معاون استاندار کرمانشاه:

راه آهن کرمانشاه تا پایان ماه جاری افتتاح می‌شود

کد خبر: 297803
|
12:46 - 1396/04/24
نسخه چاپی
راه آهن کرمانشاه تا پایان ماه جاری افتتاح می‌شود
اسلام آبادخبر: معاون امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کرمانشاه گفت: راه آهن کرمانشاه تا پایان ماه جاری رسما افتتاح می‌شود و بهره‌برداری راه‌آهن کرمانشاه به خسروی طی دو سال آینده انجام می‌شود.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل ازشبکه اطلاع رسانی مرصاد ، هیئت تجاری استان دیالی عراق در راستای افزایش همکاری‌های دوجانبه در بخش‌های صنعتی، کشاورزی و گردشگری به استان کرمانشاه آمدند و نشست مشترکی را با استاندار و جمعی از اعضای اتاق کرمانشاه برگزار کردند.

عضو هیات رئیسه اتاق کرمانشاه در این نشست اظهار داشت: امیدواریم در این نشست ها و جلسات بخشی از مشکلات تجارت بین ایران و عراق پیگیری و راهکارهایی برای رفع آنان ارائه شود.

جمشید رستمی با بیان اینکه صنعتگران و کارخانجات بسیار و بازرگانان معروفی در استان کرمانشاه فعالیت می کنند، افزود: مشکلاتی مابین مرزهای دو کشور وجود دارد که با عنوان کردن آنها تلاش می کنیم ریشه یابی شوند.

رستمی با تاکید بر اینکه مرز سومار، مرزی است که شاید یکی دو سال از فعال شدن آن نمی گذرد اما مشکلاتی در این مرز وجود دارد، گفت:کالاهایی که از سمت ایران به عراق صادر می شود به دلیل توقف کالا در مرز و دیر تحویل گرفتن تجار عراقی، با کیفیت پائین تری به دست آنان می رسد. این موضوع، نمونه ای از مشکلات در مرز سومار است که باید جهت برطرف نمودن آنها همکاری کنیم.

وی با اشاره به قدمت فعالیت های تجاری در مرز سومار، یادآورشد: این مرز اولین مرز فعال ما با کشور عراق بود.ما خواستا رونق مجدد این مرز هستیم و از دوستان طرف عراقی انتظار داریم به این موضوع توجه کنند.

موانع برقراری نمایشگاه تجاری بین کرمانشاه و دیالی عراق برداشته شود

رئیس هیات تجاری استان دیالی عراق در این نشست با اشاره به اینکه ایجاد یک نمایشگاه تجاری از توافقات گذشته بین دو استان بوده است، خواستار رفع موانع و تلاش برای شکل گیری این نمایشگاه شد.

قیس حسن عبد الامیر اظهار کرد: مرز سومار از جمله مرزهای بسیار مهم بین دو طرف است. این مرز نزدیکترین نقطه به بغداد است و از سوی دیگر با استان های میانی عراق نیز ارتباط پیدا می کند.

عبد الامیر گفت: ما آرزوی سربلندی و عزت برای جمهوری اسلامی ایران داریم. این کشور در مواقع مختلف از کشور عراق حمایت کرد و ما را از بحران های گوناگون خصوصا در بحث حملات داعش نجات داد.

در ادامه این نشست، سید قاسم معموری عضو شورای اقتصادی استان دیالی عراق، با اشاره به برنامه های اقتصادی پیش روی حکومت دیالی، عنوان کرد: امیدواریم با کمک ایران بتوانیم این برنامه ها را فعال کنیم.

معموری با تاکید بر این موضوع که بخش امنیتی و اقتصادی از بخش هایی است که دو استان می توانند در آن همکاری های گسترده داشته باشند، بیان داشت: استان دیالی علاوه بر بودجه ای که از دولت دریافت می کند، یک منطقه گمرکی دارد که عایدات مالی مناسبی از آن کسب می کند. امیدواریم با این درآمدهای مالی در مرز سومار تقویت شویم .امکانات این استان نسبت به گذشته بیشتر شده است. تاکید ما بر مرز سومار به مندلی است. این مرز، یک مرز مهم است که باید تقویت شود.

افتتاح راه آهن کرمانشاه ظرف یک ماه آینده

معاون اقتصادی استاندار کرمانشاه در این نشست با بیان اینکه مردم ایران و عراق، ریشه های فرهنگی و تاریخی بسیاری دارند که سبب زمینه پیشرفت روابط دو کشور می شود، اظهارداشت: مرز سومار یکی از مرزهای استان کرمانشاه است که در همسایگی استان دیالی عراق واقع شده، در حال حاضر از محل اعتبارات ملی و استانی در حال تکمیل زیرساخت های این مرز هستیم. هم اکنون نیز روزانه ۳۰۰ کامیون صادرات کالا از این مرز صورت می گیرد.

رضا رحیمی با اشاره به ظرفیت های استان کرمانشاه در بخش های مختلف صنعتی، کشاورزی، دامپروری، زیرساخت های ارتباطی و...، گفت: یکی از ظرفیت های استان، ظرفیت شرکتها و خدمات فنی و مهندسی است. این شرکت ها در حوزه های صنعت و کشاورزی نیروهای متخصص و ماهری دارند که می توانند به تجار استان دیالی در انجام پروژه هایشان مشاوره دهند.

رحیمی ادامه داد: در این استان، ظرفیت های پزشکی، درمانی و حوزه سلامت بسیاری وجود دارد. در حال حاضر نیز بیمارانی از استان های شمال عراق و سلیمانیه برای درمان به کرمانشاه سفر می کنند.

وی با بیان اینکه در طی هفته بیش از ۱۱۰ پرواز از فرودگاه بین المللی کرمانشاه انجام می گیرد، تصریح کرد: افرادی که با قصد سفر به مرکز کشور و یا اماکن زیارتی از دیالی به ایران سفر می کنند، می توانند از فرودگاه کرمانشاه برای تردد استفاده کنند.

رحیمی با تاکید بر اینکه مسئولان و مجموعه مدیریت استان آماده همکاری در زمینه های مختلف با استان دیالی عراق هستند، افزود: راه آهن کرمانشاه که متصل به مرکز کشور و سایر استان های ایران است، تا پایان ماه جاری رسما افتتاح خواهد شد. این مسئله ظرفیت بسیار خوبی است که کالاها و مسافرین عراقی را به مرکز کشور وصل کند. همچنین ما در مرز سومار و خسروی این امکان را داریم که کالاهای سایر استان های کشور را به عراق عبور دهیم.

معاون اقتصادی استانداری کرمانشاه خاطرنشان کرد: از برنامه های دیگر دولت ادامه راه آهن از کرمانشاه به خسروی است. این پروژه تاکنون ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و طی دو سال آینده به بهره برداری خواهد رسید. پیشنهاد می کنیم برای تکمیل  و داشتن یک راه آهن سراسری بین ایران و عراق، دولت عراق شروع به اتصال راه آهن خود به مرز خسروی کند.

رحیمی از تحصیل ۲۰۰ دانشجوی عراقی در دانشگاه های استان کرمانشاه خبرداد و افزود: در استان کرمانشاه، بیش از ۵ دانشگاه رسمی فعالیت می کند و در هر شهرستان استان نیز دانشکده هایی احداث شده است. در دانشگاه رازی کرمانشاه پذیرش دانشجوبان خارجی صورت می گیرد.

وی با اشاره به ظرفیت های گردشگری استان کرمانشاه، یادآورشد: در سفر قبلی هیات تجاری و بازرگانی دیالی به استان، تفاهم نامه ای امضاء شد، باید ارزیابی شود چه مشکلات و موانعی در راه تحقق مصوبات آن بوده و آیا نیازی به تکمیل و اضافه کردن موارد جدید است یا خیر.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد