شهرداری اسلام آباد و چالشهایی پیش رو / دكتر مجید حسيني

کد خبر: 298146
|
15:39 - 1396/05/22
نسخه چاپی
شهرداری اسلام آباد و چالشهایی پیش رو / دكتر مجید حسيني
اسلام آبادخبر: دکتر مجید حسینی در یادداشتی نوشت: قطعا" شورای شهر موفق و کارآمد با تعیین شهردار شناخته می شود و شهردار کارآمد با وضعیت شهر.

به گزارشاسلام آباد خبر، دکتر مجید حسینی فعال رسانه ای، فرهنگی فرهیخته و استاد دانشگاه در یادداشتی تحت عنوان شهرداری اسلام آباد و چالشهایی پیش رو نوشت؛

 

نمیتوانیم مشخص کنیم چه شهرداری در گذشته موفق عمل کرده یا ناموفق مگر با مطالعه طرح ها و پروژه های عمرانی و رفاهی و زیست محیطی و فرهنگی و …
شهر اسلام آباد از معضل فضای سبز و محیط زیست ، زیباسازی ، معماری شهری ، حمل و نقل ، زباله ، شهر بازی ، اماکن عمومی چون سینما و …. و نیز بسیاری کمبودهای دیگر در رنج است . حال با توجه به این زخمها چه کسی میتواند بگوید نعمت مرادی بهتر بود یا همایون نوری یا عابدینی و یا …..
قطعا رزومه این افراد در شهر اسلام آباد مشخص است . حال علت کم کاری یا عدم موفقیت آنها چه بوده است بحث این یادداشت نیست و قطعا وقتی کسی در مقام شهردار یکبار از کاستیها نمی گوید یعنی مشکلی برای انجام مسوولیت نداشته است .


اما در مورد شورای شهر الان وارد دوره پنجم آن شده آیم وقتی شورا و شهردار محفل شوند هردو استحاله خواهند شد . شورا باید بداند مافوق شهردار است و شهردار باید بداند که شورا اورا مواخذه می کند اگر بد کارکند یا کم کار کند . اما در یکی شدن این دو هردو ضرر می کنند و چهار دور قبل گویای حرف من است  از دیگر مسایل لابنحل شورا  باید گفت  که هیچکدام برنامه مدون برای شهر ارایه نکرده اند و مثل بچه ای که تازه متولد شده اند تازه میخواهند فکر کنند -آنهم اگر فکر کنند – که برای شهر چه باید کرد . بینی و بین الله کدامیک برنامه ارایه کردند و کدامیک رای برنامه هایش را بدنبال دارد به عبارتی چه کسانی به برنامه ها رای دادند و نه به اشخاص؟ حال این شورای بی برنامه شهردار با برنامه را چگونه میتواند انتخاب کند ؟ چهار نفر کاندیدا دارد که هر چهارتا آزمون پس داده اند . آیا شهری با معضلات اسلام آباد در قواره این چهار نفر برای اصلاح و عمران و آبادانی اش خواهد بود ؟ قطعا قامت اندیشه اینان کوتاه تر از اداره شهری چنین بحران زده است .اما چرا شورای شهر تاکیدش روی آزمون پس داده ها هست الله اعلم


 مورد  روشنتر را باید در داخل شهرداری دید . همانجا که کادر کارکنانش با روحیه کار کارمندی و حداکثر یک ساعت کار مفید در روز در گیرند . یقین بدانید کارمندی که در حین کار نان و ماست میل می کند یا لقمه در دهان دارد یا اتاقش زیبا و تمیز و جداب نیست و …. این فرد کار مثبتی برای شهر از پیش نخواهد برد ؟
چنین نیست ؟ قبول بکنیم مثل همه سیستمها شهرداری هم از افت پارتی و رشوه و دلالی و لابی و … تهی نیست
الان سوال این است که؛


اول : شهردار منتخب برای مبارزه با رشوه و لابیگری چه برنامه ای دارد ؟
دوم : شهردار منتخب برای ناکارامدی سازمانی شهرداری چه برنامه ای دارد ؟
سوم : برنامه شهردار منتخب در حوزه عمران و آبادانی وزیست بوم و فرهنگی و اقتصادی و رفاهی و زیباسازی  چیست ؟
چهارم : رابطه شورا وشهردار چگونه تعریف میشود
پنجم : نقش مشورتی مشاوران و نخبگان و متخصصین در برنامه شهردار و شورا چگونه تعریف شده است ؟
ششم : درآمد شهرداری چگونه تامین خواهد شد ؟
و…..
به هر حال من اندیشه می کنم که اگر موارد فوق روشن نشود چهارسال آینده اسلام آباد نه تنها آبادتر نميشود که ویرانتر خواهد شد . لذا قبل از توجه به اسامی به مواردی این چنین توجه باید کرد . قطعا با قاطعیت و تعیین چارچوب اولیه برای شهردار از سوی شورا میتوان امیدوار به کار بهتر باشیم .
همین مقدار کافی است تا بتوانیم تفکر به کجا میرویم را باردیگر به منصه ظهور برسانیم

 

کرمانشاه دیلی/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد