موج واکنش ها به تحریم های جدید آمریکا؛

پیشنهاد مجتهدزاده برای بازگشت به غنی سازی 20 درصدی/ نقوی‌حسینی: کمیسیون امنیت ملی جلسه فوق العاده تشکیل می دهد/ پورمختار: دولت همه توافقات را به تعلیق درآورد

کد خبر: 297985
|
19:09 - 1396/05/04
نسخه چاپی
پیشنهاد مجتهدزاده برای بازگشت به غنی سازی 20 درصدی/ نقوی‌حسینی: کمیسیون امنیت ملی جلسه فوق العاده تشکیل می دهد/ پورمختار: دولت همه توافقات را به تعلیق درآورد
بار دیگر طرح تحریم‌های شدید علیه ایران در مجلس نمایندگان آمریکا به رأی گذاشته شد و ترامپ دوباره با تهدید ایران گفت که دیگر برجام را تأیید نمی کنم. در حالی آمریکایی ها نقض برجام را بدون توقف به پیش می برند که در جدیدترین نمونه از اقدامات خصمانه آمریکایی‌ها علیه ملت ایران، مجلس نمایندگان آمریکا نسخه جدید طرح تحریم ایران را با ۴۱۹ رای موافق در برابر تنها ۳ رای مخالف تصویب کرد، تحریم هایی که به تصریح همه طرف‌ها نقض برجام است.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل ازشبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ بار دیگر طرح تحریم‌های شدید علیه ایران در مجلس نمایندگان آمریکا به رأی گذاشته شد و ترامپ دوباره با تهدید ایران گفت که دیگر برجام را تأیید نمی کنم. در حالی آمریکایی ها نقض برجام را بدون توقف به پیش می برند که در جدیدترین نمونه از اقدامات خصمانه آمریکایی‌ها علیه ملت ایران، مجلس نمایندگان آمریکا نسخه جدید طرح تحریم ایران را با ۴۱۹ رای موافق در برابر تنها ۳ رای مخالف تصویب کرد، تحریم هایی که به تصریح همه طرف‌ها نقض برجام است.

این طرح در حالی شب گذشته در مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شد که نسخه قبلی آن با عنوان «قانون مقابله با اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران» چندی پیش با ۹۸ رای موافق در برابر تنها ۲ رای مخالف در مجلس سنا به تصویب رسیده بود.

بر اساس این گزارش و با توجه به قانون اساسی آمریکایی ها، مبداء مصوباتی مانند لوایح تحریمی که می‌توانند منشا درآمدی برای دولت باشند باید مجلس نمایندگان باشد نه مجلس سنا، نسخه جدیدی از آن از سوی این مجلس مطرح شد با این تفاوت که این بار علاوه بر تحریمهای روسیه، تحریمهای مربوط به کره شمالی نیز به عنوان متمم به آن اضافه شد.


حال این لایحه اکنون برای تبدیل شدن به قانون باید مجددا به تصویب سنا برسد و رئیس جمهور آمریکا نیز در نهایت آن را امضا کند.

آگاهان سیاسی به دلیل گستردگی این تحریم‌ها آن را «تحریم های مادر» معرفی کرده اند؛ البته عمده تمرکز طرح تحریمی و ضدبرجامی اخیر هیئت حاکمه آمریکا، روی توان دفاعی و تسلیحاتی جمهوری اسلامی و ضربه زدن به نیروهای مسلح ما معطوف شده است؛ طبق این طرح اشخاص دخیل در برنامه موشکی بالستیک ایران و کسانی که با آنها داد و ستد دارند، مورد تحریم قرار می‌گیرند.

 در همین راستا نمایندگان مجلس، کارشناسان و علمای مختلف شیعه و حتی علمای اهل سنت نیز نسبت به این اقدام آمریکا واکنش نشان دادند.

* مجتهدزاده: برگشت به غنی سازی 20 درصدی؛ یکی از راهکارهای مقابله با تحریم های جدید

پیروز مجتهد زاده در این راستا با اشاره به تصویب تحریم های جدید علیه ایران، با بیان اینکه تحریم های جدید انجام شده در سنای آمریکا نقض کامل برجام است، اظهار داشت: سرانجام و هدف این تهدیدها و تحریم ها برجام دیگری برای تغییر برنامه های موشکی ایران است.

این کارشناس تسامح وزارت خارجه و رئیس جمهور را دلیل ایجاد چنین مشکلاتی دانست و ادامه داد: اگر این وضعیت دلخراش ادامه پیدا کند، باید منتظر عواقب بدتری بود لذا برای برون رفت از این مشکل و به احترام رای 24 میلیون ایرانی به رئیس جمهور، باید در این باره به طرف های مقابل اخطارداده شود.

استاد دانشگاه و کارشناس مسائل ژئوپولیتیکی برگشت به غنی سازی 20 درصدی را یکی از راهکارهای ایران برای جوابگویی به تحریم های جدید عنوان کرد و گفت: باید آمریکا متعهد به انجام تعهدات باشد وگرنه با چنین وضعیتی ایران موظف به ادامه تعهدات در برجام نیست.

وی در پاسخ به این سئوال که چرا در دوسالگی برجام دولتمردان از عنوان تعامل با دنیا استفاده نمی کنند؟ گفت: از قبل هم تعاملی وجود نداشت، آقای روحانی خودش را گول می زند، او فقط با شعار توانست رای مردم را به دست آورد وگرنه دستاوردی نداشت.

 

* شیخ الاسلام: تحریم ها اثر جدی بر اراده ملت ایران نخواهد داشت/ اولین قربانیان تشنج بین ایران و آمریکا رژیم صهیونیستی و برخی شاهان عربی خواهند بود

حسین شیخ الاسلام مشاور وزیر امور خارجه ایران نیز در واکنش به تصویب طرح جامع تحریم‌های ایران در مجلس نمایندگان آمریکا گفت: این یک اشتباه راهبردی بزرگ است که کنگره و دولت آمریکا نسبت به ملت ایران انجام می دهند که بدون شک ضدیت ملت ایران با آمریکا را تشدید خواهد کرد.

مشاور وزیر امور خارجه ایران با بیان اینکه این اقدامات اثر جدی بر اراده ملت ایران نخواهد داشت، تصریح کرد: ملت ایران از اول انقلاب با اینگونه تحریم ها آشنا بوده و روند آنها تاکنون به شیوه های مختلف ادامه داشته است.

وی با تاکید بر اینکه این تحریم ها دلیل دیگری بر بدعهدی آمریکا است که نشان می دهد غیرقابل اعتماد بوده و قول قرارهای آنها بی ارزش است، اذعان داشت: این تحریم ها به ضرر ملت آمریکا است و حتی به نفع رژیم صهیونیستی و برخی از شاهان عربی منطقه که تلاش کردند این طرح علیه ایران تصویب شود، نخواهد بود چرا که با رواج تشنج بین ما و آمریکا، اولین قربانی این تنش ها خواهند بود.

این کارشناس مسائل سیاسی عنوان کرد: آنچه که ملت ایران باید انجام دهد پایداری است و مسئولان نیز باید با درایت و بر اساس ارزش های انقلاب و عزت ملت ایران پاسخ این اشتباه راهبردی آمریکا را بدهند.

مشاور وزیر امور خارجه ایران با اشاره به تحریم های روسیه و کره شمالی در کنار تحریم های ایران خاطرنشان کرد: قراردادن تحریم های روسیه در مصوبه تحریم های علیه ایران یکی از اشتباهات طراحان آن است؛ این امر نشان می دهد همکاری روسیه و ایران در مسائل راهبردی منطقه موفقیت آمیز بوده و اثرات سازنده ای داشته است و همکاری اقتصادی این دو کشور می تواند اقدام خوبی برای مقابله با تحریم های آمریکا باشد.

 

* نقوی حسینی: ایران باید مقابل دشمنی‌های آمریکا اقدامات قاطع و عملیاتی انجام بدهد/ کمیسیون امنیت ملی مجلس جلسه فوق العاده تشکیل می دهد

سید حسین نقوی حسینی هم ضمن محکوم کردن تحریم‌های جدید آمریکا علیه کشورمان اظهار داشت: این اقدام کنگره آمریکا در اعمال تحریم‌های جدید علیه جمهوری اسلامی ایران برخلاف ادعای برخی افراد که آن را تجمیع تحریم‌های قبلی می‌دانند، کاملاً جدید و با اهداف مشخصی وضع‌ شده‌اند.

وی ادامه داد: این تحریم‌ها نشان‌دهنده این است که آمریکایی‌ها بر رفتار خصمانه و دشمنی خود با ملت جمهوری اسلامی ایران ادامه می‌دهند و همچنان بر طبل دشمنی علیه جمهوری اسلامی ایران می‌کوبند.

نقوی حسینی با بیان این‌که آمریکایی‌ها بنا ندارند که بر توافقنامه‌هایی که بر اساس عرف بین‌المللی صورت گرفته، پایبند باشند، تصریح کرد: انتظار این بود که بعد از برجام آمریکایی‌ها رفتارشان را در چارچوب این توافق تنظیم بکنند و دست از این خصومت بردارند اما این اقدام آنها نشان داد که این کشور قصد اقدام در چارچوب توافق و گفتگوهای بین‌المللی ندارد و همان‌طوری که مقام معظم رهبری بارها فرمودند آمریکایی‌ها غیرقابل‌اعتماد و عهدشکن هستند امروز این بیانات در عمل و رفتار آمریکایی‌ها آشکارشده است.

وی به اقدام متقابل اشاره کرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران نیز باید در مقابل این دشمنی‌ها اقدامات قاطع و عملیاتی انجام بدهد، به همین منظور مجلس شورای اسلامی قبل از تعطیلات دوهفته‌ای طرح یک‌فوریت مقابله با اقدامات آمریکا را به تصویب رساند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس از ارجاع این طرح به این کمیسیون خبر داد و افزود: هیات رئیسه مجلس این طرح را به کمیسیون امنیت ملی مجلس ارجاع داد که طی یک ماه آینده طرح را بررسی و پیشنهادها و نظرات کمیسیون‌ها را برای تنظیم بهتر طرح دریافت کند.

نقوی حسینی به برگزاری جلسه فوق‌العاده کمیسیون امنیت ملی در روز شنبه نیز اشاره کرد و گفت: هدف این است که طرح به نحوی تنظیم شود که از استحکام کافی برخوردار باشد تا قدرت اجرایی و توان مقابله با تمامی ابعاد خصومت آمریکایی‌ها برخوردار باشد.

*حجت الاسلام نوروزی: از ابتدا هم دخیل دانستن آمریکا را شیوه ای انحرافی در برجام می دانستیم

حجت‌الاسلام حسن نوروزی سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی نیز با موضع گیری در برابر تحریم های جدید آمریکا گفت: همانطور که قبلا نسبت به رابطه با آمریکا هشدا داده بودیم، امروز هم نتیجه مخالفت مشخص شد چراکه آمریکا رژیمی غیرقابل اعتماد و وابسته به اسرائیل است.

وی با بیان اینکه از ابتدا هم دخیل دانستن دولتی مانند آمریکا را شیوه ای انحرافی در برجام می دانستیم افزود: آمریکا به طور کل ثبات جامعه ایران اسلامی را نمی خواهند و نفع آمریکا در آشوب و گرفتاری کشورها است.

سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس گفت: با وجود انعقاد برجام هر روز شاهد مانع تراشی، تحریم و تهدیدهای مجدد بودیم که این امر پس از ترامپ به اوج خودش رسید.

وی وضعیت خاورمیانه را در راستای در فشار قرار گرفتن اسرائیل دانست وافزود: کشور و مجلس در برابر تحریم های آمریکا تصمیم گیری‌هایی کرده و قانونی را گذارنده که کلیات آن تصویب و جزئیات آن در کمیسیون امنیت ملی در حال رسیدگی است و قطعا به موازات تحریم های خصمانه آمریکا مجلس سکوت نمی کند و ایستادگی دارد.

حجت الاسلام نوروزی با اشاره به اینکه آمریکا به عنوان کشوری منفعت و آشوب طلب در پی فروش سلاح در منطقه است و باید با درایت مقابله ای درخور در برابر این اقدامات صورت گیرد اظهار کرد: ملت، هراسی از تهدیدات آمریکا ندارد و البته وضع تحریم های جدید فرصتی است برای آن کسانی که آمریکا را کشوری قابل اعتماد می دانستند تا بتوانند دشمن را بهتر بشناسند و از اقدامات اشتباه آینده جلوگیری کنند.

این نماینده مجلس گفت: به همه کسانی که به غرب دلخوش بودند و افرادی که با ولع خاصی فریاد برجام سر می دادند تأکید داریم مسیر اقتصاد مقاومتی را با قدرت دنبال کنند چراکه اقتصاد مقاومتی تنها راه موفقیت و سلاح برنده ملت ایران در راه شکوفایی اقتصادی خواهد بود.

 

* بهادری: ما در حال جنگ دیپلماتیک با آمریکا هستیم

هادی بهادری نماینده مردم ارومیه در مجلس نیزبا تاکید بر اینکه تحریم های جدید آمریکا و دشمنی های این کشور با جمهوری اسلامی ایران امری عجیب و غیرمنتظره نیست و تازگی ندارد، تصریح کرد: آمریکایی ها از بدو پیروزی انقلاب اسلامی با ما سر ناسازگاری دارد و منافعش بخاطر وجود جمهوری اسلامی به خطر افتاده است فلذا طبیعی است که می خواهد به هر قیمتی ایران را با مشکل مواجه کند.

بهادری با اشاره به اینکه آمریکا آرزو دارد ایران از بین برود و هیچ ابایی از نشان دادن صریح این موضوع ندارد، ابراز داشت: آمریکا نمی تواند تحمل کند که کشوری با تفکری غیرغربی پدیدار شود و مدتی طولانی خود را در جهان حفظ کند همانطور که می بینیم ترکیه و عربستان برای حفظ خود از عقاید و ماهیت اسلامی خود دور شده اند اما جمهوری اسلامی ایران این قدرت را دارد که ضمن حفظ تعامل با جهان، گفتمان انقلاب اسلامی را هم حفظ نمایند.

بهادری خاطرنشان کرد: ما در حال جنگ دیپلماتیک با آمریکا هستیم و به عقیده من آمریکایی ها تمام تلاش خود را می کنند تا برجام شکست بخورد اما از آنجایی که برجام توافقی صرفا دو جانبه بین ایران و آمریکا نیست موفق به تحقق این هدف خود نخواهند شد.

* پورمختار: تحریم های جدید پایان کار مذاکره و تفاهم با آمریکا تلقی می شود/ دولت باید همه توافقات را به تعلیق درآورد

پورمختار با اشاره به اینکه تحریم‌ها تصویر جدیدی از دشمنی آمریکایی‌ها با ملت ایران گشوده و نشان دهنده  سیاست‌ واحد دولت آمریکا در قبال این ملت است، گفت: وزیر دفاع وقت آمریکا در زمان بوش رئیس جمهور سابق آمریکا گفته بود باید ریشه ملت ایران خشکاند، و این نشان می دهد که همان سیاست و هدف راهبردی دنبال می‌شود و البته در هر دولت به یک شکل است؛ امروز با اقدامات غیرعاقلانه ای و غیرمنطقی دولت ترامپ مواجه ایم.

نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس ادامه داد: البته در طول 38 سال گذشته به آمریکای‌ها هم ثابت شده که تحریم تأثیری بر روند روبه رشد کشور ایران هم به لحاظ اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و سیاسی نخواهد گذاشت.

پورمختار خاطرنشان کرد: دشمن تصور می‌کند که با این ممانعت‌ها، تحریم‌ها و مزاحمت‌ها می‌تواند ملت و مسئولان را در ادامه این راه مردد کرده و یا روحیه آنان را تضعیف کنند اما غافل هستند که 38 سال همین تحریم‌های به طرق مختلف وضع و اعمال شده و هیچ تأثیری نداشته است

وی گفت: این تحریم‌ها از هم اکنون شکست خورده به حساب می‌آید و البته در عین حال هم دولت و مجلس و البته قوه قضائیه مسئولیت دارند در برابر اینها اقدامات جدی تری داشته باشند که کلیات طرح مقابله با این تحریم‌ها درمجلس به تصویب رسیده و در هفته گزارش کمیسیون که بیاید با قاطعیت تصویب و دولت موکلف خواهد شد اقدامات متقابل سنگینی را علیه آمریکا در این مسیر را اعمال کند و قوه قضائیه هم تأکید بر رای و محاکمه آنها خواهد داشت.

نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس اذعان داشت: رفتار آمریکا به‌رغم مذاکرات، انعقاد قرارداد و بستن توافقنامه برجام نشان داد که یکپارچه شرح و دروغ است و به هیچ وجه قابل اعتماد نیست و به اعتقاد بنده باید این پایان کار مذاکره و تفاهم با آمریکا تلقی شود و هرگونه ارتباط با این کشور غیرقابل توجیه است و دولت باید همه توافقات را به تعلیق درآورد؛ البته ملت ایران هم برای تقابل جدی با کارهای شیطنت آمیز آمریکا ایستادگی خواهند کرد.

وی یادآور شد: البته از شیطان بزرگ توقعی غیر از شیطنت نمی‌رود، اما حتما دراین حوزه اقدامات عملی تر را از سوی دولت، مجلس و قوه قضائیه خواهیم بود.

 

* خجسته: آمریکا با اعمال تحریم ها به دنبال جبران شکست در منطقه است/ افرادی که امیدشان به آمریکا بود امروز نگاهشان را به داخل برگردانند

 امیر خجسته در خصوص وضع تحریم های جدید علیه ایران اظهار داشت: با توجه به کینه ای که آمریکا نسبت به ایران دارد و سیلی محکمی به استکبار و کفر جهانی زده و منافع آمریکا در خاورمیانه را کاملا با خطر موادجه کرده می بینیم که حتی اسرائیل که منافع آمریکا را تا امروز حفظ می کرد نیز در خطر است و این نشان از قدرت جمهوری اسلامی ایران در منطقه است.

وی با بیان اینکه آمریکا در حال ازدست دادن جایگاه و اعتبارش در جهان است و در تلاش است تا با بحث تحریم ها به دنبال جبران شکست باشد، ادامه داد: آنچه که مهم است مسئولان ما و خصوصا هیأت نظارت بر برجام باید عکس العمل قوی نشان دهد و ما نباید سکوت کنیم چرا که امروز آن چیزی که رهبر معظم انقلاب پیش بینی می کرد اتفاق افتاد و آنهایی که خوشبین بودند بدانند که آمریکا آن خوی درندگیش به این صورت است.

خجسته تصریح کرد: الان یک وفاق ملی با توجه به موضع گیری دولت، وزیر امور خارجه و موضع گیری رئیس مجلس و سران قوا ایجاد شده مبنی بر اینکه هیچ امیدی به آمریکا که خوی درندگی دارد نیست و همه باید عکس العمل به موقع نشان بدهد فلذا ما در اولین جلسه مجلس در مقابل عمل آمریکا عکس العمل خواهیم داشت.

نماینده مردم همدان اذعان داشت: فرآیند مذاکره با آمریکا در نهایت نشان داد عده ای که نظرشان این بود اگر با آمریکا راه بیاییم آنها نیز با ما راه می آیند اشتباه بوده و این مرور زمان بود که افراد خوشبین به آمریکا را متوجه اشتباهشان کرد که امیدشان به آمریکا درست نبوده و الان باید نگاهشان به داخل کشور برگردد، البته نمیخواهیم آنها را سرزنش کنیم چرا که  کفر جهانی هیچ نرمشی در مقابل جمهوری اسلامی نشان نمی دهد و ما باید عاقلانه و با تدبیر با مد نظر قرار دادن کلام آقا عکس العمل داشته باشیم.

وی در پایان تاکید کرد: ما باید در مقابل نقض برجامی که شد بحث هسته ای را مجددا به حالت قبل برگردانیم.

 

* ولایتی: ایران قطعا پاسخ نقض برجام را خواهد داد

علی‌اکبر ولایتی امروز در حاشیه همایش بین المللی "نقش صفویه در تقویت مکتب اهل بیت (ع) و احیای هویت ایرانی در اردبیل، اعمال تحریم‌های جدید از سوی کنگره و مجلس آمریکا را نقض آشکار برجام دانست و تصریح کرد: قطعا دولت ایران و به خصوص کمیته ویژه برجام پاسخ نقض آشکار برجام توسط کنگره و مجلس آمریکا را خواهد داد.

مشاور امور بین‌الملل رهبر معظم انقلاب، با بیان اینکه بی‌شک واکنش‌های لازم به تصویب این تحریم ها را پس از بررسی نشان خواهیم داد، گفت: تحریم‌های جدید آمریکا نقض صریح برجام است.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، تصریح کرد: مسئولان نظام حرکت جدید کنگره آمریکا را در کمیته نظارت بر برجام بررسی و تصمیمات جدیدی را در مقابل تحریم‌های آمریکا اتخاذ می‌کنند.

*  قنادباشی: تحریم های آمریکایی ها را جهت جلب رضایت اسرائیلی ها/ عامل بازدارنده آمریکا روحیه سازش نیست

جعفر قنادباشی کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه آمریکا با استفاده از ابزار تحریم ها درصدد هست همه را مجبور به عمل مطابق با میل آنان کند افزود: این سیاستی که آمریکایی ها در قبال برخی از کشورها در دست گرفتند برای فشار بر آنها و هم سو کردن آنها با خود بوده است و هیچ گاه این تحریم ها در عرصه عمل موفق نبوده است.

کارشناس مسائل سیاسی اظهار کرد: برخلاف خواسته آمریکایی ها در بسیاری از موارد کشورها با استفاده از تحریم و شرایطی که تحریم ایجاد می کند سعی کردند به یک خودکفایی برسند و تولیداتشان را اندازه نیازشان افزایش بدهند.

وی با بیان اینکه آمریکا از ابتدای انقلاب تاکنون انواع تحریم ها را علیه ما به اجرا گذاشته است افزود: کارتر اولین تحریم ها بعد از انقلاب را علیه ایران اعمال واین روال همچنان ادامه داشت  به این امید که زمینه برای تغییر نظام یا زمینه را برای تغییر رفتار ما به گونه ای تغییر پیدا بکند که متناسب با منافع آمریکا باشد.

وی بخشی از تحریم های آمریکایی ها را جهت جلب رضایت اسرائیلی ها دانست و افزود: بخشی از تحریمها  مربوط می شود به هم سویی با اسراییلی ها چرا که در استراتژی خارجی آمریکایی ها حفظ امنیت اسرائیل یک اولویت است .

کارشناس مسائل سیاسی اظهار کرد: در قضیه برجام و توافقنامه هسته ای قرار بر این بود که تحریمها برداشته شود و بعد قضیه تدریج را مطرح کردند و برخلاف ادعاها نه یکباره تحریم ها برداشته شد و نه به تدریج زمینه برای برداشته شدنش فراهم شد و کشورهای دیگر هم مجبور کردند به وسیله اهرم های مختلف ما را تحریم کنند.

کارشناس مسائل سیاسی با انتقاد از عملکر دولت در خصوص برخورد با آمریکا افزود: دولت برای بازداشتن آمریکایی ها طبیعتا باید یک اراده و عزمی داشته باشد که مقابله به مثل و جدی باشد که این رفتار را از دولت نمی بینیم و متاسفانه قوه مجریه ما به چنین اعتقادی نرسیده است و فکر می کند با نرم گویی و روحیه صلح و دوستی می تواند آمریکایی ها را ترغیب به خواست خودش بکند.

قنادباشی در پایان تاکید کرد: عامل بازدارنده آمریکا روحیه سازش نیست بلکه ایستادگی و مقاومت است چرا که روحیه صلح طلبی به جای آن که آنها را باز بدارد آنها را مصرتر خواهد کرد.

* خزعلی: آمریکا باید به آخرین دست و پا زدن ها ادامه بدهد/ ما همچنان در سنگر مقاومت سنگر ایستاده ایم 

کبری خزعلی، رئیس سابق شورای فرهنگی اجتماعی زنان درباره تحریم های جدید آمریکا اظهار داشت: این تحریم ها را به فال نیک می گیرم زیرا مردم ایران به دشمن نشان می دهند که هدف ما همان هدف اول انقلاب است و همیشه این استقامت و مقاومت ملت بوده که ایران را به نتیجه رسانده و همچنین با این تحریم ها یک بار دیگر نظر حکیمانه مقام معظم رهبری برای مردم ثابت می شود که آمریکا قابل اعتماد نیست و این دشمن جنایتکار دست از سر ملت ایران بر نمی دارد و راه مقابله  با آن ، تنها استقامت و مقاومت است.

وی افزود: همانطوری که از اول انقلاب با تحریم های بسیار سنگین و تهدیدهای دشمن و جنگ تحمیلی وارد شده بر کشور توانستیم با استقامت خود در جنگ پیروز شویم و همچنین با مقاومت در مبارزه اقتصادی، به خودکفایی برسیم تا گندم به خارج صادر شود و در جهاد علمی با پرورش بهترین نیروها در اوج تحریم های دشمن ، به انرژی هسته ای ،نانوتکنولوژی،صنعت هوا فضا و صنعت موشکی دست بیابیم نتیجه می گیریم الگوی استقامتمان بسیار موفق بوده است .

رئیس سابق شورای فرهنگی اجتماعی زنان اضافه کرد: الگوی همراهی جهانی شدن و جهانی سازی که دشمن بر ما تحمیل کرده از نظر رهبر انقلاب مشخص بود که با شکست روبرو می شود و از نظر امت هم این موضوع دقیقا ملموس شد و از امروز به الگوی اصیل اسلام و حرکت حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری برمی گردیم و خالصانه تبعیت می کنیم و با استقامت خود کشورمان را از زیر تحمیل ها و تهدیدها آزاد می کنیم.

وی در رابطه با واکنش به تحریم های آمریکا افزود: آمریکا باید به آخرین دست و پا زدن ها ادامه بدهد و به آخرین ضربه های خود که با قرآن سوزی و توهین به ارزش های اسلامی شروع کرده و فکر می کند با ضربه زدن به مسلمین و اهانت شرارت دادن، می تواند آن ها را از استقامت باز بدارد پیش برود اما به آمریکا همان حرف شهید بهشتی را می زنم که عصبانی باش و از این عصبانیت بمیر زیرا ما همچنان در این سنگر ایستاده ایم و تا ظهور ریشه کن کردن ظلم و استکبار به راه خود ادامه خواهیم داد.

 

* ترکی: نمایندگان برای اقدام متقابل علیه نقض برجام متحد هستند/ متخصصان کشور آماده بازگشت به شرایط پیش از برجام هستند

نماینده شهرستان های فریدن، فریدونشهر، چادگان و بوئین میاندشت در مجلس شورای اسلامی با بیان این که تصویب تحریم های جامع علیه ایران در مجلس نمایندگان آمریکا، نقض صریح برجام است از اراده مجلس برای اقدام متقابل سخن گفت و با اشاره به این که برخی با ساده اندیشی منتظر عدم تصویب مصوبه سنای آمریکا در مورد تحریم های جدید ایران در کنگره بودند، گفت: اکنون که آمریکا روی دیگر سکه را نشان داده و آشکارا دست به نقض برجام زده است ما باید مقتدرانه و محکم با تخلف آمریکا از این معاهده برخورد و مقابله به مثل کنیم.

اکبر ترکی اظهار کرد: در این مصوبه مجلس آمریکا که از آن به مادر تحریم ها یاد می شود، این کشور به بهانه های مختلف، قسمت های گسترده ای را مشمول تحریم کرده و حتی به مسائل ابتدایی زندگی مردم هم رحم نکرده است و می توان گفت در کل با اجرای این طرح دیگر چیزی باقی نمی ماند که از دایره تحریم خارج باشد و این نشان می دهد این که فکر کنیم طرف مقابل به چیزی از برجام متعهد باقی خواهند ماند خوش خیالی بیش نیست.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان این که نمایندگان برای انجام اقدام متقابل علیه نقض برجام یک صدا و متحد هستند، تصریح کرد: نمایندگان طرح یک فوریتی در این مورد آماده کرده ولی تا الان منتظر بودیم تا ببینیم شدت تحریم ها چقدر است و آیا این تحریم ها به تصویب کنگره نیز می رسد یا خیر که البته اگر این طور نمی شد ما هم قطعاً با ملایمت با ایشان رفتار می کردیم اما در شرایط کنونی آن ها به هر میزان که برجام را نقض کرده و علیه ما تحریم اعمال کنند، ما نیز با آن ها برخورد خواهیم کرد.

این نماینده مجلس گفت: طرح یک فوریتی مجلس بندهای مختلفی دارد، افراد و شرکت های مختلفی شناسایی شده اند که ایران می تواند در صورت اعمال تحریم ها، بر علیه ایشان اقدام متقابل انجام دهد.

ترکی در پاسخ به این سوال که با توجه به این که تحریم های جامع تصویب شده شامل ایران، روسیه و کره شمالی می شود آیا مجلس طرحی برای اجرای برنامه های جامع مشترک اقتصادی با این سه کشور دارد؟ اظهار کرد: ایران غیر از رژیم صهیونیستی و آمریکا با بیشتر کشورهای دیگر روابط اقتصادی خوبی دارد ولی تصویب طرح جامع تحریم ها علیه ایران، روسیه و کره شمالی این انگیزه را برای این سه کشور ایجاد می کند که روابطشان را در ابعاد گوناگون تقویت کنند.

وی در مورد ناکارآمد بودن تحریم های آمریکا نیز خاطر نشان کرد: در ماه های گذشته کشور کوچک قطر توسط آمریکا و کشورهای عربی همسایه اش به شدت تحریم شد اما قطر ایستادگی کرد، نترسید و با حمایت های ایران و دیگر کشورها اکنون به راحتی و بدون مشکل خاصی کشور خود را اداره می کند و این درسی است برای دیگر جوامع که ببینند چگونه کشورهای استکباری دولت ها و ملت ها را تحت سلطه خود درآورده و آن ها را غارت می کنند و هر وقت بخواهند حرفی بزنند آن ها را تحت فشار قرار می دهند.

نماینده اصولگرای مجلس مجلس در مورد زمان مورد نیاز کشور برای بازگشت به شرایط پیش از برجام عنوان کرد: در برخی قسمت ها ما در مدت کوتاهی به سرعت می توانیم به شرایط مطلوب گذشته خود برگردیم اما در برخی قسمت های دیگر زمان می برد ضمن این که نباید از این غافل باشیم که متخصصان ما به ویژه در صنعت هسته ای این طور نبوده که موضوع را رها کرده باشند بلکه شرایط را طوری تنظیم کرده اند که هرگاه لازم شد در کمترین زمان ممکن، فعالیت های ما از جمله فعالیت های هسته ای را از سر بگیرند.

 

* بختیار: به محض بازگشایی مجلس طرح مقابله با تحریم ها را بررسی می کنیم

علی بختیار پیرامون تحریم های جدید آمریکا علیه ایران، معروف به مادر تحریم ها، اظهار کرد: مجلس طرح سه فوریتی با رای 90 درصدی نمایندگان در مقابله با تحریم های سنای آمریکا تصویب کرد و به محض بازگشایی مجلس و پس از تحلیف رئیس جمهور، جزئیات و کلیات این طرح را بررسی خواهیم کرد.

نماینده مردم خوانسار و گلپایگان در خانه ملت، با بیان اینکه این طرح یک طرح جامع در مقابله با اقدام های آمریکا است، گفـت: همه گروه های سیاسی و فراکسیون ها، نسبت به مقابله جدی با اقدام هایی که طرف مقابل و به خصوص آمریکا به صورت یک جانبه برای نقض برجام، انجام می دهند، یکصدا هستند.

وی در پاسخ به خبرنگار ما در رابطه با اقدام بازدارنده در رابطه با این تحریم های جدید و نقض برجام، گفت: طرحی که مجلس تصویب کرده، طرح مناسبی برای مقابله با اقدام های آمریکا است.

بختیار خاطر نشان کرد: این طرح هم افراد آمریکایی، هم نهادهای مرتبط با آن ها و هم بخش های نظامی و اقتصادی این کشور را در نظر گرفته است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس دهم، ادامه داد: نمایندگان مجلس در رابطه با این طرح هفته آینده تصمیم خواهند گرفت.

 

*جوکار: دیپلماسی التماسی، آمریکا را هر روز گستاخ تر از گذشته می کند

محمد صالح جوکار به تصویب «طرح جامع تحریم‌های ایران» در مجلس نمایندگان آمریکا گفت: این برای اولین بار نیست که آمریکایی ها تحریم هایی را در نقض آشکار برجام انجام می دهند. ولی اقدام نهایی مجلس نمایندگان آمریکا در تصویب طرح جامع تحریم های ایران آن هم با اکثریت آرا نشان دهنده عمق کینه آمریکا نسبت به انقلاب و مردم ما است.

نماینده سابق مردم یزد در مجلس شورای اسلامی افزود: البته آمریکا بحث دیگری را هم شروع کرده که ایران با نگه داری مقداری بیشتر از آن چیزی که در بحث ذخیره آب سنگین مطرح بوده برجام را نقض کرده است، چنین مشکلاتی به متن برجام باز می گردد، چرا که متنی که آمریکا در برجام تنظیم کرده یک طرفه است و آنچه خودشان می خواهند را تنظیم کرده اند.

جوکار ادامه داد: امروز همه کسانی که در کشور طرفدار برجام بودند اعتراف دارند که برجام نقض شده و این نقض هم در روح و متن اتفاق افتاده به گونه ای که آخرین طرفداران هم به این نکته اذعان داشته اند. نکته اینجاست که نقطه قوت برجام برای آمریکا این بود که به وسیله آن قدرت بازدارندگی ما را از ما گرفتند و این به این زودی ها قابل برگشت نیست.

وی با تاکید بر لزوم بازدارنده و اثر بخش بودن اقدامات ایران در مقابل تحریم های جدید اضافه کرد: ما باید در مقابل این تحریم ها اقدامات متقابل انجام بدهیم و این اقدامات باید به گونه ای باشد که در مقابل تهدیدات آمریکا بازدارنده باشد. اگر قدرت بازدارندگی در مقابل تهدیدات و تحریم ها نداشته باشد و این ظرفیت را تولید نکند هیچ گونه ارزشی ندارد و تنها به صورت نوشتاری است که بر روی کاغذ می آید و تصویب می شود. مثل قانون اقدام متقابل که در گذشته داشتیم.

جوکار بیان داشت: آمریکا بر اساس معادله هزینه فایده عمل می کند. مثلاً در بحث حمله به سوریه یک اتفاق افتاد که اعلام کردند در فلان ساعت به سوریه حمله می کنیم اما یک عامل بازدارنده پیش آمد که رهبر معظم انقلاب فرمودند که اگر شما به سوریه حمله کنید منافع آمریکا در سراسر دنیا به خطر خواهد افتاد، لذا این عملیات متوقف شد. امروز هم اگر مجلس می خواهد طرح اقدام متقابل ارائه کند باید این طرح به گونه ای باشد که هزینه های آمریکا را افزایش و سود آن ها را کاهش دهد.

وی بیان داشت: اگر آمریکا احساس کند در ورای این تهدید و تحریم ها اقدامات ایران می تواند هزینه های بیشتری بر آنها تحمیل کند قطعاً عقب نشینی خواهد کرد وگرنه با دیپلماسی التماسی آمریکا هر روز گستاخ تر از گذشته عمل خواهد کرد.

جوکار تصریح کرد: ایران باید افسار آمریکا را به وسیله اقدامات بازدارنده کنترل کند در غیر این صورت آمریکا هر روز بر تهدیدات و مطالبات خود می افزاید، باید به گونه ای عمل شود که آمریکا سر عقل بیایند و عقل اینها هم در صورتی به کار می افتد که احساس کنند منافعاشان در خطر است.

* حقیقت پور: باید طبق قانون به حالت قبل از برجام بازگردیم

منصور حقیقت پور، عضو سابق کمیسیون امنیت مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تحریم های جدید آمریکا با تصویب در مجلس نمایندگان این کشور نقض کامل برجام است، افزود: با این مصوبه برجام رسما نقض شده است و ما باید طبق قانون به حالت قبل از برجام بازگردیم.

عضو سابق کمیسیون امنیت مجلس شورای اسلامی با اشاره به خیانت های آمریکا در برابر کشور ایران، تأکید کرد: کشور و مراجع قانونی باید در برابر این اقدام خصمانه تصمیم گیری متناسب را داشته باشند.

وی افزود: وقت آن رسیده که هیئت نظارت برجام و مجلس شورای اسلامی در هماهنگی کامل تصمیم جدی بگیرند تا پاسخ جدی به اقدام آمریکایی ها داده باشیم.

حقیقت پور با بیان اینکه شرایط برجام محقق نشده است، گفت: البته تنوع تصمیمات در اختیار جمهوری اسلامی است، بنابراین مسئولان با پختگی و بلوغ لازم باید اقدامات درخور و شایسته داشته باشند.

 

* بابایی: آقای ظریف این است که تحت فرمان رهبر معظم انقلاب عمل کند

روح الله بابایی صالح نماینده مردم قزوین در مجلس درباره تصویب تحریم‌های جامع علیه ایران اظهار کرد: آمریکا همیشه این غلط خود را در تحریم ایران تکرار کرده است.

وی بیان کرد: هر دوره‌ای که رییس جمهور جدیدی قدرت را در دست می‌گیرد، سیاست‌های قبلی سردمدارن استکبار را در این کشور علیه ایران اسلامی ادامه می‌دهد و هیچ زمانی از موضع خصمانه خود علیه کشورمان کوتاه نخواهد آمد.

بابایی با اشاره به اینکه سران آمریکا در هر دوره‌ای یک موضوعی را بهانه قرار دادند تا ایران و مسئولان کشورمان را تحریم کنند، افزود: با توجه به مفاد و قراردادی که ما با کشورهای خارجی داشتیم تحریم جدید آمریکا نقض چندباره برجام و خلاف برجام است.

این نماینده مجلس ابراز کرد: برجام فقط قراردادی بین کشور ایران و آمریکا نیست و کشورهای دیگری نیز در این موضوع دخیل هستند؛ اما مسئولان ما نیز باید هوشیارانه تصمیمات متقابلانه با آمریکا اعمال کنند.

وی اذعان کرد: مجلس و دولت باید اقدام متقابل علیه آمریکا داشته باشند و ما قطعا در برجام باید با نقض مکرر این قرارداد برخورد کنیم.

بابایی صالح گفت: به قطع یقین تحریم‌هایی که علیه سپاه و دیگر نهادهای ما انجام گرفته است به ضرر آمریکاست و ایران اسلامی در بدترین شرایط تحریم نیز ایستاده و قدرت خود را حفظ کرده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: توصیه من به آقای ظریف این است که تحت فرمان رهبر معظم انقلاب عمل کرده و با توجه به توصیه‌های ایشان، در مسیر مصلحت نظام اقدام کنند.

 

* جمالی:  آمریکا از همان ابتدا هم اعتقادی به اجرای برجام نداشت

محمدجواد جمالی عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران اظهار کرد: آمریکا از همان ابتدا هم اعتقادی به اجرای برجام نداشت.

وی افزود: هنوز چند روز از اجرای برجام نگذشته بود که دیدیم آمریکا به انواع و بهانه‌های مختلف از جمله بحث‌های حقوق بشری یا موشکی تحریم‌ها را علیه ایران اعمال کرد.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی تصریح کرد: ما ظرف دو سال گذشته در مقابل این نقض عهدها و بدعهدی‌های آمریکا بسیار خویشتنداری کردیم و امیدوار بودیم که شاید جامعه بین‌المللی بتواند واکنش موثری نسبت به آن‌ها نشان دهد.

جمالی با اشاره به اینکه در روند توافقات آمریکایی‌ها به دنبال منافع و فرصت طلبی خود بودند ابراز کرد: ایران بر تمام تعهدات خود پایبند بود اما آمریکا چه در دوره اوباما و چه در دوره ترامپ به دنبال این بود که ما را از مواهب احتمالی برجام محروم کند.

این مسوول تشریح کرد: به نظر می‌رسد همان طور که ترامپ اعلام کرد؛ آن‌ها اعتقادی به برجام ندارند و متاسفانه کشورهای اروپایی و اتحادیه اروپا هم که این توافق را امضا کردند به طور جدی پای کار نیامدند و حتی می‌بینیم که انگلستان اعلام همراهی با آمریکا را می‌کند.

این نماینده مجلس بیان کرد: تحریم‌های جدیدی که در کنگره تصویب شد یک فشار مضاعف بر توافق‌نامه برجام وارد می‌کند و آمریکایی‌ها عملا به دنبال توافق نیستند بلکه می‌خواهند از طریق فشارهای اقتصادی ملت ما را تحت فشار قرار دهند.

وی با تاکید بر اینکه عمل نکردن به برجام در واقع همان پاره کردن آن است، گفت: همان گونه که رییس جمهور و وزیر امور خارجه کشورمان اعلام کردند؛ هم روح و هم متن برجام در پی این تحریم‌ها نقض شده است.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی تاکید کرد: متاسفانه جامعه بین‌المللی هم واکنش مناسبی نسبت به این بدعهدی‌ها نداده است و رفتاری کاملا منفعلانه در برخورد با آن دارد.

جمالی افزود: قطعا باید اقدامی متناسب با این رفتارهای کشورهای استکباری صورت گیرد و در این راستا حاکمیت، دولت، مجلس و شورای امنیت ملی  باید دست به دست هم دهند.

این مسئول در پایان افزود: با توجه به اینکه مسئله منافع ملی مطرح است لازم می‌بینیم که از همه گروه‌ها و جریان‌های سیاسی داخل کشور ندای واحدی برای حل این مشکل بلند شود.

 

*واکنش علمای اهل سنت سیستان و بلوچستان و خراسان شمالی به تحریم های جدید آمریکا

 

 علمای اهل سنت خراسان شمالی و سیستان و بلوچستان نیز در واکنش به اعمال تحریم های جدید آمریکا علیه ایران، این اقدامات را نشان دهنده پایبند نبودن آمریکائیها به تعهدات دانستند.

و عنوان کردند:  هویت برجام با وضع مادر تحریم ها از هم پاشید و تحریم های آمریکا نشان می دهد که برجام هیچ ضمانت اجرایی ندارد. 

 

 

 

 
* روح و جسم برجام به فنا رفت
 

امروز دیگر برای همگان عیان شده است که مصوبه تحریمی اخیر گنگره آمریکا، ناقض روح برجام و فضای حسن نیت حاکم بر این معاهده بین المللی است اندک تردیدی وجود ندارد؛ البته آمریکایی ها در این 17 ماه که از عملیاتی شدن برجام می گذرد به کرات روح برجام را لکه‌دار و مغشوش کرده اند؛ اما به نظر می رسد تحریم اخیر موسوم به «تحریم مادر» علاوه بر روح، جسم و نص برجام را هم نقض کرده است.آمریکایی‌ها در برجام (مشخصا بندهای 26 و 29) متعهد شده بودند تا تحریم‌هایی را که تعلیق کرده‌اند، تحت عناوین دیگر بازنگردانند.
 
برخی نیز بر این باورند در بند ۲ شروط ۹ گانه مقام معظم رهبری درباره اجرای برجام آمده است: «در سراسر دوره‌ی ۸ ساله وضع هرگونه تحریم در هر سطح و به هر بهانه‌ای (از جمله بهانه‌های تکراری و خودساخته‌ی تروریسم و حقوق بشر) توسط هر یک از کشورهای طرف مذاکرات، نقض برجام محسوب خواهد شد و دولت موظف است طبق بند ۳ مصوبه‌ی مجلس اقدام‌های لازم را انجام دهد و فعالیت‌های برجام را متوقف کند.»

پیشنهاد مجتهدزاده برای بازگشت به غنی سازی 20 درصدی/ نقوی‌حسینی: کمیسیون امنیت ملی جلسه فوق العاده تشکیل می دهد/ پورمختار:  دولت همه توافقات را به تعلیق درآورد

انتهای پیام/

 

 

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد