رئیس کمیسیون فرهنگی – اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی:

اختلاف نظرهای مسئولین در خصوص فضای مجازی به ضرر فرهنگ کشور تمام می شود/ قبح شکنی ها توسط فکری سازمان یافته صورت می گیرد

کد خبر: 297932
|
09:36 - 1396/05/01
نسخه چاپی
اختلاف نظرهای مسئولین در خصوص فضای مجازی به ضرر فرهنگ کشور تمام می شود/ قبح شکنی ها توسط فکری سازمان یافته صورت می گیرد
اسلام آبادخبر: رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: با دنبال کردن برنامه های دنیای مجازی می توان دریافت فکر سازمان یافته ای پشت برخی از این تولیدات وجود دارد که می خواهد به صورت ریشه ای جریاناتی در نظام فکری ما ایجاد کند.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل ازشبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حسن بنیانیان گفت: با اشاره به اینکه در شرایط موجود مجموع آسیب هایی که از فضای مجازی  وارد فرهنگ کشور ما شده، بسیار بیشتر از فواید آن است، گفت: از یک سو تعداد افراد با نگاه سازنده و مثبت که به دنبال تولید اندیشه هستند، کم است و  با فضای موجود دیر آشنا شده اند و از سوی دیگر مبحث منطقی و معقولی را داریم که مخاطب آن بحث فطرت و عقلانیت انسان ها است.

نخبگان حساسیت مسئولان در برابر آسیب های فضای مجازی را مطالبه کنند

رئیس کمیسیون فرهنگی – اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: وقتی افراد منحرف می خواهند  فرهنگ غربی را به مخاطب خود ارائه دهند، بیشتر از احساسات و ابزارهای هنری استفاده می کند تا با تحریک نیازهای حیوانی و شهوانی مخاطب، حرف خود را بیان کنند که این معادله نابرابر موجب شده است که در شرایط موجود، فضای مجازی به ضرر فرهنگ ما تمام شود .

وی اظهار داشت: این مسئله بسیار جدی است و مسئولین اجرایی و سیاست گذاران فرهنگی باید در این زمینه حساسیت نشان دهند؛ همچنین ضرورت دارد که  افراد نخبه جامعه با شناخت ابعاد مسئله این موضوع را مطالبه کنند.

لایه های مخرب پنهانی فضای مجازی کمتر موردتوجه قرار گرفته است

بنیانیان خاطرنشان کرد: در جلساتی که برگزار می شود عده ای مخالف و برخی موافق موضوع هستند که  بخشی از آن به شیوه تحلیل مسئله بر می گردد؛ نکته قابل ذکر این است که لایه های مخرب فضای مجازی چند لایه تو در تو است که ما معمولا در ذهنمان به لایه اول بسنده می کنیم.

وی افزود: به عنوان مثال لایه اول انتشار تصاویر مخالف عفت عمومی جامعه ما باشد که معمولا آنها را برای شکستن حریم مقدسات ما با کلمات، جملات، تمسخر کردن و ... همراه می کنند که علاوه بر تحریک شهوت جوانان، مقدسات ما را تضعیف کنند.

این کارشناس مسائل فرهنگی تاکید کرد: لایه پنهانی دیگری که کمتر مورد توجه قرار می گیرد، این است که نفس فرهنگ سازی در دنیای واقعی بیشتر اتفاق می افتد تا در دنیای مجازی؛ فرهنگسازی به این مفهوم است که باورهای افراد به درستی  شکل گیرد، ارزش ها از باور استخراج و به رفتارهایشان منتقل شود تا نقش سازنده ای داشته باشند.

بنیانیان عنوان کرد: اصلاح رفتارهای مبتنی بر باورها بیشتر در دنیای واقعی شکل می گیرد؛ زمانی که انسان ها در جمع هستند و باهم بحث می کنند، ارزشی در ذهن آنها شکل می گیرد و برای اینکه در جمع مورد شماتت و سرزنش قرار نگیرند، رفتاری مبتنی بر آن باور انجام می دهند.

هویت سازی بیرونی در فضای مجازی شکل نمی گیرد/ آسیب های نهان و پیچیده فضای مجازی افراد را از جمع دور کرده است

وی تشریح کرد: وقتی نوجوانان در مسجد و از زبان روحانی مبحثی می شنوند، هم ایمان باطنی آنها تقویت می شود و هم رودربایستی با جمع باعث می شود رفتاری در آنها بروز و ظهور پیدا کند که تبدیل به هویت آن نوجوان شده و شخصیت مذهبی استواری شکل می دهد.

رئیس کمیسیون فرهنگی – اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی ابراز کرد: در دنیای مجازی حتی اگر حرف های خوب هم نوشته شود، در دنیای تنهایی ممکن است باورهای فرد را  تقویت کند و اعتقاداتش را شکل دهد اما تبدیل به رفتار او نمی شود.

وی ادامه داد: بحث هویت سازی بیرونی و طرح در جمع، در فضای مجازی شکل نمی گیرد؛ وقتی فرد با مفهومی در دنیای مجازی آشنا شود تازگی آن مطلب از بین می رود و تکراری می شود.

بنیانیان اذعان داشت: فضای مجازی آسیب های پنهان پیچیده ای دارد که مارا از جمع دور کرده و به دنیای فردی خود می برد حتی اگر در آن مباحث صحیح و مبتنی بر آموزه های قرآنی مطرح شود چه برسد به اینکه فضای ابتذال وآسیب های فرهنگی به جوانان القا شود.

جریان فکری حساب شده به دنبال تغییر در نظام فکری جوانان است/ قبح شکنی در فضای مجازی توسط فکری سازمان یافته صورت می گیرد

این کارشناس مسائل فرهنگی یادآور شد: در دنیای واقعی هنگام طرح یک مبحث، عقلانیت مخاطب مدنظر قرار گرفته و ملاحظات لازم در طرح بحث صورت می گیرد اما در دنیای مجازی مخاطب حذف می شود و مشخص نیست نویسنده چه مخاطبی را درنظر دارد لذا بسیاری از پرده ها دریده می شود و روابط دچار آسیب می شود که این آسیب ها به تدریج وارد دنیای حقیقی می شود.

وی با اشاره به اینکه اگر نمی توانیم علیرغم همه تلاش ها جلوی رشد بدحجابی را بگیریم دلیل آن بازتاب فضای مجازی است که قبح بدحجابی را عادی سازی می کند، تصریح کرد: با دنبال کردن برنامه های دنیای مجازی می توان دریافت فکر سازمان یافته ای پشت برخی از این تولیدات وجود دارد که می خواهد به صورت ریشه ای جریاناتی در نظام فکری ما ایجاد کند.

بنیانیان گفت: به طور مثال دختر محجبه ای از لزوم وجود حیوانات در روابط زندگی مطلب می نویسد و آخرین جمله اش این است که نمی دانم چگونه آدم ها بدون سگ زندگی می کنند یا مثلا خانم میانسالی در حال نمازخواندن است و در همین حین به سگ دست می زند و آن را نوازش می کند.

وی با تاکید بر اینکه این موارد طبیعی نیست، بیان کرد: به نظر می رسد یک جریان فکری به صورت حساب شده قبح این پدیده ها را می شکند و القا می کند فرد می تواند نماز بخواند و درعین حال سگ هم داشته باشد.

سیاست زدگی عالم فرهنگ انتخاب راهبرد مناسب برای فضای مجازی را به تاخیر می اندازد

این کارشناس مسائل فرهنگی اظهار داشت: مسئولین ما باید بسیاری از این مسائل را زودتر پیش بینی می کردند و الان هم باید وضع بدتر از این را پیش بینی کرده و خود را برای مقابله با آن تجهیز و آماده کنیم.

وی افزود: اختلاف نظرهایی که در عالم سیاست صورت می گیرد، انتخاب یک استراتژی و راهبرد درست در مواجهه با فضای مجازی را به تاخیر می اندازد که این به ضرر فرهنگ کشور ما تمام می شود.

سیاست زدگی در عالم فرهنگ؛ معضلی که با آن دست و پنجه نرم می کنیم

رئیس کمیسیون فرهنگی – اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: فضای علمی منتقل شده به فضای سیاسی، تصمیم گیری را به تاخیر می اندازد و این سیاست زدگی در عالم فرهنگ، معضلی است که با آن دست و پنجه نرم می کنیم.

 

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد