پنجمین جلسه رسیدگی به اتهامات همدستان زنجانی

قاضی مقیسه: متهمان نفتی با 1.2 میلیارد یورو از بیت المال برای خود هواپیما و کشتی خریدند

کد خبر: 297963
|
12:12 - 1396/05/02
نسخه چاپی
قاضی مقیسه: متهمان نفتی با 1.2 میلیارد یورو از بیت المال برای خود هواپیما و کشتی خریدند
اسلام آبادخبر: پنجمین دادگاه 2متهم نفتی در شعبه 5دادگاه کیفری به منظور رسیدگی به پرونده اختلاس از شرکت نفت برگزار شد.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛دومین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده متهمان نفتی و همدستان بابک زنجانی به نام‌هایمهدی شمس(متهم ردیف دوم) وحمید فلاح هروی(مهتم ردیف سوم) دقایقی پیش در شعبه 28 دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه آغاز شد.

گفتنی است؛ در اولین جلسه متهمان نفتی، کیفر خواست پرونده قرائت و متهم ردیف دوم به دفاع از خود پرداخت.

دومین جلسه رسیدگی به اتهامات دو نفر از همدستان بابک زنجانی صبح روز(یکشنبه 18 تیرماه) در شعبه 28 دادگاه انقلاب(شعبه هم عرض) به ریاست قاضی مقیسه برگزار شد.


قاضی مقیسه: رسیدگی به پرونده مهدی شمس ادامه دارد

در ابتدای این جلسه نجفی نماینده دادستان به قرائت کیفرخواست پرونده پرداخت و پس از آن قاضی از متهم ردیف دوم پرونده فساد نفتی خواست تا با حضور در جایگاه از خود دفاع کند.

قاضی مقیسهدر ابتدای جلسه  گفت: در این جلسه رسیدگی به  اتهامات  شمس پیرو جلسه مورخه 96/04/17 ادامه می‌دهیم.

وی به بیان اتهامات متهم ردیف دوم این پرونده که  از سوی نماینده دادستان قرائت شده بود پرداخت و گفت: افساد فی الارض از طریق مشارکت در اخلال در نظام اقتصادی کشور با علم به موثر بودن اقدامات در ضربه زدن به نظام مقدس جمهوری اسلامی، مشارکت عالمانه و عامدانه در تشکیل و اداره شبکه سازمان یافته که سران این شبکه بابک زنجانی است که محکومیت وی قطعی شده است، از جمله اتهامات این فرد است.

قاضی مقیسه در ادامه قرائت اتهام اول این متهم تصریح کرد: دو نفر از متهمان این پرونده ( شمس و  فلاح) که مرتکب جعل شده‌اند، با استفاده از اسناد مجعول و با کلاهبرداری و پولشویی به منافع خود دست یافتند.

وی در بیان اتهام دوم این فرد گفت: مشارکت در کلاهبرداری از شرکت ملی نفت ایران، شرکت اچ کی و صندوق بازنشستگی نفت به مبلغ یک میلیارد و 200 میلیون یورو از طریق استفاده از اسناد مجعول، صورت حساب‌های بانکی مجعول، فیش‌های بانکی مجعول، استفاده از اعتبارات اسنادی مجعول گشایش شده توسط شرکت سهامی اس سی تی بنکرز از دیگر اتهامات این فرد است.


پولشویی یک میلیارد و 200 میلیون یورویی مهدی شمس

قاضی مقیسه اتهام سوممهدی شمسرا اینگونه بیان کرد: مشارکت در پولشویی و عواید حاصل از جرم به مبلغ یک میلیارد و 200 میلیون یورو از دیگر اتهامات این فرد است.
در ادامه قاضی مقیسه ماده 532قانون آیین دادرسی کیفری را به حاضرین در جلسه از باب حفظ نظم دادگاه تذکر داد.

 

پنجمین دادگاه 2 متهم نفتی آغاز شد

دقایقی پیش پنجمین دادگاه 2 متهم نفتی برای ادامه رسیدگی به پرونده اختلاس از شرکت نفت آغاز شده است.

قاضی مقیسه خطاب به متهم ردیف دوم گفت: سعی کنید در این جلسه به حاشیه نروید و در مورد محموله نفتی که همه اعضای باند شما اعتقاد دارند آن را قرار بود به دکتر شمس تحول دهند و سرنوشت پول‌های نامعلوم شرکت نفت بپردازیم تا مسائل جلسات گذشته تکرار نشود.

وی ادامه داد: در اصل قرار بود 1 میلیارد و 200 میلیون یورو به پیمانکاران پارس جنوبی برای توسعه کشور بپردازید، از قرار معلوم پول‌ها را صرف مسائل شخصی مانند خرید هواپیما، هتل و کشتی کرده‌اید و چیزی به بیت‌المال نداده‌اید.

قاضی مقیسه تاکید کرد: وقت دادگاه ارزشمند است و ما بیکار نیستیم جلسات زیاد تشکیل بدهیم لطفا به متن کیفرخواست صادر شده بپردازید و اگر نمی‌توانید از خود دفاع کنید وکیلتان این کار را انجام دهد.

شمس در دفاع از خود گفت: بنده در قالب کیفرخواست یک به یک مطالب را بیان می‌کنم متاسفانه در جلسات قبل به دلیل پرسش و پاسخ‌های مطرح شده به حاشیه رفتیم بنده هم مشکل زانو و کمر دارم و دوست ندارم اینجا بایستم و سوژه عکس خبرنگاران شوم.

وی ادامه داد: شما از بنده ایراد گرفته‌اید چرا این قدر نماینده دادستان را قبول دارم اما با این حال می‌گویم به کیفرخواست بر اساس مهندسی معکوس نوشته شده، بنده همچنان نمایندگان دادستان را افرادی عالم می‌دانم اما به یک عنوان شاگرد می‌توانم با نظریه استادم مخالفم باشم و آن را به کمک برهان خلف رد کنم.

شمس در ادامه دفاع از خود گفت: موضوع دوم مشارکت در اخلال در نظام اقتصادی کشور است که باید توضیح بدهم در شرایط تحریم، وضعیت بد اقتصادی کشور مانند آفتابی روشن بود، بنده به نیت خیر وارد این پرونده شدم و قصد دور زدن تحریم‌ها را داشتم که امروز آن جرم محسوب می‌شود و کیفرخواست فقط با دیدن نیمه خالی نوشته شده ، و کسی که در مرحله اول به شرکت اس تی بی بنکر اعتبار داده مقصر است، در این پرونده کسانی که وظیفه صیانت از بیت‌المال را داشتند و این کار را نکردند در نظر گرفته نشدند.

وی افزود: بنده در جایی که لازم بود نامه نوشتم و تذکر دادم مطمئن باشید این قدر عقل داشتم که دیگر به کشور باز نگردم، بنده هرگونه سهامداری در شرکت‌های زنجانی را نفی می‌کنم و فقط 5 درصد در اونر ایر شریک بودم که آن را هم در کمال آزادی پس دادم و حتی شریک ترک را به کشور آوردم و صلح‌نامه امضا کردیم.

قاضی خطاب به شمس گفت: شما می‌گویید قراردادی امضا نکردید.

متهم ردیف دوم پاسخ داد: فقط با بابک زنجانی یک قرارداد کارگزاری امضا کردم.

قاضی در پاسخ به شمس گفت: قراردادی در تاریخ 91.9.5 ساعت 16 بین شما و زنجانی در رابطه با این که چگونه‌ پول‌های حاصل از نفت را صرف خرید هواپیما و کشتی کنید تا به شرکت نفت نرسد، امضا کردید آیا این قرارداد ضربه به نظام نیست؟ در این قرارداد مقرر شد شرکت هواپیمایی اونر ایر توسط زنجانی به مبلغ 255 میلیون دلار خریداری شود، آیا شرکت نفت یک میلیارد و 200 میلیون یورو را به شما داده بود که هواپیما بخرید؟

وی افزود: با توجه به اینکه زنجانی پاسپورت ایرانی داشته و شما دارای پاسپورت انگلیسی بودید بنا شد 49 درصد سهام اونر ایر به شما و 51 درصد به شریک ترکیه‌ای واگذار شود و شما وکالت تام داشتید و قرار بود مدیریت شرکت بر عهده شما باشد و زمانی که پاسپورت زنجانی به پاسپورت ترکیه‌ای تبدیل شد تمام سهام به وی واگذار شود در این صورت شما فقط یک کارگزار نبودید.

قاضی مقیسه گفت: شما شش فروند ایرباس 120 و 4 فروند هواپیما آر ای جی خریداری کردید آیا مطالب را قبول دارید؟

شمس خطاب به قاضی تاکید کرد: با دلیل و سند می‌گویم که قبول ندارم.

قاضی مقیسه بیان کرد: درصدی از پول فروش نفت به خرید هواپیما اختصاص داده شده و قرار بود با مابقی آن 5 فروند کشتی خریداری شود.

شمس در پاسخ به قاضی گفت: کشتی خریداری نشد.

قاضی ادامه داد: دو فروند کشتی خریداری شد و قرار بود مالکیت آن از شما به زنجانی واگذار شود و سود حاصل از درآمد کشتی ها به میزان 50 درصد بین شما و زنجانی تقسیم شود کجا یک کارگزار 50 درصد سود می‌برد؟

قاضی ادامه داد: بر اساس قرارداد بنا بود بابک زنجانی نفت را در هر کشوری که شما قادر به فروش آن بودید در اختیارشان قرار دهد.

قاضی پرونده نفتی بیان داشت: همچنین قرار بود شما نسبت به خریداری هتلی در لندن به مبلغ 20 میلیون پوند اقدام کنید آیا شما اصل این قرارداد را قبول دارید.

شمس پاسخ داد: این فقط یک تفاهم‌نامه بود و 80 درصد کار انجام نشد.

قاضی پاسخ داد: اما ما آن را یک قرارداد رسمی می‌دانیم.

شمس در دفاع از خود افزود: قرارداد اصلی یک قرارداد انگلیسی است که بر اساس آن بنده باید کار کارگزاری انجام می‌دادم و شریک نبودم شریک کسی است که دارای سهام باشد و بنده فقط 5 درصد از سهام شرکت اونر ایر را در اختیار داشتم کجا گفته شده بنده وظیفه فروش نفت را داشتم بین دو شرکت که یکی از آنها اچ کی بوده قرارداد فروش نفت امضا می‌شود که من در آن هیچ ارتباطی نداشتم.

قاضی پاسخ داد: آیا قرارداد بین دو شرکت روی هوا بسته می‌شود و شخصی به عنوان رابط در آن حضور ندارد؟

پول بردن زنجانی چه ربطی به من دارد؟

شمس در دفاع از خود گفت: بنده با نیت خیر وارد شدم به من چه ربطی دارد که زنجانی پول را نمی‌دهد. البته شش بار به صراحت گفته که بدهی را می‌پردازد و در رابطه با آن تفاهم‌نامه را امضا کرده و در حال پیگیری کار هم هست.

وی ادامه داد: بنده در انگلیس تحت سخت‌ترین تحریم‌ها قرار گرفتم و برای خانواده ام هم مشکل های زیادی ایجاد شد.

در ادامه این جلسه شمس به مقایسه شرایط اقتصادی دولت‌های دهم و یازدهم پرداخت و تلاش دولت یازدهم را در برداشتن تحریم‌ها و توسعه اقتصادی کشور مثبت ارزیابی کرد و مشکلات دولت دهم را ناشی از نبود مدیریت خواند که در این راستا قاضی خطاب به متهم گفت: این حرف‌ها را قبلا هم گفته‌اید، در صورتی که اصلا ربطی به دادگاه ندارد و اصلا به دادگاه مربوط نیست که دولت فعلی مدیریت دارد و دولت قبلی مدیریت ندارد.

رئیس دادگاه ادامه داد: دولت قبلی مدیریت نداشت چون پولش را شما بردید، اگر پول به پارس جنوبی برگردانده می‌شد قطعا آنجا پیشرفت داشتیم.

متهم در پاسخ گفت: از 137 میلیارد دلار نفتی که در دولت قبل فروخته شده، تنها 2 میلیارد به پارس جنوبی برنگشته، بقیه کجا رفته است؟

قاضی مقیسه در پاسخ گفت: شما اینجا نیامده‌اید که از زنگنه و دولت فعلی دفاع کنید و این اصلا به ما ربطی ندارد که عملکرد دولت فعلی و قبلی چگونه بوده است. حرف ما این است که پول نفت را چه کار کردید؟ و شما در این محدوده اختیار دارید که صحبت و دفاع کنید.

13 میلیون بشکه نفت برای خود برداشتید

رئیس دادگاه افزود: طبق اسناد موجود در پرونده شما یک میلیارد و 200 میلیون یورو و 13 میلیون بشکه نفت را بردید و در راستای مطامع خود مصرف کردید، حرف ما این است. چه کار به دولت فعلی و قبلی دارید؟

وی گفت: در نظام اسلامی ما این همه امین وجود داشت چرا باید به شما که تابعیت خارجی دارید و زنجانی که محکومیت قبلی دارد به عنوان امین اعتماد می‌کردند.

متهم در پاسخ به قاضی گفت: بنابراین قبول دارید که بانیان قضیه اشتباه کرده‌اند.

قاضی مقیسه در پاسخ گفت: شما اغفال کردید، شما و آقای فلاح که 30 سال در این نظام کار کرده از وجهه کار انقلابی خود سوءاستفاده کرده و بابک زنجانی را کذا و کذا معرفی کردید.

متهم در پاسخ گفت: متاسفانه در اینجا دیواری کوتاه‌تر از دیوار ما پیدا نمی‌شود. مگر من مسئولان را با اسلحه تهدید کردم که به زنجانی نفت بدهند؟

نماینده دادستان گفت: مبلغ  501 میلیون دلار از شرکت فال توسط شمس گرفته شده و به زنجانی تحویل داده شده است که این مطلب نشان می دهد که شمس پول را گرفته است.

شمس: هنگام اقرار اختیار نداشتم

شمس خطاب به قاضی گفت: آیا اصل اول اقرار، اختیار نیست بنده در رابطه با این اظهارات اختیاری نداشتم.

نماینده دادستان گفت: آیا شما می گویید که در زمان نوشتن اقرار تحت فشار بودید؟ خود آقای شمس با قلم مبارک خود این اقرار ها را نوشته است.

درحال تکمیل...

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد