نگاهی به رنکینگ تیم ملی فوتبال از سال 2002 تا 2017

کد خبر: 297762
|
08:03 - 1396/04/22
نسخه چاپی
نگاهی به رنکینگ تیم ملی فوتبال از سال 2002 تا 2017
اسلام آبادخبر: تیم ملی فوتبال کشورمان فراز و نشیب های زیادی را در رنکینگ های فیفا داشته که در گزارش ذیل بررسی می شود.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل ازباشگاه خبرنگاران جوان؛ تیم ملی فوتبال کشورمان این روز ها با هدایتکارلوس کی روشپرتغالی یکی از بهترین روز های تاریخ خود را سپری می کند. شاید تنها کسانی که تاکنون توانسته اند چنین حس اطمینانی را به مردم بابت عملکرد خوب تیم ملی بدهند کمتر از انگشتان یک دست هستند وکی روشیکی از آن ها است.تیم ملی فوتبالکشورمان موفق شد در آخرین رنکینگ اعلام شده از سوی فیفا در جایگاه بیست و سوم جهان قرار بگیرد و پس از 12 سال بهترین رنکینگ خود را رقم بزند. ما در گزارش زیر نگاهی به جایگاه رنکینگی ایران در سال های گذشته می اندازیم . 

نحوه محاسبه رنکینگ فیفا

تعیین جایگاه تیم‌ها در رنکینگ فیفا براساس یک سیستم خاص است. در این سیستم فیفا تنها به تیم هایی امتیاز می دهدکه بازی هایشان را به رسمیت بشناسد. تا سال 2006 این رده بندی بر اساس عملکرد تیم ها در 8 سال گذشته آن ها محاسبه می شد و بسیاری معتقد بودند که این نمی تواند نشان دهنده کیفیت واقعی تیم ها باشد.در نتیجه تصمیم گرفته شد که تنها عملکرد تیم ها در 4 سال گذشته آن ها محاسبه شود.

همچنین فیفا  پس از جام جهانی 2006 آلمان نحوه محاسبه امتیازات را هم ساده‌تر کرد که به طور مثال در آن دیگر میزبان بودن ، میهمان بودن و تعداد گل‌های زده  اهمیتی ندارد. در نهایت عوامل مختلفی برای یک دیدار در نظر گرفته می‌شوند و با ضرب آنها در یکدیگر، امتیاز نهایی به دست می‌آید.


پیروزی، تساوی یا باخت


برای برد 3، تساوی یک و باخت صفر امتیاز در نظر گرفته می‌شود. اگر بازی مساوی شود و یک تیم در ضربات پنالتی پیروز شود، برنده 2 و بازنده یک امتیاز می‌گیرند.

اهمیت بازی

بازی‌های مختلف، اهمیت مختلفی برای تیم‌ها دارند. بنابراین فیفا به مسابقات دوستانه یک، مقدماتی جام جهانی یا جام ملت‌ها 5/2، مرحله نهایی جام ملت‌ها یا جام کنفدراسیون‌ها 3 و مرحله نهایی جام جهانی 4 امتیاز می‌دهد.

قدرت حریف

پیروزی در برابر یک حریف درجه یک بسیار با ارزش‌تر از شکست دادن یک حریف کوچک است به همین دلیل فرمول خاصی برای آن در نظز گرفته شده است(رنکینگ حریف -200) تقسیم بر 100 البته در برخی موارداستثنا هم وجود دارد. به طور مثال قدرت تیم اول دنیا همان عدد 2 و قدرت تیم‌های رده 150 و پایین‌تر، 5/0 حساب می‌شود. برای نمونه اگر حریف در رنکینگ فیفا ششم باشد، نحوه محاسبه آن به این ترتیب است: (6-200) تقسیم بر 100 که می‌شود 99.94

 قدرت منطقه‌ای

فیفا برای منطقه‌ای که تیم‌ها در آن هستند هم ضریب قائل شده. تیم‌های اروپایی ضریب یک، آمریکای جنوبی 98/0 و کونکاکاف، آفریقا، آسیا و اقیانوسیه ضریب 85/0 را دارند. وقتی 2 تیم با هم روبرو می‌شوند، ضریب منطقه‌ای آنها را با هم جمع و تقسیم بر 2 می‌کنند.

زمان


بازی‌هایی که در 4 سال گذشته (48 ماه) برگزار شده‌اند در رنکینگ محاسبه می‌شوند و برای مسابقاتی که به تاریخ فعلی نزدیک‌تر است، ضریب بزرگتری در نظر گرفته شده تا رده‌بندی تیم‌ها بیشتر به واقعیت نزدیک باشد. بنابراین بازی‌های 12 ماه گذشته ضریب یک، بین 12 تا 24 ماه گذشته ضریب 5/0، بین 24 تا 36 ماه گذشته ضریب 3/0 و بین 36 تا 48 ماه گذشته ضریب 2/0 دارند. یکی از دلایل اینکه تیم‌ها در آخرین رنکینگ امتیاز منفی می‌گیرند (یعنی از امتیازشان کم می‌شود) این است که در آخرین رده‌بندی اعلام شده، چند بازی تیم که قبلا ضریب مثلا یک داشته‌اند، ضریب 5/0 می‌گیرند و بنابراین امتیازات متعلق به آنها نصف می‌شود و در مجموع امتیازات تیم کم می‌شود.

فرمول نهایی


اعداد حاصل از عناصر شماره یک تا 4 را در هم ضرب می‌کنند و عدد به دست آمده را ضرب در 100 می‌کنند. نتیجه‌نهایی را هم به نزدیک‌ترین عدد سالم رند می‌کنند که می‌شود امتیاز یک تیم از یک مسابقه. بعد با این فرض که هر تیم سالانه حداقل 5 بازی انجام می‌دهد، از امتیازات سالانه هر تیم میانگین می‌گیرند و در ضریب سالانه (یعنی عنصر شماره 5) ضرب می‌کنند و نتایج 4 سال را با هم جمع می‌کنند که می‌شود امتیاز نهایی یک تیم.

مثال
تیم A در رنکینگ دنیا دوم است و از کنفدراسیونی است که قدرت منطقه‌ای آن یک در نظر گرفته شده. تیم B هم در رنکینگ 188 است و قدرت منطقه‌ای‌اش 88/0 است. بازی دوستانه‌ای بین آنها برگزار می‌شود و A با نتیجه 2-یک پیروز می‌شود. به کشور A به خاطر برد 3 امتیاز، به خاطر بازی دوستانه یک امتیاز، به خاطر قدرت حریف 5/0 امتیاز و به خاطر قدرت منطقه‌ای 94/0 امتیاز (میانگین قدرت منطقه‌ای 2 کشور) داده می‌شود و همه در 100 ضرب می‌شوند که حاصل 141 امتیاز است اما تیم B چون باخته، صفر امتیاز می‌گیرد که ضرب صفر در سایر عناصر همان صفر می‌شود، یعنی به تیم B امتیازی نمی‌سد.

در نتیجه به همین دلیل است که به طور مثال تیمی مانند هلند که افتخارات بسیار زیادی در دنیای فوتبال را به خود اختصاص داده است در رنکینگ های فیفا پائین تر از کشور هایی مانند کونگو ، ایرلند ، مصر و ایران قرار دارد اما عملا در بازی رو در روی بسیار قدرت مند تر از آن ها است.

نگاهی به رنکینگ های تیم ملی فوتبال از سال 2002 تا 2017

 

2002 تا 2006/ فدراسیون محمد دادکان 

بدون شک یکی از بهترین دوران فوتبال ایران در سال های ابتدای قرن بیست و یکم بود . سال هایی که نه مانند حالا مشکلات اقتصادی به این صورت بود و  نه فوتبال ما چالش های بزرگی داشت. با این حال مسئولان فوتبال در آن سال ها علیرغم تمام پتانسیل هایی که در اختیار داشتند نتوانستند از این شرایط به خوبی استفاده کنند و در نهایت درجام جهانی 2006 آلمانیکی از بدترین اتفاقات ممکن برایفوتبال ایرانرقم خورد اتفاقی که ترکش های آن تا سال ها گریبان گیرفوتبال ایرانبود . 

دادکاندر سال های حضورش در فوتبال به عنوانرئیس فدراسیونتنها با دو سرمربی در تیم ملی بزرگسالان کار کرد ، همایون شاهرخی وبرانکو ایوانکوویچ، البته دورانشاهرخیبسیار کوتاه بود و تنها با تیم ملی فوتبال ایران 5 بازی انجام داد و بیشتر سکان تیم ملی فوتبال در اختیاربرانکوبود .

برانکوجوان که به عنوان دستیار بلا‍‍‍ژویچ به ایران آمده بود پس از رفتن وی هدایتتیم ملی فوتبالرا بر عهده گرفت. و در 52 بازی هدایتتیم ملی فوتبالرا در اختیار داشت .برانکو و دادکاندر آن سال ها بسیاری از اولین ها را رقم زدند که از جمله ان به صعود مستقیم و بدون دردسرتیم ملی فوتبال ایرانبهجام جهانی 2006 آلمانو بالاترین رنکینگ ایران در رده بندی فیفا در طول تاریخ اشاره کرد. همچنین در آن سال ها برای آخرین بارتیم ملی فوتبال ایرانموفق شد درجام ملت های آسیاصاحب عنوان شود و در بازی های آسیایی هم مدال بگیرد. اتفاقی که پس از آن دیگر رخ نداد. 

فدراسیوندادکاندر آن سال ها شاهد ان بود که علی کریمی و مهدی مهدوی کیا به عنوان بهترین های آسیا انتخاب شدند این اتفاق ها برایفوتبال ایران آخرین بود. در ان سال ها که فوتبال آسیا به شدت دنبال جوان گرایی و ساخت استعداد های آینده بود فوتبال ما به این مسئله توجه نداشت و در نهایت پس از پایان رقابت های جام جهانی و برکنار شدنبرانکوفوتبال ایران با یک مشکل بزرگ دست به گریبان شد. شاید اگر در آن سال هابرانکودر تیم ملی باقی می ماند فوتبال ما بهتر می توانست نتیجه بگیرد. 

 نگاهی به رنکینگ های تیم ملی فوتبال از سال 2002 تا 2017

نگاهی به رنکینگ فوتبال ایران در سال های 2002 تا 2006

برانکوبرای نخستین باری کهتیم ملیرا تحویل گرفتتیم ملی ایراندر جایگاه سی و سوم بودونتوانسته بود به جام جهانی2002 صعود کندملی پوشان کشورمان در آن سال ها تغییرات چندانی را  تجربه نکردند و زمانی  هم کهشاهرخی  برای مدت محدودی هدایتتیم ملیرا بر عهده گرفت رنکینگایرانبین رده 30 تا 35 در حال تغییر بود. پس از آن و در سال 2003تیم ملیصعود و سقوط جالبی را تجربه کرد . یوز های ایرانی در آن سال در پائین ترین رده خود به جایگاه 50 جهان ودر بالاترین رتبه بندی به جایگاه 28 رسیدند.

در سال 2004 تیم ملی ایران به جام ملت های چین رفت و در جایگاه سوم قرار گرفت .ایراندر آن سال یکی از بالاترین جایگاه های خود یعی 17 جهان رسید. پس از آن و در سال 2005 بالاترین رنکینگ تاریخفوتبال ایرانرقم خورد .تیم ملی فوتبال ایراندر آن سال هم از برترین بازیکنان سود می برد و هم نتایج خوبی کسب کرده بود به همین دلیل تیم ملی در آن سال در جایگاه 15 جهان قرار گرفت جایگاهی که دیگر تکرار نشد. 

تیم ملی فوتبالکشورمان در سال 2006 و پس از جام جهانی سقوط آزاد را تجربه کرد و در جایگاه 38 و سپس در جایگاه 41 قرار گرفت. 

 نگاهی به رنکینگ های تیم ملی فوتبال از سال 2002 تا 2017

 

2007 - 2016/ فدراسیون علی کفاشیان 

پس از آن که جام جهانی فوتبال به پایان رسیدتیم ملی فوتبال ایرانبا یک بحران مواجهه شد در سال 2006  امکان آن وجود داشت تافدراسیون ایرانتعلیق شود خطری که از سر ورزش ایران گذشت. پس از رفع این مشکلات سرانجام علی کفاشیان  در انتخابات فدراسیون به عنوان رئیس انتخاب شد. دوران بدفوتبال ایراندر آن سال ها آغاز شد نا کامیتیم ملی فوتبال ایرانبا امیر قلعه نویی در جام ملت های 2007 و برکناری وی ، بازماندن ایران از صعود به جام جهانی 2010 باعلی داییو دومین ناکامی باافشین قطبیدرجام ملت های آسیاسبب شد تا در نهایت مسئولان تصمیم بگیرند تا یک مربی خارجی سطح بالا را برای تیم ملی فوتبال انتخاب کنند. در نتیجهکارلوس کی روشانتخاب شد و هدایتتیم ملی فوتبال ایرانرا بر عهده گرفت. در این سال هاتیم ملی فوتبال ایرانبالا و پائین های بسیار زیادی را تجربه کرد اما توانست در سال 2014 باکی روشراهی جام جهانی برزیل شود . 

تیم ملی ایراناگرچه در این سال ها مانند گذشته بازیکنان مطرحی در اروپا نداشت و از شرایط خوبی بهره نمی برد اما توانست نتایج خوبی کسب کند و سرانجام پس از مدت ها به یک وضعیت پایدار برسد. تصمیم درست مسئولان فوتبال با برکنار نکردن کی روش پس از ناکامی درجام ملت های فوتبال آسیاباعث شد تا رفته رفتهتیم ملی فوتبالوضعیت بهترین پیدا کند و نتایج خوبی کسب کند نتایجی که در نهایت باعث شد تیم ملی فوتبال ایران مدت ها بر بام اسیا بایستد. 

نگاهی به رنکینگ های تیم ملی فوتبال از سال 2002 تا 2017

رنکینگ فوتبال ایران از 2007 تا 2015

تیم ملی فوتبال کشورماندر سال 2007 با هدایتامیر قلعه نوییجایگاه 35 تا 41 را تجربه کرد. مدت حضورقلعه نوییدر تیم ملی زیاد نبود و پس از ویعلی داییهدایتتیم ملیرا بر عهده گرفت . دایی که در آن زمان به عقیده بسیاری برای هدایت تیم ملی تجربه کافی را نداشت به مدت 2 سال هدایت تیم ملی را بر عهده گرفت . تیم ملی  در آن سال ها بیشتر درگیر رقابت های مقدمانی جام جهانی 2010 بود . 

داییبهترین رتبه ای که به دست آورد 35 جهان بود و بدترین رنکینگش هم 64 جهان بود . آقای گل جهان پس از ان که در تهران مقابل عربستان شکست خورد ازتیم ملیرفت تا قطبی هدایتتیم ملیرا بر عهده بگیرد .قطبیاگرچه نتوانست در 3 بازی باقیمانده از مقدماتی جام جهانی نتایجی کسب کند که تیم ملی راهی جام جهانی شود اما بازهم در سمت خود ابقا شد و تا پایانجام ملت های آسیاهدایت تیم ملی را بر عهده داشت . 

سرمربی سابق پرسپولیساز اواخر 2009 تا اوائل 2011 هدایت تیم را برر عهده داشت و با تیم ایران جایگاه های 64 تا 45 را تجربه کرد. پس از برکناری قطبیکی روشبه ایران آمد تا هدایت تیم ملی را به عهده بگیرد . خودکی روشمی گوید زمانی که به ایران آمدم تیم مالی تنها 10 بازیکن آماده داشت و جایگاه ایران بالای 50بود. سرمربی سابق تیم ملی پرتغال  و تیم رئال مادرید توانست در سال 2013 برای چهارمین بارتیم ملیرا به جام جهانی فوتبال ببرد و برای نخستین بار باتیم ملیبه عنوان صدرنشین راهی جام جهانی فوتبال شود.کی روشتوانست پس از سال ها دوباره ایران را به رتبه اول آسیا برساند رتبه ای که همچنان باقی است . همچنینکی روشبا این که نتوانست در جام ملت ها به موفقیتی برسد در سمت خود ابقا شد و تا پایان دوره کفاشیان به رده 30 جهان رسید .

نگاهی به رنکینگ های تیم ملی فوتبال از سال 2002 تا 2017

2016 - 2017 / فدراسیون مهدی تاج

مهدی تاج در حالیفدراسیون فوتبالرا تحویل گرفت که شرایط فدراسیون قابل قبول بود . تیم ملی ایران شرایط خوبی داشت و بسیاری دیگر از ارکان فدراسیون از جمله فوتسال و فوتبال ساحلی شرایط خوبی داشتند .با این حال فدراسیون تاج توانست به نتایج خوبی در بخش های مختلف دست یابد که از جمله آن می توان به دومین صعود پیاپی به جام جهانی فوتبال باکی روشاشاره کرد . همچنین در این دوره تیم ملی فوتبال ایران روند صعودبی را آغاز کرد و با پشت سر گذاشتن رتبه های مختلف خود را از جایگاه سی و سوم سرانجام توانست بعد از سال ها دوباره به جایگاه 23 برسد.

نگاهی به رنکینگ های تیم ملی فوتبال از سال 2002 تا 2017

جایگاه های تیم ملی ایران ازسال 2002 تا 2017

سال                         جایگاه

2002                        33

2003                        28

2004                        20

2005                        19

2006                        38

2007                        41

2008                        43

2009                        64

2010                        66

2011                        45

2012                        59

2013                       33

2014                       51

2015                       45

2016                       29

2017                       23

 نگاهی به رنکینگ های تیم ملی فوتبال از سال 2002 تا 2017

 

انتهای پیام /  

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد