیقت این است که ستاد جریان سیاسی خاص با فراهم آوردن پیش‌زمینه‌های این کار و حساب ویژه‌ای که بر مبحث پروپاگاندا و سابقه خود در «ناراستی» باز کرده است، می‌خواهد تن به کار غیر ممکن بدهد.

کار غیر ممکنی که طی آن اصلاح‌طلبان نه تنها منکر حمایت رسمی از روحانی در انتخابات خواهند شد، بلکه در حالی که مدام می‌گفتند اصولگرایان مسئول اقدامات احمدی‌نژاد هستند اما خود را بری از روحانی و برجام روحانی و تمام قیام و قعود او جلوه داده و برای دو انتخابات ۹۸ و ۱۴۰۰ اینطور به مردم خواهند گفت که پس از تحمل ۸ سال دولت احمدی نژاد و دولت کم کار روحانی که اصلاح‌طلب هم نبود! اینک ما ناجی شما هستیم...

جالب آنکه حاجی در قبال این گفته مکرر برخی چهره‌های ستادی اصلاحات مبنی بر اینکه روحانی از اصلاح‌طلبان هم بهتر کار کرد، خود را به تجاهل زده است و گویا در کنار همکاران ستادی‌اش قصد تسرّی این تجاهل به ساحت افکار عمومی را نیز دارد.

 

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

پربازدیدترین ها