سومین همایش ملی راهیان نور برگزار شد؛

سردار غیب پرور: دستگاه‌های دولتی باید راهیان نور را یک فرصت بدانند/ سردار نقدی: در حوزه آموزش و پرورش با مشکلات جدی مواجه هستیم

کد خبر: 297708
|
17:50 - 1396/04/19
نسخه چاپی
سردار غیب پرور: دستگاه‌های دولتی باید راهیان نور را یک فرصت بدانند/ سردار نقدی: در حوزه آموزش و پرورش با مشکلات جدی مواجه هستیم
اسلام آبادخبر: سومین همایش ملی راهیان نور، با عنوان "تجلی اخلاص"، با حضور مسئولان لشکری و کشوری برگزار شد.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل ازشبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سومین همایش ملی راهیان نور، با عنوان "تجلی اخلاص"؛ امروز، با حضور سردار غیب پرور رئیس سازمان بسیج مستضعفین، سردار نقدی معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه پاسداران، سردار سلامی جانشین فرماندهی سپاه پاسداران، سردار کوثری جانشین قرارگاه ثارالله، سردار علی فضلی دبیر قرارگاه مرکزی راهیان نور سپاه و بسیج، حجت الاسلام اختری رئیس مجمع جهانی اهل بیت، مسئولان اردویی سپاه‌های استانی، دست‌اندرکاران راهیان نور و جمعی از مسئولان دولتی برگزار شد.

 

 

سردار سلیمانی: هدف همایش "تجلی اخلاص" ارتقاء اثربخشی و تحول راهیان نور است

سردار یعقوب سلیمانی مسئول گردشگری و اردویی راهیان نور سازمان بسیج در این همایش ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا با تأکید بر امر رهبر معظم انقلاب  مبنی بر توسعه راهیان نور، اظهار داشت : همایش تجلی اخلاص بسیار متفاوت تر از سایر همایش هایی است که برای راهیان نور برگزار شده است این همایش مبتنی بر بیانات ولی امر مسلمین و فرمایشاتشان در جمع خادمان و دست اندرکاران راهیان نور است.

وی در ادامه گفت: حقیقت این است که دفاع مقدس خاتمه نیافته و نبرد همچنان ادامه دارد. دفاع مقدس امروز تغییر چهره داده و حملات و نبرد علیه انقلاب اسلامی به شدت ادامه دارد. امروز عرصه هجوم به  ارزش ها و جنگ نرم است و دفاع در این جنگ به مراتب سخت تر از دفاع مسلحانه است.

 

 

مسئول گردشگری و اردویی راهیان نور سازمان بسیج راهیان نور را یک جهاد فرهنگی در برابر دشمن دانست و گفت: مقوله راهیان نور و ابعاد آن مورد توجه ولی امر مسلمین قرار گرفته است از این رو با نگاهی برگرفته از نگاه ایشان در خصوص ماموریت های بسیج باید در حرکت آفرینی سبک های نوین و جدیدی در خصوص شناساندن این گنجینه عظیم قدم برداریم.

سردار سلیمانی هدف همایش تجلی اخلاص را ارتقا اثر بخشی و تحول راهیان نور با محوریت دانش آموزی و دانشجویی خواند و بیان کرد: بررسی شیوه های صحیح جریان سازی فرهنگی، شیوه های تربیت نیروی انسانی تراز انقلاب اسلامی، استفاده از راهیان نور به عنوان جهاد تربیتی ، شیوه های مردمی سازی راهیان نور، شیوه های تبیین خاطرات و گزارش نویسی دفاع مقدس و شیوه های اثر گذاری رسانه ها در این زمینه از جمله مباحثی است که در همایش تجلی اخلاص دنبال می شود.

 

سردار غیب‌پرور: دستگاه‌های دولتی باید راهیان نور را یک فرصت بدانند

سردار غلامحسین غیب‌پرور رئیس سازمان بسیج مستضعفین در این همایش اظهار داشت: یکی از مولفه‌های قدرت ملی ما مردم هستند و اگر کسی این را باور کرد نماد ایستادگی مردم یعنی سپاه را نمی‌کوبد. آن جریانی که خنجر را از رو بسته و سپاه را می‌کوبد فکر نکند ما گمان می‌کنیم این رفتار او از روی جهالت است ما به رفتار او با تردید نگاه می‌کنیم.

وی افزود: سپاه، نماد ایستادگی یک ملت است و امروز مهمترین مقاومت‌ها از اسلام در همین قالب صورت می‌گیرد. بدون سپاه یعنی خودزنی در انقلاب.

سردار غیب‌پرور با بیان اینکه هدف اصلی این جلسه تحقق بخشیدن به فرامین مقام معظم رهبری در حوزه راهیان نور است، خاطرنشان کرد: رهبر فرزانه انقلاب بهتر از همه مصالح انقلاب و دفاع مقدس را می‌شناسد و نسبت به دشمن شناخت خوبی دارد و براساس آینده انقلاب، تذکراتی را به دستگاه‌ها و بخصوص بسیج داده‌اند.

 

 

رئیس سازمان بسیج مستضعفین ادامه داد: در شانزده اسفند سال گذشته ما آخرین تدابیر را در خصوص راهیان نور از رهبر انقلاب دریافت کردیم و ایشان عبارت جدیدی را فرمودند که راهیان نور یک فناوری است.

سردار غیب‌پرور تصریح کرد: راهیان نور به عنوان گران‌بهاترین میراث دفاع مقدس و اینکه ما بتوانیم مقاومت و ایستادگی را به نسل‌های بعدی منتقل و به رخ دشمن بکشیم، مطرح است و اگر قرار باشد انقلاب در زندگی افراد نشان داشته باشد، هیچ راهی به جز رجوع به دفاع مقدس دفاع مقدس هشت ساله نداریم.

وی اظهار داشت: دفاع مقدس مقیاس کوچک شده از دفاع عاشوراست و همانطور که ما راجع به حفظ عاشورا تکلیف داریم در دفاع مقدس هم همین‌طور است.

سردار غیب‌پرور با بیان اینکه حضرت امام به حرکت 8 سال دفاع مقدس مشروعیت داد، خاطرنشان کرد: این حماسه بزرگ، عالم اسلام و انسانیت را سرافراز کرد پس ما حق نداریم یک نگاه خشک ضابطه‌ای و اداری به آن داشته باشیم و دستگاه‌های دولتی باید راهیان نور را یک فرصت بدانند.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به بخش‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری راهیان نور گفت: راهیان نور وسیله‌ای برای تربیت انسان‌های تراز انقلاب اسلامی است و مردم ما به یُمن انقلاب و دفاع مقدس، روحیه مقاومت و ایستادگی را دریافتند و امروز اگر مردم پشت سر رهبری مقاومت می‌کنند بر همین مبناست هرچند خیلی‌ها سعی‌شان بر این است که این روحیه مقاومت را به روحیه راحت‌طلبی و خوش‌نشینی تبدیل کنند.

سردار غیب‌پرور در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: ما به یک تغییر راهبردی اساسی در بسیج نیازمندیم و باید سمت و سوی فعالیت‌ها را به سمت خدمات اجتماعی سوق دهیم. مردم ما شیفته خدمت هستند و راهیان نور هم باید با این دید ادامه یابد.

 

 

سردار نقدی: در حوزه آموزش و پرورش با مشکلات جدی مواجه هستیم

سردار محمدرضا نقدی معاون فرهنگی سپاه پاسداران این همایش اظهار داشت: محتوای کتب درسی ما با موضوع اثربخشی فاصله خیلی زیادی دارد و ما در انتخاب معلم و در روش‌ها در دانشگاه فرهنگیان دقت‌های لازم را انجام نمی‌دهیم.

وی افزود: در بحث اثربخشی فرهنگی نباید بسترهای اصلی را رها کرد و به کارهای جنبی پرداخت.

معاون فرهنگی سپاه پاسداران با بیان اینکه ما در آموزش و پرورش با مشکلات جدی روبرو هستیم، خاطرنشان کرد: نباید از کارهای اصلی غافل شویم و فکر کنیم تنها با انجام چند کار هنری می‌توان بر جریان کلی رقیب چیره شد.

سردار نقدی ادامه داد: گنجینه عظیم دفاع مقدس را باید از حالت بالقوه به بالفعل رساند و ما باید اثرات راهیان نور را در سطح جامعه ببینیم؛ موضوع اصلی در این کار فرهنگی بزرگ، مسئله اثربخشی است و ما باید اثرات راهیان نور را در اعتقادات مردم مشاهده کنیم.

وی تصریح کرد: باید همه جنبه‌های فناوری را طوری طراحی کنیم که اثربخشی روی جوانان در اردوهای راهیان صورت گیرد. یعنی اجازه دهیم مخاطب با خالص‌ترین جلوه شهدا مواجه شود.

معاون فرهنگی سپاه در پایان خاطرنشان کرد: همانطور که امام خمینی گفتند، انقلاب از محرم و صفر است و عاشورا ملت‌ها را بیدار می‌کند. این بیداری در ارتباط انسان با شهید، خودش را نشان می‌دهد و قطعا نقطه شروع تحول در انسان‌ها از همین قضیه بیداری آغاز می‌شود.

 

حجت الاسلام اختری: پای مردم دیگر کشورها را به راهیان نور باز شده است

حجت الاسلام محمد حسن اختری رئیس مجمع جوانان اهل بیت، این همایش گفت: باید فرصت بدست آمده از دفاع مقدس را مغتنم بشماریم. دست اندرکاران راهیان نور مسئولیت ارزشمندی را عهده دار هستند که زحمات و تلاش این عزیزان ستودنی است.

اختری افزود: ما در مجمع جهانی اهل بیت با مشارکتی که در راهیان نور داشتیم توانستیم پای دیگر کشورهای مختلف را به مناطق عملیاتی دفاع مقدس باز کنیم.

وی یادآور شد: دشمن با فرض اینکه کشور ضعیف شده و ارتش از هم پاشیده و انبارها خالی است به کشور ما حمله کرد اما چیزی که درنظر نگرفته بود مقاومت مردم در سایه ولی فقیه بود و همین مقاومت دشمن را شکست داد.

 رئیس مجمع جوانان اهل بیت با تاکید بر سخنان مقام معظم رهبری گفت: این قرن،قرن اسلام است. جریانی در دنیا برای تحریک اسلام و ساخت اسلام آمریکایی و انگلیسی وجود دارد و پروژه اسلام هراسی در جهان شروع شده است که همه اینها محکوم به اتمام است.

اختری عنوان کرد: پیشگیری از انکار یکی از بهترین راه های مقابله با تحریف است و راهیان نور از دسته عواملی است که نمی گذارد بزرگترین واقعه کشور که همان دفاع مقدس است به فراموشی سپرده شود.

وی با اشاره به واقعه غدیر خم و عاشورا گفت:با توطئه که در صدر اسلام شد واقعه غدیر به تحریف کشنده شد و با تجربه ای که از این تحریف داشتیم با تکرار واقعه عاشورا نگذاشتیم عاشورا تحریف و به فراموشی سپرده شود.

 اختری در پایان خاطر نشان کرد: راهیان نور با اقدام شایسته  نه تنها مانع فراموشی و تحریف دفاع مقدس است بلکه باعث اشاعه فرهنگ غنی مقامت در جامعه است.

 

 

 

 "ایران" به قدرت منطقه‌ای با دامنه نفوذ جهانی تبدیل شده است

سردار حسین سلامی جانشین فرمانده کل سپاه در این همایش اظهار داشت: بدون تردید ما بر این حقیقت اذعان داریم که انقلاب ایران سرآغاز بازیابی هویت حقیقی همه مسلمانان بوده است و نقطه آغاز رجعت و بازگشت جهان اسلام به ارزش‌های متعالی آن نیز بوده است.

وی افزود: نجات جهان اسلام از جهالت و بردگی مدرن، خارج کردن جهان اسلام از تسلط طاغوت‌ها، آزاد کردن اندیشه دنیای اسلام از میدان تسلط فرهنگی دنیای غرب از دیگر دستاوردهای انقلاب اسلامی بوده است. انقلاب ما باعث بازیابی شکوه و عظمت جهان اسلام در عصر حاضر است.

جانشین فرمانده کل سپاه با بیان اینکه ما از تاریخ آموخته‌ایم که اسلام توانست ابرقدرت‌های شرق و غرب را در هم بکوبد، تصریح کرد: امروز هم تاریخ اسلام همین است و همواره یادآوری حماسه و خاطرات که نقاط عطف تحول و تغییر در نظام بشری است و این از دید قرآن مورد تاکید است شما با افعالی در قرآن روبرو می‌شوید که دقیقا مشابه ماجرا و داستان انقلاب ماست.

وی ادامه داد: فاصله بین اینکه ما تحت سلطه طاغوت بودیم و هویت فرهنگی ما توسط آنها تعیین می‌شد و همه شئون سیاسی امنیتی و اقتصادی ما توسط آنها طراحی و مدیریت می‌شد، با امروز که به یکی از قدرت‌های منطقه بدل شده‌ایم، فاصله زیادی است؛ فاصله این حوادث تلخ و شیرین که ما را امروز تبدیل به قدرت منطقه‌ای با دامنه نفوذ جهانی تبدیل کرده، بسیار کم است و تفاضل بین این دو یکی از واقعیات و معجزات الهی است.

سردار سلامی تصریح کرد: وقتی مردمی اراده می‌کند تا تغییری عظیم را ایجاد کند، اینچنین اتفاقی هم خواهد افتاد و انقلاب ما تحول در قلب‌ها و ذهن‌ها و تغییر اراده‌ها بود و رهبری بزرگ آن توانست با نفوذ در قلب‌ها و ذهن‌ها تحولی اساسی در عالم ایجاد کند و این معماری توسط رهبر انقلاب نیز ادامه پیدا کرده است. 

وی گفت: جهان اسلام، امروز در مرحله تکامل این معماری است و نبرد در میدان تسلط بر قلب‌ها و ذهن‌ها جریان دارد و دفاع مقدس یکی از وقایع عظیم و تاثیرگذاری است که توانست مخزنی از یک هویت پایان‌ناپذیر و فرهنگی ایجاد کند.

جانشین فرمانده کل سپاه با بیان اینکه دفاع مقدس یک هویت متوقف شده در زمان نیست، عنوان کرد: دفاع مقدس متعلق به یک نسل خاص نمی‌باشد و تندیس زنده‌‌ای از شخصیت فرهنگی و اعتقادی اسلام است که یک ملت را در جهان معتبر می‌سازد.

سردار سلامی افزود: این نقش جاودان اعتبار یک ملت در عرصه تحولات سیاسی در جهان است و عناصر هویت‌بخش جامعه ما در دفاع مقدس رویید؛ یقینا انقلاب ما بدون دفاع مقدس ناقص بود زیرا فضیلت‌های انقلاب در آن دوران درخشید.

وی خاطرنشان کرد: آنچه را که ما معتقد بودیم در دوران دفاع مقدس به یقین تبدیل شد و اگر اسلام برای قدرت‌های مادی ارزشی قائل نبود، این مفهوم می‌بایست در یک میدان ثابت می‌شد که قدرتی به جز قدرت الهی ماندنی نیست.

جانشین فرمانده کل سپاه اظهار داشت: اگر دفاع مقدس قدرتمند نبودن قدرت‌های ظاهری را ثابت کرده باشد، همین برای ما کافی است. بنابراین دفاع مقدس معناگر تمام حقایقی است که در منظومه معارف اسلام وجود دارد و دستیابی به آنها بدون ثبات قدم ممکن نیست.

 

 

وی با بیان اینکه ما بدون دفاع مقدس نمی‌توانستیم در مقابل آمریکا بایستیم گفت: ملت ایران با عناصر جدیدی در جهان شناخته شد، ما آنجا که ممکن بود دشمن را متوقف کردیم و او ناتوان شد. جنگ ترکیب اراده، ایمان و استفاده از ابزار است و ما ثابت کردیم اراده‌ها برای بکارگیری سلاح تمام شده است.

سردار سلامی با اشاره به پیروزی‌های جبهه مقاومت عنوان کرد: اگر ریشه‌های مقاومت در ایران استحکام یافت، سرشاخه‌های آن در شرق مدیترانه ساختار یافت و امروز در همه جا نبرد مسلمانان و مجاهدان با کفار شکل گرفته است.

جانشین فرمانده کل سپاه تصریح کرد: قدرت، زمانی موثر است که معتبر باشد و دفاع مقدس به اعتبار کشور استحکام بخشید و امروز کشور ما صاحب قدرت و منزلت است و جایگاه ایران در بین قدرت‌های عالم، جایگاهی ممتاز است زیرا نظام ما با همه عناصر قدرت خود در حال عمل کردن است.

وی با بیان اینکه ما در دفاع مقدس فهمیدیم تنها راه بقاء شرافتمندانه قدرتمند شدن است، ادامه داد: این روند نباید متوقف شود و راهیان نور رسالت رساندن این عظمت به نسل‌های جدید را برعهده دارد. هیچ میدانی نمی‌تواند اثرگذارتر از دفاع مقدس در سازندگی جوانان باشد.

سردرا سلامی با بیان اینکه دشمن امروز سعی می‌کند جوانان ما را نسبت به معارف بیگانه کند، تصریح کرد: آنچه امروز توانسته باعث زوال امپراتوری‌های زمانه شود، ایمان و فداکاری است، فرهنگ دفاع مقدس امتداد واقعه عاشوراست و عاشورا عامل اصلی قدرت ماست.

جانشین فرمانده کل سپاه افزود: هر جامعه‌ای عناصر اصلی هویت خود را از منابعی می‌گیرد و در کشور ما هم اسلام، قرآن، رهبران بزرگ و دفاع مقدس منابع اصیل این شخصیت هستند.

وی با بیان اینکه از این به بعد در اردوهای راهیان نور تمرکز ما بر محتوا است، عنوان کرد: امروز همکاری بین دستگاه‌های مختلف زیرساخت‌های خوبی برای راهیان نور فراهم کرده و پرداختن به محتوا یک کار بسیار با ارزش‌تر است کار شما در راهیان نور تنفس بخشی به روح جامعه است.

سردار سلامی با بیان اینکه امروز دشمن با تمام توان خود در مقابل انقلاب صف‌آرایی کرده است، ادامه داد: در دفاع مقدس هم تمام جهان در مقابل ما صف‌آرایی کردند و ملت ایران در زمانی که هنوز قدرتش شکل نگرفته بود، در برابر آنها ایستاد.

جانشین فرمانده کل سپاه تصریح کرد: در آن زمان اسلام سیلی محکمی به دشمن زد و امروز هم زمانی که رهبر انقلاب از سیلی محکم سخن می‌گوید، چند لحظه بعد این سیلی به دشمن زده می‌شود و این نشان دهنده قدرت ایمان است.

وی خاطرنشان کرد: امروز جمهوری اسلامی به عنوان یک نظام شکل یافته و تاثیرگذار در طراز یک قدرت بزرگ جهانی در تمام عرصه‌ها می‌درخشد و این امر به برکت همان مقاومت‌ها و ثبات قدرم است.

وی ادامه داد: امروز آمریکا، صهیونیسم، سعودی‌ها  به میدان آمده‌اند تا ما را منزوی کرده و اقتصاد ما را فلج و فرهنگ ما را نابود کنند اما در همه این عرصه بی‌خاصیت شدند.

جانشین فرمانده کل سپاه در پایان اظهار داشت: ما معتقدیم تازه در آغاز راه هستیم و استعدادهای ما برای بزرگ شدن هنوز به میدان نیامده است، اگر ما به ظرفیت‌های درونی تکیه کنیم غوغایی به پا خواهد شد و بسیج یک سرمایه تمام نشدنی است که خدا از ذهن امام این معجزه عظیم را ساخت و توسط مقام معظم رهبری گسترش یافته است؛ بسیج یک نماد تزکیه یک جامعه است و این فرهنگ باید توسط همه حمایت شود.

 

در بخشی از این مراسم هم از نفرات برگزیده اردوهای راهیان نور تجلیل به عمل آمد.

 

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد