همه واقعیت ها در مورد فیلتر تماس صوتی تلگرام/ نقش دولت در مسدودسازی یک سرویس پرمخاطب در شبکه های اجتماعی

کد خبر: 297087
|
13:37 - 1396/02/09
نسخه چاپی
همه واقعیت ها در مورد فیلتر تماس صوتی تلگرام/ نقش دولت در مسدودسازی یک سرویس پرمخاطب در شبکه های اجتماعی
آنچه که مشخص است وزارت ارتباطات و اپراتور ها از فیلتر شدن تماس صوتی تلگرام رضایت کامل دارند و در حال حاضر سعی می کنند مقصر اصلی این اتفاق را دیگری جلوه بدهند.

به گزارشاسلام آباد خبر؛ تا کنون شبکه های اجتماعی زیادی در ایران فعال شده‌اند که هر کدام به خاطر کامل نشدن خدماتشان با گذشت زمان اندکی از سوی مردم کنار گذاشته شده اند.

 

در این میان تلگرام به خاطر قابلیت به روز رسانی با شرایط و ارائه خدمات متنوع با اقبال بیشتری از سوی مردم ایران مواجه شد تا جایی که بسیاری از شبکه های اجتماعی داخلی هم نتوانستند به رقابت با این شبکه بپردازند و در نهایت این شبکه اجتماعی به یک مسیر پیام رسان حتی برای ارگان های دولتی تبدیل شد.

 

قابلیت مکالمه صوتی رایگان در ساعت 22 روز چهارشنبه، 23 فروردین ماه به صورت رسمی طبق توییت پاول دروف، مدیر عامل تلگرام به صورت رسمی برای کاربران ایرانی فعال شد.

 

تنها یک روز بعد از فعال شدن این سرویس از سوی تلگرام برای کاربران ایرانی، روز جمعه مصادف با 24 فروردین ماه بالاخره این پیام رسان به صورت همگانی از سوی اپراتورهای موبایل ایران، همراه اول، ایرانسل و رایتل مسدود شد و در ساعت 16 همان روز نیز این مسدودسازی با انتشار جوابیه‌هایی به پایان رسید.

 

واعظی وزیر ارتباطات که تاکنون مقابل فیلتر شدن تلگرام به صورت سر سختانه ایستاده بود، این بار اعلام کرد که به تصمیم اپراتو رها احترام می‌گذارد. وی در این خصوص گفت: ما همواره به دنبال این بودیم تصمیمی بگیریم که هم مردم راضی باشند و هم اپراتورها. البته اگر اپراتوری تشخیص دهد به دلایل اقتصادی و نه سیاسی این تماس صوتی را ارایه نمی دهند مختار است و ما نمی‌توانیم اجبار کنیم.

 

این ادعا در حالی است که در صورتی که تماس صوتی تلگرام فعال می شد، کاربران این شبکه اجتماعی می توانستند با کمترین هزینه و صرفا با تهیه بسته های اینترنت، اقدام به برقراری ارتباط کنند و از این رو اپراتور ها با ضرر مالی هنگفتی مواجه می شدند.

 

اپراتور ها که تا کنون به خاطر مکالمات چند دقیقه ای هزینه های چند هزار تومانی را از مشترکان خود دریافت می کردند در تنها روز فعالسازی این قابلیت تلگرام با کاهش تماس ها رو به رو شدند.

 

وزارت ارتباطات به عنوان یکی از نهادهایی است که در قبال خدمات اپراتورها به مشتریان، هزینه‌هایی را دریافت می کند و از همین رو برقراری تماس صوتی تلگرام ضررهایی را متوجه دولت می ساخت که در نهایت منجر به حذف این خدمات از تلگرام شد.

 

در همین راستا پاول دوروف در توئیت خود نوشت: « ما تماس صوتی را برای کاربرانمان در ایران فعال کردیم اما اپراتورهای ایرانی اقدام به فیلتر آن کردند. شما باید به این موضوع اعتراض کنید.»

 

بسیاری از کاربران که از اینترنتی به جز اینترنت موبایل استفاده می کردند هنوز توانایی برقراری تماس صوتی را داشتند و از این رو شائبه فیلتر شدن تماس صوتی تلگرام به صورت غیر قانونی از سوی اپراتور ها تقویت شد.

 

بر اساس شنیده ها، دو اپراتور ایرانسل و همراه اول در اقدامی غیرقانونی و بدون مجوز از کارگروه تعیین مصادق محتوای مجرمانه تماس صوتی را برای کاربران مسدود کرده اند؛ اما روابط عمومی همراه اول اعلام کرد: اصولا بحث فیلترینگ از سوی شرکت ارتباطات زیرساخت و کمیته تعیین مصادیق فیلترینگ پیگیری میشود و اپراتورها نقشی در این رابطه ندارند.

 

هرچند که طبق گزارشات رسیده، فیلتر تماس صوتی تلگرام در ایران در بسیاری از ارائه دهندگان اینترنت ایران صورت گرفته و در حال حاضر بسیاری از کابران قادر به برقراری تماس صوتی با تلگرام نیستند.

 

از طرف دیگر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد که نقشی در فیلترینگ تماس صوتی تلگرام نداشته و اپراتورها در ارائه خدمات به کاربران مختار هستند. این در حالی است که وزارت ارتباطات در سال های گذشته در خصوص فیلتر شدن تلگرام و برخی از شبکه های اجتماعی دیگر مقاومت زیادی کرد و با توانایی و اختیارات خود مانع از فیلتر شدن آن شد.

 

آنچه که مشخص است وزارت ارتباطات و اپراتور ها از فیلتر شدن تماس صوتی تلگرام رضایت کامل دارند و در حال حاضر سعی می کنند مقصر اصلی این اتفاق را دیگری جلوه بدهند.

 شبکه اطلاع رسانی راه دانا/

انتهای پیام/

 

همه واقعیت ها در مورد فیلتر تماس صوتی تلگرام/ نقش دولت در مسدودسازی یک سرویس پرمخاطب در شبکه های اجتماعی

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد