آمانو: آمریکا به تنهایی اجازه و حق ندارد درباره ابقا یا لغو برجام تصمیم‌گیری کند

کد خبر: 296506
|
01:16 - 1395/12/07
نسخه چاپی
آمانو: آمریکا به تنهایی اجازه و حق ندارد درباره ابقا یا لغو برجام تصمیم‌گیری کند
"یوکیا آمانو" اعلام کرد تا زمانی که برجام اجرایی است، این توافق بیشتر از آنچه تصور می‌شود، مستحکم است.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل ازباشگاه خبرنگاران جوان؛ یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه اختصاصی نشریه فایننشال تایمز با وی تاکید کرد آمریکا به تنهایی اجازه و حق ندارد درباره ابقا یا لغو برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) تصمیم گیری کند.

 
 فایننشال تایمز در مطلبی با عنوان امیدواری سازمان ملل متحد به متاثر نشدن توافق هسته ای ایران از اظهارات شدیداللحن دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا نوشت: یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی مطمئن است که علی‌رغم انتقادهای شدید ترامپ از برجام، آمریکا توافق هسته ای با ایران را لغو نخواهد کرد.
 
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفتگو با این روزنامه افزود اثبات شده است که توافق هسته ای ایران- که ترامپ آن را «بدترین قرارداد» از دید خود توصیف کرده است- بیش از انتظارات و پیش بینی ها پایدار بوده و دوام آورده است.
 
آمانو افزود تا زمانی که برجام اجرایی است، این توافق بیشتر از آنچه تصور می شود، مستحکم است.
 
مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ادامه داد: «پیدا کردن راه حل و بدیل دیگری برای برجام، بسیار سخت است.»
 
آمانو با اشاره به پایبندی ایران به مفاد و شروط برجام گفت جمهوری خواهان آمریکا در کنگره این کشور بیش از پیش به مزایا و منافع حاصل از برجام واقف شده اند.
 
وی خاطر نشان کرد: «من ادعا نمی کنم که نظام راستی‌آزمایی (آژانس) کامل و بی عیب و نقص است ولی با توجه با اوضاع و شرایط کنونی، این نظام بهترین ابزاری است که می توان انتظار داشت.»
 
وی تصریح و تاکید کرد واشنگتن به تنهایی نمی تواند درباره ابقا یا لغو برجام، تصمیم گیری کند. زیرا این توافق، «دوجانبه» نیست؛ برجام، توافقنامه ای نیست که میان چند طرف امضا شده باشد، بلکه کل جامعه بین المللی آن را امضا کرده است.»
 
با این حال آمانو اذعان کرد تنش‌ها برسر مسائلی که در متن برجام گنجانده نشده است، مانند برنامه موشکی ایران، ممکن است اعتمادها را تضعیف کند.
 
آمانو همچنین تصدیق کرد با توجه به درپیش بودن انتخابات ریاست جمهوری آینده ایران در ماه مه، سرنوشت (و آینده) حسن روحانی رئیس جمهور ایران، یکی دیگر از مسائلی است که باعث بلاتکلیفی شده است.
 
مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در پاسخ به سوالی درباره آزمایش های موشکی ایران گفت :«هرچیزی می تواند بر اوضاع کنونی تاثیر بگذارد، مشکل همین‌جاست.»
 
وی افزود :«هر موضوع فنی مرتبط با اجرای برجام می تواند باعث مسئله سیاسی بزرگی شود...اعتمادها خیلی محدود و کم است.»
 
آمانو خاطر نشان کرد هرچند آقای روحانی به برجام «بسیار پایبند» است، ولی شکست او در انتخابات آینده، چیز دیگری است.
 
تهران این توافق را در سال 2015 و پس از سالها تلاش دیپلماتیک، با شش قدرت جهانی امضا کرد. برجام یکی از بزرگترین دستاوردهای دولت باراک اوباما، رئیس جمهور پیشین آمریکا بود. بر اساس برجام، بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی دسترسی بیشتری به تاسیسات هسته ای ایران دارند و فعالیت های هسته ای این کشور نیز مهار می شود.
 
بر اساس این توافق، تهران همچنین موافقت کرد بخشی از ذخیره اورانیوم غنی شده خود را به کشوری دیگر منتقل کند. در مقابل، کشورهای غربی تحریم های مرتبط با برنامه هسته ای این کشور را لغو کردند. با این حال ترامپ مدعی است آمریکا هنوز موضعش درباره برجام مشخص نیست و او از تایید یا رد این موضوع امتناع کرد که آیا قصد دارد به وعده های انتخاباتی خود مبنی بر لغو برجام عمل کند یا خیر؟
 
رکس تیلرسون Rex Tillerson، وزیر امور خارجه دولت ترامپ خواستار بازنگری کامل برجام شده است. تنش های آمریکا با ایران گسترش یافته است به طوری که کاخ سفید می گوید بدنبال آزمایش اخیر موشک بالستیک ایران، به این کشور «رسما اخطار» داده است.
 
دولت ترامپ تحریم های جدیدی علیه شماری از شخصیت های حقیقی و حقوقی ایران اعمال کرد.
 
آمانو در پایان این مصاحبه اختصاصی گفت هرچند نمایندگان و سناتورهای جمهوری خواه کنگره آمریکا با برجام «به شدت مخالف» هستند ولی حالا و با راستی‌آزمایی می توان منافع و مزایای آن را بهتر درک کرد. تهران همچنان اصرار دارد که برجام را نقض نخواهد کرد. 
 
 
 
انتهای پیام/

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

    پربازدیدترین ها